אירופה
צילום: Christian Lue unsplash

אירופה בעליות, החוזים בוול סטריט בירוק בוהק

המסחר באירופה מתנהל בעליות ברקע ריכוך הטון של הבית הלבן מול סין אחרי ירידות חדות בשישי; החוזים בוול סטריט נסחרים בעליות 

תמיר חכמוף |

המסחר באירופה נפתח הבוקר בעליות, בהובלת מניות הכרייה, על רקע התאוששות חדה במניות הסקטור ותקוות שהעימות המסחרי המחודש בין ארה״ב לסין לא יגלוש למלחמת סחר כוללת. מדד ה-Stoxx 600 מטפס בכ-0.6% כאשר מדד משאבי הטבע מזנק ב-1.6%, לאחר ירידה של 2.5% ביום שישי.

הראלי במניות הכרייה נרשם לאחר שמניית Fresnillo 5.8%  קפצה ביותר מ-5%, ו- AURUBIS -0.09%  עלתה בכ-4% בעקבות איומי הנשיא טראמפ להטיל מכסים חדשים על סין בתגובה למגבלות היצוא שהטילה על מינרלים נדירים, מרכיב חיוני בתעשיות הטכנולוגיה, הרכב והביטחון. סין שולטת בכ-70% מאספקת המינרלים העולמית, אך טראמפ ריכך את הטון בהמשך וכתב כי היחסים עם בייג’ינג “יהיו בסדר”, מה שסייע לייצב את השווקים.

בין המניות הבולטות נוספות, אסטרהזנקה AstraZeneca plc  מטפסת בכ-0.9% לאחר שהגיעה להסכם עם הממשל האמריקאי להפחתת מחירים בתמורה לביטול מכסים, והמשקיעים בצרפת עוקבים אחר ממשלתו החדשה של סבסטיאן לקורנו, שמנסה לגבש תוכנית תקציבית חדשה אחרי סבב מינויי שרים. אסטרהזנקה מוזילה מחירים בארה"ב - והמניה דווקא עולה

התנודתיות מוגשת גם בסחורות, כאשר מחירי הזהב זינקו לשיא חדש של מעל 4,070 דולר לאונקיה, וגם הנפט מתקן כלפי מעלה לאחר שנפל לשפל של חמישה חודשים.

המסחר באירופה

בצרפת, מדד הקאק 40 מטפס בכ-0.6% אחרי שבוע תנודתי במיוחד, כאשר המשקיעים מגיבים להקמת הממשלה החדשה של סבסטיאן לקורנו, שחזר לתפקיד ראש הממשלה פחות משבוע לאחר שהתפטר. לקורנו מינה את רולאן לסקיור לשר האוצר, כשהממשלה מתכננת להציג בהמשך היום תוכנית תקציב חדשה בניסיון לשקם אמון אחרי תקופה של חוסר יציבות פוליטית.

בגרמניה, מדד הדאקס עולה בכ-0.5% בהובלת מניות הכרייה והתעשייה שנהנות מהתאוששות במחירי הסחורות. המשקיעים עוקבים גם אחר הדוחות הקרובים של ASML, הצפויים לשמש מדד לחוזקה של תעשיית השבבים האירופית.

בבריטניה, מדד הפוטסי 100 עולה ב-0.1%, כאשר Lloyds מוסיפה יותר מ-1% לאחר שהבנק הודיע על הפרשה נוספת של 800 מיליון ליש"ט לפיצויים בפרשת מכירת יתר של הלוואות רכב.

קיראו עוד ב"גלובל"

באיטליה, מדד ה-FTSE MIB עולה ב-0.5% בהובלת מניות הפיננסים והרכב, עם עליות בולטות ב-סטלנטיס ו-אינטזה סן פאולו, על רקע מגמה חיובית בסקטור הרכב האירופי כולו לאחר העליות בגרמניה וצרפת.

