טויוטה קורולה היברידית
צילום: יואב פולס

אגרות הרישוי עולות: כמה תשלמו השנה על הרכב שלכם?

מי זכאי להנחה, מה ההבדל באגרה בין רכב חשמלי לרכב על בנזין? ומה עוד מתייקר?

אדיר בן עמי | (6)

החל מה-1 באפריל 2025, חידוש רישיון הרכב בישראל הולך לעלות קצת יותר. משרד התחבורה הודיע שהאגרות השנתיות יתייקרו ב-3.2%, בהתאם לעלייה במדד המחירים לצרכן. זה אולי נשמע כמו שינוי קטן, אבל כשמוסיפים את זה להוצאות השוטפות על דלק, ביטוח ותחזוקה – הכיס של הנהגים
מרגיש את זה. אז כמה תשלמו השנה, מי הכי מושפע, ומי עדיין יכול לחסוך? הנה כל מה שצריך לדעת.

כמה זה יעלה לכם?

הסכום שתשלמו תלוי בסוג הרכב שלכם – בעיקר במחירו המקורי ובשנת הייצור. משרד התחבורה מחלק את הרכבים לקבוצות רישוי, וככל שהרכב יקר יותר,
האגרה גבוהה יותר. הנה כמה דוגמאות לעלויות החדשות:

רכב משפחתי ישן (קבוצה 1, מחיר מקורי עד 114 אלף שקל, לפני 2015) – 827 שקלים, עלייה של כ-25 שקלים.

רכב משפחתי ממוצע (קבוצה 2, מחיר 114-138 אלף שקל, שנת 2019) – 1,198 שקלים, תוספת של 37 שקלים.


רכב ביניים (קבוצה 4, מחיר 162-183 אלף שקל) – 2,255 שקלים, עלייה של 70 שקלים.

רכב יוקרה חדש (מעל 338 אלף שקל) – 5,226 שקלים, כלומר 164 שקלים יותר מהשנה שעברה.

בעלי רכבים חשמליים – המכה הכי גדולה

מי שצפוי להרגיש את השינוי בצורה הכי
חזקה הם בעלי הרכבים החשמליים. עד עכשיו הם נהנו מהנחה משמעותית, ושילמו רק 426 שקלים בשנה – לא משנה מה שווי הרכב. אבל ההטבה הזו בוטלה, ועכשיו הם ישלמו בדיוק כמו כל אחד אחר. לדוגמה:

רכב חשמלי בשווי 183 אלף שקל ומעלה יקפוץ ל-2,583 שקלים – פי שישה יותר ממה
ששילמו עד כה.

זה שינוי שמרגיש כמו סטירה למי שבחר ברכב ירוק כדי לחסוך ולתרום לסביבה.

גם הטסט התייקר

אם חשבתם שזה נגמר באגרה, יש עוד חדשות: עלות מבחן הרישוי השנתי (הטסט) כבר זינקה בדצמבר 2024 מ-96 שקלים ל-118.6 שקלים – עלייה של 24%. כלומר,
כל נהג שצריך לעבור טסט השנה מוסיף עוד 22.6 שקלים להוצאות. כשמחברים את זה לעלייה באגרה, נוצרת תוספת של עשרות שקלים שמרגישים כמו עוד טיפה בים ההוצאות על הרכב.

מי זוכה להקלות?

לא כולם ישלמו יותר. יש כמה קבוצות שמקבלות הנחות:

בעלי תג נכה:
ישלמו סכום סמלי של 30 שקלים בלבד, בלי קשר לסוג הרכב.

חיילי מילואים: זכאים להפחתה של עד 205 שקלים, מה שיכול לקזז חלק גדול מההתייקרות – תלוי בקבוצת הרישוי של הרכב שלהם.

למה זה קורה עכשיו?

ההתייקרות הזו היא חלק ממגמה רחבה יותר של עליית
מחירים בענף הרכב. מחירי הדלק ממשיכים לטפס (במרץ 2025 בנזין 95 עמד על 7.35 שקלים לליטר, לפי נתוני משרד האנרגיה), ביטוח הרכב התייקר ב-5%-10% בשנה האחרונה (לפי הערכות חברות הביטוח), וגם רכבים חדשים נמכרים במחירים גבוהים יותר. האגרה היא עוד חתיכה בפאזל הזה, והיא
מתעדכנת מדי שנה לפי המדד כדי לשקף את השינויים בעלויות החיים.

עבור רוב הנהגים, מדובר בתוספת של עשרות שקלים – לא סכום שישנה את החיים, אבל כזה שמצטרף להוצאות שגם ככה לא קטנות. מי שמרגיש את זה הכי חזק הם בעלי הרכבים החשמליים, שפתאום מוצאים את עצמם משלמים
הרבה יותר בלי ההטבה שתמכה בהם עד עכשיו.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אנונימי 26/03/2025 23:05
    הגב לתגובה זו
    מדינה שמכריחה את אזרחיה לתחמן5000 שח לטסטאם היו מבינים בכלכלה היו יודעים שיש רף שממנו אי אפשר לעלות.מחיר הרישוי עלה ב3% כמות האנשים שהוציאה תו נכה וקיבלה פטור 20%
  • 4.
    עוד שנה וחצי בחירותאנשים יזכרו את זה או יצביעו כמו עדר (ל"ת)
    אנונימי 25/03/2025 09:53
    הגב לתגובה זו
  • בחירות. הצחקת ממש. המלך כבר ימצא סיבה למה בזמן מלחמה יש צורך בדחיית הבחירות (ל"ת)
    אנונימי 26/03/2025 16:08
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ארץ אוכלת יושביה .כל הכסף הולך לירדים (ל"ת)
    אנונימי 25/03/2025 05:47
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רונן 25/03/2025 00:56
    הגב לתגובה זו
    אהבתי את המשפט בחלק של הרכב החשמלי.זה שינוי שמרגיש כמו סטירה למי שבחר ברכב ירוק כדי לחסוך ולתרום לסביבה.חחח הרגו אותי כל מי שקונה רכב חשמלי היום זה1. בגלל שופני.2. להגיע מ 0 ל 100 כמה שיותר מהר.
  • 1.
    נהג בפקק 24/03/2025 23:20
    הגב לתגובה זו
    לשרמוטה רקב נגמר התקציב לנסיעות המושחתות שלה למרוקו ולשאר העולם שתיסע לעזאזל .
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

