TV

סיכום כותרות השבוע

החדשות העיקריות ובעיקר הפרשנויות למהלכים הכלכליים ולתנודות בשווקים ובמניות שהיו השבוע 
עדי ברזילי |

החדשות העיקריות השבוע ובעיקר הפרשנויות למהלכים הכלכליים ולתנודות בשווקים ובמניות: תחלנו את השבוע בשאלת מימון תשלום האגח של קבוצת דלק. החברה צריכה יותר מ-1.5 מיליארד שקל במזומן כדי להיות מוכנה לפרעונות של סדרות האגח ולשם כך היא מרחיבה את מסגרות האשראי שלה, לוקחת מימון של 200 מיליון דולר מבנק זר ומנפיקה את איתקה   המשכנו לשוק הנדלן, לראיונות שערכנו עם אנליסטים שצפו המשך עליות של 7% במחירי הדירות שנובע מהריביות הנמוכות יחסית, הורדת מס הרכישה והעובדה שמספר התחלות הבניה לא מדביק את הגידול במספר משקי הבית.   עברנו לחו"ל, להתרסקות של מנית קוינבייס שבוע אחרי ההנפקה שלה. אנליסטים רבים נותנים למניה אפסייד מטורף של יותר מ-70% אבל אנחנו מציעים להיזהר שכן החברה תלויה במחירי המטבעות הקריפטוגרפיים ובנוסף התחרות בתחום רק גוברת.   ביום שני פרסמנו את הטור של שלמה גרינברג שבו הוא הזהיר מהעובדה שקריסתה של קרן ההשקעות ארקגו מזכירה את האקלים שהיה טרם משבר 2008, אתם הופתעתם ושלחתם אלינו עשרות שאלות בעניין כך שביום רביעי הזמנו את גרינברג לענות לכם בזום לייב.   המשכנו למניית ניקולה שירדה אל מתחת למחיר בו הייתה ביוני 2020 כשהתמזגה כחלק מספאק. הירידה הזאת הוכיחה שהנחת הבסיס שאחרי מיזוגים כאלה המחירים רק עולים - שגויה. הקרן שעוקבת אחרי שוק הספאקים, אגב, בתשואה שלילית.   ולסיום, ביקרנו את ההתנהלות של ננו דיימנשן שמתכוננת לרכוש חברה בתחום פיתוח אלגוריתמים, בתמורה ל-70 מיליון דולר. אך מהדיווח המפורט של החברה מתגלה, שבפועל, הכסף יגיע לשני דירקטורים שיושבים בדירקטוריון ננו – אלי דוד וירון איתן. עד כאן להשבוע, נמשיך לעקוב גם בשבוע הבא

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