לוגו אמזון
צילום: אתר החברה

אמזון תגדיל את השכר השעתי לעובדיה; המהלך יעלה מיליארד דולר

לא בדיוק מנגינה לאוזניו של הפד'; החברה תעלה את השכר השעתי ההתחלתי ל-19 דולר לשעה, האם גם המתחרות יפעלו בהתאם?
מתן קובי | (1)

לקראת עונת החגים בארה"ב וברוב העולם,  AMAZON יוצאת במהלך שמגביר את התחרות בין ענקיות הקמעונאות ומעלה את השכר השעתי ההתחלתי לעובדי החברה מ-18 דולר ל-19 דולר לשעה, העלאה של 5.5%. עלות התוכנית צפויה להגיע למיליארד דולר אך נראה כי החברה תעמוד בכך ומוכנה לשלם את המחיר בכדי להיות הרשת העיקרית ממנה הצרכנים האמריקאים יקנו את מתנות החג שלהם בחודשים הקרובים.

באפריל האחרון עובדי החברה הצביעו על הקמת איגוד עובדים, לראשונה בארה"ב ולאור העלאת השכר אצל מתחרות של החברה, אמזון כמעט והכפילה בחודש פברואר את רמת המקסימום של שכר הבסיס לעובדיה מ-160 אלף דולר ל-350 אלף דולר. למרות העלאת שכר המקסימום ולמרות התאגדות העובדים החברה נאלצה לפטר כמות נכבדת של עובדים במהלך השנה האחרונה. במהלך הרבעון השני של השנה החברה פיטרה כ-100 אלף מעובדי החברה המהווים כ-6% ממצבת כוח האדם. באמצע החודש הנוכחי הודיעה החברה כי תפטר עוד 159 עובדים כחלק מסגירת שירות הבריאות שלה - Amazon Care.

לחץ על המתחרות

במהלך שלה אמזון דוחקת את המתחרות לפינה לקראת העונה החשובה ביותר שלהן.  TARGET CORP הודיעה בפברואר כי תעלה את השכר ההתחלתי מ-15 דולר ל-24 דולר לשעה בעלות כוללת של כ-300 מיליון דולר.  WALMART העלתה בפעם האחרונה את השכר של עובדיה בספטמבר הקודם ל-12 דולר לשעה לאחר שעמד על 11 דולר לשעה והחברה אמרה כי המהלך הביא לשכר ממוצע של 16.4 דולר לשעה. נראה כי גם אם ירצו, לחברות יהיה קשה מאוד להעלות שוב את השכר ולהתחרות בענקית אמזון. וולמרט למשל הודיעה כי היא תגייס 40 אלף עובדים חדשים, זאת לעומת 150 אלף בשנה הקודמת.

לא מה שהפד' רוצה לשמוע

העלאת השכר ההתחלתי באמזון אומר שני דברים, אשר לא בהכרח חיוביים למשק ולבנק המרכזי בארה"ב. ראשית, העלאת השכר צפויה לתמרץ עוד עובדים לבוא לעבוד בחברה ובעצם הדבר יחזק את שוק העבודה עוד יותר, הפוך ממה שהפד' מנסה לעשות. בנוסף, העלאת השכר אמנם לא משמעותית מאוד, אך היא כן תסייע למחירים להמשיך לעלות מאשר לעזור להם לרדת. כאשר לעובדים יהיה יותר כסף סביר כי הם יבזבזו יותר כסף, במיוחד לקראת החגים, כאשר מכפילים את העניין בכל עובדי החברה ומחשיבים גם את אלה שצפויים להצטרף לשורותיה מגיעים לכמות נכבדת של כסף וההשפעה היא בעיקר פסיכולוגית.

רק החודש פרסמו הרשויות בארה"ב כי חלה ירידה של 0.3% בשכר השעתי במשק, זאת לאחר שעלה ב-0.5% ביולי, בו זמנית אחוז האבטלה עלה ל-3.7%. החברה כן הודיעה כי תאט את קצב גיוסי העובדים שלה אך ברור שהעלאת שכר של 5.5% תוביל לכך שהרבה עובדים חדשים ינסו להצטרף לשורותיה של החברה.

בדוחותיה האחרונים אמזון הכתה את צפי האנליסטים ושלחה את המניה לעליות. הכנסות החברה ברבעון השני עמדו על כ-121.2 מיליארד דולר, בהשוואה לכ-113 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד, צפי האנליסטים עמד על כ-119.1 מיליארד דולר. החברה צפתה כי ברבעון הנוכחי תדווח על הכנסות בטווח שבין 125-130 מיליארד דולר. בשורה התחתונה דיווחה החברה על הפסד מתואם של 0.2 דולר למניה. מניית החברה נסחרת כעת במחיר של כ-115 דולר למניה, ירידה של 31% מתחילת השנה, ושווי החברה עומד על 1.17 טריליון דולר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עדיין לא קונה מאמזון (ל"ת)
    נגה 30/09/2022 10:41
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social