הנפקת העשור? ענקית שיתוף הרכבים UBER הגישה בקשה ל-IPO
תחרות חברות שיתוף הרכבים מתחילה רשמיתת, וזאת לאחר שחברת אובר (UBER) הגישה בקשה להנפקה ביום שישי האחרון, רק יומיים לאחר שמתחרתה Lyft הגישה בעצמה בקשה להנפקה ביום רביעי בשבוע שעבר.
על פי הדיווחים, שווי השוק של אובר מוערך כיום בכ-72 מיליארד דולר, אך לטענת המומחים, וול סטריט עשויה להעריך את החברה הפעילה כבר עשור בכ-120 מיליארד דולר, במה שמסתמן כהנפקה אולי הכי מעניינת של העשור האחרון.
אובר, אשר נוסדה ב-2009 על ידי טראוויס קלאניק, גייסה עד כה כ-20 מיליארד דולר בצורת חוב ומניות, כשהמחזיקה הגדולה בחברה היא סופטבנק. בין שאר המשקיעות הגדולות בחברה ניתן למצוא גם את טויוטה שהשקיעה בה 500 מיליון דולר רק לפני מספר חודשים ואת קרן ההשקעות TPG Growth.
יש לציין כי ההנפקה מגיעה מוקדם מהצפוי, וזאת כשמנכ"ל החברה אמר מוקדם יותר השנה כי הצפי הוא להנפיק את החברה באיזור אמצע שנת 2019, אך נראה כי ההנפקה תתקיים בסופו של דבר כבר ברבעון הראשון של השנה.
- השליחים של אובר בסכנה - רובוטי משלוח יוצאים לדרך בבריטניה
- קרן ההשקעות הסעודית מצמצמת חשיפה בארה"ב; מי ההחזקה הגדולה שלה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה דיווחה לאחרונה על תוצאותיה לרבעון השלישי והציגה עליה של כ-32% בהפסד הנקי שלה בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, אך הציגה עליה של כ-38% בהכנסות, שהסתכמו בכ-2.95 מיליארד דולר ברבעון השלישי של השנה.
בנוסף, החברה דיווחה לאחרונה כי היא מעוניינת ברכישה של חברת השכרת קורקינטים על מנת להרחיב את שירותי החברה, כאשר על פי ההערכות, מדובר בחברת ייתכן ומדובר בחברת בירד, הפעילה גם בישראל.
על פי הדיווח, אובר מעוניינת להציע ללקוחותיה פתרון תחברותי מקיף, ולכן טבעי מבחינתה שתפנה לשוק הקורקינטים הצובר תאוצה בעולם, כאשר הדרך הטובה ביותר מבחינת החברה להכנס לתחום היא לרכוש את אחת מהחברות הבולטות בתחום השכרת הקורקינטים - ליים או בירד, כשעם שתיהן מקיימת אובר שיחות בנוגע למה שמסתמן כי "עסקת מילארדים".
- המוניטין ירד לאפס - עמית בירק פורש מאקוואריוס
- היום בבורסה: נייס תעלה, החוזים על האפס; הסנטימנט החיובי צפוי להימשך
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "אי אפשר לעלות 20%-30% בשנה, זה ייגמר בתיקון״
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל
אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה
קבוצת אלקטרה אלקטרה 0% , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.
לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.
220 שערים בשלוש טבעות
הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.
מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.
- בשורה ירוקה: יוזמה להקמת מתקן ראשון בישראל לייצור אנרגיה מפסולת
- רמ"י משיקה מכרז בלהבים: 254 מגרשים לחיילי מילואים ולנכי צה"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת
גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהיום בבורסה: נייס תעלה, החוזים על האפס; הסנטימנט החיובי צפוי להימשך
תזכורת: מינואר המסחר בבורסה בת"א יהיה משני עד שישי - הנה שעות המסחר, מה השינוי זה אמור לעשות ולמה הוא עלול דווקא להזיק?
המניות הדואליות חוזרות עם עלייה קטנה - 0.1% אחרי שוול סטריט ננעלה אמש בירידות - נעילה שלילית בוול-סטריט; מארוול נפלה ב-7%, פרמאונט זינקה ב-9%. מניית נייס 0% תעלה ב-1.7%, טבע 0.03% ב-0.7%.. הנה הרשימה של הגדולות (הקליקו לקבל את כל הרשימה):
החוזים על המדדים העיקריים בוול סטריט סביב האפס. אסיה בירידות בהמשך למגמה בוול סטריט. לכאורה אמורה להיות פתיחה מגומגמת בשוק המקומי, אבל הסנטימנט החיובי כאן חזק.
- ארית זינקה 8.7%, פוםוום 14%; ת"א ביטוח זינק 2.5% - נעילה ירוקה בתל אביב
- ארית נפלה 20%, טבע זינקה 3%, המדדים שברו שיאים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד פחות מחודש אנחנו עוברים לימי מסחר בשישי, במקום ביום ראשון. הנהלת הבורסה רוצה להיות "ככל העמים", רק לא ברור מה ייתן לה מסחר דליל ביום שישי, ולמה היא מוותרת על היום הכי חשוב בשבוע בעיניים גלובליות - יום ראשון שבו הבורסה המקומית היא היחידה שפתוחה. במקום לנצל את היתרון האדיר הזה, הבורסה מבטלת אותו.
