טויוטה קורולה היברידית
צילום: יואב פולס

אגרות הרישוי עולות: כמה תשלמו השנה על הרכב שלכם?

מי זכאי להנחה, מה ההבדל באגרה בין רכב חשמלי לרכב על בנזין? ומה עוד מתייקר?

אדיר בן עמי | (6)

החל מה-1 באפריל 2025, חידוש רישיון הרכב בישראל הולך לעלות קצת יותר. משרד התחבורה הודיע שהאגרות השנתיות יתייקרו ב-3.2%, בהתאם לעלייה במדד המחירים לצרכן. זה אולי נשמע כמו שינוי קטן, אבל כשמוסיפים את זה להוצאות השוטפות על דלק, ביטוח ותחזוקה – הכיס של הנהגים
מרגיש את זה. אז כמה תשלמו השנה, מי הכי מושפע, ומי עדיין יכול לחסוך? הנה כל מה שצריך לדעת.

כמה זה יעלה לכם?

הסכום שתשלמו תלוי בסוג הרכב שלכם – בעיקר במחירו המקורי ובשנת הייצור. משרד התחבורה מחלק את הרכבים לקבוצות רישוי, וככל שהרכב יקר יותר,
האגרה גבוהה יותר. הנה כמה דוגמאות לעלויות החדשות:

רכב משפחתי ישן (קבוצה 1, מחיר מקורי עד 114 אלף שקל, לפני 2015) – 827 שקלים, עלייה של כ-25 שקלים.

רכב משפחתי ממוצע (קבוצה 2, מחיר 114-138 אלף שקל, שנת 2019) – 1,198 שקלים, תוספת של 37 שקלים.


רכב ביניים (קבוצה 4, מחיר 162-183 אלף שקל) – 2,255 שקלים, עלייה של 70 שקלים.

רכב יוקרה חדש (מעל 338 אלף שקל) – 5,226 שקלים, כלומר 164 שקלים יותר מהשנה שעברה.

בעלי רכבים חשמליים – המכה הכי גדולה

מי שצפוי להרגיש את השינוי בצורה הכי
חזקה הם בעלי הרכבים החשמליים. עד עכשיו הם נהנו מהנחה משמעותית, ושילמו רק 426 שקלים בשנה – לא משנה מה שווי הרכב. אבל ההטבה הזו בוטלה, ועכשיו הם ישלמו בדיוק כמו כל אחד אחר. לדוגמה:

רכב חשמלי בשווי 183 אלף שקל ומעלה יקפוץ ל-2,583 שקלים – פי שישה יותר ממה
ששילמו עד כה.

זה שינוי שמרגיש כמו סטירה למי שבחר ברכב ירוק כדי לחסוך ולתרום לסביבה.

גם הטסט התייקר

אם חשבתם שזה נגמר באגרה, יש עוד חדשות: עלות מבחן הרישוי השנתי (הטסט) כבר זינקה בדצמבר 2024 מ-96 שקלים ל-118.6 שקלים – עלייה של 24%. כלומר,
כל נהג שצריך לעבור טסט השנה מוסיף עוד 22.6 שקלים להוצאות. כשמחברים את זה לעלייה באגרה, נוצרת תוספת של עשרות שקלים שמרגישים כמו עוד טיפה בים ההוצאות על הרכב.

מי זוכה להקלות?

לא כולם ישלמו יותר. יש כמה קבוצות שמקבלות הנחות:

בעלי תג נכה:
ישלמו סכום סמלי של 30 שקלים בלבד, בלי קשר לסוג הרכב.

חיילי מילואים: זכאים להפחתה של עד 205 שקלים, מה שיכול לקזז חלק גדול מההתייקרות – תלוי בקבוצת הרישוי של הרכב שלהם.

למה זה קורה עכשיו?

ההתייקרות הזו היא חלק ממגמה רחבה יותר של עליית
מחירים בענף הרכב. מחירי הדלק ממשיכים לטפס (במרץ 2025 בנזין 95 עמד על 7.35 שקלים לליטר, לפי נתוני משרד האנרגיה), ביטוח הרכב התייקר ב-5%-10% בשנה האחרונה (לפי הערכות חברות הביטוח), וגם רכבים חדשים נמכרים במחירים גבוהים יותר. האגרה היא עוד חתיכה בפאזל הזה, והיא
מתעדכנת מדי שנה לפי המדד כדי לשקף את השינויים בעלויות החיים.

