אריאל פרידן
צילום: עמוד הפייסבוק של אריאל פרידן
פודקאסט

"פעם כולם ניסו להראות חו"ל - היתה תחרות מי יותר נפוח"

אריאל פרידן, בעלי 'פרדיסו' מהגדולות בשוק הפרסום הישראלי, מדבר עם מירן פחמן ב-EAR CATCHER. על אודי פרידן: "בתחילת דרכי לא רצו לעבוד איתי בגלל שאני אחיו"
משה בנימין |

אריאל פרידן מוותיקי עולם הפרסום הישראלי, המייסד והבעלים של חברת ההפקות פרדיסו התראיין בפודקאסט הפרסום של מירן פחמן EAR CATCHER.

פרידן החל את דרכו בהפקת פרסומות עוד ב-1988 והיה שם עם עליית ערוץ 2 לאוויר, במה שהוגדר כיומו הראשון של שוק הפרסום הישראלי בטלוויזיה. בשיחה פתוחה הוא מספר על תחילת הדרך, השוק של שנות ה-90 לעומת המצב כיום ועוד. על הבחירה במקצוע הפרסום אומר פרידן "זה בגלל שאני מפונק".  

במבט ארוך טווח על השוק לאורך השנים אומר פרידן: "אני שומע כבר בערך כמעט 15 שנה את השורה "הסיפור הזה עם ההפקות נגמר", והעובדות בעצם מדברות אחרת. התעשייה הזו התהפכה 3 פעמים. כשאני נכנסתי צילמנו בפילמים וערכנו סרטים עם סלוטייפ וסכין חיתוך - אולד סקול. זה היה מרתק לחוות את זה. תחשוב על נגר שהעץ שאיתו הוא עובד משתנה. בסיכומו של דבר - נכון - כל הפרסום השתנה מאוד והמשמעות של פריים טיים 30 שניות זה עדיין חזק אבל לא חזק כמו 30 שניות פריים דודו טופז. כל הפרסום הדיגיטלי תפס תאוצה אבל לאט לאט גם שם הבינו שהוידאו הוא המלך ויש עוד לקוחות שמבינים שצריך להשקיע בזה גם אם זה משודר בדיגיטל".

על ימי הזוהר והפרסומות המושקעות של שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000 אומר פרידן: "אל תיתן לאגדות לבלבל אותך. תמיד השמיכה קצרה מדי...אז הייתה יותר מגלומניה, זה נכון, אבל היו כל מיני סיטואציות. למשל 12 שנה עשינו את אורנג' בבלעדי, סרטים שזכו להצלחה בכל העולם ואורנג' גם קנו את זה לכל מיני שווקים בחו"ל. הייתי בא ואומרים לי 'תשמע צריך לעשות סרט SMS למשפחה ויש בתסריט חוף ים אקזוטי' וזה אומר שאני מחפש את החוף הכי יפה, וזה שאני מוצא הוא חוף במוזמביק שלוקח 3 ימים להגיע אליו וזה לא מעניין אף אחד כי כשאני מביא תמונה, לכולם נופלת הלסת ואומרים יאללה סע. אורנג' באותה תקופה היה ללא פשרות - כל דבר עד הקצה".

 

על המשולש שבין חברת ההפקה ללקוח אומר פרידן: "היום הלקוחות מחליטים על ההפקה וזה כבר לא משרד הפרסום, אבל בתקופות שבהן הקשר למשרדים היה קרוב, השתדלתי תמיד להיות צמוד למשרדים שאני יודע שאני מסוגל לקבל מהם קריאייטיב טוב כי אני נראה כמו שהסרטים שלי נראים".

פרידן הוא אחיו של הפרסומאי אודי פרידן ממייסדי ראובני פרידן. על הקשר המשפחתי לאחיו בתחום בו שניהם עובדים הוא אומר: "כשפתחתי את החברה שלי הסתובבתי בכל משרדי הפרסום ואמרו לי אנחנו לא נעבוד איתך כי אתה אח של אודי. זה היה לי לרועץ והייתי צריך להוכיח את עצמי הרבה יותר בגלל זה".  

