רמי קרמין: "בגלל הכשלונות של 'מירה', 'שרה' ו'שמן' - קשה מאוד לגייס כסף"
מה קורה כשנגמר הכסף? מחזיקי יחידות ההשתתפות של זרח יהש התכנסו השבוע במלון ליאונרדו סיטי טאואר ברמת גן בכדי לשמוע מהנהלת השותפות כי היא נותרה ללא כמות מספקת של מזומנים לצורך מימון המשך הפעילות. הבקשה למזג את יחידות ההשתתפות ביחס של 1 ל-4 נדחתה והבקשה להאריך את תקופת המימוש של האופציות בשנה אחת קדימה התקבלה.
מנכ"ל ויו"ר זרח הוא רמי קרמין. בעל המניות הפרטי הגדול בשותפות הוא איש העסקים יחזקאל כליף. את האספה ניהל עו"ד איתי ברפמן ורמי קרמין, המנכ"ל, ובעל השליטה בשותף הכללי, ענה על שאלות המשתתפים. המוסדיים שלחו נציגים או כתבי הצבעה ומרבית המשתתפים היו משקיעים פרטיים עם פוזיציות בסדר גודל שונה.
למרות שזרח נסחרת במחיר של 3 אג' בלבד - לעומת 60 אג' בתחילת 2010, למשקיעים יש עדיין תקווה שיום אחד תהיה פריצת דרך גדולה. קרמין ספג ביקורת, אך גם מחמאות מצד חלק מהמשקיעים.
בפתח הישיבה ביקש אחד מבעלי יחידת ההשתפות אפשרות לבטל החלטות שכבר התקבלו.
רמי קרמין השיב לו: "אם זה המשחק המקדים אז הולך להיות פה אקט רציני מאוד היום".
קרמין הסביר למשתתפים שמבחינת היכולת להחזיק ברשיונות יש כסף להחזיק את 'זרח' ו'שמן', אך יש בעיה עם רשיון גוליבר. "צריך לעשות כל מאמץ כדי לשמר כל רשיון", כך הסביר קרמין את משנתו.
- עלילות גוליבר: החברה החזירה את הרשיון לממונה וצפויה להמחק
- על מה נלחמים בעלי מניות המיעוט בגוליבר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בחודש שעבר העביר משרד האנרגיה לשותפות דרישה להעמיד ערבויות של 1.5 מיליון דולר בכדי שתוכל להמשיך ולהחזיק ברשיון 'גוליבר' שבים התיכון. כיוון שאין לשותפות את ההון הנדרש ואין יכולת לגייס היא ביקשה מבעלי יחידות ההשתתפות אישור הגדלת הון ומיזוג יחידות השתתפות.
רשיון גוליבר בשטח של 305 קמ"ר - רצועה ימית מאיזור מעגן מיכאל בצפון עד תל אביב בדרום לאורך חוף הים התיכון. זרח מחזיקה ב-41.5% משותפות גוליבר לצד גינקו חיפושי נפט - 41.5%, אשטרום נכסים - 12% וחברת AGR - 5%.
מדוע אתם מבקשים מאיתנו להחליט האם להשקיע ב'גוליבר'?
"מצד אחד - המספרים לא הכי טובים שבעולם ולכן קשה להחליט. מצד שני - זה מים רדודים והעלות נמוכה ומצד שלישי - זה מאוד קרוב לחוף וההתנגדויות עצומות כולל דרישות מבחינת איכות הסביבה בגלל הקרבה לחופי מכמורת, געש ובית ינאי. זה לא שחור מובהק ולא לבן מובהק ואני לא יכול להרשות לעצמי לוותר על זה. זאת החלטה של בעלי יחידות ההשתתפות. אם היה לי בקופה מספיק כסף הייתי הולך לבנק ומוציא ערבות".
- ישראל וקפריסין מקדמות את שיתוף הפעולה האנרגטי: הכבל החשמלי התת ימי מתקדם
- "המשבר באירופה הפך את האנרגיות המתחדשות לאסטרטגיה, ואנחנו שם"
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- מלאי הנפט של סין הם "הפיל שבחדר"
משקיע: האם השלילי יותר גדול מהחיובי?
קרמין: "מתחילים עם הבדיקות ורואים, אבל זה כמו לשבור את הביצה ואח"כ לראות שאי אפשר לחבר אותה".
המשקיע: "הביצים שלי כבר נשברו".
מלבד 'גוליבר' לזרח יש מספר קידוחים באזור ים-המלח שמחלקם היא כבר מפיקה כמות מזערית של נפט. "אני מאמין שישועתנו ב'זרח', אמר קרמין מספר פעמים באסיפה.
קרמין הסביר שברשיון 'זרח' מעבר לשאיבת נפט ומכירתו יש עוד שני אתרים: "אמונה" ו-"צוק תמרור". "יושבים מומחים שמחליטים איפה לשים את יהבנו ומאיפה לקדוח. אין ספק שהישועה שלנו תגיע מ'זרח' - אני מאמין", אמר קרמין.
יחזקאל כליף: "כבר חודשיים אתה מוכר נפט מ'זרח' - מה אנחנו מקבלים בתמורה?"
