אמזון תגדיל את השכר השעתי לעובדיה; המהלך יעלה מיליארד דולר

לא בדיוק מנגינה לאוזניו של הפד'; החברה תעלה את השכר השעתי ההתחלתי ל-19 דולר לשעה, האם גם המתחרות יפעלו בהתאם?
מתן קובי | (1)

לקראת עונת החגים בארה"ב וברוב העולם,  AMAZON יוצאת במהלך שמגביר את התחרות בין ענקיות הקמעונאות ומעלה את השכר השעתי ההתחלתי לעובדי החברה מ-18 דולר ל-19 דולר לשעה, העלאה של 5.5%. עלות התוכנית צפויה להגיע למיליארד דולר אך נראה כי החברה תעמוד בכך ומוכנה לשלם את המחיר בכדי להיות הרשת העיקרית ממנה הצרכנים האמריקאים יקנו את מתנות החג שלהם בחודשים הקרובים.

באפריל האחרון עובדי החברה הצביעו על הקמת איגוד עובדים, לראשונה בארה"ב ולאור העלאת השכר אצל מתחרות של החברה, אמזון כמעט והכפילה בחודש פברואר את רמת המקסימום של שכר הבסיס לעובדיה מ-160 אלף דולר ל-350 אלף דולר. למרות העלאת שכר המקסימום ולמרות התאגדות העובדים החברה נאלצה לפטר כמות נכבדת של עובדים במהלך השנה האחרונה. במהלך הרבעון השני של השנה החברה פיטרה כ-100 אלף מעובדי החברה המהווים כ-6% ממצבת כוח האדם. באמצע החודש הנוכחי הודיעה החברה כי תפטר עוד 159 עובדים כחלק מסגירת שירות הבריאות שלה - Amazon Care.

לחץ על המתחרות

במהלך שלה אמזון דוחקת את המתחרות לפינה לקראת העונה החשובה ביותר שלהן.  TARGET CORP הודיעה בפברואר כי תעלה את השכר ההתחלתי מ-15 דולר ל-24 דולר לשעה בעלות כוללת של כ-300 מיליון דולר.  WALMART העלתה בפעם האחרונה את השכר של עובדיה בספטמבר הקודם ל-12 דולר לשעה לאחר שעמד על 11 דולר לשעה והחברה אמרה כי המהלך הביא לשכר ממוצע של 16.4 דולר לשעה. נראה כי גם אם ירצו, לחברות יהיה קשה מאוד להעלות שוב את השכר ולהתחרות בענקית אמזון. וולמרט למשל הודיעה כי היא תגייס 40 אלף עובדים חדשים, זאת לעומת 150 אלף בשנה הקודמת.

לא מה שהפד' רוצה לשמוע

העלאת השכר ההתחלתי באמזון אומר שני דברים, אשר לא בהכרח חיוביים למשק ולבנק המרכזי בארה"ב. ראשית, העלאת השכר צפויה לתמרץ עוד עובדים לבוא לעבוד בחברה ובעצם הדבר יחזק את שוק העבודה עוד יותר, הפוך ממה שהפד' מנסה לעשות. בנוסף, העלאת השכר אמנם לא משמעותית מאוד, אך היא כן תסייע למחירים להמשיך לעלות מאשר לעזור להם לרדת. כאשר לעובדים יהיה יותר כסף סביר כי הם יבזבזו יותר כסף, במיוחד לקראת החגים, כאשר מכפילים את העניין בכל עובדי החברה ומחשיבים גם את אלה שצפויים להצטרף לשורותיה מגיעים לכמות נכבדת של כסף וההשפעה היא בעיקר פסיכולוגית.

רק החודש פרסמו הרשויות בארה"ב כי חלה ירידה של 0.3% בשכר השעתי במשק, זאת לאחר שעלה ב-0.5% ביולי, בו זמנית אחוז האבטלה עלה ל-3.7%. החברה כן הודיעה כי תאט את קצב גיוסי העובדים שלה אך ברור שהעלאת שכר של 5.5% תוביל לכך שהרבה עובדים חדשים ינסו להצטרף לשורותיה של החברה.

בדוחותיה האחרונים אמזון הכתה את צפי האנליסטים ושלחה את המניה לעליות. הכנסות החברה ברבעון השני עמדו על כ-121.2 מיליארד דולר, בהשוואה לכ-113 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד, צפי האנליסטים עמד על כ-119.1 מיליארד דולר. החברה צפתה כי ברבעון הנוכחי תדווח על הכנסות בטווח שבין 125-130 מיליארד דולר. בשורה התחתונה דיווחה החברה על הפסד מתואם של 0.2 דולר למניה. מניית החברה נסחרת כעת במחיר של כ-115 דולר למניה, ירידה של 31% מתחילת השנה, ושווי החברה עומד על 1.17 טריליון דולר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עדיין לא קונה מאמזון (ל"ת)
    נגה 30/09/2022 10:41
    הגב לתגובה זו
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.