כניסת אמזון לישראל: הצרכנים נהנים - אך בהיי טק מפחדים
מקבלי השכר הגבוה במשק מבקשים עזרה מהמדינה על חשבון הצרכנים בישראל
החשש מכניסתה של אמזון לישראל עלה השבוע מדרגה עם קמפיין מתוזמר של איגוד לשכות המסחר וחברות ההיי-טק בישראל. איגוד לשכות המסחר מלין על אפליה במיסוי בין העסקים המקוונים מחו"ל לעומת העסקים בישראל, וחברות ההיי-טק נכנסו לטריטוריה שלא היתה זרה להם עד כה, תחרות על עובדים, אך בטון שאכן לא מאפיין את התחום - בכיינות.
כניסתה של אמזון לישראל תטיב קודם כל עם הצרכנים שיזכו לשירות ברמה בינלאומית בהתאם לערכי השוק החופשי. אבל זה לא מעניין את אגוד לשכות המסחר וחברות ההיי-טק שמעסיקות את מקבלי השכר הגבוה במשק. באגוד לשכות המסחר דורשים מתן פטור ממס לרכישות בחנויות בישראל בגובה הפטור שניתן ברכישות מקוונות באתרי סחר בחו"ל, או כל אלטרנטיבה שוות ערך אחרת המבטלת את ה'אפליה', ובענף ההיי-טק רועדים ממעבר של מוחות לטובת ענקית המסחר המקוון.
על החשש בענף הההיי-טק ניתן ללמוד מהדברים שאמר השבוע ישי גרין, יזם הסטארט-אפ בתחום הביטוח, למונייד: "באמזון הבינו שיותר זול וקל לקחת מהנדסים מחברות הסטארט אפ בישראל מאשר לקנות את החברה במאה מיליון דולר". גרין לא מסגיר את הפחד ממעבר עובדים מהחברה תחת ניהולו אך משקף את החשש בענף כולו: בריחת מוחות לטובתה של אמזון בעלת הכיסים העמוקים.
עולה השאלה, מה הם רוצים? שהמדינה תחוקק חוקים חדשים לטובת הענף החזק בתעשייה? מדוע שהמדינה תתמוך בענף של מקבלי השכר הגבוה במשק בעוד התעשייה המסורתית מקרטעת. אם כניסתה של אמזון אכן מאיימת על התעשייה - אז התעשייה תתייעל, כיאה לשוק חופשי. אין זו מתפקידה של המדינה לדאוג למקבלי השכר הגבוה במשק. העובדה שישראל היא מעצמה בתחומי הביטחון והמדע מיוחסת לתעשייה הצבאית שמייצאת לענף ההיי טק עובדים איכותיים. זו תרומה ראשונה של המדינה לענף. תרומה נוספת מיוחסת לניסיון של בנק ישראל למתן את התחזקות השקל. אז עכשיו קטר המשק מבקש עזרה נוספת?
- הגז יתייקר, מחיר האופנועים יעלה: כל ההטבות שיפוגו בתקופה הקרובה
- איגוד לשכות המסחר נגד החוק להגבלת היבואנים של שר הכלכלה ברקת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הקרב בשוק החופשי הוא לא רק על השורה התחתונה אלא גם על עובדים איכותיים. זכותה של אמזון להציע משכורת גבוהה יותר ובאותה נשימה לעובד יש את הזכות למקסם את שכרו. אמזון תשלם על עובדים איכותיים הרבה כסף, הרבה יותר ממה שהחברות בשוק המקומי יכולות לשלם. זה החשש של מנהלים בענף ההיי-טק ועל כן הקמפיין האגרסיבי. לצד זאת יש לקחת בחשבון כי הביקור של נתניהו בהודו השבוע עשוי להגביר את שיתוף הפעולה בין המדינות שעשוי מצד אחד לפתוח את המשק לחצי היבשת ומצד שני לספק כח עבודה זול לענף ההיי-טק. בשורה התחתונה, הקריאה לשנות את כללי המשחק כדי שחברות ההיי טק ישמרו על העוגה משולה לשינוי המיסוי בתחום ענף הגז שמאיים על האטרקטיביות של עשיית עסקים בישראל וזה פחות אטרקטיבי.
הקניונים מסתגלים
- 8.עופר 21/01/2018 18:28הגב לתגובה זוואיך עושים את זה
- 7.אני 20/01/2018 13:17הגב לתגובה זושנרכשו בארץ על הצעת מאות אחוזים, אלו הם האנשים שעושקים את הצרכן, הם במרצדסים וגם הילדים שלהם וכל בני משפחותיהם, אחרי זה הם שולחים לכנסת לוביסטים, וטוענים שהם חייבים להעלות מחירים כי הם מפסידים. מושכים מהחברה עוד ועוד כספים באישור הממשלה, עד שהם קורסים.
- 6.מהנדס 19/01/2018 18:19הגב לתגובה זורוצים טיפשים ופרמיטיבים? גייסו בבני ברק
- החרדים הם ה'חכמים' בחברה, לא עובדים, ומקבלים מהחילונים (ל"ת)החרדי 21/01/2018 12:29הגב לתגובה זו
- מה יש עדיין חילונים בבני ברק (ל"ת)החרדי 21/01/2018 12:28הגב לתגובה זו
- גם על טיפשות משלמים (ל"ת)ט 21/01/2018 07:47הגב לתגובה זו
- אשר 20/01/2018 19:35הגב לתגובה זואבל ללא ספק הערתך מציגה פרימיטיביות, בורות, וטיפשות, שכנראה מתאימות למקום מגוריך: תגלה לנו איפה אתה גר וניזהר מלהכנס לשם
- 5.דוד 19/01/2018 13:34הגב לתגובה זושמעסיקים יתחילו להבין שאנחנו לא בהמות משא שנועדו רק לעבודה...צריך לתת תנאים ושכר הולם ולא פחות חשוב ימי חופש ושעות סבירות.
- 4.המס מהמסחר בארץ ילך לטייקונים בארהב.מה טוב בזה? (ל"ת)צחי 19/01/2018 10:45הגב לתגובה זו
- 3.יגאל 19/01/2018 10:34הגב לתגובה זואכן חברות הענק "גונבות" מוחות מחברות ישראליות במקום לקנות חברות שלמות במיליארדים והנושא השני כניסת אמזון לשוק הישראלי.
- 2.מבריק (ל"ת)גבי 19/01/2018 08:59הגב לתגובה זו
- 1.? 19/01/2018 08:44הגב לתגובה זוכשחברות הייטק חוטפות עובדים אחת לשנייה זה בסדר רק שאמזון עושה אותו דבר זה לא. ועל מה ילינו הקניונים שחולבים את הצרכן והחנויות כבר שנים?

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"
אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"
ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים,
עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות.
על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.
בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69% הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.
היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?
- ג'ין טכנולוגיות: הקצאה פרטית בדיסקאונט של 31% בתמורה לכ-23 מיליון שקל
- ג'ין טכנולוגיות יוצאת לדרום אמריקה: הסכם הפצה עם שותף מקומי בברזיל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".
אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?