משאית ניקולה
צילום: צילום מסך אתר החברה

מי אמר שלספאקים אין תחתית? ניקולה לדוגמה

מניית ניקולה ממשיכה בקריסתה והיא כבר מתחת למחיר במיזוג דרך ספאק; הקרן העוקבת אחרי שוק הספאקים בתשואה שלילית; אם עד לא מזמן הנחת הבסיס היתה שספאק שמגייס לפי 10 דולר רק יעלה אחרי המיזוג, מתגלה שהמחיר יכול גם לרדת מ-10 דולר
ארז ליבנה | (3)

בהרבה מאוד מובנים, ניקולה (NKLA) הייתה אחת מההנפקות שבישרו על טירוף ה-SPAC, אותם שלדים בורסאיים שמוקמים לעד שנתיים לצורך מיזוג פעילות פרטית לתוכם. הטירוף הזה, למרות עליות וירידות לכל אורכו ורוחבו, ממשיך - מתחילת השנה גויסו למעלה מ-100 מיליארד דולר לכמעט 310 ספאקים. בכל 2020 גויסו 83 מיליארד לכ-250 ספאקים. בהתחלה הביצועים היו בשמיים. שמועות על מיזוגים הזניקו מניות שהחלו להיסחר ב-10 דולר (מחיר בסיסי לספאק) - מחיר ששיקף את המזומן בקופה, למחירים גבוהים בעשרות אחוזים ויותר. יש גם ספאקים שהגיעו ל-50 ו-60 דולר (CCIV שתתמזג עם לוסיד המתחרה הקטנה של טסלה) ויש מעבר לכך. אלא שמסתבר שלמרות הנחת הבסיס שמחיר המינימום הוא 10 דולר, זה לא נכון בשטח. אחרי המיזוג, המניות עלולות ליפול מתחת ל-10 דולר באם המשקיעים כבר לא מאמינים בחברה. נכון, שבמקביל למיזוג יש הנפקה לרוב במחיר של 10 דולר לגופים מוסדיים שאמורים להבין מה הם עושים ועדיין, יש כבר לא מעט ספאקים שירדו מתחת ל-10 דולר. 

אחת הדוגמאות הטובות למה שתואר למעלה היא מניית ניקולה NKLA. השוק חגג את כניסתה של חברת המשאיות החדשה כשהתמזגה ביוני 2020 עם VectoIQ. בחודש הראשון מאז שהפכה לציבורית, החברה הגיע במהלך אחד מימי המסחר למחיר שנשק ל-94 דולר ושהעניק לה שווי של 28 מיליארד דולר. אמש, אחרי הסגירה המניה ירדה אל מתחת למחיר ההתחלתי שבה הונפקה, כלומר 10 דולר – כמו יתר היחידות בספאקים – אל רמה של 9.65 דולר. כלומר, מספטמבר האחרון, אז עמדה המניה על מחיר של כמעט 80 דולר למניה, היא נפלה בכ-88% - והזרוע, איך אומרים, עוד נטויה. ממש נטויה.

רק 2 מתוך 8 אנליסטים שמסקרים את החברה מחזיקים בעמדת קנייה על המניה, אך מרביתם עדיין מעניקים לה מחיר יעד של 25 דולר – הרבה מעל מחירה הנוכחי.

 

יש הרבה סיבות שבגינן NKLA ירדה בצורה כל כך דרסטית. הראשונה והעיקרית היא שגילו שהחברה שיקרה למשקיעים. איך שיקרה? חברת הינדנבורג, המתמחה בפוזיציית שורטים, פרסמה כי הפרסומות הכל כך יפות של משאיות שניפקה ניקולה, היו מודל ניסיוני שבחברה פשוט דרדרו במורד גבעה. זה הביא להתפטרותו של המנכ"ל והיזם טרוור מילטון. אחר כך, גם ג'נרל מוטורס (GM), שמתחילים להיכנס חזק לשוק החשמלי, הודיעו על ביטול עסקה משמעותית, שבה ענקית הרכב הייתה אמורה להיכנס כשותפה בחברה. ביום שלישי האחרון המניה קרסה בעוד למעלה מ-6%, הפעם ללא סיבה מיוחדת פרט לכך שמרבית המניות של הספאקים נפלו.

 

עוד דוגמא לספאק שנסחר בפחות מהמחיר ההתחלתי שבה הונפק? בבקשה. גם יצרנית הרכבים המסחריים החשמליים לורדסטאון (RIDE) ירדה אתמול לרמה של פחות מ-9.2 דולר למניה. כלומר ירידה של למעלה מ-8% ממחיר ליחידה בספאק, וירידה של כמעט 71% משיאה שעמד על 31.4 דולר למניה. לאחרונה פורסם מחקר שהראה כי 70% מהספאקים הציגו ביצועי חסר בחלוף שנה מהנפקתם.

 

אז זה נכון שעם העלייה בתשואות לפדיון על האג"ח האמריקאי והחשש בשוק מהיפר-אינפלציה, כמו גם היפוך מגמות ההשקעה בשל החיסונים, כל סקטור הטכנולוגיה חטף. אבל הספאקים חטפו יותר. מה שמעיד על כך יותר מהכול זה מצבה של הקרן המחקה, דיפייאנס נקסט ג'ן (SPAK). כשהונפקה באוקטובר אשתקד, מחיר יחידה בסוף יום המסחר הראשון נסגר על 26.2 דולר. בפברואר השנה הגיעה לשיא של 34.9 דולר ליחידה, אבל אתמול ביום המסחר היא נסגרה על מחיר של שמגרד מלמטה את ה-24 דולר. כלומר כמעט 9% ירידה מההשקה ו-31.5% נפילה מהשיא לפני חודשיים.

 

בכל מקרה, לאחרונה פורסם מחקר חדש של מכון המחקר אדג', ממנו עלה כי 71% מהמניות מ-115 המיזוגים שהושלמו בין 2016 ל-2020, ירדו בשנה לאחר המיזוג. 65% ירדו בתום חודש מתחילת המסחר בהן. זה סיכון למשקיעים. יש גם לא מעט סיפורי הצלחה, כמו הנפקת דראפטקינגס (DKNG) או חברת וירג'ין גלקטיק של המיליארדר ריצ'רד ברנסון, שנחשבות להנפקות איכותיות, אבל התמונה הרבה יותר מורכבת מזה.

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    נו אולי זה הזמן בכל זאת להכנס לניקולה.הודעה אחת יכולה להקפיץ את השווי אלעל (ל"ת)
    מיקמק 21/04/2021 15:00
    הגב לתגובה זו
  • מנוקנק 22/04/2021 07:22
    הגב לתגובה זו
    אתה לא קורא עברית? או שאתה אוהב הימורים
  • שמואל 21/04/2021 18:58
    הגב לתגובה זו
    חסר מניות שוות וטובות
B2 (X)B2 (X)

10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?

מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות 

הדס ברטל |

הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.   

הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה

המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר. 

1 #  ארצות הברית

תקציב ביטחון: 997 מיליארד דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)

ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים. 

איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.