אריק נפטר בגיל 74 בלי להשתתף באף ריאליטי, בלי אף ראיון חושפני ב'7 לילות'

מותו של אמן אמיתי חושף את השקר התרבותי שבתוכו אנחנו חיים: מכונת הכסף החליפה מזמן את המוזיקה. רועי פוברצ'יק נפרד מאריק איינשטיין
רועי פוברצ'יק | (1)

תמיד אהבתי את אריק. את המוזיקה, את הקול החד והדיקציה המושלמת שלו, את הקסם שהוא משרה על מי שמקשיב לו. קראתי אתמול (יום ג') את החדשות עליו לתוך הלילה, ואני עדיין לא בטוח מה להרגיש ועל מה לחשוב, אבל בדבר אחד אני בטוח: מדובר באחד הגברים הארכיטיפים הגדולים ביותר שהתרבות הישראלית ידעה אי פעם, והוא בולט כל-כך לנוכח הדמויות השטחיות המככבות ביום-יום על שערי העיתונים או שופטות בתוכניות "המוזיקה" השונות.

אני לא מתכוון להשתפך על ההיסטוריה המוזיקלית המדהימה של איינשטיין, שיתופי הפעולה שיצרו כמה מהשירים היפים ביותר שנכתבו בישראל, או על מעלליו עם חבורת לול. יש כאלו שיעשו זאת טוב ממני, ואין בי שמץ של יומרה להכתיר את עצמי כמומחה אריק איינשטיין. אני עובר על הפיד שלי בפייסבוק ורואה את הדמויות השונות נפרדות מאותו אמן שלא התחנף חזרה לקהל שלו ואפילו לא פגש אותו כמה עשורים טובים. אמן שכל מה שעשה היה ליצור אמנות מדהימה, להיות אמיתי לעצמו לפני שהוא מתפתה לכסף ולתהילה שמתלווים להיות הוא. אריק איינשטיין נפטר בגיל 74 בלי להשתתף בתכנית ריאליטי אחת, בלי להתקמבק, בלי אף ראיון חושפני ב7 לילות, בלי שמץ של התחסדות והתחנפות שיעליבו את העשייה המוזיקלית שעשה לאורך השנים. אריק איינשטיין נפטר כשהוא משאיר אחריו את האמנות שלו, את התרבות שלו, את המורשת שלו.

הקונטרסט אתמול בין הסטטוסים הדואגים לשלומו של איינשטיין לבין "מוקי הזה הולך עם האמת שלו" הוא הייצוג של פערי הדורות האמיתיים בין הדור של אריק לדור של אייל גולן, של הפער בתפיסת האמת. מאות אלפי אנשים צופים במוקי, אביב גפן, פורטיס אומרים לילד שכרגע יצא מלשיר לעצמו במקלחת "אתה לא שר מספיק טוב בעיניי" והקהל מריע להם כי "סוף סוף יש פה מישהו עם ביצים שאומר את האמת". המציאות היא שאין ייצוג הולם יותר של חוסר ביצים מזה, אין יותר חוסר אמת מזה. איינשטיין היה בנאדם של יצירה, של עבודה קשה, של אמנות. זה ניכר לאורך כל הקריירה שלו. זה היה חלק מהישראליות שאנחנו כל אוהבים לנכס לעצמנו וכל כך מצטערים על היעלמותה עם פטירתו. איינשטיין הוא הפער בין אמן, בין רוק-סטאר אמיתי לבין רודפי תהילה ופריים-טיים. הוא רצה שיכירו במוזיקה שהוא עשה (והמשיך לעשות גם כשהרדיו התעלם ממנו לחלוטין) ולא בו.

כאב הלב שאנחנו מרגישים לנוכח מותו של אריק איינשטיין, מלווה בתחושה הקשה שבאמת הולכים ונגמרים לנו המוזיקאים ואנשי התרבות האמיתיים, שנכחדים האנשים הכנים שבאו לעשות משהו באמת יפה, גם אם הם לא ישמעו את מחיאות הכפיים בסוף כל משפט שהם אומרים.

עם מה נשארנו? עם הרבה מאד ריקנות מתוכן. בשבוע הבא אותם אנשים ימשיכו לצפות בטלוויזיה ויחכו שיקרה לרגע אחד משהו אמיתי ,ימתינו למנת הרגש המדודה שזכייניות הטלוויזיה מכינות להם. ב-MTV תרקוד זמרת ערומה לשם "האמנות" שלה, ברדיו ינגנו מוזיקה שמסתכמת ב-4 שורות רפטטיביות של אמן שהשבוע הוא רוחני ועמוק ובשבוע הבא הוא משתף פעולה עם יוסי גיספן בשיר שמסתכם ב"יאללה כפיים". האינסטגרם יתמלא בתמונות Selfies של בנות 13 בחזייה ותחתונים, העיתונות תמשיך לעסוק באיך אייל גולן עושה צחוק מהמשטרה גם הפעם, כשהוא חשוד במין עם קטינות ועדיין ממשיך להופיע כרגיל ולטוס לחו"ל כאילו כלום לא קרה, הרייטינג ימשיך לשבח ולהלל, המכונה תמשיך לייצר ולתת המון כסף לאנשים שלא רוצים לתת לכם כלום מעצמם, אבל מוכנים לקחת מכם הכל.

התרבות הישראלית, זו עם העומק, זאת שלא נבחרה באס אם אסים או הייתה עסוקה בלעשות פוזות לפפראצי ספגה אתמול מכה גדולה מאוד. אני אתגעגע אליך אריק, תודה שהיית מודל לחיקוי. עד הרגע האחרון.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בנציון 02/12/2013 12:44
    הגב לתגובה זו
    אני מנחש שזה לא משהו מהעשר שנים האחרונות, נכון? ל99 אחוז מהאנשים אפילו אין מושג שהוא עשה מוסיקה בעשר השנים האחרונות ל99 אחוז אין מושג איפה הוא היה ומה הוא עשה עבור 99 אחוז מהאנשים אריק אינשטיין לא עשה כלום בעשר השנים האחרונות גם העצבות היא על תנאי - היא מתאבלת על דמות שלא קיימת, דמות מפעם.
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.