מתיחות בצפון חיזבאללה טילים צפון
צילום: מסך: חדשות 12
טור

מתכוננים לספינים הבאים: צה"ל הפנים שכללי המשחק השתנו

לתקשורת הפורמאלית ובעיקר הבלתי פורמאלית מקום הולך וגדל בצריבת התודעה ויצירת הלך רוח המשרת את האינטרסים הצבאיים. אופיר שפיגל על תרגיל ההונאה של צה"ל נגד חיזבאללה
אופיר שפיגל |

אירועי אתמול ותרגיל ההונאה הצה"לי הבהירו את העלייה בחשיבות של התודעה בהיבטים ביטחוניים. צה"ל, בחוכמה רבה, עשה שימוש בחסרון על מנת ליצור יתרון. בעוד שבעבר דובר על רב סרן שמועתי שהעביר מידע (לא בהכרח מדויק), הרי שבשנים האחרונות רס"ן שמועתי עלה לדרגת אלוף. אפליקציית הוואטסאפ הפכה להיות מקור מידע (לא) מהימן וכולנו קיבלנו תמונות וסרטונים שהבהירו את חומרת המצב, תוסיפו לכך את רוני דניאל ב"פרצוף מוטרד" באולפן מדבר על מה "שלא ניתן להרחיב עליו את המילים" - וכולנו הבנו את מה שרצו שנבין.

 

החיזבאללה השתתף במשחק ועל בסיס התמונות גם הוא הבין את מה שאנשי צה"ל רצו שהוא יבין. הוא חשב שניצח והשיג את יעדיו ויש לו תמונת ניצחון ונקמה, ולכן מיהר (בינתיים) להירגע. בהמשך נחשפה ההונאה (אם כי יש מצב שהחשיפה נעשתה מהר מדי).

 

זהו מקרה מובהק שממחיש כיצד לשיקולים תודעתיים יש השפעה הולכת וגדלה על שדה הקרב. התמונות של המסוק הנוחת ברמב"ם והלוחמים שנלקחים ממנו על אלונקות, חבושים בתחבושות ומועברים בבהילות למיון, היה תרגיל שעובדתית בכלי התקשורת המסורתיים וכלי הניו מדיה עבד, אבל ספק אם יהיה ניתן לעשות בו שימוש נוסף בדרך זו. ספינים כאלו יכולים לעבוד רק פעם אחת, אך אין ספק שאנשי המקצוע ביחידת דובר צה"ל מתכננים כבר את הספינים הבאים.

 

מבלי שאכיר את המערכות הצבאיות העוסקות בהסברה (אם כי ידוע שהמערכות הולכות וגדלות), נראה כי באתגרים הצבאיים הבאים, לתקשורת הפורמאלית ובעיקר הבלתי פורמאלית יהיה מקום הולך וגדל בצריבת התודעה ויצירת הלך רוח המשרת את האינטרסים הצבאיים. התקשורת וההסברה כבר בן לא עוד שופר או  כלי ש"נחמד שיהיה". התקשורת - המסורתית והניו מדיה – הפכה להיות שחקן (יש שיגידו משמעותי) בשדה הקרב וביצירת התודעה הופכת להיות גורם טאקטי שיכול לשנות מהלכים צבאיים (כפי שהיה אתמול), והחשיבות של ניהול נכון ויצירתי של מהלכים כאלו  בצורה מסונכרנת עם המהלכים הצבאיים הולך ותופס מקום הולך וגדל בשדה הקרב העתידי. הכלים הטכנולוגיים חשובים מאד, אבל חשוב מכך היצירתיות והתוכן וכאן יאלצו אנשי התקשורת והדוברים  להיות יצירתיים ולהמציא את הספינים כל פעם מחדש.

 

אופיר שפיגל הוא יועץ תקשורת

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.