"אסור לי לענות".
מכירת חביות הנפט תימשך עד שיסתיימו מבחני השאיבה באזור ים-המלח. "אי אפשר לדעת מתי זה יסתיים", הסביר קרמין.
מדוע אתם לא מכניסים שותפים?
קרמין: "אני מחפש כבר הרבה זמן שותפים לכל הרשיונות שלנו, אך לרשיון גוליבר יש היענות פחותה. היום אנחנו בעונת החורף בגלל הכשלונות של 'שמן' 'שרה' ו'מירה' - קשה לגייס כסף".
- 12.הכי ותיק 38 10/03/2014 19:21הגב לתגובה זואגב העדר לא פחות אשם הוא פשוט אוהב את החלום ומכור לו בכל נימי נפשו צר לי ש הצבור לו קורא כתבות אזהרה של בעלי נסיון ותיקים בענף הקידוחים ללא ספק רובם היו מצילים את כספם רבותי ללא ספק יש נפט אך שכבת הנפט היא רדודה והמשמעות היא שיתכן ולא כלכלית -----ראו חוות דעת של הגאולוגית של המר קידוח אשדוד כבר לפני כ 30 שנה
- 11.מישמיש. בן גוגו 07/03/2014 04:38הגב לתגובה זויש להעביר את הרישיונות לחברות בן לאומיות היזמים בארץ הפכו נוכלים. דמי מפעיל שכר והוצאות ללא פיקוח ועוד תמלוג על. פחחחחחח לא להשקיע בענף
- 10.עוקב מהצד 05/03/2014 17:05הגב לתגובה זויש אמון בפוטינציאל אין אמון בנוכלים ועצוב שגם רמטכ"ל לשעבר היה חלק מהתנהלות ש"חוסר תום לב" יהיה הגדרה עדינה ומחמיאה להתנהלות זאת
- 9.פול 05/03/2014 10:21הגב לתגובה זוענף החיפושים, במיוחד בים, ענף מאוד טכני. ידע, נסיון, ציוד, צוותים, כסף. חברה רצינית מביאה הכל מהבית
- 8.זרח=סעודיה הקטנה בתחום הגז והנפט העולמי (ל"ת)ברדוגו 05/03/2014 10:10הגב לתגובה זו
- 7.שיגייסו משישינסקי (ל"ת)אנונימי 05/03/2014 10:01הגב לתגובה זו
- 6.אברהם גחנון 05/03/2014 09:56הגב לתגובה זוזהירות כתבה מוזמנת הנפקה ואיחוד הון אחד לארבעים
- 5.עוף החול 05/03/2014 09:34הגב לתגובה זוכנוכל
- 4.דני משקיע 05/03/2014 09:28הגב לתגובה זולא מבזבז כסף סתם דואג להאריך את האופציות בניגוד לשותפיות אחרות.ויש גם את יחזקל כליף ששומר על האינטרס של השוטתף הכללי
- 3.שישינסקי גמר את ענף הנפט (ל"ת)שוקיל 05/03/2014 09:18הגב לתגובה זו
- אחד העם 05/03/2014 10:15הגב לתגובה זובוודאות ימצאו דרך להקל עליכם ...חה חה חה צריך להבין : לאחר ששינסקי הזמנים הישתנו. הציבור ממאן להמשיך לממן הרפתקאות חיפוש מסיבה מאוד פשוטה -לא יתכן שבשלב החיפושים כל הסיכון עליו ומרגע שיש תגלית במיקרה הטוה יקבל פירורים שאינם ראויים לעומת הסיכון שנטל על עצמו!!! קאפיש ? כולם הבינו? עכשיו תיפנו לנימענים מעלה.
- 2.זרח הולכת לטוס היום לשמיים (ל"ת)נירו 05/03/2014 08:58הגב לתגובה זו
- 1.אבי 05/03/2014 08:31הגב לתגובה זווגם לא שווה לאחר שישינסקי להשקיע ולקבל הנפקות ופירורים. רמי קרמין לוקח סכום מכובד כל חודש גם אם לא עושה שום דבר.
- יובי 05/03/2014 09:27הגב לתגובה זוכל עוד הממשלה עושה הכל כדי לגזול את כבשת הרש [המשקיעים השקיעו את מיטב כספם עד לגילי הגז הפסידו לא מעט מכספם עד שנמצא הגז]בעזרת הטלת מסים .התוצאה אין קידוחים חדשים הגז שנמצא יישאר במעמקי הים .

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"
לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם
אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.
המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.
במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל.
ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה.
- גוש הרוב מתחזק בדוראד: לוזון-אלומי משנה את מאזן הכוחות
- הפניקס ולוזון מעמיקים את ההחזקה בדוראד - ואדלטק מאבדת את יכולת הבלימה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"
לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם
אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.
המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.
במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל.
ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה.
- גוש הרוב מתחזק בדוראד: לוזון-אלומי משנה את מאזן הכוחות
- הפניקס ולוזון מעמיקים את ההחזקה בדוראד - ואדלטק מאבדת את יכולת הבלימה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.