טארגט
צילום: טוויטר
דוחות

מנפגעות האינפלציה - טארגט מפספסת את הצפי בשורה התחתונה

רשת הקמעונאות סובלת מהאינפלציה שמכבידה על כיסם של הצרכנים - הרווח הסתכם ב-2.03 דולר לעומת הצפי שהיה ל-2.05 דולר; ההכנסות ירדו ב-3.1% ל-24.5 מיליארד דולר
רוי שיינמן |

ענקית הקמעונאות טארגט  TARGET CORP לא עמדה בציפיות האנליסטים בדוח"ותיה לרבעון הראשון, כאשר ההנהלה מייחסת את התוצאות המאכזבות ללחץ האינפלציה על משקי הבית בארה"ב.

בשורת ההכנסות החברה הציגה ירידה של 3.1% ביחס לשנה שעברה ל-24.5 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים שהיה ל-24.13 מיליארד דולר. הרווחיות הגולמית עמדה על 27.7% לעומת 26.3% בשנה שעברה, ולעומת צפי האנליסטים שהיה ל-27.4%.

הרווח למניה הציג ירידה של 1% ביחס לשנה שעברה ל-2.03 דולר, לעומת צפי האנליסטים שהיה ל-2.05 דולר ותחזית החברה שהייתה ל-1.7 דולר ל-2.1 דולר. בצד המכירות בחנויות זהות חלה ירידה של 3.7% ביחס לשנה שעברה כאשר צפי האנליסטים היה לירידה של 3.68%. המכירות הדיגיטליות בחנויות זהות הציגו עלייה של 1.4% והמכירות בחנויות פיזיות זהות הציגו ירידה של 4.8%.

המלאי של החברה ירד ב-7% בהשוואה לתקופה המקבילה. החברה שוב לא רכשה בחזרה אף מניה שלה ברבעון, למרות שנותרו לה 9.7 מיליארד דולר במסגרת תכנית רכישה חוזרת קודמת. מספר העסקאות וגודל סל הקניות הממוצע ירדו ב-1.9% ברבעון, וטארגט סיימה את הרבעון עם כמעט 3.6 מיליארד דולר במזומן.

לרבעון השני טארגט צופה רווח למניה של בין 1.95 דולר ל-2.35 דולר, לעומת צפי האנליסטים ל-2.19 דולר. המכירות בחנויות זהות צפויות להישאר ללא שינוי או לעלות ב-2%. לשנת 2024 כולה החברה צופה רווח למניה של בן 8.6-9.6 דולר, בהשוואה לצפי האנליסטים ל-9.43 דולר למניה.

יו"ר ומנכ"ל החברה, בריאן קורנל, ציין בשיחת ועידה עם עיתונאים כי "האתגרים הגדולים ביותר" עליהם מדווחים לקוחות טארגט הם "אינפלציה במזון ובמוצרי יסוד". קורנל הוסיף כי האינפלציה "לוחצת על ארנק הצרכנים". לדבריו, מגמות המכירה "חוזרות לנורמה" בקטגוריות בהן האינפלציה התמתנה. עם זאת, הלחץ פגע קשות בחלק העיקרי של טארגט - החנויות הפיזיות - שם נרשמה ירידה בתנועת הלקוחות ובמספר העסקאות ברבעון.

גם במחלקות ה"לא חיוניות" כגון כלי בית, המכירות במרכזי הקניות הגדולים של החברה המשיכו לרדת. מנהל הכספים הראשי של טארגט, מייקל פידלקה, אמר כי בעקבות הירידה במכירות בחנויות, החברה מתכננת לנהל את העסק בצורה "שמרנית" ביתר השנה.

קיראו עוד ב"גלובל"

בניסיון לתקן את המצב ולצמצם את הפער מול היריבה וולמארט  WALMART המצליחה יותר, חשפה טארגט ביום שני תוכנית להוריד מחירים על 5,000 מוצרים כמו חלב, בשר ולחם. החברה כבר הורידה מחירים על כ-1,500 פריטים, ומהלך זה יימשך אל תוך הקיץ.

מנית טארגט נסחרת במחיר של 156 דולר לפי שווי שוק של 72 מיליארד דולר. מתחילת השנה עלתה המניה ב-9% וב-12 החודשים האחרונים עלתה ב-2.5%.

מנית טארגט ב-12 החודשים האחרונים

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.