טסלה מאבדת נתח שוק בנורבגיה ושוודיה; המניה יורדת
רישומי הרכב מצביעים על ירידה חדה במכירות טסלה בשווקים בשוודיה ונורבגיה, בזמן שהביקוש הכולל לכלי רכב דווקא מזנק; בנוסף השפעת המכסים של טראמפ עשויה לפגוע בחברה; המנייה יורדת ב-4%
טסלה פתחה את 2025 בירידה חדה במכירות בשוודיה ונורבגיה, שני שווקים שבהם היא נהנתה בעבר מדומיננטיות משמעותית. על פי נתוני רישום רכב שפורסמו, מספר הרכבים החדשים של טסלה שנרשמו בינואר צנח ב-44% בשוודיה וב-38% בנורבגיה בהשוואה לאותה תקופה אשתקד. הירידה מגיעה
דווקא בתקופה שבה שוק הרכב בשתי המדינות חווה צמיחה מרשימה, עם עלייה של 14% ברישומי הרכב בשוודיה ו-82% בנורבגיה. בעוד שדגם Model Y של טסלה היה הרכב הנמכר ביותר בשתי המדינות בשנת 2024, נראה כי בחודשים האחרונים המותג סופג פגיעה בתדמית הציבורית, ככל הנראה על רקע
התבטאויותיו הפוליטיות השנויות במחלוקת של אילון מאסק, מייסד ומנכ"ל החברה.
האם הדעות הפוליטיות של מאסק פוגעות במכירות?
אחת הסיבות האפשריות לירידה החדה במכירות היא התערבותו הגוברת של מאסק בנושאים פוליטיים, כולל
תמיכתו הפומבית בנשיא ארה"ב דונלד טראמפ והתבטאויותיו השנויות במחלוקת בנוגע לפוליטיקה האירופית. ראש ממשלת נורבגיה, בין היתר, ביקר את עמדותיו של מאסק, מה שממחיש את ההשפעה של דעותיו על הציבור האירופי. סקר שביצעה Novus Group בשוודיה מצביע על כך שתדמית טסלה ספגה
פגיעה משמעותית: רק 11% מהנשאלים מחזיקים בדעה חיובית על המותג, לעומת 19% בסקר קודם, בעוד שהשיעור של מי שמחזיקים בדעה שלילית זינק ל-63% מ-47%. מאסק עצמו דוחה את הביקורת עליו וטוען כי מדובר בניסיון לפגוע בחופש הביטוי ובדמוקרטיה, אך הנתונים מראים שהציבור האירופי
לא בהכרח מקבל את עמדתו, לפחות כשזה נוגע להחלטות הרכישה שלו.
אובדן נתח שוק למרות גאות בשוק הרכב
הירידה במכירות באה לידי ביטוי גם בנתח השוק של טסלה, שנחתך בחצי בשוודיה, מ-4.2% בינואר 2024 ל-2.1% בלבד בינואר
2025. בנורבגיה המצב חמור עוד יותר, כאשר נתח השוק של החברה צנח מ-21.7% ל-7.4% בתוך שנה אחת בלבד. יש לציין כי רישומי הרכב של מותגים מסוימים עשויים להשתנות מחודש לחודש בהתאם למחזורי הייצור, להשקות דגמים חדשים ולתחרות בשוק, אך במקרה של טסלה הירידה חורגת מגורמים
רגילים וקשורה ככל הנראה לשינוי בהעדפות הצרכנים ולנזק תדמיתי שעלול להשפיע לטווח ארוך.
לצד הירידה במכירות בשוודיה ובנורבגיה, טסלה, שמייצרת את כל רכבי השוק האמריקאי שלה בתוך ארה"ב, אינה חסינה מהשפעות מדיניות הסחר החדשה
של טראמפ. כ-15% מהרכיבים של דגם Y הנמכר בארה"ב מקורם במקסיקו, כאשר חלקים נוספים מגיעים מקנדה - אם כי קשה להעריך במדויק את היקף הייבוא מקנדה. נתוני המנהל הלאומי לבטיחות בדרכים בארה"ב מצביעים על כך שבין 30% ל-50% מהרכיבים של דגמי רכב פופולריים המיוצרים בארה"ב
מגיעים ממדינות שמחוץ לצפון אמריקה. המכסים החדשים עלולים לגרום להתייקרות משמעותית בעלויות הייצור עבור יצרניות הרכב ולהפרעות בשרשרת האספקה. מבחינת המשקיעים, מדובר בעלייה בתנודתיות בשוק המניות, שכן הם ינסו להבין כיצד העלויות העולות ישפיעו על הביקוש לרכבים ועל
רווחיות החברות בענף.
