תיקון או מפולת: על החשש מכך שסין תכה בשווקים - ואפשרות ההשקעה המועדפת
לאורך כל מסלול של התאוששות כלכלית, קצב העליות בבורסה מהיר בהרבה מקצב העליות בתוצר וברווחיות החברות - המשקיעים מוסיפים לחישובי ערך המניות את משתנה הציפיות שבתקופת ההתאוששות ההולך וגדל (אותו דבר בדיוק קורה בתהליך ההפוך). זו הסיבה שמפעם לפעם הבורסה עוברת "תיקון התאמה", במהלכו "היד הנעלמה" של כלכלת השוק החופשית מנסה לתאם בין הציפיות למציאות.
למרות שהסיבה לכל התיקונים היא התאמת ערכים, לכל תיקון יש את המאפיינים שלו. מאז החלה ההתאוששות בכלכלת ארה"ב, בסוף 2008, היינו עדים ל-11 תיקוני התאמה - 7 תיקונצ'יקים (3%-5%) ו-3 גדולים. התיקון הנוכחי (עד כה כ-12%), שסין מואשמת ביצירתו, הוא השלישי הגדול מאז החלה ההתאוששות בפברואר-מארס 2009 (וחשוב מאוד להבדיל בין מה שקורה בבורסה ומה שקורה בכלכלה הריאלית). הראשון היה באפריל-אוגוסט 2010 (כ-15%) והשני באפריל-ספטמבר 2011 (כ-19%).
מאז החלה ההתאוששות בבורסה עלה מדד ה-S&P (עד ה-8.9) ב-188.5% בדיוק כשהוא "נשען" על העליות בתוצר האמריקני וברווחי החברות. זה הראשון החל לעלות שנה לאחר מדדי המניות, ב-2010, וצמח מ-14.42 טריליון דולרים ל-16.77 טריליון ב-2014. ההערכה שאת 2015 יסיים ב-17.42 טריליון (כנראה יותר). כלומר, התוצר עלה "רק" בכ-21%, כך שמה שהשפיע באמת על העלייה החדה במניות הייתה רווחיות החברות והציפיות להמשך ההתאוששות. התיקון האחרון, בדיוק כמו קודמיו, היה עוד ניסיון התאמת ערכים בין המניות לעולם הריאלי.
36 הצדיקים מול סוחרי הסוסים בואו וננסה להבין ביחד מה בדיוק קרה, מה תפקידה של סין בסיפור ולאן זה ממשיך. ההתחלה למצב הדברים הנוכחי נמצאת בשנים 2005-7, כאשר מומנטום היציאה ממשבר הבועה של 2000-2002 החל לצבור תאוצה, שהביאה בקיץ 2007 לשבירת שיאי עבר בבורסות (מלבד הנאסד"ק). ברבעון האחרון של 2002 מדדי המניות החלו להתאושש (תחילה כתגובה לנפילה המוגזמת שלאחר התפוצצות הבועה, בדיוק כמו שקרה במהלך 2009, ולאחר מכן בשל סימני ההתאוששות הכלכלית). הכלכלה הריאלית המשיכה בהתאוששות, כאשר עד ל-2008 עלה התוצר האמריקני ב-33.6%. בארבע וחצי השנים שבין תחילת 2003 לקיץ 2007 מדד ה-S&P עלה ב-85% לערך, כאשר במהלך העליות החדות במניות "גילו" המשקיעים את תחום הנדל"ן הריאלי בארה"ב (שנפגע קשות בתחילת המאה), והחלו להעביר כספים לשם.
בשנים 2005-7, כתוצאה מהעברת כספים לתחום, מחירי הנדל"ן הריאלי החלו להרקיע שחקים (בארה"ב תחילה ובאירופה לאחר מכן), והם שנתנו את "הדחיפה הגדולה" לתוצר ב-2006-2008. בעולם שבו ל"ו הצדיקים שולטים בכלכלה ובשוק ההון, אפשר היה לצפות לכמה תיקוני התאמה במהלך 2007-2009, ובמיוחד במחירי המניות והנדל"ן. אבל הכלכלה הגלובלית הייתה ממשיכה לגדול, מדוע? כי בדיוק באותן שנים החלה המהפכה הטכנולוגית לייצר נישות חדשות אמיתיות, להתמזג לתוך "הכלכלה הישנה" ולהפוך למנוע צמיחה מוביל של הכלכלה הגלובלית. באותן שנים נכנסו כאמור מנועי כלכלה כמו הטלפוניה החכמה ונגזריה, תעשיית הרפואה ובמיוחד כלכלת הצריכה ברשת.
לא ל"ו צדיקים מנהלים את העולם ובטח לא את שוק ההון. בוול סטריט עדיין שולטים סוחרי סוסים ("הברברים שבשער"), שללא כל קשר להתפתחויות הכלכליות "הוציאו" (לא מכובד לכתוב "גנבו") במהלך השנים 2006-8 כטריליון וחצי דולר במזומן מתוך תזרים המזומנים שהניע את הכלכלה הגלובלית. אלמלא תושיית הממשל והבנק המרכזי של ארה"ב "משבר שנות ה-30'" היה חוזר וגדול פי כמה.
מבחינה כלכלית, משבר 2008 היה ייחודי, ולכן גם הבהלה שגרם. "נשתמש במכונית כדוגמא", אמרו הסטנדאפיסטים הבריטים המפורסמים דאז, ג'ון בירד וג'ון פורצ'ון, "שנכנסת לתחנת הדלק להצטייד בדלק להמשך הנסיעה, ובמקום למלא את המיכל מרוקנים אותו אבל השעון מצביע שהמיכל מלא...". בשנת 2010 כבר הבאנו אומנם את מערכונם הנפלא של שני הקומיקאים שמסבירים כיצד הדברים קרו, אבל החלטנו להציגו שוב כי זה בדיוק מה שקרה ותענוג לראות ולשמוע את השניים.
- טראמפ הוא פיל בחנות חרסינה, אבל לא ישבור את הכלים
- ההיגיון מאחורי השיגעון - מה טראמפ מנסה להשיג ולמה ייתכן שהנפילות ייעצרו?
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
הסיכוי לצאת ממשבר של "אפס נזילות" באמצע תהליך התאוששות כלכלית נמוך ביותר, וכלכלת העולם לא התנסתה בו מעולם, גם לא ב-1929. מאותו היום (15.9.2008) בו אפשרו לבית ההשקעות Lehman Brothers ליפול, נסגרו כל ברזי האשראי בארה"ב - הבנקים ועד לקופות הגמל וההון הפרטי. אילולא התערבות הממשל והפד, היה נוצר המשבר הכלכלי הגדול בהיסטוריה. אבל, כאמור, ארה"ב הגיבה מיד, "פתחה את הברזים", והזרימה לכלכלה למעלה מטריליון וחצי דולר בסך הכל (מתוכם 770 מיליארד ישירות לחברות שהשפעתן על הכלכלה גדולה), ועדיין ממשיכה להזרים באמצעות רכישת אגחי"ם, עד עצם היום הזה (ההזרמה לא הופסקה היא צומצמה). צעדים אלו הם שעוררו את הצריכה וההשקעות ועזרו להתאוששות.
אבל חשוב לזכור שההתאוששות אינה התאוששות כלכלית רגילה שנלמדת באוניברסיטאות, אלא תוצאה של "טיפול בהלם" והצלחתו. לשכנע את הצרכנים לקנות שוב ואת המשקיעים להשקיע שוב בחיסכון ובהון, מותנה בהחזרת אמון - שזה תהליך של שנים. המחזוריות העסקית (Business cycle) לפיכך ארוכה יותר מכל המחזורים שראינו בעבר. בנוסף, לא נשכח, שלצד ארה"ב עזרה גם מהפכת הטכנולוגיה שיצרה את אותם מנועים חלופיים למנועי הכלכלה הישנה וגרמו (ועדיין גורמת) לתהליכי התייעלות מדהימים.
