אריק נפטר בגיל 74 בלי להשתתף באף ריאליטי, בלי אף ראיון חושפני ב'7 לילות'

מותו של אמן אמיתי חושף את השקר התרבותי שבתוכו אנחנו חיים: מכונת הכסף החליפה מזמן את המוזיקה. רועי פוברצ'יק נפרד מאריק איינשטיין
רועי פוברצ'יק | (1)

תמיד אהבתי את אריק. את המוזיקה, את הקול החד והדיקציה המושלמת שלו, את הקסם שהוא משרה על מי שמקשיב לו. קראתי אתמול (יום ג') את החדשות עליו לתוך הלילה, ואני עדיין לא בטוח מה להרגיש ועל מה לחשוב, אבל בדבר אחד אני בטוח: מדובר באחד הגברים הארכיטיפים הגדולים ביותר שהתרבות הישראלית ידעה אי פעם, והוא בולט כל-כך לנוכח הדמויות השטחיות המככבות ביום-יום על שערי העיתונים או שופטות בתוכניות "המוזיקה" השונות.

אני לא מתכוון להשתפך על ההיסטוריה המוזיקלית המדהימה של איינשטיין, שיתופי הפעולה שיצרו כמה מהשירים היפים ביותר שנכתבו בישראל, או על מעלליו עם חבורת לול. יש כאלו שיעשו זאת טוב ממני, ואין בי שמץ של יומרה להכתיר את עצמי כמומחה אריק איינשטיין. אני עובר על הפיד שלי בפייסבוק ורואה את הדמויות השונות נפרדות מאותו אמן שלא התחנף חזרה לקהל שלו ואפילו לא פגש אותו כמה עשורים טובים. אמן שכל מה שעשה היה ליצור אמנות מדהימה, להיות אמיתי לעצמו לפני שהוא מתפתה לכסף ולתהילה שמתלווים להיות הוא. אריק איינשטיין נפטר בגיל 74 בלי להשתתף בתכנית ריאליטי אחת, בלי להתקמבק, בלי אף ראיון חושפני ב7 לילות, בלי שמץ של התחסדות והתחנפות שיעליבו את העשייה המוזיקלית שעשה לאורך השנים. אריק איינשטיין נפטר כשהוא משאיר אחריו את האמנות שלו, את התרבות שלו, את המורשת שלו.

הקונטרסט אתמול בין הסטטוסים הדואגים לשלומו של איינשטיין לבין "מוקי הזה הולך עם האמת שלו" הוא הייצוג של פערי הדורות האמיתיים בין הדור של אריק לדור של אייל גולן, של הפער בתפיסת האמת. מאות אלפי אנשים צופים במוקי, אביב גפן, פורטיס אומרים לילד שכרגע יצא מלשיר לעצמו במקלחת "אתה לא שר מספיק טוב בעיניי" והקהל מריע להם כי "סוף סוף יש פה מישהו עם ביצים שאומר את האמת". המציאות היא שאין ייצוג הולם יותר של חוסר ביצים מזה, אין יותר חוסר אמת מזה. איינשטיין היה בנאדם של יצירה, של עבודה קשה, של אמנות. זה ניכר לאורך כל הקריירה שלו. זה היה חלק מהישראליות שאנחנו כל אוהבים לנכס לעצמנו וכל כך מצטערים על היעלמותה עם פטירתו. איינשטיין הוא הפער בין אמן, בין רוק-סטאר אמיתי לבין רודפי תהילה ופריים-טיים. הוא רצה שיכירו במוזיקה שהוא עשה (והמשיך לעשות גם כשהרדיו התעלם ממנו לחלוטין) ולא בו.

כאב הלב שאנחנו מרגישים לנוכח מותו של אריק איינשטיין, מלווה בתחושה הקשה שבאמת הולכים ונגמרים לנו המוזיקאים ואנשי התרבות האמיתיים, שנכחדים האנשים הכנים שבאו לעשות משהו באמת יפה, גם אם הם לא ישמעו את מחיאות הכפיים בסוף כל משפט שהם אומרים.

עם מה נשארנו? עם הרבה מאד ריקנות מתוכן. בשבוע הבא אותם אנשים ימשיכו לצפות בטלוויזיה ויחכו שיקרה לרגע אחד משהו אמיתי ,ימתינו למנת הרגש המדודה שזכייניות הטלוויזיה מכינות להם. ב-MTV תרקוד זמרת ערומה לשם "האמנות" שלה, ברדיו ינגנו מוזיקה שמסתכמת ב-4 שורות רפטטיביות של אמן שהשבוע הוא רוחני ועמוק ובשבוע הבא הוא משתף פעולה עם יוסי גיספן בשיר שמסתכם ב"יאללה כפיים". האינסטגרם יתמלא בתמונות Selfies של בנות 13 בחזייה ותחתונים, העיתונות תמשיך לעסוק באיך אייל גולן עושה צחוק מהמשטרה גם הפעם, כשהוא חשוד במין עם קטינות ועדיין ממשיך להופיע כרגיל ולטוס לחו"ל כאילו כלום לא קרה, הרייטינג ימשיך לשבח ולהלל, המכונה תמשיך לייצר ולתת המון כסף לאנשים שלא רוצים לתת לכם כלום מעצמם, אבל מוכנים לקחת מכם הכל.

התרבות הישראלית, זו עם העומק, זאת שלא נבחרה באס אם אסים או הייתה עסוקה בלעשות פוזות לפפראצי ספגה אתמול מכה גדולה מאוד. אני אתגעגע אליך אריק, תודה שהיית מודל לחיקוי. עד הרגע האחרון.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בנציון 02/12/2013 12:44
    הגב לתגובה זו
    אני מנחש שזה לא משהו מהעשר שנים האחרונות, נכון? ל99 אחוז מהאנשים אפילו אין מושג שהוא עשה מוסיקה בעשר השנים האחרונות ל99 אחוז אין מושג איפה הוא היה ומה הוא עשה עבור 99 אחוז מהאנשים אריק אינשטיין לא עשה כלום בעשר השנים האחרונות גם העצבות היא על תנאי - היא מתאבלת על דמות שלא קיימת, דמות מפעם.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.