מערבל בטון שפיר הנדסה בנייה
צילום: אתר חברת שפיר

סוד ה'הצלחה': התייקרות חומרי הגלם תגולגל אליכם - כשהמגמה תתהפך החברות ישמרו לעצמן את הרווחיות העודפת

חברות שונות הודיעו על העלאת מחירים ב-10-15%. גם אם בטווח הקצר הרווחיות של החברות תיפגע בסוף הצרכן ישלם את המחיר, כך על פי לידר שוקי הון. מחירי המלט עלו ביותר מ-50%
נתנאל אריאל | (3)

חברות שונות כבר הודיעו על העלאת המחירים, זאת בעקבות התייקרות חומרי הגלם בעולם. חברת שפיר הנדסה -0.23% למשל, שמוגדרת בישראל כ'חברה ריכוזית' מעלה מחירים ב-10-15%, והיא לא היחידה. כך גם היבואניות סימנט ומלט הר טוב. הסיבה הרשמית היא כמובן הפלישה הרוסית לאוקראינה, עליית מחירי הפטקוק (תוצר לוואי בתהליכי הזיקוק של הנפט, הדלק של מפעלי מלט) ועליית המחירים בארץ ובעולם. מדד תשומות הבנייה עלה ב-5.6% ב-12 החודשים האחרונים (העלייה הכי מהירה מאז 2005) והמשמעות היא כמובן שכל זה יתגלגל לצרכן, לציבור הישראלי ויתבטא בעלויות נוספות על הדירה, גם למי שכבר רכש.

אז נכון שהחברות מעלות מחירים כי הן נפגעות מעליות המחירים בעולם, אבל מה שהן 'שוכחות' להגיד לכם זה שמדובר, כמו באינפלציה, בתנועת מחירים בכיוון אחד: למעלה. פשוט כי החברות יכולות, בין השאר בגלל חוסר התחרות וריכוזיות גבוהה. חוסר התחרות מתבטא גם בשיעורי רווחיות גולמית ותפעולית גבוהים

סבינה לוי ואיליה פיינר מלידר שוקי הון מסבירים כי "עדכון המחירים שביצעו החברות בחודשים האחרונים של השנה מיתן את השחיקה ברווחיות, כאשר החברות עוקבות באופן שוטף אחר המגמות בתחום, ומציינות, כי הן יבצעו התאמת מחירים נוספת במידה ונראה התייקרות נוספת במחירי התשומות. בטווח הקצר, המשך התייקרות התשומות עלול להביא לפגיעה ברווחיות החברות". 

אם כך, מדוע המחיר יגולגל לצרכן? בלידר מסבירים: "השילוב של הביקושים החזקים בשוק הבנייה והשיפוצים בישראל יחד עם העובדה, כי השלכות ההתייקרות של חומרי הגלם הינן רוחביות ומשפיעות על כלל החברות בסקטור, יאפשר לגלגל חלק משמעותי מהתייקרות התשומות לצרכנים, מה שעשוי לצמצם את הפגיעה בתוצאות החברות. בנוסף לכך, היפוך מגמת התייקרות במחירי חומרי הגלם וההובלה, יכול אף להתיר את החברות עם רווחיות עודפות במידה ומחירי המוצרים לא יתעדכנו כלפי מטה".

האנליסטים מציינים כי "מדובר בהמשך של מגמת העלייה בחומרי הגלם אשר הואצה מאז המחצית השנייה של שנת 2021. מדובר על העדכון השלישי במספר, כאשר מחיר המלט אחרי ההעלאה האחרונה גבוה ביותר מ-50% ביחס למחיר שהיה טרם העלאות".

כיצד משפיעה המלחמה באוקראינה?

על פי לוי ופיינר: "הפלישה הרוסית לאוקראינה יצרה טלטלה בתחום האנרגיה והביאה לעליות חדות במחירי הנפט והפחם ובנוסף לכך, הביאה לעלייה חדה במחירי הפטקוק. רוסיה ואוקראינה מהוות שחקניות משמעותיות בתחום זיקוק הנפט וייצוא חומרי הגלם מתהליכי הזיקוק. הירידה בהיקף הייצוא הרוסי על רקע הסנקציות, הביאה לצמצום הייצור בבתי הזיקוק, מה שתרם להידוק נוסף בשווקים ולעליית מחיר הפטקוק לכ-250 דולר לטון. בנוסף לכך, על פי הערכות של S&P Global, לאור המשך הלחימה, בתי זיקוק קטנים ובינוניים במדינה, המסתמכים בעיקר על ייצוא, צפויים לפעול בכ-50% קיבולת באפריל מה שיתמוך בהמשך הלחץ על מחירי הפטקוק.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

איך זה ישפיע על מדד תשומות הבנייה?

מדד תשומות הבנייה עלה ב-12 החודשים האחרונים כאמור ב-5.6%, מתואם 0.8% בינואר ו-0.5% בפברואר האחרונים. בלידר סבורים כי "העלייה במדד צפויה להמשיך ולהתגבר בחודשים הקרובים לאור הפלישה הרוסית לאוקראינה והפגיעה בשרשראות האספקה של חומרי הגלם השונים. רוסיה מהווה שחקן משמעותי בייצוא ברזל, פלדה זכוכית וחומרים נוספים, כך שהפגיעה בייצוא החומרים והמחסור הצפוי בחומרי הגלם צפוי להתבטא גם במחירים ובהמשך העלייה במדד".

אלו חברות בורסאיות בישראל יושפעו מכך?