עבור רוב הנהגים, מדובר בתוספת של עשרות שקלים – לא סכום שישנה את החיים, אבל כזה שמצטרף להוצאות שגם ככה לא קטנות. מי שמרגיש את זה הכי חזק הם בעלי הרכבים החשמליים, שפתאום מוצאים את עצמם משלמים
הרבה יותר בלי ההטבה שתמכה בהם עד עכשיו.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אנונימי 26/03/2025 23:05
    הגב לתגובה זו
    מדינה שמכריחה את אזרחיה לתחמן5000 שח לטסטאם היו מבינים בכלכלה היו יודעים שיש רף שממנו אי אפשר לעלות.מחיר הרישוי עלה ב3% כמות האנשים שהוציאה תו נכה וקיבלה פטור 20%
  • 4.
    עוד שנה וחצי בחירותאנשים יזכרו את זה או יצביעו כמו עדר (ל"ת)
    אנונימי 25/03/2025 09:53
    הגב לתגובה זו
  • בחירות. הצחקת ממש. המלך כבר ימצא סיבה למה בזמן מלחמה יש צורך בדחיית הבחירות (ל"ת)
    אנונימי 26/03/2025 16:08
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ארץ אוכלת יושביה .כל הכסף הולך לירדים (ל"ת)
    אנונימי 25/03/2025 05:47
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רונן 25/03/2025 00:56
    הגב לתגובה זו
    אהבתי את המשפט בחלק של הרכב החשמלי.זה שינוי שמרגיש כמו סטירה למי שבחר ברכב ירוק כדי לחסוך ולתרום לסביבה.חחח הרגו אותי כל מי שקונה רכב חשמלי היום זה1. בגלל שופני.2. להגיע מ 0 ל 100 כמה שיותר מהר.
  • 1.
    נהג בפקק 24/03/2025 23:20
    הגב לתגובה זו
    לשרמוטה רקב נגמר התקציב לנסיעות המושחתות שלה למרוקו ולשאר העולם שתיסע לעזאזל .
הפלאג אין הזולה בישראל BYD Atto2 DM-i. צילום יצרן.הפלאג אין הזולה בישראל BYD Atto2 DM-i. צילום יצרן.

הפלאג אין הזולה בישראל - BYD Atto2 DM-i

'שלמה מוטורס' יבואנית דגמי BYD לישראל השיקה את גירסת הפלאג אין ל Atto2 שוהשקה בישראל בשבוע שעבר. 

המחיר 150.0 אש"ח כולל הטבת השקה. 

יואב פולס |

בשבוע שעבר דיווחנו לכם על השקת ה BYD Atto2 החשמלי על ידי 'שלמה מוטורס'. נזכיר, ה BYD Atto2 הוא קרוסאובר בסגמנט B+ Suv, כלומר עדיין לא גדול כמו קרוסאובר בסגמנט C, אבל גם לא ממש קטן כמו קרוסאוברים בסגמנט B. כבר בדיווח בשבוע שעבר עידכנו כי בקרוב תושק ה BYD Atto2 בגירסת פלאג אין, והיא אכן הושקה הבוקר במתחם החדש של BYD בשורק.

ה BYD Atto2 DM-i היא כאמור גירסת פלאג אין של הקרוסאובר החדש של BYD והיא מצטרפת ל BYD Sealion 5 DM-i שהושקה בתחילת השנה, ול BYD SEAL U DM-i ובכך משלים 'משפחה' של קרוסאוברים בתצורת פלאג אין, יחד עם ה Seal5 המשפחתית בתצורת פלאג אין, לצד ליין הדגמים החשמליים המוכרים של החברה, החל מהדולפין סרף העירונית ועד הטאנג הגדול.

ה BYD Atto2 בגירסת הפלאג אין ארוך בשני ס"מ מאחיו החשמלי עם אורך כולל של 4.33 מטר, רוחב של 1.83 מטר וגובה של 1.675 מטר. בסיס הגלגלים 2.62 מטר.

הייחודיות של ה BYD Atto2 בגירסת הפלאג אין היא שמדובר כרגע ברכב הפלאג אין הזול בישראל. ל BYD Atto2 סוללה בקיבולת 18Kwh המאפשרת טווח חשמלי של עד 90 ק"מ, וטווח משולב של בנזין וחשמל של 1000 ק"מ בתקן WLTP.


BYD Atto2 DM-i. צילום יצרן


ג'ורג חורש יוניון (רשתות)ג'ורג חורש יוניון (רשתות)

יבואני הרכב תחת מתקפה רגולטורית - למה זה לא ישפיע על המחירים?