- 3 המצטרפות החדשות ל-S&P בולטות בעליות לקראת הפתיחה בוול סטריט; ברודקום ואנבידיה בעליות קלות
- למרות המגמה באירופה: למה נורבגיה ממשיכה להעדיף את טסלה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפני מספר ימים טסלה פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי של 2024 ופספסה את הציפיות. החברה דיווחה על רווח למניה של 66 סנט על הכנסות של 25.7 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 75 סנט על הכנסות של 27.2 מיליארד דולר. הרווח התפעולי הסתכם ב-1.58 מיליארד דולר, מתחת לתחזיות של 2.68 מיליארד דולר. החברה ציינה כי הרווח התפעולי הושפע לרעה מעלויות הקשורות לפיתוח בינה מלאכותית ופרויקטי מחקר ופיתוח אחרים, לצד ירידה במחירי המכירה הממוצעים של כלי הרכב הנוכחיים.
בנוסף, החברה הודיעה כי תוכניות לדגמים חדשים וייצורם יובילו ל"הפחתת עלויות נמוכה יותר" מהצפוי. החברה רשמה שולי רווח גולמי של 16.3%
ושולי רווח תפעולי של 6.2% ברבעון הרביעי. בשנת 2024 כולה, טסלה רשמה הכנסות של 77.07 מיליארד דולר עם רווח נקי מתואם של 8.419 מיליארד דולר, ירידה של 23% לעומת השנה הקודמת. החברה מסרה 1.78 מיליון כלי רכב בשנת 2024, מתחת לתחזיות של 1.8 מיליון ומתחת למסירות של שנת
2023 - הירידה השנתית הראשונה בהיסטוריה של החברה.
- 1.מישל 03/02/2025 19:13הגב לתגובה זונורבגיה 5.5M תושבים ושבדיה 10.5M תושבים זה מה ישבור את טסלה

המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?
הצטרפותו של דן אייבס ל־Eightco וההשקעה המתוכננת ב־Worldcoin הקפיצו את המניה באלפי אחוזים, אך המיזם עדיין בשלב מוקדם ושוויו רחוק מזה של ביטקוין ואתריום, מה שמותיר פוטנציאל לצד סיכונים משמעותיים
עדכון - אחרי זינוק של 2,900%, אייטקו מזנקת בטרום, ומה קורה באנבידיה?
דן אייבס, מהאנליסטים המוכרים בוול סטריט, גרם הבוקר לתזוזה חריגה בשוק כשהודיע שהוא מצטרף כיו"ר דירקטוריון לחברת Eightco Holdings Eightco -10.89% – חברה קטנה וכמעט לא מוכרת. בעקבות ההודעה מזנקת מניית החברה ב־2,900% במהלך יום המסחר.
אייבס הוא מנהל ואנליסט מחקר מניות בכיר בתחום הטכנולוגיה בחברת Wedbush Securities מאז 2018, ובמקביל משמש כראש מחקר הטכנולוגיה הגלובלי בחברה. הוא נחשב לאחד
האנליסטים המובילים בוול סטריט עם יותר משני עשורים של ניסיון בניתוח תחום התוכנה והטכנולוגיה הרחבה. את הקריירה החל כאנליסט פיננסי ב-HBO, ובהמשך, לאחר סיום תואר MBA במימון, הצטרף ל-FBR Capital Markets, שם עבד במשך 16 שנה והתמקד בתחומי תוכנה, חומרה, אבטחת סייבר,
מחשוב ענן, ביג דאטה והנוף המתפתח של עולם המובייל.
הסיבה לעניין החריג היא לא רק ההצטרפות של אייבס עצמו. הוא חשף כי Eightco מתכננת לגייס 250 מיליון דולר ולהשקיע את כולו בטוקן Worldcoin – פרויקט ביומטרי שנוי במחלוקת שהקים סם אלטמן. גיוס ההון המתוכנן צפוי להיסגר באמצע ספטמבר, במחיר של 1.46 דולר למניה. לאחר מכן תשנה Eightco את שמה ל־ORBS .
- אחרי ההתאבדויות - OpenAI משנה את ChatGPT; יותר פיקוח ומודעות למצבים נפשיים קשים
- הקולות האחרים - ה-AI יוצר בועות, אין עידן זהב ללא קריסה מוקדמת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
Worldcoin מנוהל על ידי אלטמן לצד פעילותו ב־ChatGPT. מטרת המיזם היא ליצור מערכת זיהוי עולמית המבוססת על סריקת עיניים: המשתמש סורק את עיניו, מקבל זהות דיגיטלית ובנוסף גם טוקנים. הרעיון עשוי להישמע עתידני, אך אייבס טוען שמדובר בכלי הכרחי לעולם שבו בינה מלאכותית נוכחת בכל תחום.

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.