אוטומקס
צילום: Or Hasson/Google Street View

מאחורי הקפאת ההליכים: האם נתוני העלויות של אוטומקס בכלל אמינים?

יבואני הרכב מציגים מרווחים חריגים, אבל אוטומקס שמכרה בשיא כ-2,000 כלי רכב בשנה לא הצליחה לרשום רווח והגיעה לסף פשיטת רגל והקפאת הליכים - איך זה מסתדר?
יעקב צלאל |
נושאים בכתבה אוטומקס

לפני מספר שבועות לכד את תשומת הלב הציבורית מסמך שהגישו הבנקים לבית המשפט המחוזי, בעת שדרשו, וקיבלו, הקפאת הליכים לקבוצת אוטומקס אוטומקס 0%   , יבואנית רכב הפועלת בערוצי השיווק הישיר והמקביל. במסמך פורסמו, בין השאר, נתוני עלות יבוא כלי הרכב ע״י אוטומקס, הכוללים עלות כלי הרכב בנמל, כולל תובלה, ומס הקניה הנגזר ממנו. מנתונים אלה היו מי שהסיקו שרווחי אוטומקס, וכנגזרת, רווחי יבואניות הרכב בישראל, הם גבוהים ביותר.

על כך שרווחי עסקי יבוא כלי רכב לישראל הם גבוהים ביותר כמעט שאין חולק. כדי לעמוד על כך לא דרוש היה המסמך שפורסם, די לעיין בדו"חות של החברות המדווחות. לכן גם צצה ועולה השאלה אם רווחי יבוא כלי רכב לישראל הם גבוהים כל כך, מדוע אוטומקס, שבשיא פעילותה מכרה כ-2,000 כלי רכב בשנה, מעולם לא הציגה רווחיות משמעותית, תמיד עמדה על סף פשיטת רגל. אפשר גם לתהות כיצד נמצאו משקיעים שרכשו את האג״ח של החברה. אכתוב זאת כך, מי שרכש אג״ח של אוטומקס, בוודאי שלא קרא את הדו״חות הכספיים של החברה, לא עקב אחרי פעילותה ואינו ראוי לשום פיצוי על השקעתו הכושלת.

ולעצם העניין. הפרטים שנחשפו במסמך אינם מגלים מאום על רווחיות יבוא כלי רכב, ולו מהסיבה הפשוטה שהנתונים אינם נראים אמינים. כך למשל על ג׳יפ רנגלר שעלותו בנמל עמדה על 143,803 שקל שולם מכס בסך 144,407 שקל, מעט מעל ל-100% מערך היבוא בעוד המס המרבי עומד על 83%.  העלות הכוללת של היבוא עומדת על 288,210 שקל. בבסיס הנתונים של משרד התחבורה הצהירה אוטוקאר שמחיר כלי הרכב עומד על 540,000 שקל. אולם אם סמלת, היבואנית הרשמית, מוכרת דגם מקביל במחירים שבין 400,000 שקל ל-450,000 שקל, אין סיכוי שהיבואנית המקבילה, לכאורה ׳מחוללת התחרות,׳ תמכור דגם זהה במחיר גבוה הרבה יותר.

אלא שדוגמה טובה יותר מהווה טויוטה יאריס קרוס, הדגם הפופולרי ביותר של אוטומקס ביבוא העקיף. לפי המסמך שהוגש לבית המשפט אוטומקס רכשה טויוטה יאריס קרוס 1.5 הייבריד סטייל, בעלות של 20,430 יורו ובשקלים, 81,354 שקל. המס ששולם עבור כל יחידה עמד על 28,632 שקל ובסך הכל עלות היבוא הסתכמה ב-109,987 שקל. אלה נתונים מעוררי חשד. מס הקניה על כלי רכב עומד כיום על 83%, בעוד המס הממוצע ששולם עבור כלי רכב ב-10 החודשים הראשונים של השנה, אחרי מתן הטבות שונות, עמד על 72%. והנה אוטומקס, שילמה 28,632 שקל כמס קניה, סכום המהווה כ-36% בלבד מעלות כלי הרכב.

בבסיס הנתונים של משרד התחבורה נמצא שאוטומקס דיווחה על מחיר מוצהר (מחיר המדווח למשרד התחבורה, אבל אינו מחיר מחירון) של 169,900 שקל ליאריס קרוס, אלא שזה מחיר מכירה בלתי סביר, בעת שיוניון מוטורס, היבואנית הרשמית, מוכרת את אותו כלי רכב ב-158,990 שקל. אוטומקס אינה מפרסמת מחירונים לציבור (עוד טריק של היבוא המקביל), אולם מקורות בענף הרכב אומרים שכלי הרכב נמכר בלא יותר מ-145,000 שקל, מחיר שהיה משאיר לה רווח מסוים במידה ועלות כלי הרכב היתה נמוכה במידה ניכרת מזו שדווחה לבנקים.