כמה עולה חניה ואיך זה שבחדרה שעת חניה עולה 28 שקל?
אפליקציית התחבורה הפופולארית פנגו "Pango" מסכמת את שנת 2022 ומעדכנת כי השנה נוספו עוד 5 רשויות שהחלו בגבייה עבור חניה, מה שמעמיד את מספר הרשויות הגובות על כחול לבן על 81.
חלק מהרשויות חוו ירידה בהפעלות החניה בשנה החולפת - חלק כתוצאה מגריעת מקומות חניה לטובת התשתיות, צמצום או ביטולי כחול לבן. בין הרשויות הללו ניתן למצוא את רמת גן עם ירידה של 13% (הסירו את אזור חניה "חניוני העיר" ומעבר חלק מחניוני העיר לחניונים מהירים), תל אביב עם ירידה של 11% (תל אביב גורעת מקומות חניה בעקבות עבודות תשתית), רעננה יורדת עם 9%, נתניה עם 8%, בת ים ופ״ת עם ירידה של 6% וירושלים יורדת עם 5%.
חנייה כחול לבן לשנת 2023
מחירי החניה המקסימלים של חלק מהרשויות מתייקרים ב-5% מפני שהם צמודים למדד, למשל תל אביב וירושלים. 10 הערים המרכזיות בהן התרחשו מספר הפעלות החניה הגדולות ביותר בשנת 2022: ירושלים, ת״א, חיפה, רמת גן, באר שבע, פ״ת, נתניה, הרצליה, רחובות, בני ברק. היום העמוס ביותר מבחינת חנייה באופן מפתיע הוא: יום שלישי. השעה העמוסה ביותר מבחינת חנייה היא: 9:00 בבוקר.
מחירי שעה ממוצעת בחניונים לפי ערים
תל אביב - 19.84 שקל, רמת גן - 24.2 שקל, ירושלים - 22.49 שקל, הרצליה 23.4 שקל, אשקלון 18.23 שקל, חיפה 22.01 שקל, חדרה 28.3 שקל.
ניתן לראות שדווקא העלות הממוצעת בחניונים בתל אביב היא לא הגבוהה ביותר, הסיבה נעוצה בכך שרבים מהחניונים בעיר הינם חניוני "אחוזת החוף" בהם תושבי העיר משלמים 25% מעלות החניה והמחירים מוסדרים, לעומת ערים גדולות אחרות כמו ירושלים ורמת גן. כמו כן, בחלק מהחניונים במרכזים המסחריים השעה ראשונה הינה בחינם.
- דחייה ברפורמת החניה העירונית: תתרחש רק בערים הגדולות
- עבריינים השתלטו על סחר בתווי נכים; תביא כסף - קבל תו נכה; המשטרה חוקרת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה בין חניונים לכחול לבן
לקוח חונה בממוצע 1.49 שעות בכחול לבן, לעומת חניונים 3.75 שעות. ממוצע החניונים כולל כמובן חניוני לילה וחניות במשרדים בתשלום. אנשים חונים במומצע יותר זמן בחניונים, אבל בכחול לבן יש גם שעות שהאכיפה מסתיימת.
בדיקות פקח: בשנה החולפת עמדו מספר בדיקות הרכבים על ידי פקחים רק בפנגו על 5,500,000.
מספר כלי הרכב שעלו על כבישי ישראל בשנים האחרונות
בשנת 2019 עלו על הכביש 253,938 רכבים. בשנת 2020 - 214,544 רכבים, בשנת 2021 - 289,291 רכבים, ועד סוף שנת 2022 צפויים להימסר כ-270,000 רכבים. בפנגו אומרים כי 2021 הייתה שנה פוסט קורונה "סוג של פיצוי" אחרי ההסגרים. שנת 2022 הולכת דווקא להסתיים כמות רכבים יפה אבל עדיין רואים האטה מסוימת גם בגלל חזרה לשיגרה, העלאות הריבית במשק, מלחמת אוקראינה רוסיה, בעיות שרשת האספקה ובעיות השבבים שגרמו למחסור במלאים.
תחבורה ציבורית
מוביט-פנגו מובילה את הקטגוריה עם 75% נתח שוק בקרב האפליקציות הציבורית (ללא צה"ל) כמות המשתמשים במוביט-פנגו יותר מהכפילה את עצמה בשנת 2022 ועברה את ה-1,000,000 משתמשים רשומים לשירות. כמו כן נוספו כלי תחבורה נוספים (הרכבת הקלה בירושלים והרכבלית ובחיפה) בהם ניתן לשלם באמצעות האפליקציה. שיעור החדירה של אפליקציות התשלום קפץ מ-4% לכ-15%.
- טראמפ מודה למדינות המפרץ על התחייבות לשיקום עזה - אבל, המימוש בספק
- סמוטריץ’: “אין כוונה לפגוע בהטבות המס בקרנות ההשתלמות”
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
רכב חשמלי
השנה יעלו על הכביש בין 26-27 אלף כלי רכב חשמליים לעומת שנת 2021 שבה עלו על כבישי ישראל בין 10-11 אלף כלי רכב חשמליים. כלי הרכב החשמליים מהווים כ-10% מסך מסירות הרכב השנה, אל מול שנה שעברה בה היוו רק 3.5% מכלל הרכבים הדבר מצביע על גידול משמעותי בשוק הרכב החשמלי. בנובמבר 2022, מכלל רכבים שנמסרו, כ-30% מהמסירות היו של רכבים חשמליים, הדבר נובע בעיקר מעליית מס הרכישה הצפוייה בינואר מ- 10% ל 20%.
רועי אלבז, מנכ"ל פנגו: "גם השנה היינו עדים לעלייה בגודש בכבישים (עלייה של 5%). בנוסף למגמה זאת, ישנה עליה בצמצום מקומות החניה בערים הגדולות. הגורמים המרכזיים לכך הם תשתיות הרכבת הקלה והוספת נתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית ושבילי אופניים. בתל אביב לבדה נגרעו אלפי מקומות חניה, מגמה שתתרחב בשנים הקרובות. עליית מדד המחירים לא פוסח גם על מחירי החניה בכחול לבן (בתל אביב וירושלים היתה עלייה מ-6.4 שקל ל-6.7 שקל). המחירים בישראל עדיין נמוכים בהשוואה לערים מרכזיות בעולם כמו ניו יורק, פריז ולונדון שם המחיר הוא כפול ואף יותר. בתחבורה הציבורית צמיחתן של אפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית, יחד עם רפורמת ״דרך שווה״ הביאו לשיעור חדירה של 15% מכלל התיקופים. בפנגו מוביט ישנם כבר מעל מיליון משתמשים בשירות זה. בשנת 2023, עם השקת הרכבת הקלה, אנו צפויים לראות יותר נהגים שהופכים לנוסעים היברידיים המשלבים נסיעה ברכב פרטי עם בתחבורה הציבורית".
הדמיה של מרכז הפיתוח החדש של אנבידיה הצפוי לקום בבאר שבעאנבידיה משלשת את מרכז הפיתוח בבאר שבע: מאות משרות חדשות בדרום
ענקית השבבים תעתיק את פעילותה למתחם חדש בפארק ההייטק גב-ים בהיקף של כ-3,000 מ"ר; המרכז יורחב עד אמצע 2026 ויתמקד בפיתוח טכנולוגיות AI
ענקית השבבים אנבידיה (NVIDIA Corp. 2.25% ) מודיעה על הרחבת מרכז המחקר והפיתוח בבאר שבע פי שלושה. המתחם החדש, שייבנה בפארק ההייטק גב-ים בעיר, יתפרס על שטח של כ-3,000 מ"ר ועתיד להתחיל לפעול במתכונת מלאה עד סוף המחצית הראשונה של 2026. במקביל, מתכננת החברה לגייס מאות עובדים חדשים באזור הדרום - ובהם מפתחי שבבים, מהנדסי חומרה ותוכנה, ארכיטקטים ובוגרי תארים מתקדמים במדעי המחשב וההנדסה.
מעבר להיבט העסקי, המהלך הזה של אנבידיה צפוי להשפיע על תעסוקת ההייטק בדרום ועל יצירת
סביבת עבודה נוחה ואיכותית יותר למהנדסים שרחוקים מהמרכז. יש לזה פוטנציאל לשנות את מפת ההייטק במדינה, אחרי שחברות גלובליות מעדיפות להתרכז סביב תל אביב והרצליה רבתי, להחלטה של אנבידיה להשקיע דווקא בבאר שבע יש משמעות רחבה - לא רק מבחינת פיתוח טכנולוגי, אלא גם
כחלק ממאמץ לחזק את הפריפריה על ידי תעשיית ההייטק.
האתר החדש ממוקם בבניין החמישי שמקימה גב-ים בפארק ההייטק בבאר שבע, בו פועלות גם חברות כמו מיקרוסופט ואלביט וכן יחידות תקשוב של צה"ל. סמיכותו לאוניברסיטת בן גוריון ולבית החולים סורוקה ממחישה את התבססות האזור כאחד ממוקדי החדשנות המרכזיים בדרום. מדובר באחד ממהלכי ההתרחבות המשמעותיים של אנבידיה מחוץ לגוש דן, ומבחינת העיר באר שבע - צעד נוסף בדרך לביסוס מעמדה כעיר טכנולוגית בצמיחה.
עמית קריג, סגן נשיא בכיר באנבידיה ומנהל מרכז המו"פ בישראל, אמר כי "הרחבת מרכז הפיתוח בבאר שבע משקפת את המחויבות שלנו להגיע אל המהנדסות והמהנדסים הטובים ביותר - בכל מקום שבו הם נמצאים. הסייט החדש ישמש בית מקצועי למאות אנשי פיתוח נוספים מהדרום, שייקחו חלק בפיתוח טכנולוגיות חומרה ותוכנה פורצות דרך ויקדמו חדשנות עולמית בבינה מלאכותית."
- וול סטריט ננעלה בעליות עד 1.2%; סולראדג' זינקה 5% ופורד טסה 12%
- גילת קפצה ב-7%, טסלה עלתה ב-2.3%; וול-סטריט ננעלה בירוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', הוסיף כי "מדובר בבשורה חשובה לעיר ולנגב כולו. ההחלטה של אנבידיה מבטאת אמון באקו-סיסטם הבאר-שבעי ותיצור מאות מקומות עבודה חדשים, שיחזקו את ההון האנושי בעיר וימשיכו להציב את באר שבע בחזית החדשנות הישראלית."
טראמפ ונתניהו (X)טראמפ מודה למדינות המפרץ על התחייבות לשיקום עזה - אבל, המימוש בספק
מאיפה יגיעו 100 מיליארד דולר לשיקום עזה, ומהם התנאים להזרמת הכסף?
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע בנאום בפני הכנסת כי "מדינות ערביות ומוסלמיות" התחייבו להשקיע עשרות מיליארדי דולרים בשיקום רצועת עזה. טראמפ, שתיאר את הרצועה כ"אתר הריסות" שנחרב בעקבות שנתיים לחימה בין ישראל לחמאס, הביע תודה למדינות המפרץ על תמיכתן בתוכנית השלום שלו, שהובילה להסכם הפסקת אש ראשוני. "הן התחייבו לתמוך בשיקום בטוח של עזה ומעבר לה", אמר טראמפ, והוסיף כי ארה"ב תשתתף במאמץ באמצעות כוח בינלאומי שיפקח על התהליך.
אולם, מאחורי ההצהרות האופטימיות מסתתרת מציאות מורכבת: הערכות עלויות השיקום נעות בין בכ-100 מיליארד דולר, וההתחייבויות נתקלות באתגרים פוליטיים, כלכליים וגיאופוליטיים שמרחיקים את המימוש בפועל.
קריאה חשובה: מי ישלם את הנזק בעזה? והאם זה יכול להתגלגל לתקציב של ישראל?
על פי דוחות האו"ם והבנק העולמי, הנזק כולל הריסת 55 מיליון טון פסולת, פגיעה במערכות מים, חשמל וביוב, וצורך בשיקום כולל, הקמת נמל ימי, תחנות כוח ותשתיות תעשייתיות. הערכה ראשונית בפברואר 2025 עמדה על 53 מיליארד דולר, אך עדכונים מלפני מספר חודשים העלו אותה ל-70 מיליארד, ואף ל-100 מיליארד אם כוללים שיקום כלכלי ארוך ותמיכה באוכלוסייה.
- מה יקרה ב-30 באוקטובר והאם זה יוביל לעליות בשווקים?
- שר האוצר האמריקאי: ארה"ב וסין הגיעו למסגרת הסכם סחר - הפרטים יידונו בפסגה בין טראמפ לשי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טראמפ, הציג תוכנית "20 נקודות" לשלום בעזה, הכוללת פירוז חמאס, הקמת כוח ביטחון בינלאומי בהובלת ארה"ב (עם 200 חיילים אמריקאיים), ושיקום כלכלי שיימומן בעיקר על ידי מדינות המפרץ. התוכנית זכתה לתמיכה ראשונית ממדינות ערב, אך כפי הנראה, ההתחייבויות הן בעיקר הצהרתיות, והמימוש תלוי בתנאים קשיחים.
