חדשות 2 רוני דניאל יונית לוי צוק איתן
צילום: מסך: חדשות 2
סקר

שמאלית, מגויסת או אובייקטיבית: איך התנהלה התקשורת במהלך 'צוק איתן'?

על פי סקר של חברת TRI עבור אייס, עולה כי מה שתמיד האמנו שהציבור חושב על התקשורת, דווקא לא היה מאד מדויק. וגם: איך התעדכנתם על מה שקורה במהלך הלחימה, ומי איש התקשורת הבולט של 'צוק איתן'? מיוחד
אלכסנדר כץ | (3)

רוב הציבור הישראלי מאמין כי התקשורת במהלך מבצע צוק איתן, הייתה מגויסת לטובת המאמץ המלחמתי - כך עולה מנתוני סקר שערכה חברת TRI מחקרים אסטרטגיים עבור אתר אייס. עוד נשאלו המרואיינים לגבי אמצעי המדיה בהם התעדכנו באירועי 'צוק איתן', וגם מי היה לדעתם איש התקשורת הבולט בלחימה בדרום.

הסקר האינטרנטי נערך בתחילת השבוע הנוכחי בקרב מדגם של 500 נדגמים בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית עבור מדגם זה היא פלוס מינוס 4.5%, בהתאם לרמות הביטחון המקובלות.

על פי הסקר, 48% מהנשאלים, כמעט מחצית, טענו כי התקשורת בימי הלחימה בדרום הייתה מגויסת לטובת המאמץ המלחמתי. באופן מפתיע ובניגוד לאמונה הרווחת, פחות ישראלים מאמינים כי התקשורת שמאלנית, ולפי הסקר הנוכחי, 24.85 טענו כי היא "מוטה שמאלה". פחות מ-20% השיבו כי "אובייקטיבית ומאוזנת", במה שנראה כמו כרטיס צהוב נוסף לתקשורת הישראלית.

ככל שהנשאל צעיר יותר, כך הטענה כי "התקשורת שמאלית" פופולארית יותר. 35%-36% מהנשאלים בקבוצות הגלאים 18-24 ו-25-34 תמכו בטענה זו, מול 36.5% (בגילאים 18-24) ו-43.7% (בגילאים 25-34) שטענו כי התקשורת הייתה מגויסת. מעל גיל 55, רק כ-10% מאמינים שהיא נוטה שמאלה, מול כ-60%-65% שאומרים כי היא מגויסת.

אגב, ככל שהנשאל דתי יותר, כך גם דעתו כי התקשורת היא שמאלנית מתחזקת. אצל החילונים טענה זו זוכה ל-17% מול 54.4% לטענה על התקשורת המגויסת. אצל המסורתיים זה כבר מתאזן ל-29.3% מול 48.3%, ואצל החרדים יש כבר מהפך: 37.1% מאמינים כי היא שמאלנית, רק 32.4% טוענים כי היא מגויסת.

אורי אלמן, מנכ"ל TRI מחקרים אסטרטגיים, מסביר כי "כמחצית מהנדגמים חושבים כי התקשורת הייתה מגויסת לטובת המאמץ המלחמתי בדרום, שיעור זה גבוה יותר ככל שעולים בקבוצות הגיל וככל שנוטים יותר להיות חילוניים. לעומת זאת כרבע חושבים שהיא נטתה לצידו השמאלי של המפה הפוליטית".

במבצע הנוכחי, נראה כי אפליקציית וואטסאפ כבשה לה נתח נכבד בהעברת המידע (מדויק ושגוי). לכן החלטנו לבדוק מה היו המקורות בהם התעדכנו הנשאלים במהלך 'צוק איתן'. האינטרנט והטלוויזיה מובילים את רשימת אמצעי המדיה בהם הנשאלים הרבו להשתמש כדי להתעדכן בזמן המבצע - עם 81.4% ו-79.2% (בהתאמה). הרדיו, פעם מדורת השבט, במקום השלישי עם 37%, העיתונים ירדו ל-32.2%, והסלולר (אמצעי שכולל הודעות פוש, וואטסאפ ועוד) עם 29.6%. לדברי אלמן, "האינטרנט בראש והטלוויזיה מיד אחריו, מובילים בגדול ככלי המדיה בהם הרבו להשתמש במהלך המבצע. גם הסלולר מתחיל להיות גורם רלוונטי ככלי מדיה חדשותי עם כ-30% מהציבור".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

ובמלחמה הזאת נרשמו גם כמה "כוכבי תקשורת" שהופיעו שעות על גבי שעות על מסכי הטלוויזיה. בסעיף זה אפשרנו לנשאלים לציין שמות של 3 אנשי תקשורת שבלטו לדעתם במלחמה. 16 שמות עלו בצורה מובהקת על ידי הנשאלים, רק 2 מהם אינם מתחום הטלוויזיה (למרות שאחד מהם הופיע בה מדי פעם במהלך הלחימה).

