פייסבוק instant articles
צילום: יח"צ

המהפכה הבאה? פייסבוק משיקה את "מאמרים מידיים" ומציעה לגופי תקשורת לפרסם כתבות במלואן

פייסבוק חתמה על הסכמי שיתוף פעולה עם New York Time ,BuzzFeed, NBC ועוד. תאפשר להם מכירת פרסומות ואפשרות לניהול מלאי הפרסום שלא נמכר באמצעות המערכת שלה
משה בנימין |
נושאים בכתבה פייסבוק
האם זו מהפכת התוכן הבאה של פייסבוק, או אף יותר מכך מהפכת המדיה העולמית הבאה? הרשת החברתית הודיעה היום (יום ד') על השקת Instant Articles - כתבות מידיות או מאמרים מידיים - כלי המאפשר לגופי תקשורת, מו"לים, יצרני תוכן להשתמש בפייסבוק כמעין אתר תוכן ולפרסם על גבי הפלטפורמה כתבות במלואן, כולל תמונות, סרטונים ועוד. בהודעה שפרסמה פייסבוק היא מציינת כי "יותר ויותר אנשים צורכים את החדשות שלהם במכשירי המובייל. אנחנו רוצים להפוך את החווייה למהירה ועשירה יותר בפייסבוק". באמצעות המוצר החדש מנסה פייסבוק למנף את העובדה שהיא הפכה למנוע שיתוף כתבות שגדל מיום ליום. עם זאת, מציינים ברשת החברתית, כי טעינת כתבה ששותפה בפייסבוק לוקחת כ-8 שניות בממוצע - פעולת התוכן האיטית ביותר בפייסבוק, בפער ניכר, כך לדברי החברה. על פי פייסבוק - Instant Articles תהפוך את חווית קריאת התכנים למהירה יותר פי עשרה לפחות.    למהירות יש משמעות גדולה במהלך החדש של פייסבוק. הגולש הממוצע בא על סיפוקו בדרך שלמעשה מקצרת למינימום את הזמן שלוקח לו לצרוך תוכן. אינטרס זה של הגולש משלים את זה של יצרני התוכן שמאבדים לקוחות-גולשים-קוראים מסיבות של חוסר סבלנות. לצד החשיבות של רכיב המהירות, בפייסבוק הבינו שהם חייבים לעמוד בתנאי הסף של הצגת תוכן באתרים ויותר מכך. Instant Articles מגיע עם פיצ'רים שיאפשרו לגופי התוכן להציג כתבות אינטראקטיביות שיאפשרו חווית גלישה מבוססת מובייל, כגון "זום אין" לתמונות באמצעות הטיית המכשיר הנייד, צפייה בסרטוני אוטו-פליי, מפות אינטראקטיביות ואפשרות ללחוץ על תמונה ולמצוא את הנקודה בה צולמה על מפת העולם, קטעי אודיו, אפשרות לעשות לייק ולהגיב לחלקים ספציפיים בכתבה, לבחירת הגולש ועוד.  

Introducing Instant Articles from Facebook on Vimeo.

וכמובן, השאלה הראשונה שכל יצרן תוכן שואל את עצמו היא כיצד המוצר הזה יכול לתרום להכנסות, אם בכלל. בפייסבוק מציינים כי יצרני התוכן יוכלו למכור פרסומות לצד הכתבות שלהם ולשמור לעצמם את הרווח, או שהם יוכלו להיעזר במערכת הפרסום של פייסבוק כדי לנהל את מלאי הפרסום שלא נמכר. כמו כן הם יוכלו לאסוף מידע שקשור בהיקף צריכת התוכן באמצעות קומסקור (comScore) וכלים אנליטיים נוספים.  ראשונים לצאת בשיתוף פעולה עם פייסבוק הם כמה מגופי התוכן הגדולים בעולם: The New York Times, National Geographic, BuzzFeed, NBC, The Atlantic, The Guardian, BBC News, Spiegel and Bild. מנכ"ל הניו יורק טיימס מארק תומפסון התייחס לשיתוף הפעולה עם פייסבוק ואמר: "לניו יורק טיימס יש כבר קהילה משמעותית וצומחת בפייסבוק. אנחנו לוקחים חלק במהלך של ה-Instant Articles כדי לגלות דרכים חדשות בהן נוכל להגדיל את מספר צרכני הטיימס בפייסבוק, לשפר את חווית העיתונות שאנו מספקים ולהעמיק את המעורבות שלהם. יש לנו היסטוריה ארוכה של מפגשים עם הצרכנים במקומות שבהם הם נמצאים, וזה אומר להיות זמין לא רק באתר הטיימס\ אלא גם בפלטפורמות סושיאל ורשתות חברתיות שבהם גולשים בתדירות גבוהה רבים מצרכני הטיימס".  הכלי החדש יושק, נכון לעכשיו, למכשירי אייפון עם מאגר כתבות של הניו יורק טיימס, באזפיד, נשיונל ג'יאוגרפיק, NBC ו-The Atlantic.   

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.