מתכוננים לספינים הבאים: צה"ל הפנים שכללי המשחק השתנו
אירועי אתמול ותרגיל ההונאה הצה"לי הבהירו את העלייה בחשיבות של התודעה בהיבטים ביטחוניים. צה"ל, בחוכמה רבה, עשה שימוש בחסרון על מנת ליצור יתרון. בעוד שבעבר דובר על רב סרן שמועתי שהעביר מידע (לא בהכרח מדויק), הרי שבשנים האחרונות רס"ן שמועתי עלה לדרגת אלוף. אפליקציית הוואטסאפ הפכה להיות מקור מידע (לא) מהימן וכולנו קיבלנו תמונות וסרטונים שהבהירו את חומרת המצב, תוסיפו לכך את רוני דניאל ב"פרצוף מוטרד" באולפן מדבר על מה "שלא ניתן להרחיב עליו את המילים" - וכולנו הבנו את מה שרצו שנבין.
החיזבאללה השתתף במשחק ועל בסיס התמונות גם הוא הבין את מה שאנשי צה"ל רצו שהוא יבין. הוא חשב שניצח והשיג את יעדיו ויש לו תמונת ניצחון ונקמה, ולכן מיהר (בינתיים) להירגע. בהמשך נחשפה ההונאה (אם כי יש מצב שהחשיפה נעשתה מהר מדי).
זהו מקרה מובהק שממחיש כיצד לשיקולים תודעתיים יש השפעה הולכת וגדלה על שדה הקרב. התמונות של המסוק הנוחת ברמב"ם והלוחמים שנלקחים ממנו על אלונקות, חבושים בתחבושות ומועברים בבהילות למיון, היה תרגיל שעובדתית בכלי התקשורת המסורתיים וכלי הניו מדיה עבד, אבל ספק אם יהיה ניתן לעשות בו שימוש נוסף בדרך זו. ספינים כאלו יכולים לעבוד רק פעם אחת, אך אין ספק שאנשי המקצוע ביחידת דובר צה"ל מתכננים כבר את הספינים הבאים.
מבלי שאכיר את המערכות הצבאיות העוסקות בהסברה (אם כי ידוע שהמערכות הולכות וגדלות), נראה כי באתגרים הצבאיים הבאים, לתקשורת הפורמאלית ובעיקר הבלתי פורמאלית יהיה מקום הולך וגדל בצריבת התודעה ויצירת הלך רוח המשרת את האינטרסים הצבאיים. התקשורת וההסברה כבר בן לא עוד שופר או כלי ש"נחמד שיהיה". התקשורת - המסורתית והניו מדיה – הפכה להיות שחקן (יש שיגידו משמעותי) בשדה הקרב וביצירת התודעה הופכת להיות גורם טאקטי שיכול לשנות מהלכים צבאיים (כפי שהיה אתמול), והחשיבות של ניהול נכון ויצירתי של מהלכים כאלו בצורה מסונכרנת עם המהלכים הצבאיים הולך ותופס מקום הולך וגדל בשדה הקרב העתידי. הכלים הטכנולוגיים חשובים מאד, אבל חשוב מכך היצירתיות והתוכן וכאן יאלצו אנשי התקשורת והדוברים להיות יצירתיים ולהמציא את הספינים כל פעם מחדש.
- רוצים להיות ח"כים במפלגות דמוקרטיות? תכינו את המזומנים
- צריך לשנות את דרכי התעמולה, אבל גם לחשוב מה יהיה בעתיד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אופיר שפיגל הוא יועץ תקשורת
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש
סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות
12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים,
מספר מכובד ותחרותי.
הריאליטי אוכל את כולם
בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד.
ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
