מספנות ישראל פונה לירדן כדי ליצור שיתוף בנמל החדש

שלמה שמלצר, מבעלי מספנות ישראל במסיבת עיתונאים לרגל השקת הנמל הבוקר: כבר בשנת 97 המלך חוסיין אישר את שיתוף הפעולה עם המספנות אולם בשל עיכוב האישורים בארץ הדבר נדחה
שהם לוי |

מספנות ישראל תפנה למלך עבדאללה ולממשלת ירדן במטרה להפוך את נמל מספנות ישראל לנמל ישראלי-ירדני משותף. כך הודיע הבוקר שלמה שמלצר, מבעלי מספנות ישראל, במסיבת עיתונאים לרגל כניסתה של האוניה הראשונה לנמל. באירוע שהתקיים במספנות ישראל בחיפה חשף שמלצר כי כבר בשנת 1997 התנהלו מגעים בין הנהלת מספנות ישראל ובין המלך חוסיין. "בפגישות שקיימנו איתו אמר המלך כי הוא מאשר את המהלך המשותף במסגרתו ינוהל הנמל כנמל ישראלי-ירדני משותף כאשר דגל ירדן יתנוסס בו.

המלך ראה בכך את ההזדמנות הכלכלית הטובה ביותר מבין שלל ההצעות שעלו לשיתוף פעולה בין המדינות לאחר חתימת הסכם השלום". לדברי שמלצר, בשיחות טען המלך כי מדובר במהלך בעל ערך כלכלי רב לירדן אשר יאפשר לשנע סחורות אל הממלכה ואל מדינות המזרח, ומהן, בדרך מהירה וזולה יותר. "יחד עם זאת, המלך טען כי להערכתו יתקשה על הצד הישראלי להשיג אישור לכך מהשלטונות בארץ". לדברי שמלצר, כעת בכוונת מספנות ישראל לפעול מול עבדאללה, מלך ירדן, ומול ממשלת ירדן במטרה לחדש את המגעים לשיתוף הפעולה.

לאחר 12 שנים של דיונים החל לפעול היום נמל מספנות ישראל כנמל הפרטי הראשון בישראל. האונייה הראשונה שהחלה לפרוק סחורה במספנות ישראל הגיעה מברזיל ועל סיפונה כ-9,000 טון סוכר.

במסיבת העיתונאים לרגל תחילת פעילותה של מספנות ישראל כנמל הפרטי הראשון אמרו בעלי המספנות כי הנמל החדש ישרת לא רק את התעשייה המקומית אלא גם מדינות נוספות במזרח התיכון.

שלומי פוגל, מבעלי מספנות ישראל: בכוונת מספנות ישראל להפוך את ישראל ל- HUB (נמל מרכז) של המזרח התיכון על ידי איכסון סחורות ומתן שירותי לוגיסטיקה. לדבריו, לישראל עדיפות בתחום זה הודות למערכת הבטחונית המובילה, אנשי מקצוע דוברי אנגלית ומערכת כלכלית וביטוחית שיכולה לממן סחורות ולבטחן. זאת בתנאי שהשירות בנמלים יהיה ברמה סבירה. "בסופו של דבר, ישראל נמצאת בין המזרח הרחוק, מקור יצור הסחורות, לבין אירופה המהווה שוק היעד. כאן אנו מסוגלים לתת מעבר לשירותי הפריקה גם שירותים לוגיסטיים ולהיות שער לוגיסטי למזרח התיכון". פוגל אומר כי בכוונת מספנות ישראל להביא למספנות, ואפילו לנמלים אחרים, סחורות, שעד היום לא הגיעו למדינת ישראל. "כרגע, אנו עובדים על עסקאות שונות כגון הבאת רכבים יד שניה לירדן ועיראק בשיתוף עם יצואנים באירופה. במקביל אנו פועלים להביא גרוטאות מעיראק ומירדן לאיטליה. בנוסף ישנם מגעים עם יצואנים ירדנים בתחום החקלאות".

לדברי שלמה שמלצר, הפעלת מספנות ישראל כנמל תתרום רבות גם בתחום התעסוקה בחיפה ובצפון: "כיום עובדים במספנות ישראל בין 350 ל- 500 עובדים ואנו מאמינים שנייצר עוד מאות מקומות עבודה ולא רק במספנות ישראל אלא במערכות לוגיסטיות נוספות כתוצאה מכניסתנו לתחומים החדשים". לדברי שמלצר, כמפעל תעשייתי ובטחוני מספנות ישראל ימשיכו להוות מסנה שתיגדל ותהווה בסיס חשוב לתעשיות הבטחוניות בתחום הימיה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה