לשון הרע מהי?
מבחינה חברתית, לשון הרע היא תופעה נפסדת בה אדם מטיח באדם אחר עלבונות עד כדי פגיעה בשמו הטוב של הנפגע. אך כשמהרהרים אודות התופעה החברתית כאמור, יש לבחון גם את הצד השני, המתבטא. וביחס למתבטא, יש לשאול ולחשוב היטב הייתכן שישנה הצדקה להטחת העלבונות?
מדובר בשאלה סבוכה מבחינה פילוסופית, אך המשפט פישט את התופעה וקבע את הנורמות המחייבות בנדון. אם-כן, המשפט דגם את הסיטואציה הקלאסית של השפלה באמצעות ביטוי, וראה בסיטואציה משום תחרות בין שתי זכויות רמות-דרג. מן הצד האחד, ניצב מפרסם הדיבה שקנויה לו זכות יסוד לחופש ביטוי; מן העבר השני, ניצב הנפגע מהפרסום שנתונה לו זכות יסוד לשם טוב. שיטת המשפט הישראלית רואה בשתי הזכויות הללו כשוות מעמד. וזאת, משום שהתיזה החוקתית במדינת ישראל קובעת ששתי הזכויות הללו אינן עצמאיות כזכויות חוקתיות, אלא נגזרות – גזירה שווה – מזכות היסוד העצמאית והעילאית ל״כבוד האדם וחירותו״.
אם-כן, בהינתן מעמד שווה בין שתי הזכויות, ברור כי מבחינה אפריורית אין האחת גוברת על רעותה. כדי להכריע ולקבוע ידה של איזה זכות תהא על העליונה בכל מקרה ומקרה, יש לבחון כל מקרה לגופו ולערוך את האיזונים החוקתיים והחוקיים הנדרשים; האיזונים הללו, מצאו מקומם בחוק איסור לשון הרע, התשכ״ה-1965 (להלן: ״החוק״). שם נקבע כי פרסום לשון הרע יכול לשמש עילה לתביעה אזרחית. אך בשונה מההגדרה החברתית, החוק קבע הגדרה משפטית לשאלה לשון הרע מהי. התשובה נמצאת בסעיפים 1-2 לחוק.
החוק קובע כי עילת להגשת תביעת לשון הרע תתגבש עם צליחת שני יסודות; אחד יסוד שבעובדה, והשני יסוד שבמשפט. היסוד שבעובדה הוא יסוד הפרסום, הדורש שאדם או תאגיד, יתנהג בצורה שתגרום לביטוי מסוים להגיע לאדם אחד נוסף על הנפגע מהפרסום. היסוד המשפטי, בוחן את תוכן הפרסום באמצעות בחינה אובייקטיבית, שבסופה ייקבע האם הביטוי קולע להגדרת המונח לשון הרע אם לאו.
- חיסכון בקופת גמל להשקעה הציבור מעביר כספים, יש לכך סיבות טובות
- קרן טיטאן תקים קרן גלובלית חדשה בהיקף של 100 מ' ד'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יסוד הפרסום פשוט יחסית לבחינה, ויש בו אך שתי סיטואציות אפשריות; טענה לפרסום בעל-פה, וטענה לפרסום בכתב. אם בעל-פה עסקינן, על התובע הנטל להוכיח שהביטוי הגיע בפועל לאדם אחד זולת הנפגע. ואם מדובר בכתב, הנטל על התובע קל עוד יותר, ומוטל עליו להוכיח כי הביטוי ״עשוי״ היה להגיע לאדם זולת הנפגע.
בשונה מיסוד הפרסום העובדתי שמייצר תוצאות בינאריות בדרך כלל, לא כך הדבר ביחס ליסוד התוכן, יסוד לשון הרע. ביחס ליסוד התוכני, על התובע הנטל להוכיח שהביטוי עלול לפגוע בשם הטוב מנקודת מבטו של האדם הסביר שנחשף לתוכנו. הכיצד? החקיקה מייצרת כמה אלטרנטיבות, אך מכולן יחד יוצא שמרכז הכובד בשאלה האם הביטוי משפיל מבחינה אובייקטיבית; כמו גם האם בכוחו של הביטוי לפגוע במשלח-יד או ביכולת השתכרות. ומכאן, שבמלאכת השפיטה, כראשון בשלבים, על בית-המשפט לזקק את הביטוי ולמצות ממנו את מובנו האובייקטיבי, תוך שהוא שם עצמו בנעלי האדם הסביר. לבחינה האובייקטיבית משמעות של ממש, ופועל ראשון שיוצא מיישומה, הוא כי אין כל משמעות לעלבון הסובייקטיבי של הנפגע מהביטוי. על כך נשמעות מעת לעת ביקורות נוקבות, אך בעולם המעשה – וזו דעתי האישית – אין אפשרות ישימה אחרת, וזו הדרך הנכונה לבחינה. שכן, קשה ביותר להתחקות ולהוכיח ראייתית את מידת הפגיעה הסובייקטיבית של אדם. ואף למעלה מכך, שמו הטוב של אדם אינו נמדד על פי תחושתו האישית, אלא על פי תפיסת החברה את אותו אדם; וכזכור, הזכות לשם טוב – ולא הזכות שלא לספוג עלבונות – היא התכלית להגנה במסגרת חוק איסור לשון הרע.
