מתיחות בצפון חיזבאללה טילים צפון
צילום: מסך: חדשות 12
טור

מתכוננים לספינים הבאים: צה"ל הפנים שכללי המשחק השתנו

לתקשורת הפורמאלית ובעיקר הבלתי פורמאלית מקום הולך וגדל בצריבת התודעה ויצירת הלך רוח המשרת את האינטרסים הצבאיים. אופיר שפיגל על תרגיל ההונאה של צה"ל נגד חיזבאללה
אופיר שפיגל |

אירועי אתמול ותרגיל ההונאה הצה"לי הבהירו את העלייה בחשיבות של התודעה בהיבטים ביטחוניים. צה"ל, בחוכמה רבה, עשה שימוש בחסרון על מנת ליצור יתרון. בעוד שבעבר דובר על רב סרן שמועתי שהעביר מידע (לא בהכרח מדויק), הרי שבשנים האחרונות רס"ן שמועתי עלה לדרגת אלוף. אפליקציית הוואטסאפ הפכה להיות מקור מידע (לא) מהימן וכולנו קיבלנו תמונות וסרטונים שהבהירו את חומרת המצב, תוסיפו לכך את רוני דניאל ב"פרצוף מוטרד" באולפן מדבר על מה "שלא ניתן להרחיב עליו את המילים" - וכולנו הבנו את מה שרצו שנבין.

 

החיזבאללה השתתף במשחק ועל בסיס התמונות גם הוא הבין את מה שאנשי צה"ל רצו שהוא יבין. הוא חשב שניצח והשיג את יעדיו ויש לו תמונת ניצחון ונקמה, ולכן מיהר (בינתיים) להירגע. בהמשך נחשפה ההונאה (אם כי יש מצב שהחשיפה נעשתה מהר מדי).

 

זהו מקרה מובהק שממחיש כיצד לשיקולים תודעתיים יש השפעה הולכת וגדלה על שדה הקרב. התמונות של המסוק הנוחת ברמב"ם והלוחמים שנלקחים ממנו על אלונקות, חבושים בתחבושות ומועברים בבהילות למיון, היה תרגיל שעובדתית בכלי התקשורת המסורתיים וכלי הניו מדיה עבד, אבל ספק אם יהיה ניתן לעשות בו שימוש נוסף בדרך זו. ספינים כאלו יכולים לעבוד רק פעם אחת, אך אין ספק שאנשי המקצוע ביחידת דובר צה"ל מתכננים כבר את הספינים הבאים.

 

מבלי שאכיר את המערכות הצבאיות העוסקות בהסברה (אם כי ידוע שהמערכות הולכות וגדלות), נראה כי באתגרים הצבאיים הבאים, לתקשורת הפורמאלית ובעיקר הבלתי פורמאלית יהיה מקום הולך וגדל בצריבת התודעה ויצירת הלך רוח המשרת את האינטרסים הצבאיים. התקשורת וההסברה כבר בן לא עוד שופר או  כלי ש"נחמד שיהיה". התקשורת - המסורתית והניו מדיה – הפכה להיות שחקן (יש שיגידו משמעותי) בשדה הקרב וביצירת התודעה הופכת להיות גורם טאקטי שיכול לשנות מהלכים צבאיים (כפי שהיה אתמול), והחשיבות של ניהול נכון ויצירתי של מהלכים כאלו  בצורה מסונכרנת עם המהלכים הצבאיים הולך ותופס מקום הולך וגדל בשדה הקרב העתידי. הכלים הטכנולוגיים חשובים מאד, אבל חשוב מכך היצירתיות והתוכן וכאן יאלצו אנשי התקשורת והדוברים  להיות יצירתיים ולהמציא את הספינים כל פעם מחדש.

 

אופיר שפיגל הוא יועץ תקשורת

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים. 

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.