פנגו PANGO
צילום: לוגו

כמה עולה חניה ואיך זה שבחדרה שעת חניה עולה 28 שקל?

לא ייאמן - באילו ערים נגרעו הכי הרבה מקומות חנייה בשנה האחרונה, איזו יום הכי עמוס מבחינת חנייה ובכמה התייקרה עלות החנייה בכל עיר
דור עצמון |
נושאים בכתבה חנייה פנגו

אפליקציית התחבורה הפופולארית פנגו "Pango" מסכמת את שנת 2022 ומעדכנת כי השנה נוספו עוד 5 רשויות שהחלו בגבייה עבור חניה, מה שמעמיד את מספר הרשויות הגובות על כחול לבן על 81.

חלק מהרשויות חוו ירידה בהפעלות החניה בשנה החולפת - חלק כתוצאה מגריעת מקומות חניה לטובת התשתיות, צמצום או ביטולי כחול לבן. בין הרשויות הללו ניתן למצוא את רמת גן עם ירידה של 13% (הסירו את אזור חניה "חניוני העיר" ומעבר חלק מחניוני העיר לחניונים מהירים), תל אביב עם ירידה של 11% (תל אביב גורעת מקומות חניה בעקבות עבודות תשתית), רעננה יורדת עם 9%, נתניה עם 8%, בת ים ופ״ת עם ירידה של 6% וירושלים יורדת עם 5%.

חנייה כחול לבן לשנת 2023

מחירי החניה המקסימלים של חלק מהרשויות מתייקרים ב-5% מפני שהם צמודים למדד, למשל תל אביב וירושלים. 10 הערים המרכזיות בהן התרחשו מספר הפעלות החניה הגדולות ביותר בשנת 2022: ירושלים, ת״א, חיפה, רמת גן, באר שבע, פ״ת, נתניה, הרצליה, רחובות, בני ברק. היום העמוס ביותר מבחינת חנייה באופן מפתיע הוא: יום שלישי. השעה העמוסה ביותר מבחינת חנייה היא: 9:00 בבוקר.

מחירי שעה ממוצעת בחניונים לפי ערים

תל אביב - 19.84 שקל, רמת גן - 24.2 שקל, ירושלים - 22.49 שקל, הרצליה 23.4 שקל, אשקלון 18.23 שקל, חיפה 22.01 שקל, חדרה 28.3 שקל.

ניתן לראות שדווקא העלות הממוצעת בחניונים בתל אביב היא לא הגבוהה ביותר, הסיבה נעוצה בכך שרבים מהחניונים בעיר הינם חניוני "אחוזת החוף" בהם תושבי העיר משלמים 25% מעלות החניה והמחירים מוסדרים, לעומת ערים גדולות אחרות כמו ירושלים ורמת גן. כמו כן, בחלק מהחניונים במרכזים המסחריים השעה ראשונה הינה בחינם.

השוואה בין חניונים לכחול לבן

לקוח חונה בממוצע 1.49 שעות בכחול לבן, לעומת חניונים 3.75 שעות. ממוצע החניונים כולל כמובן חניוני לילה וחניות במשרדים בתשלום. אנשים חונים במומצע יותר זמן בחניונים, אבל בכחול לבן יש גם שעות שהאכיפה מסתיימת.

בדיקות פקח: בשנה החולפת עמדו מספר בדיקות הרכבים על ידי פקחים רק בפנגו על 5,500,000.

מספר כלי הרכב שעלו על כבישי ישראל בשנים האחרונות

בשנת 2019 עלו על הכביש 253,938 רכבים. בשנת 2020 - 214,544 רכבים, בשנת 2021 - 289,291 רכבים, ועד סוף שנת 2022 צפויים להימסר כ-270,000 רכבים. בפנגו אומרים כי 2021 הייתה שנה פוסט קורונה "סוג של פיצוי" אחרי ההסגרים. שנת 2022 הולכת דווקא להסתיים כמות רכבים יפה אבל עדיין רואים האטה מסוימת גם בגלל חזרה לשיגרה, העלאות הריבית במשק, מלחמת אוקראינה רוסיה, בעיות שרשת האספקה ובעיות השבבים שגרמו למחסור במלאים.

תחבורה ציבורית

מוביט-פנגו מובילה את הקטגוריה עם 75% נתח שוק בקרב האפליקציות הציבורית (ללא צה"ל) כמות המשתמשים במוביט-פנגו יותר מהכפילה את עצמה בשנת 2022 ועברה את ה-1,000,000 משתמשים רשומים לשירות. כמו כן נוספו כלי תחבורה נוספים (הרכבת הקלה בירושלים והרכבלית ובחיפה) בהם ניתן לשלם באמצעות האפליקציה. שיעור החדירה של אפליקציות התשלום קפץ מ-4% לכ-15%.

קיראו עוד ב"בארץ"

רכב חשמלי

השנה יעלו על הכביש בין 26-27 אלף כלי רכב חשמליים לעומת שנת 2021 שבה עלו על כבישי ישראל בין 10-11 אלף כלי רכב חשמליים. כלי הרכב החשמליים מהווים כ-10% מסך מסירות הרכב השנה, אל מול שנה שעברה בה היוו רק 3.5% מכלל הרכבים הדבר מצביע על גידול משמעותי בשוק הרכב החשמלי. בנובמבר 2022, מכלל רכבים שנמסרו, כ-30% מהמסירות היו של רכבים חשמליים, הדבר נובע בעיקר מעליית מס הרכישה הצפוייה בינואר מ- 10% ל 20%.

