כשאת אומרת רספונסיבי, למה את מתכוונת? תשובת גוגל לפייסבוק מובייל
בנחרצות, כולם אומרים, כותבים ומדברים רספונסיבי. אבל יש ברספונסיבי הרבה מאוד "אולי", "עוד לא" וסימני שאלה אחרים. עיצוב רספונסיבי נועד ליצור התאמה אופטימאלית לגולשים ממכשירים ומסכים שונים. חווית השימוש במובייל היא המערכה המכרעת במלחמה בין גוגל לפייסבוק על משתמש המובייל. אם תחייתו של ה-SEO - או אולי הוא אף פעם לא מת? הכניס אתכם להיות חיילים במערכה, הטור הזה ייתן לכם את הארסנל לנצחון.
קחו לדוגמא את אורן שילוני - אינסטלטור באזור המרכז (אין קשר בינו לבין הכותב) המעורה בשיווק הדיגיטאלי של עסקים קטנים. את האתר הוא בנה ב-2011-2012 כשהמודעות למובייל הייתה נמוכה מאוד ולכן האתר אינו מותאם למובייל. אך דף הפייסבוק שלו מותאם למובייל ומציג את שירותיו בצורה נוחה למשתמש. ראו בעצמכם, איפה אתם הייתם רוצים לגלוש?
התשובה ברורה בגוף התמונה. פייסבוק מנצחת בחויית המשתמש. לפייסבוק חיים קלים, היא שולטת במערכת, היא שולטת בקוד ותצוגת המובייל של דפי העסקים נעשית אצלה בתוך הבית. אבל אם תשאלו כל בעל עסק הוא יגיד לכם שהשיווק בגוגל (בין אם ממומן או אורגני) אפקטיבי יותר משום שהמשתמש מחפש את המוצר או השירות ולכן קל יותר להניע אותו לפעולה.
גוגל כמנוע חיפוש מפנה אל אתרים בהם אין לו שליטה על מה שנעשה על ידי הגולש. כיום, גלישה במובייל מהווה כ-55% מהתנועה ברשת אך מרביתם של האתרים אינם מותאמים למובייל ומקשים על המשתמש. תחשבו על זה. אם כל האתרים היו מותאמים למובייל כמה זמן (=כסף) היה נחסך בעולם ללא שימוש בשתי התנועות המעייפות הללו:
הנה חישוב יומי פשוט: 2.000.000.000 משתמשים * 10 תנועות ביום * 0.5 שנייה לתנועה = 115,740,741 ימים. וואו, אפשר להגדיל את התפוקה שלנו למען עולם טוב יותר...
גוגל דורשת מאתרי האינטרנט לספק לגולשי המובייל חווית גלישה חיובית. אם לא, הגולשים יעברו לפייסבוק היכן שהחוויה היא כבר חיובית. משמעות הדבר במונחי המלחמה היא נסיגת מובייל והתבצרות נייחים דועכים.
על מנת למנוע בריחה של משתמשים לפייסבוק גוגל מחנכים, עוזרים ותומכים ככל שניתן אבל כשההיענות היא כל כך נמוכה, גוגל מוציאים את נשק יום הדין! הנשק שללא ספק משמיד כל היסוס מצד בעל האתר: הדירוג. כל בעל אתר קטן כגדול יודע שמשמעות הפגיעה בדירוגים של גוגל היא פגיעה ישירה בעסק. לכל בעל אתר יש יועץ, מקדם או חברה איתה הוא עובד על מנת למקסם את עולם החיפוש בגוגל. אנחנו, מקדמי האתרים באופן אורגני או ממומן הם המפיצים הטובים ביותר של גוגל ולכן גוגל לראשונה רתם אותנו לעזור לו לנצח במלחמת המובייל מול פייסבוק.
בשלב זה יש להבהיר: קיים הבדל בין אתר רספונסיבי לאתר מותאם מובייל. אתר רספונסיבי הוא אתר בעל כתובת אחת בלבד לכל דף עם תצוגה המתאימה את עצמה למכשיר ממנו גולש המשתמש, על פי גודל המסך. אתר מותאם מובייל .m הוא אתר מראה (לעיתים גירסא מוקטנת) של האתר www הרגיל אשר נבנה במיוחד עבור מכשירי המובייל. גוגל מעדיפה את האתר הרספונסיבי מכיוון שהוא מרכז את כל המשאבים לכתובת דף אחת ועל ידי כך מונע מקום לטעויות בהתנהלות של שתי הגירסאות והחיבור הטכני ביניהן, אך לקחת אתר קיים (לפעמים בין 5-7 שנים) ולהפוך אותו לרספונסיבי זה כמעט כמו לבנות אתר מחדש.
