UBER
צילום: צילום מסך מתוך אתר החברה

הנפקת העשור? ענקית שיתוף הרכבים UBER הגישה בקשה ל-IPO

התחרות בגזרת חברות שיתוף הרכבים מגיעה לוול סטריט, כאשר רק יומיים לאחר שמתחרתה העיקרית Lyft הגישה בקשה להנפקה, גם UBER מצטרפת למירוץ
נועם בראל |

תחרות חברות שיתוף הרכבים מתחילה רשמיתת, וזאת לאחר שחברת אובר (UBER) הגישה בקשה להנפקה ביום שישי האחרון, רק יומיים לאחר שמתחרתה Lyft הגישה בעצמה בקשה להנפקה ביום רביעי בשבוע שעבר.

על פי הדיווחים, שווי השוק של אובר מוערך כיום בכ-72 מיליארד דולר, אך לטענת המומחים, וול סטריט עשויה להעריך את החברה הפעילה כבר עשור בכ-120 מיליארד דולר, במה שמסתמן כהנפקה אולי הכי מעניינת של העשור האחרון.

אובר, אשר נוסדה ב-2009 על ידי טראוויס קלאניק, גייסה עד כה כ-20 מיליארד דולר בצורת חוב ומניות, כשהמחזיקה הגדולה בחברה היא סופטבנק. בין שאר המשקיעות הגדולות בחברה ניתן למצוא גם את טויוטה שהשקיעה בה 500 מיליון דולר רק לפני מספר חודשים ואת קרן ההשקעות TPG Growth. 

יש לציין כי ההנפקה מגיעה מוקדם מהצפוי, וזאת כשמנכ"ל החברה אמר מוקדם יותר השנה כי הצפי הוא להנפיק את החברה באיזור אמצע שנת 2019, אך נראה כי ההנפקה תתקיים בסופו של דבר כבר ברבעון הראשון של השנה. 

החברה דיווחה לאחרונה על תוצאותיה לרבעון השלישי והציגה עליה של כ-32% בהפסד הנקי שלה בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, אך הציגה עליה של כ-38% בהכנסות, שהסתכמו בכ-2.95 מיליארד דולר ברבעון השלישי של השנה.

בנוסף, החברה דיווחה לאחרונה כי היא מעוניינת ברכישה של חברת השכרת קורקינטים על מנת להרחיב את שירותי החברה, כאשר על פי ההערכות, מדובר בחברת ייתכן ומדובר בחברת בירד, הפעילה גם בישראל.

על פי הדיווח, אובר מעוניינת להציע ללקוחותיה פתרון תחברותי מקיף, ולכן טבעי מבחינתה שתפנה לשוק הקורקינטים הצובר תאוצה בעולם, כאשר הדרך הטובה ביותר מבחינת החברה להכנס לתחום היא לרכוש את אחת מהחברות הבולטות בתחום השכרת הקורקינטים - ליים או בירד, כשעם שתיהן מקיימת אובר שיחות בנוגע למה שמסתמן כי "עסקת מילארדים".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה מכרז אלקטרה

קבוצת אלקטרה אלקטרה 4.29%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.


מה זו אגרת גודש ולמה בכלל הולכים לשם

אגרת גודש היא מס תחבורתי שנגבה מנהגים שנכנסים עם רכב פרטי לאזורים עמוסים, בדרך כלל בשעות השיא. הרעיון פשוט: מי שנכנס למרכז המטרופולין בתקופות העומס משלם יותר, ומי שנוסע בשעות אחרות או בוחר בתחבורה ציבורית משלם פחות או לא משלם כלל.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

זינוקים בביטוח - הראל כבר גדולה מהבנק הבינלאומי; קמהדע נפלה 5%

בדקנו: מי 3 המניות הכי טובות של דצמבר (בינתיים) ומה הסיבות?  אוריון זינקה ב-18% ביומה הראשון בבורסה, סוגת עלתה 2%

מערכת ביזפורטל |

  


מניות הביטוח ממשיכות לזנק. מדד הביטוח טס - מדד ת"א-ביטוח  

הראל כבר עולה בשווי על השווי של הבנק הבינלאומי - תראו כאן את השווי של חברות הביטוח הגדולות מודגש בצהוב, ואת המיקום שלהן בטבלת החברות הגדולות בבורסה: 

דו"ח חדש של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר מציג תמונת מצב חיובית של ההשקעות הזרות בישראל. בעוד שנת 2024 הסתיימה בירידה מתונה, הנתונים לחציון הראשון של 2025 מצביעים על התאוששות משמעותית בזרימת ההון הזר למשק. על פי הדו"ח, בחציון הראשון של שנת 2025 נרשמו בישראל השקעות זרות ישירות בהיקף של כ-10.2 מיליארד דולר. מדובר בחציון החזק ביותר מאז שנת 2021, שבה נרשמו השקעות בהיקף של כ-14 מיליארד דולר באותה תקופה. נתון זה מייצג עלייה של 35% לעומת החציון המקביל בשנת 2024, שבו הסתכמו זרמי ההשקעות הנכנסות בכ-7.5 מיליארד דולר בלבד. ד"ר שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי במשרד האוצר, מציין בדבריו הפותחים את הדו"ח: "ההתאוששות נתמכת בהתפתחויות אזוריות חיוביות ובהסרת איומים ביטחוניים, אשר תרמו להפחתת פרמיית הסיכון של ישראל, לירידה בתשואות האג"ח לטווח ארוך, לחזרת חברות תעופה זרות ולעלייה במדדי המניות המקומיים." - השקעות זרות בישראל: המחצית הראשונה של 2025 החזקה ביותר מזה ארבע שנים