הפודקאסט של פחמן שעוסק בנושאי קריאייטיב ופרסום, עולה באופן קבוע באתר אייס. בכל תכנית מתארחת דמות בכירה ומסקרנת מעולם הקריאייטיב והפרסום לשיחת עומק על תפיסת העולם המקצועית, על הדרך המקצועית שעשתה וגם על התחושות האישיות שלה בנוגע למקצוע שבחרה ולברנז'ה. הפודקאסט מוקלט באולפני ישי רזיאל והוא בשיתוף אדיו - רשת הפרסום ברדיו הדיגיטלי.

הפרסומאי מירן פחמן הוא עצמאי כיום, בעל סוכנות הפרסום פונקט ולשעבר סמנכ"ל הקריאייטיב של פוגל ומנהל הקריאייטיב של מקאן דיגיטל

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דני קושמרו חדשות 12
צילום: צילום מסך חדשות 12
רייטינג

העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות

עלייה של כ-10% בצופי מהדורות החדשות המרכזיות של כל הערוצים; חדשות 12 עדיין בראש כל המהדורות וכמו בכל מוצ"ש, רשת מטפסת למקום השני בעקבות כך שערוץ 14 אינו משדר בשבת
רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

ככל שמתקרב מועד העסקה (וכן ככל שהזמן המצטבר של השבתות והחגים הולך ומצטבר), כך אנחנו רואים עלייה בצפייה במהדורות החדשות והנתונים גבוהים מאשר בתקופתו הקודמות,   כשסך כל הצופים עדיין עומד על כ-850 אלף, עלייה של כ-10% לעומת מהדורות מוצאי שבת "רגילות", שהממוצע שלהן הוא כ-770 אלף צופים. 

חדשות 12 עדיין מובילה את הרייטינג במובהק, כל פעם במרווחים גדולים יותר, במהדורת החדשות המרכזית ובשאר מהדורות החדשות. המהדורה המרכזית של חדשות 12 של קשת עמדה אמש על 18.1% רייטינג עם 463 אלף צופים. וכמו בכל מוצאי שבת, חדשות 13 מנצלת את היעדרותו של ערוץ 14 מלוח השידורים עד צאת השבת ונמצאת במקום השני עם 5.6% רייטינג ו-152 אלף צופים. חדשות 14 היו עם 4.8% רייטינג עם 129 אלף צופים ואילו חדשות כאן11 עדיין תפסו את המקום האחרון, עם 4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים בלבד.


פריים טיים ושאר מהדורות החדשות 

בפריים טיים, המשך המהדורות הראה את קשת ממשיכה עם 16.9% רייטינג ו-434 אלף צופים ואילו רשת עם 6.3% ו-169 אלף צופים. לאחר מכן, בפריים טיים, "אור ראשון" לא שיחזרה את הרייטינג של הפרק הראשון, אך עדיין הובילה עם 15.4% ו-387 אלף צופים, ואילו הפטריוטים היציבה והמוצלחת הצליחה לגבור על שעשועון של רשת, כשעמדה על 9.2% רייטינג ו-264 אלף צופים, בעוד "כלוב הזהב" עמד על 8.8% רייטינג ו-234 אלף צופים. "שיר אחד" של כאן11 זכה ל-3.5% רייטינג בלבד ופחות ממאה אלף צופים, עם 79 אלף צופים בלבד. 


גם במהלך השבת רוב לוח השידורים היה בסימן החדשות, והמשדר המוקדם של חדשות 12 עם אלמז עמד על 6% ו-134 אלף צופים בעוד החדשות של רשת בהגשת לוסי עמדו על 3% רייטינג ו-68 אלף צופים בלבד. לאחר מכן, ב-17:00, "שבת בחמש" עם גדעון של חדשות 12 היה על 7.9% ו-189 אלף צופים בעוד משדר החדשות של לוסי עלה ל-4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים. 