תיקון סיני או תרבות כותרות וול סטריט, כרגיל, הבינה ראשונה, עוד בסוף 2008, שאם ההתערבות המסיבית של הממשל והפד תצליח - הכלכלה תתאושש והמניות (שאז היו בשפל היסטורי) יגיבו. הירידות נעצרו ומדדי המניות החלו לעלות הרבה לפני שהכלכלה הריאלית הציגה סימני התאוששות, שממשיכה עד היום. אפילו גדול נביאי זעם, הפרופסור רוביני, כבר מודה בכך. המניות אכן הגיבו, הציפיות הלכו וגדלו, וב-2015 נשברו כל שיאי העבר בבורסה.
ההתאוששות מלווה ב"תיקוני התאמה" בגלל שקצב העלייה בנכסים ובמניות עולה בהרבה על קצב העלייה בכלכלה האמריקנית והגלובלית. גודל תיקון התאמה תלוי בפער הגדל שבין הבורסה לכלכלה הריאלית, ולא פחות בזרזים (כמו יוון, סין וכו') מגובי כותרות שמלבים את הפאניקה אצל המשקיעים.
הזרז של התיקון הנוכחי, שיצר היסטריה, הוא המשבר בסין שהכותרות הפכו אותו, במהלך שנות ההתאוששות הכלכלית הריאלית, 2010-15, למנוע הצמיחה החשוב ביותר של הכלכלה הגלובלית. הירידה בקצב הצמיחה של כלכלת סין ביחד עם נפילת הבורסות המקומיות - שתי תופעות שהיו צפויות מזה חודשים - גרמו, כאמור, לפאניקה בבורסות העולם (בעיקר בשל העוצמה של נפילת הבורסה הסינית), שמושפעות בטווח הקצר ממה שאנחנו מכנים "תרבות הכותרות".
התיקון בוול סטריט, שכל הפרשנים והמומחים ציפו לבואו, הפך ל"משבר כלכלי גלובלי" בעקבות הידיעות מסין, ואפילו הושווה למשבר 2008. אבל העובדות אינן מצדיקות את הזעקות. ראשית, סין אינה מנוע הצמיחה המוביל, ושנית, כי הבורסה בסין אינה שונה מהקזינו במקאו, עם הבדל אחד - הקזינו חשוף יותר. מנוע הצמיחה היחיד מאז 2008 הוא הכלכלה האמריקנית. נכון, מבחינת הגודל כלכלת ארה"ב ירדה למקום השלישי בעולם, אחרי האיחוד האירופי וסין, אבל מה שקובע הוא צד הביקוש, הצריכה הצרכנית (קריטריון ה-Consumer Spending) של מוצרי הקצה היא שמובילה את ההתאוששות, ובזה מובילים צרכני ארה"ב כמעט לבדם.
כלכלת ארה"ב צרכה בשנה שעברה 14.032 טריליון דולרים. לפני השוק המשותף כולו, שצרך 5.35 טריליון באותה השנה, מדובר ברמה שהיא פי 3 מסין (4.716 טריליון) ופי 3.5 מיפן (4.020 טריליון). המנוע הסיני, עם כל הכבוד, עדיין פועל בדלק אמריקני.
לפני שנגיע לסיבה שהובילה לשינוי המגמה, מירידות לעליות פראיות (והזעזועים יימשכו), בואו ונבחן כמה עובדות על סין. ראשית תקשיבו לבוב ג'ונסון, מנהל המחקר של אתר המורנינגסטאר, שרואיין לאחרונה על סין.
תמצית דבריו, שהשפעתה של סין על הכלכלה הגלובלית אינה דרמטית כפי שהכותרות מבשרות, לבטח לא כפי שרואים זאת משקיעי הבורסות. "בנוסף", אומר ג'ונסון, "הפער בין מה שהציגה הבורסה הסינית למה שמציגה כלכלת סין עצום". כהתחלה חשוב לזכור שכלכלת סין לא נעצרה, ובטח שלא נסוגה - קצב הצמיחה שלה ירד ל-7%. נכון, במערב מפקפקים אבל גם 6% או 5% זה לא רע. מה גם שצמיחה של 7% ב-2015 גדולה בהרבה בהיקפה מצמיחה של 14% שהייתה אי שם ב-2007. התקשורת חיברה בין כלכלת סין לבורסות שלה. מי שרוצה להבין יותר מדוע כלכלת סין מאיטה, אנו מייעצים לעיין בכתבת האקונומיסט ממארס השנה, Why China's economy is slowing.