רועי אלבז, מנכ"ל פנגו: "גם השנה היינו עדים לעלייה בגודש בכבישים (עלייה של 5%). בנוסף למגמה זאת, ישנה עליה בצמצום מקומות החניה בערים הגדולות. הגורמים המרכזיים לכך הם תשתיות הרכבת הקלה והוספת נתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית ושבילי אופניים. בתל אביב לבדה נגרעו אלפי מקומות חניה, מגמה שתתרחב בשנים הקרובות. עליית מדד המחירים לא פוסח גם על מחירי החניה בכחול לבן (בתל אביב וירושלים היתה עלייה מ-6.4 שקל ל-6.7 שקל). המחירים בישראל עדיין נמוכים בהשוואה לערים מרכזיות בעולם כמו ניו יורק, פריז ולונדון שם המחיר הוא כפול ואף יותר. בתחבורה הציבורית צמיחתן של אפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית, יחד עם רפורמת ״דרך שווה״ הביאו לשיעור חדירה של 15% מכלל התיקופים. בפנגו מוביט ישנם כבר מעל מיליון משתמשים בשירות זה. בשנת 2023, עם השקת הרכבת הקלה, אנו צפויים לראות יותר נהגים שהופכים לנוסעים היברידיים המשלבים נסיעה ברכב פרטי עם בתחבורה הציבורית".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ארצות הברית ויזה דרכון
צילום: Freepik

מהי ויזת זהב ואיפה עדיין אפשר להשיג אחת?

בעולם שמקשיח גבולות ומגבלות הגירה, מדינות רבות ממשיכות להציע מסלול מהיר לתושבות ולעיתים גם לאזרחות - למי שמוכן לשלם; מה עומד מאחורי הטרנד, למה הוא מצטמצם ואיפה הוא עדיין פתוח



עמית בר |
נושאים בכתבה ויזה זהב

ממשל טראמפ השיק לאחרונה רשמית את תוכנית ה-Gold Card בארה"ב, שמאפשרת לזרים אמידים להשיג אשרת הגירה קבועה (גרין קארד) בתמורה לתרומה של מיליון דולר לאוצר הפדרלי, או שני מיליון דולר דרך תאגיד. התוכנית, שהוכרזה בפברואר 2025 והוסדרה בצו נשיאותי מספר 14351, כוללת גם אופציית Platinum Card בעלות של חמישה מיליון דולר, שמקנה פטורים ממס על הכנסות מחוץ לארה"ב. מאז השקת האתר trumpcard.gov, הוגשו אלפי בקשות ראשוניות, בעיקר ממשקיעים מסין, הודו והמזרח התיכון, עם הכנסה צפויה לארה"ב של 50 מיליארד דולר בשנה הראשונה. זוהי התפתחות משמעותית בשוק הגלובלי של ויזות זהב, ששווי השוק שלו הוערך עד כה ב-30-50 מיליארד דולר בשנה וצפוי לגדול אפילו פי 2 בזכות המהלך של טראמפ. 

ויזות זהב, או תוכניות תושבות בהשקעה (Residence by Investment), קיימות כבר ארבעה עשורים ומשמשות ככלי כלכלי למדינות שמחפשות זרימת הון זר. בשנת 2024 נמכרו כ-10,000 ויזות כאלו ברחבי העולם, עם השקעה ממוצעת של 500 אלף דולר למשקיע. עם זאת, בשנת 2025 נרשמת מגמה של צמצום: 12 מדינות סגרו או הגבילו תוכניות, בעיקר באירופה, בעקבות לחץ מהאיחוד האירופי על סיכוני הלבנת הון וביטחון. למרות זאת, כ-30 תוכניות נותרו פעילות, עם דגש על אסיה, המזרח התיכון והקריביים.


מהי ויזת זהב


ויזת זהב מאפשרת למשקיע זר להשיג תושבות זמנית או קבועה במדינה בתמורה להשקעה מינימלית מוגדרת. ההשקעה יכולה לכלול רכישת נדל"ן (בממוצע 300-800 אלף דולר), השקעה בקרנות ממשלתיות (מ-250 אלף דולר), הקמת עסק שיוצר 10-50 מקומות עבודה, או תרומה ישירה לממשלה (מ-100 אלף דולר). ברוב התוכניות אין דרישה למגורים קבועים - רק ביקור מינימלי של 7-30 יום בשנה - מה שהופך אותן לפתרון גמיש למשפחות אמידות שמחפשות גיוון גיאוגרפי, אופטימיזציית מס (למשל, פטורים על מס הון) או גישה לשווקים חדשים.

בשנת 2025 השוק מושך כ-150 אלף משקיעים פוטנציאליים, בעיקר מסין (35% מהבקשות), רוסיה (20%) והודו (15%), על רקע חוסר יציבות כלכלית ומגבלות יצוא הון. היתרונות כוללים ניידות גלובלית: למשל, תושבות באיחוד האירופי מאפשרת כניסה ללא ויזה ל-180 מדינות, וגישה למערכות חינוך ובריאות מתקדמות. עם זאת, התוכניות כוללות בדיקות רקע קפדניות (Due Diligence) שדורשות ניקיון פלילי ומקורות כספים לגיטימיים, עם שיעור דחייה של 5%-10%.

דרכון זהב, או אזרחות בהשקעה (Citizenship by Investment), לוקח את הרעיון צעד קדימה ומעניק אזרחות מלאה בתוך 3-12 חודשים, ללא דרישת מגורים קודמת. בשנת 2025, 14 מדינות מציעות תוכניות כאלו, בעיקר באיים הקריביים, עם השקעה מינימלית של 200 אלף דולר. היתרון העיקרי הוא חופש תנועה: דרכון מהקריביים, למשל, מאפשר כניסה ללא ויזה ל-145-160 מדינות, כולל האיחוד האירופי, בריטניה וקנדה.