חדשות 2 רוני דניאל יונית לוי צוק איתן
צילום: מסך: חדשות 2
סקר

שמאלית, מגויסת או אובייקטיבית: איך התנהלה התקשורת במהלך 'צוק איתן'?

על פי סקר של חברת TRI עבור אייס, עולה כי מה שתמיד האמנו שהציבור חושב על התקשורת, דווקא לא היה מאד מדויק. וגם: איך התעדכנתם על מה שקורה במהלך הלחימה, ומי איש התקשורת הבולט של 'צוק איתן'? מיוחד
אלכסנדר כץ | (3)

רוב הציבור הישראלי מאמין כי התקשורת במהלך מבצע צוק איתן, הייתה מגויסת לטובת המאמץ המלחמתי - כך עולה מנתוני סקר שערכה חברת TRI מחקרים אסטרטגיים עבור אתר אייס. עוד נשאלו המרואיינים לגבי אמצעי המדיה בהם התעדכנו באירועי 'צוק איתן', וגם מי היה לדעתם איש התקשורת הבולט בלחימה בדרום.

הסקר האינטרנטי נערך בתחילת השבוע הנוכחי בקרב מדגם של 500 נדגמים בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית עבור מדגם זה היא פלוס מינוס 4.5%, בהתאם לרמות הביטחון המקובלות.

על פי הסקר, 48% מהנשאלים, כמעט מחצית, טענו כי התקשורת בימי הלחימה בדרום הייתה מגויסת לטובת המאמץ המלחמתי. באופן מפתיע ובניגוד לאמונה הרווחת, פחות ישראלים מאמינים כי התקשורת שמאלנית, ולפי הסקר הנוכחי, 24.85 טענו כי היא "מוטה שמאלה". פחות מ-20% השיבו כי "אובייקטיבית ומאוזנת", במה שנראה כמו כרטיס צהוב נוסף לתקשורת הישראלית.

ככל שהנשאל צעיר יותר, כך הטענה כי "התקשורת שמאלית" פופולארית יותר. 35%-36% מהנשאלים בקבוצות הגלאים 18-24 ו-25-34 תמכו בטענה זו, מול 36.5% (בגילאים 18-24) ו-43.7% (בגילאים 25-34) שטענו כי התקשורת הייתה מגויסת. מעל גיל 55, רק כ-10% מאמינים שהיא נוטה שמאלה, מול כ-60%-65% שאומרים כי היא מגויסת.

אגב, ככל שהנשאל דתי יותר, כך גם דעתו כי התקשורת היא שמאלנית מתחזקת. אצל החילונים טענה זו זוכה ל-17% מול 54.4% לטענה על התקשורת המגויסת. אצל המסורתיים זה כבר מתאזן ל-29.3% מול 48.3%, ואצל החרדים יש כבר מהפך: 37.1% מאמינים כי היא שמאלנית, רק 32.4% טוענים כי היא מגויסת.

אורי אלמן, מנכ"ל TRI מחקרים אסטרטגיים, מסביר כי "כמחצית מהנדגמים חושבים כי התקשורת הייתה מגויסת לטובת המאמץ המלחמתי בדרום, שיעור זה גבוה יותר ככל שעולים בקבוצות הגיל וככל שנוטים יותר להיות חילוניים. לעומת זאת כרבע חושבים שהיא נטתה לצידו השמאלי של המפה הפוליטית".

במבצע הנוכחי, נראה כי אפליקציית וואטסאפ כבשה לה נתח נכבד בהעברת המידע (מדויק ושגוי). לכן החלטנו לבדוק מה היו המקורות בהם התעדכנו הנשאלים במהלך 'צוק איתן'. האינטרנט והטלוויזיה מובילים את רשימת אמצעי המדיה בהם הנשאלים הרבו להשתמש כדי להתעדכן בזמן המבצע - עם 81.4% ו-79.2% (בהתאמה). הרדיו, פעם מדורת השבט, במקום השלישי עם 37%, העיתונים ירדו ל-32.2%, והסלולר (אמצעי שכולל הודעות פוש, וואטסאפ ועוד) עם 29.6%. לדברי אלמן, "האינטרנט בראש והטלוויזיה מיד אחריו, מובילים בגדול ככלי המדיה בהם הרבו להשתמש במהלך המבצע. גם הסלולר מתחיל להיות גורם רלוונטי ככלי מדיה חדשותי עם כ-30% מהציבור".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