את הרשימה מוביל בצורה גורפת רוני דניאל, הפרשן הצבאי של חדשות 2, עם 60%, הרחק משאר הרשימה. במקום השני נמצאת מגישת המהדורה המרכזית של 'חדשות 2' יונית לוי, ובהמשך אהוד יערי, חברה ל'חדשות 2', אלון בן דוד וצבי יחזקאלי - שניהם נציגי חדשות 10.

עוד ברשימה: מגיש אולפן שישי והמהדורה המרכזית דני קושמרו (מקום 6, 12.4%); הכתב הצבאי של 'חדשות 10' אור הלר (7, 11%), הכתב בדרום של 'חדשות 10' אלמוג בוקר (8, 9.4%), הכתב הצבאי של 'חדשות 2' ניר דבורי (9, 9.4%), הפרשן הפוליטי של 'חדשות 2' אמנון אברמוביץ' (10, 5.6%), הפרשן המדיני של 'חדשות 2' אודי סגל (11, 4.6%), איילה חסון - מגישת יומן בערוץ 1 והכל דיבורים ברשת ב', ומי שמונתה לאחרונה למנהלת חטיבת החדשות בערוץ 1 (12, 3.8%).

עוד בטבלה: מגישת המהדורה המרכזית ב'חדשות 10' תמר איש שלום (13, 3.4%), הכתבת הצבאית של קול ישראל, כרמלה מנשה (14, 2.2%), העיתונאי גדעון לוי מהארץ (15, 2%) - שזכה לקיתונות של ביקורת במהלך הלחימה בשל טוריו הפרובוקטיביים; רביב דרוקר מ'חדשות 10' (16, 1.6%); ומגיש החדשות של 'חדשות 2' אהרון ברנע והכתב בשטחים של אותה חברת חדשות, אוהד חמו, עם 1% ובמקום ה-17 וה-18 יחדיו. 10% אזכרו שמות אחריו, 18.8% לא ידעו לתת שמות.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    חיים גינזבורג 04/09/2014 13:34
    הגב לתגובה זו
    במהלך צוק איתן זיפזפתי בין הערוצים מידע ממוקד ופרשנות טובה נתן הצוות של ערוץ 10 אלון בן דוד וצבי יחזקאלי נשמעו אמינים וברורים אני רוצה לציין גם את עודד גרנות מהערוץ הראשון ואיילה חסון נראה לי שהציבור שבוי מתוך הרגל לערוץ השני מבלי לבחון ולהשוות לערוצים האחרים
  • 2.
    yudit 03/09/2014 16:56
    הגב לתגובה זו
    הציבור מתלונן שהתקשורת היתה מגוייסת לטובת המבצע. מה רע בזה? אילו לא היתה מגוייסת אלא מותחת ביקורת מן הסתם היו סוקלים את העיתונאים באבנים. הציבור מצפה שבזמן מלחמה התקשורת תהיה מגוייסת, או בשפה יותר מתונה "אתרוגית". האם זה טוב? לא אבל זה מה יש.
  • 1.
    חדשות 2 לא היה שמאלני???? (ל"ת)
    גדי 03/09/2014 14:38
    הגב לתגובה זו
שרון גיל
צילום: רמי זרנגר

מי יקנה את הוט מובייל ובאיזה מחיר?

רן קידר |

פטריק דרהי רוצה למכור את הוט. לא בטוח שיש הרבה קונים, בינתיים הוא מקבל הצעות לרכישת הוט מובייל. 

שוק הסלולר הישראלי, שסבל בשנים האחרונות מירידת מחירים דרמטית ומתחרות עזה, עומד שינויים. הוט מובייל, אחת מארבע המפעילות הגדולות עם כ-2 מיליון מנויים ונתח שוק של כ-17%, עשויה לשנות את מפת התקשורת. מכירתה על ידי קבוצת אלטיס שבשליטת הטייקון שפשט רגל בצרפת עשויה לא רק להקל על חובותיו העצומים של דרהי, אלא גם לשנות את המפה התחרותית.