מי שיטרח לקרוא יבין שהפוליטביורו קיבל החלטה לבצע שינוי מבני בכלכלת סין, שיעזור לה להתארגן ולהתייעל לשלב הצמיחה הבא - מה שיגרום להאטה. כך שזו הייתה צפויה מראש ולכן הפאניקה מוגזמת. אבל בוול סטריט ובעולם הכותרות זה סיפור אחר - שם "פחד והיסטריה" הם עוד קרדום לחפור בו. אם אפשר להפוך את יוון לגורם ממוטט / מרסק של גוש האירו, מדוע שהאטה בסין לא תהפוך לאיום על קיומה של הגלובליזציה כולה? זה טוב לעיתון, טוב לכותרת וטוב, מבחינת העיתוי, לתיקון.
נכון, כלכלת סין זו תופעה כלכלית מדהימה והשפעתה משמעותית. אבל לקחת את הנפילות הפראיות בבורסה הסינית ולהשליך מכך שכלכלת סין מתמוטטת זו בורות. הבורסה הסינית, למי שמכיר, החלה לככב בוול סטריט שנים אחרי שנעשה ברור שכלכלת סין הופכת לגורם משמעותי. אז החלו חברות סיניות להופיע בוול סטריט ודחקו הצידה, מבחינת ההתעניינות בחברות זרות, את החברות הישראליות והקנדיות.
אנחנו חוזרים ומזהירים את הקוראים שלא לגעת במניות סיניות מאז גל ההנפקות הסיניות של 2006-8, ולא בגלל האיכות, אלא בגלל השקיפות ובגלל שסין (להבדיל מהודו) היא "כלכלה מנוהלת" - המשקיע אינו מסוגל לדעת מה יילד יום. לפיכך חברים סין תמשיך לצמוח, כי "להנהלת" סין, הפוליטביורו, אין ברירה ויש יכולת - הם חייבים להמשיך ולהצמיח כלכלה, כי אין דרך חזרה. זה טוב כי כל אחוז מהאוכלוסייה שם שעובר, בגלל הצמיחה, למעמד הבינוני מקרב את היום בו הסינים יראו סוף סוף את האור ויעברו לקפיטליזם. עד אז, לא חסרות השקעות טובות במערב, שאפשר, בגלל תיקונים כמו הנוכחי, להשקיע.
למה השוק התהפך בעוצמה כזו?
בכנס המעצמות הכלכליות הממשל הסיני הסביר בצורה הכי ברורה - השינוי המבני יבוצע והצמיחה תימשך. רוב המשקיעים שמתבוננים בעובדות הכלכליות (מספר הבז' דרך השינויים האיטיים ביפן ועד הפרסומים מאירופה) מבינים שבין אלטרנטיבות ההשקעה, המניות כרגע הן העדיפות, ובתנאי שהערכתן אינה מוגזמת - בשביל זה יש תיקונים.