ובמלחמה הזאת נרשמו גם כמה "כוכבי תקשורת" שהופיעו שעות על גבי שעות על מסכי הטלוויזיה. בסעיף זה אפשרנו לנשאלים לציין שמות של 3 אנשי תקשורת שבלטו לדעתם במלחמה. 16 שמות עלו בצורה מובהקת על ידי הנשאלים, רק 2 מהם אינם מתחום הטלוויזיה (למרות שאחד מהם הופיע בה מדי פעם במהלך הלחימה).

את הרשימה מוביל בצורה גורפת רוני דניאל, הפרשן הצבאי של חדשות 2, עם 60%, הרחק משאר הרשימה. במקום השני נמצאת מגישת המהדורה המרכזית של 'חדשות 2' יונית לוי, ובהמשך אהוד יערי, חברה ל'חדשות 2', אלון בן דוד וצבי יחזקאלי - שניהם נציגי חדשות 10.

עוד ברשימה: מגיש אולפן שישי והמהדורה המרכזית דני קושמרו (מקום 6, 12.4%); הכתב הצבאי של 'חדשות 10' אור הלר (7, 11%), הכתב בדרום של 'חדשות 10' אלמוג בוקר (8, 9.4%), הכתב הצבאי של 'חדשות 2' ניר דבורי (9, 9.4%), הפרשן הפוליטי של 'חדשות 2' אמנון אברמוביץ' (10, 5.6%), הפרשן המדיני של 'חדשות 2' אודי סגל (11, 4.6%), איילה חסון - מגישת יומן בערוץ 1 והכל דיבורים ברשת ב', ומי שמונתה לאחרונה למנהלת חטיבת החדשות בערוץ 1 (12, 3.8%).

עוד בטבלה: מגישת המהדורה המרכזית ב'חדשות 10' תמר איש שלום (13, 3.4%), הכתבת הצבאית של קול ישראל, כרמלה מנשה (14, 2.2%), העיתונאי גדעון לוי מהארץ (15, 2%) - שזכה לקיתונות של ביקורת במהלך הלחימה בשל טוריו הפרובוקטיביים; רביב דרוקר מ'חדשות 10' (16, 1.6%); ומגיש החדשות של 'חדשות 2' אהרון ברנע והכתב בשטחים של אותה חברת חדשות, אוהד חמו, עם 1% ובמקום ה-17 וה-18 יחדיו. 10% אזכרו שמות אחריו, 18.8% לא ידעו לתת שמות.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    חיים גינזבורג 04/09/2014 13:34
    הגב לתגובה זו
    במהלך צוק איתן זיפזפתי בין הערוצים מידע ממוקד ופרשנות טובה נתן הצוות של ערוץ 10 אלון בן דוד וצבי יחזקאלי נשמעו אמינים וברורים אני רוצה לציין גם את עודד גרנות מהערוץ הראשון ואיילה חסון נראה לי שהציבור שבוי מתוך הרגל לערוץ השני מבלי לבחון ולהשוות לערוצים האחרים
  • 2.
    yudit 03/09/2014 16:56
    הגב לתגובה זו
    הציבור מתלונן שהתקשורת היתה מגוייסת לטובת המבצע. מה רע בזה? אילו לא היתה מגוייסת אלא מותחת ביקורת מן הסתם היו סוקלים את העיתונאים באבנים. הציבור מצפה שבזמן מלחמה התקשורת תהיה מגוייסת, או בשפה יותר מתונה "אתרוגית". האם זה טוב? לא אבל זה מה יש.
  • 1.
    חדשות 2 לא היה שמאלני???? (ל"ת)
    גדי 03/09/2014 14:38
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.

פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)
בלעדי

פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS

פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים

ליאור דנקנר |

ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור. 

גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון. 

דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.

קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת


קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים

הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים.