סיסקו
צילום: טוויטר
דוחות

שלוש שנים אחרי - סיסקו עדיין מתמודדת עם הקורונה

ברבעונים האחרונים החברה נהנתה מקפיצה בהכנסות כתוצאה מצבר ההזמנות שנוצר בקורונה, כעת הדבר עלול לגרום להיעדר ביקושים ולעודף היצע 
אדיר בן עמי |

נראה שחלק מהחברות לא מצליחות להשתחרר מהקורונה. סיסקו הדהימה לאחרונה את וול-סטריט עם תחזית נוראית המתחברת ישירות לתקופה שלאחר המגפה. 

החברה אומנם דיווחה על תוצאות בסדר לרבעון, עם הכנסות של 14.7 מיליארד דולר, עלייה של 8% לעומת הרבעון התואם אשתקד ובקצה העליון של התחזית כשהצפי עמד על 14.63 מיליארד דולר. הרווח למניה עמד על 1.11 דולר, שמונה סנט יותר מהתחזית של וול-סטריט. ואילו בערך כל החדשות הטובות. 

ההזמנות

הזמנות המוצרים ירדו ב-20% ברבעון, כולל ירידה של 32% בהזמנות מלקוחות טלקום וענן וירידה של 26% בהזמנות מלקוחות ארגוניים. הזמנות, כמובן, הופכות בסופו של דבר להכנסות וירידה של 20% זה לא סימן חיובי. נקודת האמצע של תחזית סיסקו לרבעון ינואר מחייבת הכנסות של 12.7 מיליארד דולר, ירידה של 6.6% לעומת השנה שעברה ופספוס של הקונצנזוס ב-1.5 מיליארד דולר. החברה גם קיצצה את תחזית ההכנסות שלה לשנת 2024 בכ-3 מיליארד דולר, מה שמרמז על ירידה של 5%. והאשמה בירידה לפי החברה - הקורונה.

במהלך הקורונה, ההכנסות של סיסקו צנחו בעקבות מחסור ברכיבים ועיכובים לוגיסטיים שהפריעו ליכולתה של החברה לספק מוצרים. ההכנסות ירדו ביותר מ-9% גם ברבעון יולי וגם ברבעון אוקטובר של 2020. אבל ככל שההזמנות הצטברו, צבר ההזמנות של סיסקו זינק. ברבעונים האחרונים, בעיות הרכיבים הללו נפתרו ופינו את הדרך לחברה לייצר עוד ראוטרים, מתגים וכדומה. ההכנסות זינקו ב-14% ברבעון אפריל וב-16% ברבעון יולי. כעת, לאחר שצבר ההזמנות טופל, המצב צפוי להשתנות. 

הביצועים החזקים של סיסקו לאחרונה שיקפו עלייה ביכולתה של החברה לשלוח מוצרים אבל לא ביקוש חדש. כעת, ללקוחותיה של סיסקו יש יותר ממה שהם צריכים. לפי החברה, היא אומנם הצליחה לשלוח את המוצרים ולמלא את ההזמנות אבל הלקוחות מחזיקים במוצרים שלפי הערכות יקח להם בין רבעון או שניים להתקין ולהכניס לשימוש, מה שצפוי לגרום לעודף היצע והיעדר ביקוש. 

לפי סמנכ"ל הכספים של סיסקו, סקוט הרן, החברה לא ראתה שום שינוי בתנאים המקרו-כלכליים ברבעון האחרון, למרות שמשך הזמן שלוקח לאשר הזמנה נותר ארוך. "התוצאות יותר קשורות לכמות העצומה של מוצרים ששלחנו", אמר הרן. הפספוס והקיצוץ בתחזיות מעלה כמה שאלות. ראשית, איך סיסקו לא ראתה את זה מגיע? אנליסט אופנהיימר, איתי קדרון, כינה זאת "ביצוע שגוי ולא אופייני". בנוסף, מה המשמעות של צבר המוצרים שיש בידי הלקוחות לגבי הביקוש? אף אחד לא יודע האם הלקוחות יחלו להזמין שוב עוד מיד לאחר שהמוצרים שרכשו יתחילו לעבוד. 

מה האנליסטים אומרים 

אנליסט New Street Research, פייר פארגו, הוריד את הדירוג שלו למנית סיסקו ל-"נייטרלי" מ-"קנייה" לאחר התחזית החדשה. "ההנהלה חושבת שהסיבה לירידה בביקושים היא כי לוקח ללקוחות זמן לפרוס את המוצרים שרכשו לאחרונה", כתב פארגו. "אנחנו זהירים יותר. רמת ההזמנות נמצאת הרבה מתחת להכנסות לשנה והוצאות ה-IT לתקופה הקרובה סובלות מחוסר וודאות". 

בשיחת הרווחים אמרה סיסקו כי היא צופה שההזמנות יתאוששו ברבעונים הקרובים, עם זאת, הירידה החדה במניה משקפת ספקות בקרב המשקיעים. "אנחנו עדיין מודאגים שהקיצוץ הזה לא יהיה האחרון", כתב אנליסט UBS דיוויד ווגט שנתן דירוג נייטרלי למנית החברה וציין כי הוא צופה שלהחברה תסבול "מהתגברות לחצי המאקרו". 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.