החוזים בוול סטריט

החוזים בוול סטריט רושמים עליות חדות הבוקר, לאחר הירידות החדות של יום שישי (טראמפ צייץ ו-וול סטריט סגרה בירידות חדות; הנאסדק נפל 3.5%), כשדברי הרגעה מהבית הלבן בנוגע לסין מחזירים אופטימיות לשווקים. החוזים על מדד דאו ג’ונס עולים בכ-1%, ה-S&P 500 מוסיף 1.5%, והנאסד״ק 100 מטפס ב-2%, התאוששות מרשימה לאחר שהירידות האחרונות מחקו כ-2 טריליון דולר משווי השוק. 

טראמפ כתב ברשת החברתית שלו Truth Social כי “הכול יהיה בסדר עם סין... הנשיא שי רק עבר רגע לא פשוט, הוא לא רוצה מיתון, וגם אני לא”, והוסיף כי “ארה״ב רוצה לעזור לסין, לא לפגוע בה”. דבריו נתפסו כהתמתנות לאחר איומיו מיום שישי על העלאת מכסים “מאסיבית”, שהעלתה חששות ממלחמת סחר כוללת.

ברקע נמשכת השבתת הממשל הפדרלי, שנכנסת לשבוע השלישי ועשויה להשפיע על תשלומי המשכורות ב-15 באוקטובר אם לא יושג תקציב זמני. המשקיעים נערכים גם לפתיחת עונת הדוחות, כשבמרכז תשומת הלב הבנקים הגדולים

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גולדמן
צילום: טוויטר

״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״

בגולדמן סבורים כי גל ה-AI מזכיר את בועת הדוט-קום, אבל הנפילה עוד רחוקה; האסטרטגים מעריכים שהיתרון של וול סטריט יישחק, והצמיחה הגלובלית תעבור למוקדים חדשים במזרח ובשווקים מתעוררים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גולדמן זאקס

יותר מעשור שוול סטריט נראית כמו ״המקום הבטוח בעולם״. מי שהחזיק מדדים אמריקאיים כמעט לא הפסיד. אפילו אם נתעלם מהתנודתיות של השנה האחרונה, רכבת הרים שהתחילה במלחמת המכסים של טראמפ ב-4 באפריל, המשיכה בירידות והתאזנה שוב עם התאוששות מהירה שוק המניות האמריקאי עם עלייה של כ-16% מתחילת השנה. 

מהמשבר ב-2008 נבנה סביב ארה"ב נרטיב של יציבות וצמיחה גדולה. זה הגיע גם בזכות ריביות אפסיות, כסף זול ומדיניות מוניטרית מרחיבה כל אלה יצרו סביבה שבה חברות יכלו לצמוח כמעט בלי מגבלות. אחר כך הגיעה הקורונה עוד משבר שהפיל את הבורסות בתוך שבועות ספורים, אבל אחרי זה התגנבה לכולנו התחושה שוול סטריט בלתי ניתנת לעצירה. 

הזרמות העתק של הפד, ריביות כמעט אפסיות ותמיכה ממשלתית מסיבית הזניקו את מחירי המניות לשיאים חדשים. ענקיות הטכנולוגיה כמו אפל, מיקרוסופט ואנבידיה הפכו את מדד S&P 500 למדד שלא מפסיק לשבור שיאים, כשגם מתקופות של אי-ודאות הוא יצא רק מחוזק. זה היה עשור שבו אמריקה שלטה בשווקים כמעט לבד, בעוד ששאר העולם ניסה להדביק את הקצב.

אבל לפי גולדמן זאקס, הסיפור הזה מתקרב לסיומו. בצוות האסטרטגים של הבנק, בראשות פיטר אופנהיימר, מעריכים שהעשור הבא ייראה אחרת לגמרי. המניות בארה"ב יניבו תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מבין כל האזורים המרכזיים - בעוד שהשווקים המתעוררים צפויים להוביל את הצמיחה עם תשואה שנתית של 10.9%.

לדברי גולדמן, מרכז הכובד של הכלכלה הגלובלית מתחיל לזוז מזרחה. הודו, סין ומדינות נוספות באסיה נהנות ממומנטום מבני שמזין את הצמיחה - אוכלוסייה צעירה, השקעות ממשלתיות ענקיות בתשתיות ותעשייה מתקדמת, ומעבר מהיר לדיגיטציה. במקביל, החברות האמריקאיות מתמודדות עם מציאות חדשה ריבית גבוהה, עלויות מימון כבדות ותמחור שמגלם כמעט כל גרם של אופטימיות.