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 33.אינקוגניטו 15/09/2015 23:33הגב לתגובה זוזקן חכם כותב בבקיאות וחריפות נפלאה ונשגבת מבינת אנשי t&m שגם הם ללא ספק נבונים ויודעים לקורא בחוכמת הגרף והקווי ירקות למיניהם…עדין לא מכירים תמושג ׳׳סטגפלציה׳׳. אדם זקן וחכם אחר אמר לי ׳׳לעולם אל תזלזל באדם שעשה 15% יותר מהנסדק עם פיזור רחב והגנות אפילו שלמד במכללה נידחת ׳׳ אדם זקן וחכם -hal preston בחור ש30 שנה סוחר ובונה קונדורים עם 200$k לרגל ויודע לנהל סיכונים ולימד אותי שאסור לגנוב ארביטרזים מאחרים… אני לא חלק מכת מאמיניו של זקן וחכם..אני חולק עליו קשות אבל מקיים ׳׳חשדהו וכבדהו׳׳
- 32.מעניין 15/09/2015 11:52הגב לתגובה זוהעבירו את הכתבה הצמודה כאן מהחזית של דף ראשי. והסליקו אותה אי שם בשוליים. כוח X Z X גרם למספר קוראים במספר כתבות לרשום את "בקשתם"להחזיר המאמר למקומו. אולי יגרום לכותב בעצמו לבקש להחזירה או להעלימה כליל בגין דברים קצת משונים שקרו. הכותב חייב להפנים שהרעשים אינם רק תיקוני התאמה. סין או יוון או רוסיה או עוד נושאים כבדים שחששנו שידרדרונו. הם ממש לא הסיבות לירידות הבאות ואנו כבר עמוק בתוכם עם עוצמות שלא היכרנו וגם הכותב הותיק לא יאמין בדיעבד שאכן זה קרה לנו וצעדנו עם עיינים סגורות לרווחה לתהום. נ.ב: הכותב מערבב בין "מגיחים חצופים" שלעיתים נכנסים לבין חדש בשם זקן חכם ומעריציו וכנראה מדברים לעניין . ואנו עומדים מהצד ורואים את ההתנצחות בין שני האריות הוותיקים ויודעים מי הוא השורד האחרון..ואת זאת דווקא לא נגלה. את תורתנו שלנו כן נפיץ הקטנה מפעם לפעם למרות פרומיסס פרומיסס שהוטחו בנו מחוסר רצון לראותנו, שהרי אלו החכמים,ענקיים וטובים ולא מסכימים לעיתים עם הגורו ועוזריו..מקומם לא כאן..הם מפריעים לסדר וללוגיקה של העניינים, וסדר חייב להיות. נ.ב: הנתונים המונפקים על ידי ארה"ב ברובם מפוברקים ושיקריים.
- גם אתה עושה פסיכומטר 16/09/2015 22:04הגב לתגובה זואגב הפסיכיאטר טוען שאני חכם מאוד. . קשה לקבוע אנטלגנציה בגלל אוטיזם דרגה 2 . ועוד דברים כמו קשב וריכוז אל תזלזל . לא מםגרים.......
- ארי 15/09/2015 19:16הגב לתגובה זומי שעוקב באופן קבוע אחרי השאלות והתשובות לאורך השבוע - הם משחקים עם הכתבה ומעלימים אותה. אתר של כלום ושום דבר כמו המון דברים במדינה הזו.
- בכל השרשור הנך מתחזה 15/09/2015 15:12הגב לתגובה זומאחרי מילותיך מסתתר הרבה מעבר למשהו של דיון מקצועי . או להעשיר את את הידע של הקוראים כאן . תמשיך להסתתר תחת כיוניים והתחזות . להתכתב עם עצמך ולטפוח לעצמך על השכם . לא יועיל לך ומקווה שהקוראים יבחינו בכך
- אל מי 15/09/2015 23:06פונה?
- לשלמה 15/09/2015 19:52נכנס כאן כותב ,לדעתי, פעם ראשונה. כינויו זקן חכם. הוא מפליא בכתיבותיו במשך היום בכתבות על התנהלות המסחר בת"א. יש לו מספר תומכים נילהבים ואולי בצדק שמגיבים עבורו או בשמו. לדעתי, אין כאן מתחזים או אנשי פוזיציה או מסתתרים תחת כינויים אלו או אחרים. אף אחד לא מתכתב עם עצמו או טופח לעצמו על השכם. אין לקוראים במשהו חריג להבחין כיוון שאין דבר חריג. עניין של לא יועיל בכלל לא רלבנטי. הכוחות "המתגוששים" הם לא חברים, לא מאותה שכונה, לא אותה דרגה בצבא , לא אותה השכלה וגם לא אותו גיל.לצערי , אתה או כותביך ניבהלו קצת מאנשים שאולי מבינים עניין כמעט כמוך ורכושם רב אלפי מונים משלך(קיבלת למעלה דוגמית, שאף ביקשת מתוך חוסר אמונה וחוסר פירגון ועוד..ואפילו ביקשת סיוע ועזרה במרפאות שלך. אז ידידי המבוגר והבוגר..טיפסת על עץ גבוה מאד שהוא כולה שיח..ואין לאן ובשביל מה לטפס. שלמה..אפילו סגנונך הבוטה לפעמים שהרבה העירו לך על זה..לא מבהילנו ואנו חיים בתוך עמנו וערים לתפקוד אנשים בצורה זאת או אחרת. חלקנו אף מבין בכלל ובפרט את פעילות מוח האדם והתנהלותו ואף נותנים ים פתרונות(אל תקפוץ..לא מתכוון אלייך.)שנה טובה ומבורכת.