לדברי לידר: "אחת החברות שמתמודדת עם התייקרות חומרי הגלם היא אינרום 1.69% תעשיות בנייה אשר ההתייקרות בחומרי הגלם שלה התבטאה בירידה ברווחיות החברה ברבעונים האחרונים. כתוצאה מכך, הרווח הגולמי בשנת 2021 ירד לכ-35% בהשוואה לשיעור של כ-39.5% בשנת 2020. יחד עם זאת, החברה הצליחה למתן את השחיקה ברווח הגולמי במהלך הרבעון הרביעי אל מול הרבעון הקודם וזאת על אף המשך ההתייקרות על ידי התאמת מחירים שביצעה לחלק ממוצריה.

"חברה נוספת שביצעה מהלך דומה היא חברת קליל 1.42% תעשיות העוסקת בפיתוח, ייצור שיווק ומכירה של מערכות אלומיניום לבנייה ופרופילים לתעשייה. החברה ציינה בדו"ח השנתי, כי מחירי האלומיניום עלו בשיעורים מהותיים בשנת 2021 וכן לאחר תאריך הדו"ח לאור פרוץ המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. בשנת 2021, המחיר הממוצע של אלומיניום בבורסה ה-LME היה 2,475 דולר לטון בהשוואה ל-1,702 דולר לטון בשנת 2020, עלייה בשיעור של כ-45%. כתוצאה מהעלייה במחירי חומרי הגלם חל קיטון ברווח הגולמי בשנת 2021 בשיעור של כ-4.5%, כאשר בדומה לאינרום, תוצאות הרבעון הרביעי היוו שיפור לעומת הרבעון השלישי לאור ביצוע התאמות מחיר וחיזוק המלאים של החברה".

החברות הללו צפויות כאמור גם הן לגלגל את העלייה לצרכן הישראלי.

הנה השינוי במדד תשומות הבנייה בעשור האחרון:

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    נילס 08/04/2022 14:35
    הגב לתגובה זו
    מי ישלם על עליית המחיר אם לא הצרכנים? התחלתם להיות דהמרקסר?
  • 2.
    [email protected] 06/04/2022 09:27
    הגב לתגובה זו
    כשהדולר קפץ מחירי הדירות עלו הריוחיות תמיד תישמר, מי שקנה יקר , ירצה למכור באותו מחיר.
  • 1.
    חד אסף ומנדלסון תשתיות יהנו מהחגיגה (ל"ת)
    רונן 06/04/2022 09:13
    הגב לתגובה זו
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיותרונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות

564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6

העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה

ליאור דנקנר |

דניה סיבוס דניה סיבוס 1.48%  מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.

היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.

המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.


ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת

בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות. 

פייזרפייזר

פייזר מאותתת על קיפאון במכירות ב-2026 והמניה נחלשת

תחזית להכנסות דומות לשנה הנוכחית, לחץ מצד רגולציה ותחרות גוברת, והימור על רכישות יקרות כדי לבנות מחדש את צבר התרופות

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה פייזר תחזית

פייזר Pfizer Inc -1.83%   פותחת את השבוע עם מסר די קר: ב-2026 היא לא צופה צמיחה, והמניה מגיבה בירידה במסחר המוקדם בארה"ב. החברה מציגה תחזית להכנסות של 59.5 עד 62.5 מיליארד דולר, כמעט באותו סדר גודל של השנה הנוכחית, ובזמן שהיא מנסה לייצר לעצמה “דור חדש” של תרופות דרך רכישות יקרות. אנחנו שומעים שהם מנסים לשדר מסר של יציבות אבל מרגיש שיש חוסר בהוכחות לעתיד. 

התחזית עצמה מתיישרת עם הציפיות של וול סטריט, כך שאין פה הפתעה מספרית מטלטלת. לשנת 2025 פייזר מצפה לכ-62 מיליארד דולר, בהתאם למה שהיא כבר אמרה בנובמבר, והטווח ל-2026 מצייר תמונה של דריכה במקום. כשזה המצב, הפוקוס של המשקיעים עובר מהשאלה “כמה מוכרים” לשאלה “מה יחליף את מה שנשחק”.


סוף אפקט הקורונה, והלחץ חוזר

המנכ"ל אלברט בורלא מגיע לרגע מבחן, כי פייזר חוזרת למציאות שאחרי הקורונה, בלי המנוע החריג של חיסונים וטיפולים שהקפיץ את התוצאות לפני כמה שנים. עם הירידה בביקושים, המניה נשארת בלי אותו סיפור גדול, והחברה נדרשת להראות שהיא יודעת לבנות צמיחה בעולם שבו תרופות מתיישנות, תחרות נכנסת, והדרך ממעבדה לקופה לוקחת זמן.

במקביל, פייזר מפעילה תוכנית התייעלות משמעותית, עם יעד לחיסכון של יותר מ-7 מיליארד דולר עד 2027. זה מהלך שמגן על הרווחיות בתקופה של הכנסות שטוחות, אבל הוא גם מעיד על מצב רוח זהיר: החברה לא מסתמכת על “קפיצה במכירות” בטווח הקרוב, אלא על חיסכון, משמעת תקציבית, ושיפור יעילות כדי לשמור על השורה התחתונה.

האתגר לא נשאר ברמת “אחרי הקורונה”. החל מהשנה הבאה צפויים להיכנס לתוקף קיצוצי מחירים לתרופה מדללת הדם אליקוויס, אחרי שנבחרה למו"מ במסגרת חוק הפחתת האינפלציה מתקופת ממשל ביידן. במקביל, תרופות מרכזיות נוספות כמו חיסון הדלקת ריאות פרבנר והטיפול הלבבי וינדקאל מתמודדות עם תחרות שמתגברת. כשגם המחיר יורד וגם התחרות עולה, קשה למוצרי הדגל להמשיך לסחוב את החברה קדימה לבד.