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI

ירידה של 23% במכירות הרכב החשמלי לא מרתיעה את המשקיעים - הם מסתכלים על רובוטים, שבבים ונהיגה אוטונומית; וגם - האם צפויה הנפקת מניות בטסלה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלה Tesla -2.05%  עלתה בשנה האחרונה ב-31% לשווי של 1.4 טריליון דולר. היא עשתה זאת למרות - ירידה במכירות רכבים חשמליים. אתמול פרסמה החברה נתונים המצביעים על ירידה של כ-23% במכירות הרכב החשמלי באוקטובר בהשוואה לשנה הקודמת, בשווקים מרכזיים כמו ארצות הברית, אירופה, סין ודרום קוריאה. בצפון אמריקה, שוק הבית של החברה, נרשמה ירידה של כ-25% לעומת ספטמבר, מ-60 אלף רכבים שנמכרו בספטמבר ל-45 אלף באוקטובר. באירופה המצב דומה: עד ספטמבר ירדו המכירות ב-28.5% לעומת התקופה המקבילה ב-2024, ובגרמניה, נמכרו רק 750 רכבים באוקטובר, פחות ממחצית מהנתון של אוקטובר 2024.

הירידה בארה"ב מוסברת בחלקה בסיום הזכאות להטבת מס פדרלית של 7,500 דולר לרכבים חשמליים, מה שהוביל לזינוק מלאכותי במכירות בספטמבר. עם זאת, הנתונים חושפים מגמה רחבה יותר של חולשה בביקוש. בסין, שוק הרכב החשמלי הגדול בעולם, נמכרו כ-26 אלף רכבים באוקטובר, הנתון הנמוך ביותר מזה כמעט שלוש שנים, ירידה של 36% בהשוואה לשנה הקודמת. דגם Model Y, דגם הדגל של טסלה בסין, רשם ירידה של 8.76% במכירות קמעונאיות, ל-38,562 יחידות. התחרות מצד יצרניות מקומיות כמו BYD ו-Xpeng, לצד האטה כלכלית והוזלות מחירים, מקשות על טסלה לשמור על נתח שוק.

למרות הנתונים המדאיגים, מניית טסלה איבדה רק כ-2% במסחר בימים האחרונים. המניה עלתה בכ-6.6% מתחילת השנה ובכ-31% ב-12 החודשים האחרונים, מה שמעיד על אמון בחזון ארוך הטווח של החברה.

השאלה המרכזית בשוק כיום: האם רכבי החשמל (EV), שהיוו את ליבת סיפור טסלה במשך יותר מעשור, איבדו את כוח המשיכה שלהם? ומה בעצם מושך את המשקיעים? נראה שהמשקיעים כבר מסתכלים מעבר למכירות הרבעוניות. טסלה עוברת שינוי: מיצרנית רכבים חשמליים לחברת טכנולוגיה שבה הרכב הוא רק פלטפורמה אחת. מנועי הצמיחה החדשים הם בינה מלאכותית (AI), רובוטיקה, שבבים מותאמים ורכבים אוטונומיים.


מנועי הצמיחה החדשים 


לאחרונה אישרו בעלי המניות תוכנית תגמול לאילון מאסק, ששוויה הפוטנציאלי מגיע לטריליון דולר. התוכנית מתמקדת כמעט לחלוטין בתחומי AI ולא ברכבים חשמליים מסורתיים. מתוך ארבעת היעדים העיקריים, שלושה קשורים ישירות לבינה מלאכותית: הפעלת מיליון מוניות רובוטיות (Robotaxi), מכירה של מיליון רובוטים הומנואידיים (Optimus) ומכירת 10 מיליון מנויים לשירותי נהיגה אוטונומית (Full Self-Driving, FSD). מאסק יקבל אופציות למניות אם יעמוד ביעדים אלה. האישור, שקיבל 75% תמיכה, מחזק את המסר ומלמד שככה רואים המשקיעים את החברה בעתיד - חברת AI.