טור

אריק, מגיע לך יותר מלייק: חוסר התאמה בין העולם הדיגיטלי לבין העולם האמיתי

קובי גמליאל בדק את השיח סביב פטירתו של הזמר אריק איינשטיין: 100 אלף שיחות, 200 אלף חיפושים, ועדיין - הרגש לא מצליח לעבור מהמקלדת
קובי גמליאל | (1)

רק ברגעים כגון אלו, אנו מבינים את חוסר ההתאמה של העולם הדיגיטלי לרגש ולעולם האמיתי. התחושות שיש לכל אחד לפני 20 שנים, היו יכולות לבוא לידי ביטוי בשיחות טלפון בין חברים, במפגש אקראי ברחוב יהודה מכבי עם שיחה נוגעת או בצוותי שידור שהיו מוציאים כתבי שטח החוצה לשמוע את הקולות. היום הכל מתנקז לניוזפיד שמתפוצץ במסרים טובים, ציניים, מדויקים וגם פשוטים. הפיד מלא גם באנשים שרק מגיבים ולא מצליחים להביע המקלדת את שעל ליבם. בקבוצות הסגורות בוואטאפ, נשלחים קליפים מהיוטיוב, משותפות עוד תמונה ומצוינים עוד כמה משפטים. הרגש לא מצליח לעבור מבעד למקלדת או לאצבעות האייפון או האנדרויד.

מאז שעות הערב, השיח הדיגיטלי נע על ציר זמן מרתק שכולו סביב המילה "כוכב": מתחושות אכזבה מהכוכב שטס לאחר ששוחרר ממעצר הבית, התקדם לשיח על פאנל שופטים שנוי במחלוקת בניסיונות למצוא את הכוכב הבא, ונחרט בהפנמה שהכוכב היחיד שהיה כאן ללא עוררין - עף לו הגוזל.

ברפרוף על הפיד - כפי שאנחנו נוהגים לעשות מדי בוקר ובמהלך היום - אפשר לראות קונצנזוס מוחלט בטיפות רגש שהשאיר אצל כולנו אגדת הדשא, אדון השוקו, הישראלי המיוחד הזה, אריק איינשטיין. זו פעם ראשונה בה יש בכי דיגיטלי כל כך עוצמתי, שמצליח להיות אחיד כל כך בנוף הדיגיטלי של ארצנו.

מתקופת מחאת הקוטג', המחאה החברתית, הבחירות האחרונות והאכזבה האינסופית שטבועה אצל כל אחד מאיתנו על כך שהישראליות שלנו לא מתרוממת, לרגע אנחנו מתאחדים חברתית-דיגיטלית, מזילים דמעות על מקלדת שהופכות לציוצים, לסטטוסים, לממים.

על פי גוגל טרנדס, נפח החיפוש מאז שעות הלילה סביב הערך אריק איינשטיין קפץ ל-200 אלף חיפושים מאז ההודעה על לכתו, והבוקר רואים על פי טרנד החיפוש את הרצון שלנו להביע את הדמעות לדמעות דיגיטליות שכל אחד מאיתנו מחפש עם מה להזדהות, מחפש את המקוריות אך מאבד את הספונטניות שכמעט ונעלמת בעולמות הדיגיטליים בזמן שכול, לקפיצה בעשרות אלפי אחוזים סביב שיריו.

על פי חברת הניטור TRACX, כמות השיחה סביב הזמר זינקה ועומדת נכון לאמצע היום על יותר מ-100 אלף אזכורים ועלייה של 1,900% בכמות האינטראקציות. בבירור ניתן לראות כי זירת השיחה העיקרית סביב הנושא, היא כמובן פייסבוק, אך טוויטר התעוררה ומצליחה לספק בכי דיגיטלי ב-140 תווים. פורמים העוסקים במוזיקה והורות, התעוררו לתחייה ברצון לשתף, להרגיש חלק ואולי לרגע לחזור לתחושה של מפגש רחוב אקראי ולא פיד שנראה כמו כיכר העיר.

ברגעים אלו אתה מבין כי אתה מרגיש כל כך מרומה שכל מה שאתה יכול לעשות זה לייק, ואתה יודע שמגיע לאריק הרבה יותר מזה.

קובי גמליאל הוא מנכ"ל חברת iSOCIA, חברה לניהול מוניטין דיגיטלי ופרסום חברתי וממרצה בכיר למדיה חברתית בבצפר של חברות הפרסום

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בהחלט מגיע לו יותר מלייק (ל"ת)
    סיוון 28/11/2013 16:24
    הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.