קבוצת גיל שרון מתעניינת בהוט מובייל

גיל שרון, שכיהן כיו"ר בזק וכמנכ"ל גולן טלקום מוביל קבוצת משקיעים שהגישה הצעה לא מחייבת לרכישת הוט מובייל תמורת 1.4 מיליארד שקל. ההצעה הוגשה לאלטיס, והיא כוללת שותפות עם גופים מוסדיים מובילים: לאומי פרטנרס, הראל ביטוח, מנורה מבטחים ומור ביטוח.

המוסדיים יזרימו את רוב ההון, בעוד שרון יכהן כשותף כללי ומנהל תפעולי ראשי. הוא לא מזרים כסף אישי בשלב זה, אך יקבל אופציות להשתתפות עתידית אם העסקה תצליח. האסטרטגיה של הקבוצה של שרון מבוססת על התייעלות מהירה: הוט מובייל סובלת מרווחי רווח נמוכים עקב תחרות מחירים, אך בעלת בסיס מנויים יציב ותשתיות 5G מתקדמות. הוא מתכנן להגדיל הכנסות דרך שדרוג חבילות משולבות, סלולר, אינטרנט ביתי וטלוויזיה, ולהפחית עלויות תפעוליות ב-20%-30%. אם העסקה תתגבש, שרון יפרוש מתפקידו כיו"ר IBC, מיזם הסיבים האופטיים, כדי למנוע חשש מניגוד אינטרסים, שכן מנורה ומור מחזיקות גם שם.

אלא שפלאפון, זרוע הסלולר של בזק, הגישה הצעה גבוהה בהרבה - 2 מיליארד שקל. השאלה אם הרגולטור יסכים לעסקה כזו שתוביל את החברה הממוזגת לנתח שוק של כ-36%. מיזוג עם הוט מובייל ייצור שחקן עם נתח שוק גדול כשסלקום הבאה בתור עם 28%. 

שרון רכש לפני כ-8 שנים את גולן טלקום יחד עם האחים זלקינד ב-350 מיליון שקל, והפך אותה ממפעילה קטנה לחברה ששווה פי כמה ונמכרה לסלקום במחיר של פי 3. המוסדיים כנראה מאמינים שהוא יעשה זאת שוב בהוט מובייל. 


פטריק דרהי, חובות ומניעים

מאסטר שף עונה 12. קרדיט: אתר מאקומאסטר שף עונה 12. קרדיט: אתר מאקו
רייטינג

מאסטר שף היא התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים

הרייטינג חזר לסורו, עם חדשות 12 כמהדורה המרכזית הנצפית ביותר ומאסטר שף, ריאליטי אוכל שעומד בראש הפריים טיים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

בכל אופן, מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 16.1% רייטינג ו-403 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 7.7% רייטינג ו-221 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5% רייטינג ו-115 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 114 אלף צופים ו-4.1% רייטינג.


פריים טיים

להיטים ותיקים זה תמיד טוב, וכך גם היה עם "מאסטר שף" עונה 12, ששודרה אמש, והיתה בראש, עם רייטינג של 15.4% רייטינג ו-415 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, שהונחתה אתמול על ידי איתמר פליישמן, ועמדה על 7.6% רייטינג עם 209 אלף צופים. במקום השלישי היה כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, ועמד על 7.2% רייטינג ו-163 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 13, עם "ווארט", שעמד על 7% רייטינג ו-173 אלף צופים.

תכניות הבוקר והצהריים

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.8% ו-85 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שצמצמה פערים, עם 2.6% רייטינג ו-53 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת שהדביקה פערים ונצמדה למקום השני  עם העולם הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-51 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, אך התחרות בין 14 ל-12 נותרת צמודה, כשהפעם משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.7% ו-53 אלף צופים, ואילו "על הבוקר" עם נוי בר, היה אחריו עם 1.7% רייטינג, ו-53 אלף צופים. במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-35 אלף צופים בלבד.

בצהריים, ואלמז עם 14 בצהריים של חדשות 12, היתה על 3.4% ו-65 אלף צופים, אחריה היה האולפן הפתוח של עם בועז גולן עמד על 3.2% רייטינג ו-6* אלף צופים, ואת הרשימה סגר משדר מיוחד עם מאיה ראכלין שהיה עם 1.1% רייטינג ו-25 אלף צופים בלבד.