יונית לוי
צילום: מסך: ערוץ 2

סקר 'שובר מסך': 'חדשות 2' קובעת סדר יום, השידור הציבורי לא זוכה לאמפתיה

בסקר לקראת הפסטיבל עולה כי הציבור לא חושב שערוץ 2 אחראי להתדרדרות התרבותית. נתון נוסף: זינוק בצפייה בתכנית טלוויזיוניים בסמארטפון
אלכסנדר כץ |

ערוץ 2 לא אשם בהתדרדרות התרבותית בישראל - כך מאמינים רוב הנשאלים בסקר שערכה המכללה האקדמית עמק יזרעאל, לקראת פסטיבל הטלוויזיה שובר מסך שיתקיים ביום שלישי הבא. מהסקר עולה כי 71% אינם סבורים שערוץ 2 גורם להתדרדרות התרבות הישראלית, מול 10% שסוברים שהתשובה היא כן.

את הסקר קיים לאחרונה מכון מחשוב - מחקרי שוק ודעת קהל בקרב 508 משיבים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית בישראל בגילאי 15+ (טעות דגימה מרבית 4.4%).

61% מהציבור סבורים כי חדשות 2 קובעות את סדר היום של המדינה. מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 2 נצפית באופן קבוע על ידי 22% מהציבור ובנוסף להם, 32% מדווחים כי הם צופים בה לעתים קרובות. קיין פער גדול בין הדיווח על הצפייה הקרובה במהדרות ערוץ 2 למהדרות ערוץ 10 (16%) ולמבט בערוץ 1 (5%). יש לציין כי אין מדובר בנתוני רייטינג.

הסקר גם מגלה כי הציבור לא מגלה ברובו אמפתיה לשידור הציבורי, וזאת לאחר ש-44% מהציבור מסכימים שמפת התקשורת הישראלית יכולה להתקיים בלי ערוץ ציבורי, נתון עקבי לממצאי הסקר של השנה הקודמת. רק 21% מתנגדים לטענה זו. עם זאת, ישראלים מאמינים כי התקשורת הישראלית צריכה להיות עצמאית ובלתי תלויה באינטרסים פוליטיים (84%) או באינטרסים כלכליים של בעלי הערוץ (82%).

על פי הסקר, חלה עלייה של פי ארבעה בצריכת תכני וידאו חדשותיים (28% לעומת 7% בשנה שעברה). במקביל לעלייה משמעותית זו, הצפייה בתכני אקטואליה בטלוויזיה שומרת על יציבות (68%). כ-50% צופים לעיתים קרובות בתכניות אקטואליה וחדשות בטלוויזיה, כאשר בתכניות הריאליטי צופים כ-35%. הממצא המפתיע הוא, שרק 21% צופים במשדרי ספורט - בדרך כלל שידורים חיים.

עוד עולה כי 10%-15% מהצופים בוחרים להשהות בכמה דקות את הצפייה בתוכן הטלוויזיוני המשודר, על מנת לשלוט בקצב הצפייה בעצמם. נתון זה לא בא לידי ביטוי בסקרים שנערכו בשנים הקודמות.

בסעיף הצפייה בתכנית טלוויזיוניים באמצעות הסמארטפון, חלה עלייה של כ-50% בקרב קבוצות גיל צעירות (15-24), מ-20% בשנת 2013 ל-30% השנה. בקרב קבוצות גיל מבוגרות יותר (45-54), נמדדה עלייה של מאות אחוזים בצפייה בתכני טלוויזיה בסמארטפון.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

אגב, הטבלה שתופיע כעת, מציגה את מגוון השימושים שנעשים באמצעות הסמארטפון.

משה שלונסקי, מפיק הפסטיבל, מסר כי "למרות שאנחנו מזהים גיוון בשימוש באמצעי התקשורת בהם צורכים הישראלים תכני חדשות, צריכת החדשות הטלוויזיונית אינה נפגעת. המשמעות היא שהעלייה הגדולה בצריכת תכני אקטואליה דרך מדיה חדשים כמו הסמארטפון מתווספת לצפייה בטלוויזיה ולא מחליפה אותה".

לדברי ד"ר ירון אריאל, עורך הסקר עבור הפסטיבל, הוסיף כי "נמשכת מגמת השינוי בדפוסי הצפייה, בעיקר בקרב צעירים אך גם בקרב שכבות הגיל האחרות. לצד הצפייה המסורתית בתכנים טלוויזיוניים בעת שידורם באמצעות מקלט טלוויזיה בסלון הבית, הסקר מצביע על עלייה בצפייה בתכנים אלו באמצעים אחרים ובזמן שנוח לצופה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.