טארגט
צילום: טוויטר

ככה נראית תחרות: טארגט מורידה מחירים של 5,000 פריטים במטרה למשוך יותר קונים

צרכנים רבים באמריקה מתמודדים עם השלכות האינפלציה והרשתות הקמעונאיות מרימות את הכפפה; גם וולמארט ביצעה צעדים דומים של הוזלת מחירים כדי להקל על הצרכנים שמתקשים לקנות חלק מהמוצרים הבסיסיים; ביום רביעי - דוחות טארגט
דור עצמון | (2)

ענקית הקמעונטות טארגט TARGET CORP מתכוונת להוריד מחירים של לפחות 5,000 מוצרים הנרכשים בתדירות גבוהה, החל מחלב ועד חיתולים, כחלק מניסיון למשוך יותר לקוחות עם תקציב מוגבל.

התייקרות מחירי המזון לצד התמודדות עם ריביות גבוהות שמייקרות את המשכנתאות, עדיין גורמות ללקחות בעלי תקציב דל להיות בבקרה מוגברת אחר ההוצאות שלהם. הלקוחות הללו נמנעים לאחרונה מרכישת מותגים ומחפשים מוצרים במחירים זולים, מה שמאלץ את הקמעונאיות להוריד מחירים כדי למשוך יותר צרכנים לחנויות שלהן. טארגט גם מתמודדת עם תחרות עזה מצד המתחרה הגדולה יותר - וולמארט - שכבר מציעה מוצרים במחירים נמוכים מהרגיל, ובשבוע שעבר סומנה כמי שמהמרת על הפחתת החששות האינפלציוניים.

טארגט אמרה שהיא גם מתכננת להוזיל מחירים על מוצרים כמו בשר, לחם, סודה, פירות וירקות טריים, חטיפים ויוגורט בשווקים החל מפיניקס וממיניאפוליס ועד ניו אורלינס ובולטימור.

החברה, שאמורה לפרסם את תוצאותיה הכספים לרבעון הראשון ביום רביעי לפני פתיחת המסחר בוול סטריט, אמרה שהיא הורידה כעת מחירים של כ-1,500 פריטים בהם חזה עוף קפוא וגבינות, כאשר מוצרים נוספים מתוכננים להיכנס כאמור גם הם לשורת ההנחות במהלך הקיץ. בוול סטריט מצפים שהחברה תרשום רווח מתואם 2.05 דולר למניה על הכנסות של 24.5 מיליארד דולר.

עוד אמרה ענקית הקמעונאות כי הורדות המחירים הללו - שיימצאו על פני עשרות מותגים כמו גם במותגים הפרטיים של טארגט עצמה - הם בנוסף להנחות שהיא תכננה להציע בחנויות שלה במסגרת חגיגות יום הזיכרון. מוקדם יותר החודש, גורם המעורה בפרטים אמר כי גם הזכייניות של מקדונלד'ס בארה"ב שוקלות להשיק ארוחות עסקיות של 5 דולר כדי למשוך למסעדות שלה יותר לקוחות שנפגעו כתוצאה מהאינפלציה.

 

בוול-סטריט אופטימיים

טארגט קיבלה לאחרונה שדרוג המלצה מסיטי, כאשר האנליסטים ציינו כי לפי דעתם הירידות במניה הגיעו לסופן. בבנק שדרגו את מניית החברה ל"קנייה" מ"נייטרלי" עם מחיר יעד של 180 דולר.

הקמעונאית עמדה בפני אתגרים רבים שהחלו עוד בקיץ 2022, כאשר טארגט הזהירה מהצטברות מלאים ונאלצה להוזיל משמעותית את המחירים על מנת להיפטר מהמלאי, מה שהכביד על הרווחיות. מאז הצרות הגיעו בגלים. דוחות החברה ספגו מכה מעלייה בגניבות מחנויות והאטה בביקוש הצרכנים לפריטים לפי שיקול דעת - המוצרים שטארגט מוכרת בעיקר. לסיום, החברה מצאה את עצמה במרכזה של מלחמת תרבות כאשר מכרה מוצרים של הקהילה הגאה לרגל חודש הגאווה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

לאחר כל זאת, בסיטי מעריכים כי 2024 תהיה שונה. המלאי נמצא תחת שליטה והתוצאות בשנה שעברה גרמו לרף השנה להיות די נמוך, בנוסף לתחזית השמרנית שהחברה סיפקה.

מכירות הסחורה הכלליות - פריטים לפי שיקול דעת שטארגט מוכרת, עשויות להשתפר בכל הענף מה שעשוי להיות המפתח להתאוששות שולי הרווח. המוצרים הללו נוטים לספק רווחים גבוהים יותר ממוצרי המכולת שהניעו את המכירות ברשת הסופרים ברבעונים האחרונים. בנוסף, שיעור נמוך יותר של גניבות מחנויות ונזקים עשוי גם הוא לסייע לשולי הרווח.

הרווחים עשויים לקבל דחיפה גם מיוזמות החיסכון בעלויות של טארגט עליהן הכריזה ב-2022. החברה הודיעה אז על תוכניות לקצץ עד 3 מיליארד דולר בעלויות התפעול עד 2025. האנליסטים סבורים כי החיסכון הזה יהפוך להיות "מוחשי יותר" כאשר הצמיחה במכירות תתחדש, דבר שלא רחוק. התעבורה בחנויות השתפרה מאז השפל בקיץ שעבר ויוזמות חדשנות של טארגט, כולל תוכנית נאמנות חדשה ומותג פרטי יסייעו לצמיחה בשורה העליונה. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קשקש 20/05/2024 20:45
    הגב לתגובה זו
    את המיתון לא מרגישים מיד זה לוקח בערך 1-2 שנים ולאט לאט זה גולש לממדים מבהילים ראיתי את זה במו עיני כאשר רחובות שלמים כלל החנויות סגורות ואין שוכרים
  • 1.
    ברוך 20/05/2024 19:02
    הגב לתגובה זו
    אולי כי פה יש הרבה הוצאות, ארנונה חשמל ומיסים בלי סוף ואולי פשוט חמדנות!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.