לשון הרע מהי?

כתיבת המומחים |

מבחינה חברתית, לשון הרע היא תופעה נפסדת בה אדם מטיח באדם אחר עלבונות עד כדי פגיעה בשמו הטוב של הנפגע. אך כשמהרהרים אודות התופעה החברתית כאמור, יש לבחון גם את הצד השני, המתבטא. וביחס למתבטא, יש לשאול ולחשוב היטב הייתכן שישנה הצדקה להטחת העלבונות?

 

מדובר בשאלה סבוכה מבחינה פילוסופית, אך המשפט פישט את התופעה וקבע את הנורמות המחייבות בנדון. אם-כן, המשפט דגם את הסיטואציה הקלאסית של השפלה באמצעות ביטוי, וראה בסיטואציה משום תחרות בין שתי זכויות רמות-דרג. מן הצד האחד, ניצב מפרסם הדיבה שקנויה לו זכות יסוד לחופש ביטוי; מן העבר השני, ניצב הנפגע מהפרסום שנתונה לו זכות יסוד לשם טוב. שיטת המשפט הישראלית רואה בשתי הזכויות הללו כשוות מעמד. וזאת, משום שהתיזה החוקתית במדינת ישראל קובעת ששתי הזכויות הללו אינן עצמאיות כזכויות חוקתיות, אלא נגזרות – גזירה שווה – מזכות היסוד העצמאית והעילאית ל״כבוד האדם וחירותו״.

 

אם-כן, בהינתן מעמד שווה בין שתי הזכויות, ברור כי מבחינה אפריורית אין האחת גוברת על רעותה. כדי להכריע ולקבוע ידה של איזה זכות תהא על העליונה בכל מקרה ומקרה, יש לבחון כל מקרה לגופו ולערוך את האיזונים החוקתיים והחוקיים הנדרשים; האיזונים הללו, מצאו מקומם בחוק איסור לשון הרע, התשכ״ה-1965 (להלן: ״החוק״). שם נקבע כי פרסום לשון הרע יכול לשמש עילה לתביעה אזרחית. אך בשונה מההגדרה החברתית, החוק קבע הגדרה משפטית לשאלה לשון הרע מהי. התשובה נמצאת בסעיפים 1-2 לחוק.

 

החוק קובע כי עילת להגשת תביעת לשון הרע תתגבש עם צליחת שני יסודות; אחד יסוד שבעובדה, והשני יסוד שבמשפט. היסוד שבעובדה הוא יסוד הפרסום, הדורש שאדם או תאגיד, יתנהג בצורה שתגרום לביטוי מסוים להגיע לאדם אחד נוסף על הנפגע מהפרסום. היסוד המשפטי, בוחן את תוכן הפרסום באמצעות בחינה אובייקטיבית, שבסופה ייקבע האם הביטוי קולע להגדרת המונח לשון הרע אם לאו. 

 

יסוד הפרסום פשוט יחסית לבחינה, ויש בו אך שתי סיטואציות אפשריות; טענה לפרסום בעל-פה, וטענה לפרסום בכתב. אם בעל-פה עסקינן, על התובע הנטל להוכיח שהביטוי הגיע בפועל לאדם אחד זולת הנפגע. ואם מדובר בכתב, הנטל על התובע קל עוד יותר, ומוטל עליו להוכיח כי הביטוי ״עשוי״ היה להגיע לאדם זולת הנפגע.

 

בשונה מיסוד הפרסום העובדתי שמייצר תוצאות בינאריות בדרך כלל, לא כך הדבר ביחס ליסוד התוכן, יסוד לשון הרע. ביחס ליסוד התוכני, על התובע הנטל להוכיח שהביטוי עלול לפגוע בשם הטוב מנקודת מבטו של האדם הסביר שנחשף לתוכנו. הכיצד? החקיקה מייצרת כמה אלטרנטיבות, אך מכולן יחד יוצא שמרכז הכובד בשאלה האם הביטוי משפיל מבחינה אובייקטיבית; כמו גם האם בכוחו של הביטוי לפגוע במשלח-יד או ביכולת השתכרות. ומכאן, שבמלאכת השפיטה, כראשון בשלבים, על בית-המשפט לזקק את הביטוי ולמצות ממנו את מובנו האובייקטיבי, תוך שהוא שם עצמו בנעלי האדם הסביר. לבחינה האובייקטיבית משמעות של ממש, ופועל ראשון שיוצא מיישומה, הוא כי אין כל משמעות לעלבון הסובייקטיבי של הנפגע מהביטוי. על כך נשמעות מעת לעת ביקורות נוקבות, אך בעולם המעשה – וזו דעתי האישית – אין אפשרות ישימה אחרת, וזו הדרך הנכונה לבחינה. שכן, קשה ביותר להתחקות ולהוכיח ראייתית את מידת הפגיעה הסובייקטיבית של אדם. ואף למעלה מכך, שמו הטוב של אדם אינו נמדד על פי תחושתו האישית, אלא על פי תפיסת החברה את אותו אדם; וכזכור, הזכות לשם טוב – ולא הזכות שלא לספוג עלבונות – היא התכלית להגנה במסגרת חוק איסור לשון הרע.

 

אם-כן, לשון הרע – מבחינה משפטית – היא ביטוי שפורסם, ויש בו פוטנציאל של ממש לביזוי והשפלת נושא הפרסום בעיני החברה בכלל והסביבה בפרט.

 

חשוב לציין, ניהול הליך לפי חוק איסור לשון הרע, מעלה עוד אין-ספור שאלות מורכבות ביותר; בין היתר, אימתי חלה הגנת האמת בפרסום; מה הדין ביחס להגנת תום-הלב; מהי חזקת תום-הלב; מהן התרופות שזקופות לזכות הנפגע; כיצד פועל מערך נטלי ההוכחה בתביעה כאמור,  ועוד שאלות רבות – מהותיות ופרוצדוראליות – שהתשובות עליהן אינן מובנות מאליהן כלל. אך השאלות הללו והתשובות עליהן, לא משנות כהוא-זה מהתשובה לשאלה לשון הרע מהי? כך למשל, אם לשמור על טרמינולוגיה נכונה, הגנת האמת בפרסום לא מוציאה את הדיבה הרעה מן הביטוי, אלא היא מגינה על מוציא הדיבה מפני חבות.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.