חיסון קורונה
צילום: Mufid Majnun

נובהווקס מתחזקת: אישור חירום מארגון הבריאות לגרסא ההודית לחיסון

החיסון מיוצר במשותף עם סרום ההודית. כעת יצורף לתכנית הבינלאומית COVAX להפצת חיסונים במדינות בעלות הכנסה נמוכה. בו בזמן החיסון של נובהווקס לבדה עדיין ממתין לאישור מה-EMA באירופה
איתי פת-יה | (2)

מניית חברת החיסונים  NOVAVAX INC מתחזקת במסחר בוול סטריט בכ-6% אחרי שקיבלה מארגון הבריאות העולמי אישור חירום לגרסה ההודית של החיסון שלה נגד הקורונה במשותף עם יצרנית החיסונים סרום.

עד כה החיסון, COVOVAX שמו התעכב בלצאת לשוק, גם בשל בעיות בהיקף הייצור שלו. מבחינה זו מדובר באבן נדרך עבור שתי החברות. לנובהווקס גם גרסא שלה בלבד לחיסון, ה-Nuvaxovid, אך זו כעת נבחנת על ידי ה-EMA באירופה, ובארגון הבריאות העולמי אמרו שיחכו להמלצה מהם כדי לבחון אותו בעצמם.

משאושר החיסון המשותף, ארגון הבריאות העולמי יצרפו לתכנית ה-COVAX להפצת חיסונים במדינות עניות - תכניות אליה הצטרפה ישראל באחרונה עם מכירת חיסוני אסטרהזנקה שקיבלה.

בהצהרה מטעם ארגון הבריאות העולמי נמסר "הרישום הזה של החיסון תחת אישור חירום מטרתו להגדיל את הגישה לחיסון בייחוד במדינות עם הכנסה נמוכה. יש 41 מדינות כאלה בהן שיעורי ההתחסנות אפילו אינם 10%, וב-98 השיעור עוד לא הגיע ל-40%".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    סתם אחד 18/12/2021 12:13
    הגב לתגובה זו
    בשבוע הבא יקבלו אישור של האיחוד האירופי ולאחר מכן יגישו לFDA בארה"ב, כל זה יקרה לפני הכריסמס. החיסון שלהם יעיל כנגד מחלה קשה לפחות כמו פייזר והוא עושה עבודה יותר טובה במניעת הדבקה, עם הרבה פחות תופעות לוואי, טכנולוגיה מוכרת ולא נסיונית והובלה בקירור רגיל.
  • 1.
    רן 17/12/2021 20:08
    הגב לתגובה זו
    בעקבות פרסום באתר שלכם נכנסתי לחברה , די מאוחר ב 178 דולר... עדיין ממתין
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.