טסלה מאבדת נתח שוק בנורבגיה ושוודיה; המניה יורדת
רישומי הרכב מצביעים על ירידה חדה במכירות טסלה בשווקים בשוודיה ונורבגיה, בזמן שהביקוש הכולל לכלי רכב דווקא מזנק; בנוסף השפעת המכסים של טראמפ עשויה לפגוע בחברה; המנייה יורדת ב-4%
טסלה פתחה את 2025 בירידה חדה במכירות בשוודיה ונורבגיה, שני שווקים שבהם היא נהנתה בעבר מדומיננטיות משמעותית. על פי נתוני רישום רכב שפורסמו, מספר הרכבים החדשים של טסלה שנרשמו בינואר צנח ב-44% בשוודיה וב-38% בנורבגיה בהשוואה לאותה תקופה אשתקד. הירידה מגיעה
דווקא בתקופה שבה שוק הרכב בשתי המדינות חווה צמיחה מרשימה, עם עלייה של 14% ברישומי הרכב בשוודיה ו-82% בנורבגיה. בעוד שדגם Model Y של טסלה היה הרכב הנמכר ביותר בשתי המדינות בשנת 2024, נראה כי בחודשים האחרונים המותג סופג פגיעה בתדמית הציבורית, ככל הנראה על רקע
התבטאויותיו הפוליטיות השנויות במחלוקת של אילון מאסק, מייסד ומנכ"ל החברה.
האם הדעות הפוליטיות של מאסק פוגעות במכירות?
אחת הסיבות האפשריות לירידה החדה במכירות היא התערבותו הגוברת של מאסק בנושאים פוליטיים, כולל
תמיכתו הפומבית בנשיא ארה"ב דונלד טראמפ והתבטאויותיו השנויות במחלוקת בנוגע לפוליטיקה האירופית. ראש ממשלת נורבגיה, בין היתר, ביקר את עמדותיו של מאסק, מה שממחיש את ההשפעה של דעותיו על הציבור האירופי. סקר שביצעה Novus Group בשוודיה מצביע על כך שתדמית טסלה ספגה
פגיעה משמעותית: רק 11% מהנשאלים מחזיקים בדעה חיובית על המותג, לעומת 19% בסקר קודם, בעוד שהשיעור של מי שמחזיקים בדעה שלילית זינק ל-63% מ-47%. מאסק עצמו דוחה את הביקורת עליו וטוען כי מדובר בניסיון לפגוע בחופש הביטוי ובדמוקרטיה, אך הנתונים מראים שהציבור האירופי
לא בהכרח מקבל את עמדתו, לפחות כשזה נוגע להחלטות הרכישה שלו.
אובדן נתח שוק למרות גאות בשוק הרכב
הירידה במכירות באה לידי ביטוי גם בנתח השוק של טסלה, שנחתך בחצי בשוודיה, מ-4.2% בינואר 2024 ל-2.1% בלבד בינואר
2025. בנורבגיה המצב חמור עוד יותר, כאשר נתח השוק של החברה צנח מ-21.7% ל-7.4% בתוך שנה אחת בלבד. יש לציין כי רישומי הרכב של מותגים מסוימים עשויים להשתנות מחודש לחודש בהתאם למחזורי הייצור, להשקות דגמים חדשים ולתחרות בשוק, אך במקרה של טסלה הירידה חורגת מגורמים
רגילים וקשורה ככל הנראה לשינוי בהעדפות הצרכנים ולנזק תדמיתי שעלול להשפיע לטווח ארוך.
לצד הירידה במכירות בשוודיה ובנורבגיה, טסלה, שמייצרת את כל רכבי השוק האמריקאי שלה בתוך ארה"ב, אינה חסינה מהשפעות מדיניות הסחר החדשה
של טראמפ. כ-15% מהרכיבים של דגם Y הנמכר בארה"ב מקורם במקסיקו, כאשר חלקים נוספים מגיעים מקנדה - אם כי קשה להעריך במדויק את היקף הייבוא מקנדה. נתוני המנהל הלאומי לבטיחות בדרכים בארה"ב מצביעים על כך שבין 30% ל-50% מהרכיבים של דגמי רכב פופולריים המיוצרים בארה"ב
מגיעים ממדינות שמחוץ לצפון אמריקה. המכסים החדשים עלולים לגרום להתייקרות משמעותית בעלויות הייצור עבור יצרניות הרכב ולהפרעות בשרשרת האספקה. מבחינת המשקיעים, מדובר בעלייה בתנודתיות בשוק המניות, שכן הם ינסו להבין כיצד העלויות העולות ישפיעו על הביקוש לרכבים ועל
רווחיות החברות בענף.