יבואני רכב גדולים זומנו לשימוע במשרד התחבורה אחרי שרשות התחרות קבעה שהשוק לא תחרותי; ביקורת שנתית קבועה נשמעת גם מצד המבקר שכינה את היבואנים הגדולים - קרטל רכב. השנה דווקא התחרות עלתה, אבל היא צריכה עצימות גדולה יותר, ולמה זה לא באמת משנה כבר ליבואני הרכב הגדולים?

רן קידר |
נושאים בכתבה קרטל הרכב

בשועות האחרונים התגברה הפעילות הרגולטורית בשוק הרכב הישראלי, עם זימון יבואנים מרכזיים לשימועים במשרד התחבורה. הרשות לתחרות, בראשות מיכל כהן, המליצה שלא לחדש רישיונות יבוא למותגים ספציפיים, כחלק ממאמץ להפחית ריכוזיות. ההליך כולל חידוש זמני של זיכיונות לתקופה של 3-4 חודשים בלבד, במקום 2-3 שנים כמקובל, מה שמעיד על חקירה פעילה. הדברים מתרחשים על רקע דוח מבקר המדינה האחרון, שחושף שליטה של ארבע יבואניות גדולות בכ-60% ממכירות הרכב החדש בישראל. הדוח, שפורסם באוקטובר, מדגיש כי הבעיות שנחשפו בדוח קודם מ-2022 לא רק שלא נפתרו, אלא אף הוחמרו, בעיקר בהיעדר התקדמות ביישום רפורמות.

אין תחרות עצימה בשוק הרכב

ההמלצה המרכזית של הרשות לתחרות מתמקדת בטלקאר, יבואנית קיה הוותיקה. הרשות קבעה כי חידוש זיכיונות למותגים כמו SERES (רכבי חשמל סיניים), DFSK (מסחריות סיניות) עלול לפגוע בתחרות. הסיבה: טלקאר מחזיקה בנתח שוק משמעותי בקטגוריית רכבי נוסעים (M1), והוספת מותגים נוספים עלולה להוביל ל"ייבוש" מכירותיהם, שיווק בכמויות נמוכות או במחירים לא תחרותיים, כדי למנוע תחרות פנימית עם קיה. טלקאר טוענת כי למדה על ההמלצה דרך התקשורת בלבד, ומשוכנעת שבשימוע תוכיח כי פעילותה תורמת לתחרות, במיוחד בקטגוריית החשמל.

הרשות שולחת אותות דומים ליבואנים גדולים נוספים, כמו יוניון שמייבאת את המותג GAC שעל הכוונת וכנראה שיש נוספים. לחברות יש אולטימטום - ויתור על זיכיונות כתנאי לחידוש. זיכיונות של מותגים גדולים אצל מספר יבואנים יבדקו בקרוב. צריך להדגיש כי משרד התחבורה אינו מחויב להמלצות רשות התחרות, אך נוטה לאמצן.

שוק הרכב הישראלי מוסדר בחוק שירותי הרכב מ-2016, שמטרתו להגביר תחרות דרך פתיחת יבוא מקביל, זעיר ואישי. החוק פטר יבואנים עקיפים מרישיונות מלאים, הוריד דרישות הון והפחית חובות שירות, ואף אפשר יבוא רכבים משומשים עד שנתיים מייצור. עם זאת, יישום החוק נותר חלקי. יבוא ישיר שולט ב-97% מהשוק, בעוד יבוא מקביל מהווה 3% בלבד. הריכוזיות נובעת ממבנה השוק: 12-18 יבואנים פעילים, אך בפועל: יוניון, כלמוביל, צ'מפיון מוטורס, דלק מוטורס, קרסו מוטורס וטלקאר שולטות.  

מדד CR4 ומדד HHI (הירשמן-הרפינדל) שבודקים ריכוזיות מעידים על שוק ריכוזי. דוח מבקר המדינה חוזר על כשלים אלה באופן כמעט זהה לדוחות קודמים, ומדגיש כי רפורמות כמו "לא עוצרים בנמל" (הסרת בדיקות מכון הרישוי) ו"מה שטוב לאירופה" (אימוץ תקנים אירופיים) לא הובילו לשינוי מהותי. השוק עמוס בחסמים, לרבות: רישום רכבים מקבילים כ"יד שנייה" (מה שפוגע בערך), מגבלה של 20 רכבים לשנה ליבואנים זעירים, ולוחות זמנים ארוכים להובלה. כפי שדווח כאן, הדוח מציין כי פתיחת המשק ליבוא איטית מאוד.