לכן, אופציית האתר המותאם היא זולה יותר ומהירה יותר לעומת העדפתו של גוגל. כך צמחו להן חברות המתמחות בפיתוח אתרים מותאמים על בסיס התוכן באתר הרגיל WWW. חלקן אפילו עושות זאת כמיני סייט מובייל: גירסא מוקטנת של האתר למובייל. פתרון שהוא מהיר, זול אך בעל חסרון משמעותי בקידום האורגני.
גוגל הרימה את הכפפה ממסך המגע והחליטה לעשות סדר למקדמים, מפתחים ובעלי עסקים וקוראת להם לפעול באופן מיידי. היא מאגדת את כל נושא המובייל תחת המילה שימושיות במובייל Mobile usability.
שימושיות במובייל מתחלקת ל-5 תתי נושאים
אזור הצגה מוגדר (או נקודת מבט viewport) הוא תגית מטא פשוטה המספקת לדפדפן קנה מידה וממדים של הדף על מנת להתאים אותו למכשיר ממנו הגולש מגיע. ללא ה-viewport רוב הדפדפנים ינסו לעבד את הדף ברזולוציית 980px. התצוגה לא תהיה אופטימאלית וטעינת הדף תהיה איטית יותר.
נקודת מבט ברוחב קבוע Fixed-width viewport: האח הקטן של viewport אשר מטרתו לטפל באחת הטרדות המעצבנות במובייל, הגלילה הקטנונית מצד לצד. כאשר קובעים רוחב קבוע (בפיקסלים) הגדול מרוחב המכשיר תידרש גלילה מצד לצד על מנת לצפות בכל חלקיו של הדף. הפתרון טמון בהגדרת רוחב הדף כרוחב המכשיר.
התאמת גופנים לקריאה קלה יותר במובייל. מסכים קטנים דורשים גופנים גדולים. ברירת המחדל של הגופנים במובייל היא 16px. יש להתאים את הטקסט בדף (כותרות, גוף הטקסט ותפריטים) למסכי מובייל.
מגע קל על רכיבים לחיצים (כפתורים). כמה פעמים לחצתם על מדור ״ספורט״ והגעתם למדור ״כלכלה״? גוגל מייעץ לכם להקפיד על ״גודל וריווח נכון של לחצנים וקישורי ניווט״ על מנת להתאים את הדף למשתמשי מובייל. במילים אחרות שיפור ארגונומי למשתמש.
עיצוב ותנועה ויזואליים המותאמים למובייל. לא עוד פלאש! במקרים רבים דפדפני המובייל אינם קוראים פלאש ויציגו ריבוע ריק. גוגל ממליצה על אנימציות מבוססות CSS ו-Java script אשר נקראות על ידי כל דפדפני המובייל. 5 תתי הנושאים הם רק ההתחלה של השינוי שגוגל עושה באלגוריתם הדירוג במובייל אשר יושק ב- 21.4.2015. צפויות לנו שנתיים אינטנסיביות בשדרוג ושיפור השימושיות במובייל על מנת לדרג את האתר במקום גבוה. זה אינו הפקטור היחידי בדירוג אבל הוא יילך ויתפוס נתח משמעותי ולכן אנו ממליצים לפעול מיידית בנושא.
כנקודת פתיחה, קבעו לעצמכם נושא ראשוני לטיפול (לדוגמא: אזור הצגה מוגדר). התייעצו עם המנהל הטכני של האתר או חברת קידום אתרים שלכם והטמיעו קודם את מה שפשוט, קל וזול. לאחר מכן הקדישו זמן על מנת להשלים את תהליך ההתאמה לקידום בגוגל מובייל. גוגל מבטיחים כי התאמה גבוהה משמעותה עלייה בדירוג. אתם תרוויחו, המשתמשים יהיו מרוצים וגוגל יוכל להדוף את פלישת הכובשים הכחולים בקרב הנגיסות בעוגת הפרסום המובייל.
