רווח אדיר לגזית גלוב: ממירה אג"ח אטריום למניות, תרוויח 1.25 מיליארד שקל

עם השלמת העסקה, יחזיקו גזית גלוב ו- Citibank International ב- 48.6% ממניות אטריום (Atrium). בנפרד, גזית גלוב תחזיק ב- 108 מיליון מניות, המהוות 29.1% ממניות אטריום
עינת פז-פרנקל |

חברת הנדל"ן גזית גלוב, שבשליטת חיים כצמן, חתמה על הסכם עם חברת הבת אטריום, במסגרתו תחליף את כל אגרות החוב להמרה וכתבי האופציה שברשותה למניות, כך הודיעה היום (יום ה') גזית גלוב.

באם תושלם העסקה, צפויה גזית גלוב לרשום רווח המיוחס לבעלי מניות החברה בסך של כ- 1.25 מיליארד שקלים, בשל העלייה בשיעור ההחזקה בחברה המוחזקת, נמסר מהחברה.

"אנו שמחים להודיע על עסקה זו אשר נעשית שנה לאחר שהשלמנו את עסקת ההשקעה המקורית ב- Atrium", מסר רוני סופר, ממלא מקום מנכ"ל החברה. "בשנה זו נבנתה תשתית ניהולית חדשה ומקצועית בראשותה של רחל לוין, במקביל לקבלת ריבית שוטפת של 10.75% על השקעתנו. הנהלה זו פעלה ליישומה של תוכנית התייעלות כוללת בחברה, והיום אנו עדים לחלק מהפירות של מאמציה כאשר בין היתר, אטריום צמצמה את פעילות הפיתוח בכ- 90%, ביצעה רכישה עצמית של אג"ח בדיסקאונט משמעותי, השלימה רישום למסחר בבורסה מובילה באירופה, Euronext, וכמו כן החליטה על אימוץ מדיניות דיווידנד רבעונית".

סופר הוסיף כי הכניסה ל- Atrium נעשתה בעת ההשקעה דרך אג"ח להמרה, "מהלך שבעיננו היה נכון והכרחי עד להשגתם של מספר יעדים עיקריים שראינו לנגד עיננו. היום, עם השגתם של חלק מהיעדים ויחד עם העובדה שההשקעה הייתה בבסיסה למטרה של בעלות ("Loan to own"), אנו שמחים לבצע את ההחלפה ורואים בכך הבעת אמון בהנהלת Atrium".

לדבריו, עם השלמת המהלך "תיווצר זהות אינטרסים גבוהה בין כלל בעלי המניות ב- Atrium. נזילותה הגבוהה כמו גם קופת המזומנים שברשותה יאפשרו לה להמשיך, בעיקר בסביבה העסקית הנוכחית, לפעול לביסוס מעמדה כחברת נדל"ן מובילה בתחומה באירופה".

צפויה העלאת המלצה ומחיר יעד גבוה יותר למניית גזית גלוב

בתגובה להודעת גזית גלוב, אומר היום (יום ה') שי ליפמן, אנליסט הנדל"ן של IBI, כי "גזית גלוב מגדילה באופן דרמטי את ההון העצמי שלה, ומנצלת את החולשה במניות אטריום להגדלה משמעותית של האחזקה בה". לדבריו, "אטריום מקטינה באופן דרמטי את המינוף ומקבלת הבעת אמון אגרסיבית ביותר מבעלי השליטה". ליפמן ציין כי, בימים הקרובים תבחן IBI שוב את המלצתה לחברה ואת מחיר היעד הנוכחי של 33 שקלים למניה. "סביר כי המחיר וההמלצה יתעדכנו כלפי מעלה", מסכם ליפמן.

עיקרי ההסכם בין גזית גלוב, סיטיבנק, ואטריום

עיקרי ההסכם בין גזית גלוב, Citibank International Plc ו- Atrium European Real Estate Limited, כוללים: גזית גלוב ו- CPI (סיטיבנק) ימסרו ל- ATR (אטריום) את כל אגרות החוב להמרה של ATR אשר בבעלותן וניתנות להמרה למניות ATR עד לחודש אוגוסט 2015 במחיר המרה של 9 אירו, וכן את כל כתבי האופציה למניות ATR אשר בבעלותן הניתנים למימוש למניות ATR עד לחודש אוגוסט 2012, במחיר מימוש של 7 אירו.

התמורה הכוללת לגזית גלוב בגין מסירת האג"ח להמרה והאופציות תתקבל בהקצאת 79.6 מיליון מניות רגילות של ATR. שני הצדדים התחייבו לפעול לכך שהמניות החדשות שתוקצינה תירשמנה למסחר בבורסת Euronext באמסטרדם ובבורסה של וינה (שם רשומים כיום ניירות הערך של ATR), תוך 6 חודשים מהשלמת העסקה, נמסר מגזית גלוב.

ATR תחלק דיבידנד מיוחד בסך של 0.5 אירו למניה תוך 30 ימי עסקים מהשלמת העסקה. הדיבידנד ישולם גם בגין המניות החדשות שתוקצינה כך שחלקה של גזית גלוב בדיבידנד יעמוד על כ- 300 מיליון שקלים. כמו כן, ATR תפעל לקיום מדיניות דיבידנד לפיה תחלק דיבידנד שנתי של לפחות 0.12 אירו למניה, אשר ישולם על בסיס רבעוני וזאת החל מחודש דצמבר 2009, נמסר מהחברה.

עם השלמת העסקה, תחזיק גזית גלוב ב- 29.1% מהונה המונפק ומזכויות ההצבעה (לעומת כ- 12.5% מהונה המונפק וכ- 19.1% מזכויות ההצבעה היום) ו- CPI תחזיק ב-19.6%.

השלמת ההסכם מותנית, בין היתר, באישור האסיפה הכללית של ATR ובאישורים של רשויות ההגבלים העסקיים הרלבנטיות. באם תושלם העסקה, צפויה גזית גלוב לרשום רווח המיוחס לבעלי מניות החברה בשל העלייה בשיעור החזקה בחברה מוחזקת, כאמור. בהערכה ראשוניות, הרווח יעמוד על כ- 1.25 מיליארד שקלים. כתוצאה מכך היה צפוי ההון העצמי של גזית גלוב ליום 30 ביוני 2009 לגדול מרמה של 3.9 מיליארד שקלים לרמה של 5.2 מיליארד שקלים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.