- 31.זקן חכם 14/09/2015 09:25הגב לתגובה זוואולי כדאי לספר למשקיעים, שכמעט כל אמרקאי ממוצע כיום רוכש רכב בהלוואה ל-7 שנים. אתם שומעים? מתי היה דבר כזה בארה"ב שאמרקאי אפילו לא יכול לרכוש רכב ?, ועל זה יש להוסיף את בועת הלוואות הסטודנטים שיוצרת עוד חוב המתבסס על יכולת החזר עתידית שאינה מובטחת כלל וכלל. אני גם מטיל ספק ביכולתה של מדיניות מוניטרית מרחיבה לשמש כמנוע צמיחה בודד. הממשל שלקח על עצמו 18 טריליון חובות הבנקים ממשבר הסאב פריים שנת 2008, יהיה מוגבל מאוד ביכולתו לבצע הרחבות פיסקליות עתידיות. אבל חוסר הצמיחה או הצמיחה המדומה היא גם נחלתה של יפן , הכלכלה השלישית בגודלה. בהעדר ילודה קשה להיות אופטימיים גם לגבי יפן שם האוכלוסייה הולכת ומזדקנת. אני יכול להרחיב, אבל נראה לי שגדל דור של משקיעים בבורסה המכור לרווחים שקיבל בשנים האחרונות. לדעתי הם לא מבינים שזה נגמר וילמדו זאת בדרך הקשה.
- זקן טרחן ! אתה לא שווה התייחסות (אתה מתחזה בשרשור) (ל"ת)ממש נודניק הנך 15/09/2015 07:19הגב לתגובה זו
- זקן חכם 15/09/2015 12:28המשך להאיר ולהדריך ולתת פיתרונות יצירתיים במאמרים והתגובות והיומיים. כאן שורצים כנראה אנשי M&T שיודעים להמשיך לעשות רע גם אחרי עשרות שנים ואף השתבכו לרע מאז.
- לזקנצ'יק חכם וחביב. 14/09/2015 15:59הגב לתגובה זולשלמה. נולדתי ט' תשרי ממש בערב יום הכיפורים. בדוק במקורות מתי נולדו/ נוצרו הל"ו. לזקנצ'יק..כבר כתבנו ואמרנו לך..אתה בדרך הנכונה. אל תחשוש ממבקריך כאן מבעל הטור ולא מכותבים מתלהמים בטור היומי. לשלמה. העובדות ממש לא צריכות לגרום לזעקות ...צדקת. כי הן צריכות לזעזע את אמות הסיפים. ומה שאנו חווים זה תקופה ארוכה..(DJIA 18312 בשיאו..התרחק משם ואף מסוף דצמבר 2014)מה שהיה לפי 99.9 % מהחכמים באשר הם..ממש לא הוא מה שיהיה. עברנו לצורה שלא היינו רגילים לפעול ולחשוב בשווקים. אבל, רובנו ניתלים עדיין בדברים שאין בכוחם למשוך עוד את העגלה המקרטעת. נ.ב: ואפל. לפני 50$ באמת לא תזכה למבט מלא ערגה ובטוח שלא כל ירידה קטנה שווה התנפלות. וביינתיים כבר ירד קצת..שבת טובה.