אלי אדרי הוא מנכ"ל חברת קידום האתריםEmboodo
- 2.יוסי 31/03/2015 17:42הגב לתגובה זותודה רבה על הכתבה. מעניינת ומעשירה.
- הילה 31/03/2015 21:09הגב לתגובה זויש באמת דרך לדעת כמה האתר שלנו ייפגע אם לא נעשה את הפעולות בכתבה? או אם נטפל בחלק מהנושאים ניפגע פחות? זה פשוט לא נראה הגיוני שגוגל מחליטה יום אחד ולמחרת כולם צריכים להתיישר על פיה
- 1.asi 29/03/2015 12:22הגב לתגובה זוהסנדלר הולך יחף, כתבה יפה, קליק לאתר שלו, וכלום שם לא רספונסיב, בשום צורה....
שירות דיגיטלי (X)הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?
חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין
סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?
סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?
בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.
הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת
הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?
מור
- הראל תשקיע 50 מיליון ד' בקרן תשתיות תקשורת גלובלית
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.
משחקי השף של רשת. קרדיט: אתר רשתמשחקי השף גברו על פרק הסיום של נוטוק
לאחר שפרק הבכורה שלה כבש את הפריים טיים, פרק הסיום של "נוטוק" אמנם היה פופולרי, אבל לא מספיק כדי לגבור על "משחקי השף"; במהדורות החדשות אין חדש תחת השמש, וקשת עדיין מובילה בכל הרצועות
לפני כשבועיים עבר "חוק השידורים" של שר התקשורת, שלמה קרעי, בקריאה ראשונה ואם בסופו של דבר אכן יועבר, מסקרן מאד לראות את נתוני הרייטינג לאחר עדכון השיטה, אבל כל עוד אנחנו בשיטה הנוכחית, אנחנו רואים שינויים קלים מיום ליום, לפחות בכל מה שנוגע למהדורות החדשות המרכזיות. גם אמש, נתוני המהדורה המרכזית של ערוץ 12 היו במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדו על 13.2% רייטינג ו-326 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 6.6% ו-185אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 5% רייטינג ו-143 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.9% רייטינג בלבד ו-93 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, ולמרות שפרק הסיום של "נוטוק" של רועי עידן בקשת עמד על 11.1% רייטינג ו-285 אלף צופים, משחקי השף היו אלו שעמדו במקום הראשון, עם 11.7% ומעט מאד צופים מעל, כ-286 אלף צופים. ושוב אנחנו רואים שעם כל ההצלחה של "נוטוק" והעניין שעוררה, גם פלטפורמה חזקה עדיין לא מובילה לכך שתוכן איכותי יצליח לגבור לאורך זמן על תוכן ריאליטי חזק. סלבז מוכרים שמופיעים על המסך נותנים אווירה כמעט אינטימית, ואלמנט התחרות והסיפורים האישיים מובילים לרייטינג גבוה. זה מתכון מנצח. בכל אופן, ערוץ 14 עם "הפטריוטים" היציבה, היה במקום השלישי, עם 7.6%, ו-204 אלף, צופים, ואילו "החמאם" של כאן11 עם "זמן אמת" היה במקום האחרון, עם נתונים לא מחמיאים שעמדו על 2.5% ו-59 אלף צופים.
תכניות
הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.3% ו-112 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.2% רייטינג ו-50 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.6% רייטינג ו-38 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור היה במקום הראשון עם 2.9% ו-70 אלף צופים, "פותחים יום" של רשת היה במקום השני, עם 1.5% ו-46 אלף צופים בסך הכל ואילו "על הבוקר" של 14 היה אחרון, עם 1.5% ו-34 אלף צופים.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 10.2% רייטינג ו-238 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4% רייטינג ו-113 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 3.8% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 10.1% ברייטינג ו-251 אלף צופים, כשאחריה שלזינגר וברדוגו בערוץ 14, עם 5.2% ו-149 אלף צופים, ואילו אזור בחירה של 13 במקום האחרון, עם 4.1% רייטינג ו-116 אלף צופים.