- טסלה אחרי הדוחות: האנליסטים חלוקים והמניה נחלשת
- וולבו מזנקת 30% - למאסק יש הרבה מה ללמוד מהסינים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפני מספר ימים טסלה פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי של 2024 ופספסה את הציפיות. החברה דיווחה על רווח למניה של 66 סנט על הכנסות של 25.7 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 75 סנט על הכנסות של 27.2 מיליארד דולר. הרווח התפעולי הסתכם ב-1.58 מיליארד דולר, מתחת לתחזיות של 2.68 מיליארד דולר. החברה ציינה כי הרווח התפעולי הושפע לרעה מעלויות הקשורות לפיתוח בינה מלאכותית ופרויקטי מחקר ופיתוח אחרים, לצד ירידה במחירי המכירה הממוצעים של כלי הרכב הנוכחיים.
בנוסף, החברה הודיעה כי תוכניות לדגמים חדשים וייצורם יובילו ל"הפחתת עלויות נמוכה יותר" מהצפוי. החברה רשמה שולי רווח גולמי של 16.3%
ושולי רווח תפעולי של 6.2% ברבעון הרביעי. בשנת 2024 כולה, טסלה רשמה הכנסות של 77.07 מיליארד דולר עם רווח נקי מתואם של 8.419 מיליארד דולר, ירידה של 23% לעומת השנה הקודמת. החברה מסרה 1.78 מיליון כלי רכב בשנת 2024, מתחת לתחזיות של 1.8 מיליון ומתחת למסירות של שנת
2023 - הירידה השנתית הראשונה בהיסטוריה של החברה.
- 1.מישל 03/02/2025 19:13הגב לתגובה זונורבגיה 5.5M תושבים ושבדיה 10.5M תושבים זה מה ישבור את טסלה
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותסעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם
האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים
סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו
באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.
האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.
הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק
הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.
הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים
פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.
- הבורסה בסעודיה מזנקת: ייתכן ויוסרו המגבלות על בעלות המניות במדינה
- בלקסטון ובלקרוק מתחרות על ה-AI הסעודי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב
הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.
טיק טוקהמדינה הראשונה בעולם שתחסום גישת צעירים לרשתות חברתיות - העולם מתבונן
פלטפורמות מדיה חברתית ייחסמו לבני פחות מ-16 באוסטרליה. האחריות לחסימה על החברות. הסיבה: מסוכנות ופגיעה של הרשתות בצעירים. בקרוב בישראל?
במסגרת חקיקה חדשה ותקדימית, אוסטרליה עומדת לאסור על קטינים מתחת לגיל 16 לפתוח או להחזיק חשבון ברשתות חברתיות. שלוש מהחברות המרכזיות בתחום, מטא (אינסטגרם ופייסבוק), סנאפ (סנאפצ'ט) ובייטדאנס (טיקטוק) הודיעו כי יתחילו לחסום גישה למשתמשים צעירים מהגיל שנקבע, החל מה-10 בדצמבר.
ההצהרה נמסרה במסגרת דיון בפרלמנט האוסטרלי. החקיקה עברה ב-2024 והציבה את אוסטרליה כמדינה הראשונה בעולם שמבצעת צעד נרחב כל כך במטרה להגן על קטינים מהשפעות מזיקות של המדיה החברתית. מדובר בחוק בעל השלכות משמעותיות מבחינה משפטית והן מבחינה טכנולוגית, שמהווה מבחן עולמי ראשון באכיפת הגבלות גיל דיגיטליות ברמת מדינה.
פרטיות מול הגנה: מחלוקות סביב האכיפה
על פי החוק, האחריות לאכיפה תוטל על הפלטפורמות עצמן, עליהן למנוע פתיחה של חשבונות חדשים על ידי בני פחות מ-16, וגם לחסום ניסיונות לעקוף את המגבלה. מטא הודיעה שתשתמש בכלי זיהוי מתקדמים כולל סרטוני סלפי כדי לאמת גיל משתמשים. סנאפ החלה בעבודות פיתוח, אך הגדירה את הדרישות כאתגר. טיקטוק טענה כי האיסור לא בהכרח יפחית סיכונים אלא עלול לדחוף צעירים לפלטפורמות פחות מפוקחות.
אחת הסוגיות המרכזיות היא כיצד לאכוף את האיסור מבלי לפגוע בפרטיות המשתמשים. כלי אימות גיל ביומטריים, כמו זיהוי פנים, מעוררים ביקורת מצד ארגוני זכויות אדם, במיוחד כאשר מדובר בקטינים. בנוסף, אין כיום פתרון טכנולוגי אחד שמספק זיהוי מדויק בגיל 16
- טראמפ נותן מתנה לאורקל - החזקה בטיק טוק לפי שווי של 14 מיליארד דולר בלבד; מה השווי האמיתי?
- עסקת ענק: טיק טוק הסינית נמכרת לקונסורציום אמריקאי הכולל את אורקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יוטיוב לא התחייבה לציית לחוק. היא טוענת שאינה מוגדרת כרשת חברתית אלא כפלטפורמת סטרימינג, ולכן כלל לא אמורה להיכלל תחת החוק. נציגי יוטיוב הצהירו כי מתקיים דיאלוג עם הרגולטור המקומי, אך לא נמסרה התחייבות מפורשת בנוגע לעמידה בדרישות.