אם-כן, לשון הרע – מבחינה משפטית – היא ביטוי שפורסם, ויש בו פוטנציאל של ממש לביזוי והשפלת נושא הפרסום בעיני החברה בכלל והסביבה בפרט.
חשוב לציין, ניהול הליך לפי חוק איסור לשון הרע, מעלה עוד אין-ספור שאלות מורכבות ביותר; בין היתר, אימתי חלה הגנת האמת בפרסום; מה הדין ביחס להגנת תום-הלב; מהי חזקת תום-הלב; מהן התרופות שזקופות לזכות הנפגע; כיצד פועל מערך נטלי ההוכחה בתביעה כאמור, ועוד שאלות רבות – מהותיות ופרוצדוראליות – שהתשובות עליהן אינן מובנות מאליהן כלל. אך השאלות הללו והתשובות עליהן, לא משנות כהוא-זה מהתשובה לשאלה לשון הרע מהי? כך למשל, אם לשמור על טרמינולוגיה נכונה, הגנת האמת בפרסום לא מוציאה את הדיבה הרעה מן הביטוי, אלא היא מגינה על מוציא הדיבה מפני חבות.
- דרהי מתכוון להיכנס לתקשורת הדתית; שת"פ עם "כיכר השבת" ו"סרוגים"
- תכנית הפרשנות של "האח הגדול" מתקרבת למספר הצופים של חדשות 12
- תוכן שיווקי משכנתא הפוכה: מפתח לחוסן בעורף, יציבות בשוק הנדל"ן
- תכנית הפרשנות של "האח הגדול" מתקרבת למספר הצופים של חדשות 12
כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?
קשת היא מונופול
בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים. ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.עמית סגל מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל
הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.
דרהי מתכוון להיכנס לתקשורת הדתית; שת"פ עם "כיכר השבת" ו"סרוגים"
דרהי ביקש את רשות התחרות לבדוק שת"פ שיכול להגיע עד כדי רכישה - רשות התחרות אישרה את המהלך; וכמה שווים האתרים?
איש העסקים פטריק דרהי קיבל לאחרונה את אישור רשות התחרות לשיתוף פעולה עם שניים מאתרי החדשות הבולטים במגזרים הדתי והחרדי "כיכר השבת" ו"סרוגים". לפי ההערכות, מדובר במהלך אסטרטגי שעשוי להתפתח לרכישה מלאה בעתיד, כאשר שווי האתרים מוערך בכ-45 עד 50 מיליון שקל. העסקה בוצעה באמצעות חברת נקסט ויז'ון מדיה, שנמצאת בבעלות עקיפה של דרהי.
אתרי "כיכר השבת" ו"סרוגים" פונים לקהלים מובהקים: הראשון נחשב לפופולרי במיוחד במגזר החרדי, והשני לציבור הציוני־דתי. שני האתרים הוקמו לפני למעלה מעשור ונחשבים לבעלי נוכחות דיגיטלית בולטת.
דרהי, שמחזיק כיום גם בערוץ החדשות i24NEWS, לצד החזקה בהוט, השיק בשנה שעברה מהדורה בעברית לערוץ i24NEWS תוך שהוא מגייס אליה שדרים ומגישים מערוצים אחרים. במקביל, דרהי מנסה מזה חודשים למכור את HOT, חברת התקשורת שבאמצעותה נכנס לישראל לפני שנים. לצורך כך נשכרו בנקי השקעות בינלאומיים, בהם רוטשילד ו-UBS. לפי הערכות, התמורה הנדרשת עומדת על בין 6 ל-8 מיליארד שקל.
בנוסף לפעילותו בתחום התקשורת, דרהי השלים לאחרונה את רכישת פרויקט הנדל"ן מנדרין אוריינטל בתל אביב, מגדלי הדולפינריום לשעבר, תמורת סכום מוערך של כ-900 מיליון שקל. מדובר ברכישה שבוצעה באמצעות חברת הרב קוק נווה צדק שבשליטתו, אשר קיבלה לידיה כ-94% ממניות חברת סיגייט המחזיקה בפרויקט.
- פטריק דרהי מסתבך - עלול לאבד את השליטה בענקית התקשורת, אלטיס
- אאוטבריין פספסה את צפי האנליסטים בהכנסות אך הכתה אותו ברווח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7