טור

אריק, מגיע לך יותר מלייק: חוסר התאמה בין העולם הדיגיטלי לבין העולם האמיתי

קובי גמליאל בדק את השיח סביב פטירתו של הזמר אריק איינשטיין: 100 אלף שיחות, 200 אלף חיפושים, ועדיין - הרגש לא מצליח לעבור מהמקלדת
קובי גמליאל | (1)

רק ברגעים כגון אלו, אנו מבינים את חוסר ההתאמה של העולם הדיגיטלי לרגש ולעולם האמיתי. התחושות שיש לכל אחד לפני 20 שנים, היו יכולות לבוא לידי ביטוי בשיחות טלפון בין חברים, במפגש אקראי ברחוב יהודה מכבי עם שיחה נוגעת או בצוותי שידור שהיו מוציאים כתבי שטח החוצה לשמוע את הקולות. היום הכל מתנקז לניוזפיד שמתפוצץ במסרים טובים, ציניים, מדויקים וגם פשוטים. הפיד מלא גם באנשים שרק מגיבים ולא מצליחים להביע המקלדת את שעל ליבם. בקבוצות הסגורות בוואטאפ, נשלחים קליפים מהיוטיוב, משותפות עוד תמונה ומצוינים עוד כמה משפטים. הרגש לא מצליח לעבור מבעד למקלדת או לאצבעות האייפון או האנדרויד.

מאז שעות הערב, השיח הדיגיטלי נע על ציר זמן מרתק שכולו סביב המילה "כוכב": מתחושות אכזבה מהכוכב שטס לאחר ששוחרר ממעצר הבית, התקדם לשיח על פאנל שופטים שנוי במחלוקת בניסיונות למצוא את הכוכב הבא, ונחרט בהפנמה שהכוכב היחיד שהיה כאן ללא עוררין - עף לו הגוזל.

ברפרוף על הפיד - כפי שאנחנו נוהגים לעשות מדי בוקר ובמהלך היום - אפשר לראות קונצנזוס מוחלט בטיפות רגש שהשאיר אצל כולנו אגדת הדשא, אדון השוקו, הישראלי המיוחד הזה, אריק איינשטיין. זו פעם ראשונה בה יש בכי דיגיטלי כל כך עוצמתי, שמצליח להיות אחיד כל כך בנוף הדיגיטלי של ארצנו.

מתקופת מחאת הקוטג', המחאה החברתית, הבחירות האחרונות והאכזבה האינסופית שטבועה אצל כל אחד מאיתנו על כך שהישראליות שלנו לא מתרוממת, לרגע אנחנו מתאחדים חברתית-דיגיטלית, מזילים דמעות על מקלדת שהופכות לציוצים, לסטטוסים, לממים.

על פי גוגל טרנדס, נפח החיפוש מאז שעות הלילה סביב הערך אריק איינשטיין קפץ ל-200 אלף חיפושים מאז ההודעה על לכתו, והבוקר רואים על פי טרנד החיפוש את הרצון שלנו להביע את הדמעות לדמעות דיגיטליות שכל אחד מאיתנו מחפש עם מה להזדהות, מחפש את המקוריות אך מאבד את הספונטניות שכמעט ונעלמת בעולמות הדיגיטליים בזמן שכול, לקפיצה בעשרות אלפי אחוזים סביב שיריו.

על פי חברת הניטור TRACX, כמות השיחה סביב הזמר זינקה ועומדת נכון לאמצע היום על יותר מ-100 אלף אזכורים ועלייה של 1,900% בכמות האינטראקציות. בבירור ניתן לראות כי זירת השיחה העיקרית סביב הנושא, היא כמובן פייסבוק, אך טוויטר התעוררה ומצליחה לספק בכי דיגיטלי ב-140 תווים. פורמים העוסקים במוזיקה והורות, התעוררו לתחייה ברצון לשתף, להרגיש חלק ואולי לרגע לחזור לתחושה של מפגש רחוב אקראי ולא פיד שנראה כמו כיכר העיר.

ברגעים אלו אתה מבין כי אתה מרגיש כל כך מרומה שכל מה שאתה יכול לעשות זה לייק, ואתה יודע שמגיע לאריק הרבה יותר מזה.

קובי גמליאל הוא מנכ"ל חברת iSOCIA, חברה לניהול מוניטין דיגיטלי ופרסום חברתי וממרצה בכיר למדיה חברתית בבצפר של חברות הפרסום

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בהחלט מגיע לו יותר מלייק (ל"ת)
    סיוון 28/11/2013 16:24
    הגב לתגובה זו
טלי מורנו וטל ברמן, מגישי מהדורה החדשות המרכזית כאן 11. קרדיט: אתר כאן11טלי מורנו וטל ברמן, מגישי מהדורה החדשות המרכזית כאן 11. קרדיט: אתר כאן11
רייטינג

השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 עם נוכחות רצינית של  204 אלף צופים, שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, שבה צפו 302 אלף איש; חדשות 13 עם 145 אלף צופים ואילו המהדורה המרכזית של כאן 11 נמצאת באופן עקבי על 50 עד 60 צופים וסוגרת את הרשימה עם נתונים חלשים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

כמו תמיד, רייטינג מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ואמש עמדה על 12.9% רייטינג עם 302 אלף צופים, אבל לאחרונה, המגמה היא שבמקום שסך כל המהדורות המתחרות יעמוד על חצי מכמות הצופים של חדשות 12, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עולה לבדה לכ-66% מכמות הצופים, עם 204 אלף צופים ו-6.7% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 6.6% אבל 145 אלף צופים. מעניין מה היו התוצאות לו היו משנים את שיטת הרייטינג. 

עם זאת, סיפור מרכזי לא פחות הוא הסיפור של מהדורת החדשות המרכזית של כאן 11, ולמרות מגישים איכותיים, טלי מורנו וטל ברמן, היא מדשדשת ומציגה תוצאות חלשות מאד, כשאמש כמות הצופים היתה 58 אלף איש בלבד, עם 2.4% רייטינג. 


בפריים טיים, איך לא, הלהיט של רשת, "האח הגדול" מנצח את כולם, עם רייטינג של 16.2% ו-408 אלף צופים, ואחריו "מאסטר שף" היציבה, עם 13.4% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים חוזרת ומזנקת, לאחר תקופה של ירידה, ועומדת על 7.4% רייטינג ו-223 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", זכתה ל-1.3% רייטינג בלבד, עם 26 אלף צופים בסך הכל. השידור הציבורי בבעיית רייטינג קשה. 


בוקר, אמצע היום ולייט נייט 

חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.6% ו-91 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.9% רייטינג ו-36 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.7% ו-77 אלף צופים, אחריו במקום השני המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.9% בלבד ו-43 אלף צופים ואחריהן מאחור נמצא "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.