פגוש את העיתונות היתה מול מוריה וברקו, ובשתי הרצועוה, המוקדמת והרגילה, היתה במקום הראשון עם 9.4% רייטינג ו-252 אלף צופים במוקדמת ו-10.7% רייטינג ו-292 אלף צופים במהדירה הרגילה, בעוד מוריה וברקו היו על 4.7% ו-107 אלף צופים במוקדמת ו-4.2% רייטינג ו-103 אלף צופים במהדורה הרגילה. 

ברצועה המאוחרת "אברי ושרקי" של קשת היו על 8% רייטינג ו-189 אלף צופים, בעוד לקט של "הצינור" הניב 4.8% רייטינג בלבד עם 120 אלף צופים. 

יונית לוי
צילום: אלי דסה עבור חדשות 12

עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות

מהדורות החדשות שעסקו בחזרתם של החטופים למשפחותיהם, היו עם רייטינג שיא, ואפילו חדשות כאן11 חצו את רף ה-100 אלף צופים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

מזה כשבועיים, לאחר שהחדשות על עסקה מתקרבת הלכו ותפסו נפח, ועד לאתמול, כשמהדורות החדשות עסקו בחזרתם של כל החטופים החיים למשפחותיהן, הרייטינג של כל מהדורות החדשות הולך ועולה. אמש כמות האנשים שצפו במהדורות החדשות המרכזיות התקרבה למליון איש, בעוד שהממוצע של התקופה האחרונה עמד על כ-700 אלף. חדשות 12 עדיין היו בראש, עם נתון מדהים של 18% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריהם, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על 6.9% רייטינג ו-182 אלף צופים (כמות שמתקרבת לצופי מהדורת חדשות 12 בימים עברו). במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.7% רייטינג ו-145 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 4.4% ולמרות שסיימה במקום האחרון, כהרגלה, הצליחה לחצות מזה זמן רב את רף ה-100 אלף צופים ועמדה על 107 אלף צופים אמש. 



מהדורות חדשות נוספות 

המשך הערב וגם יום השידורים כולו היה בסימן חדשות. המשך המהדורה המרכזית של חדשות 12 היה עם 16% רייטינג ו-430 אלף צופים, ואילו חדשות 13 היו עם 4.9% בלבד ו-127 אלף צופים בשידור שהמשיך לסרטו של גיא זוארץ, "על קו השבר", שהיה עם 3.2% רייטינג ו-73 אלף צופים בלבד. הפטריוטים היציבה עמדה על 9.5% רייטינג ו-250 אלף צופים. 

במהלך היום, ברצועת החדשות של 13:00 שנמשכה עד 15:00 גדעון אוקו בחדשות 12 היה עם 6.5% רייטינג ו-163 אלף צופים, בעוד ערוץ 13 עם אור הלר היה עם 3% רייטינג ו-63 אלף צופים בלבד. בשעה 15:00, חדשות 12 עם אוקו נשארו עם נתונים דומים, 6.5% רייטינג ו-151 אלף צופים ואילו חדשות 13 שהיו בהגשת לוסי אלהריש, היו עם 2.9% רייטינג ו-73 אלף צופים. בשעה 17:00, חדשות 13 עם לוסי עלו מעט ל-3.4% ו-79 אלף צופים, אבל רוב הצופים היו עם חדשות 12 בהנחיית עודד מנשה, עם 7.9% רייטינג ו-188 אלף צופים. 

בשעה 18:00, המהדורה של עודד משנה עלתה ל-8.9% רייטינג ו-223 אלף צופים ואיןלו חדשות 13 עם ליאור קינן עלו גם הם מעט ל-4.3% רייטינג ו-87 אלף צופים. בשעה 19:00, חדשות 12 עלו ל-13.2% רייטינג עם 346 אלף צופים ואילו 13 עם קינן עלו ל-6.1% עם 141 אלף צופים. 

במהדורת הלייט נייט, אברי ושרקי של קשת היו עם 10.9% רייטינג ו-266 אלף צופים, משדר הלילה של ערוץ 14 עם שרה ב"ק היה עם 4.1% ו-103 אלף צופים ואילו היום שהיה של רשת היה אחרון עם 2.1% רייטינג ו-43 אלף צופים בלבד.