- עוקב מהצד בשרשור 14/09/2015 15:07הגב לתגובה זואתה מגובב ערימות של שטויות . כשאינך מבין דבר.. וחושב שהינך מאיר את עינינו ופיך מפיק מרגליות . אז ככה אתה נעול ומקובע באנטי ענק ! ועף חופשי על הפסימיות שנוטפת ממך (לאא כל ביסוס נכון ועובדתי שמצדיק מצב ) הכלכלה בארה"ב בסדר גמור וגם בשאר המדינות (אירופה למשל ) המצב טוב . הסר דאגה מליבך הכל מצויין - האמת חשבתי לפרט לך יותר ולהרחיב במספרים ונתונים ועובדות . שסותרות את השטויות שכתבת ..אחד על אחד ..אבל במחשבה שניה זונח את הרעיון. אין טעם לנסות . אתה תישאר בשלך ברמת שנאה וסילוף בצורה חולנית שלדעתי מצריכה טיפול או התערבות אחרת . (נסה גמילה )בכל אופן הבנות אותך הנח לנו לנפשנו ואמור תודה לשלמה גרינברג שטורח להשיב לך לתקן אותך על טענותיך והסברך המטופשים
- לעוקב 15/09/2015 12:59רושמים כאן נואף עם זקן חביב שלדעתי נכנס לראשונה וכבר נפגע לדעתי מהלשון החלקלקה שעוקצת את זבי החוטם ושאינה פוגעת ממילימטר ואף מפוחדת עד אימה מאלו שעולים עליו אלפי אחוזים. אגב: עשיתי G עצבני ונפעמתי ונידהמתי מ"עושר ואושר"החוויות שניגלו לעיני. ו שהרבה מתוחכמים יודעים. הדברים האמיתיים והכבדים ניסתרים אף מG או ויק. אגב בחי ועם קשר. מדוע האתר זרק את הכתבה לאי שם. מה קרה?שנה טובה.
- שלישו ומחזיק 14/09/2015 18:52לא לכבודנו להגיב לסחי שיצא ממך. נראה מה יחליט הזקן בהמשך. ושטויותך בחסות שלמה מן הסתם,יקבלו תשובה הולמת .
- שלמה גרינברג 14/09/2015 10:32הגב לתגובה זואתה פותח, "שכמעט כל אמריקאי ממוצע כיום רוכש רכב בהלוואה ל-7 שנים. אתם שומעים? מתי היה דבר כזה בארה"ב שאמריקאי אפילו לא יכול לרכוש רכב ". שאלה מתמיהה לאחד שכביכול מביא טענות. מאז ייצא המודל-T הראשון של פורד בייצור המוני, ב 1918, לא תמצא אמריקאי שרוכש רכב שלא בתשלומים כנגד הלוואות כשם שלא תמצא אמריקאי שרוכש משהו שלא בתשלומים. לזה, כפי שאולי הודגם לך בישראל ובאירופה, אין שום קשר למצב כלכלי של הרוכש. "בועת הלוואות הסטודנטים", היא "בועה שקיימת מאז סוף מלחמת קוריאה, 1953 ונוצרה דווקא לצורך שאינו קפיטליסטי בטבעו, לעזור לסטודנטים. עד כה אחוז "הנפילות" זעום ולוואי שכאן הייתה שיטה כזו. אתה כותב, "הממשל שלקח על עצמו 18 טריליון חובות הבנקים ממשבר הסאב פריים ..", אפשר לראות מהיכן הנתון? הממשל, על פי העובדות, כבר ממזמן מורווח על תמיכתו במשבר. גם לגבי יפן הנתון שהבאת טיפה מיושן. יש לך כנראה משהו נגד ארה"ב או הכלכלה הקפיטליסטית וזה בסדר אבל בעובדות ידידי הזקן צריך לדייק.
- זקן חכם 14/09/2015 13:03בריאה...אני משוכנע שארה"ב תגלוש למיתון ובהמשך אף אינפלציה.
- 30.ארז 13/09/2015 15:42הגב לתגובה זואתה עוטף את כל המציאות בזרים ורודים מידי. בועות נכסים נוצרים בגלל ריבית נמוכה (בכלכלה המודרנית), מצב של הצפת שווקים במזומנים כאילו אין מחר יוצר כלכלת שוק ספקולטיבי שמריץ מניות ונכסים. בכל אופן, נחמד ותמיד מעניין לקרוא את דעתך. חג שמח.
- 29.זקן חכם 13/09/2015 13:34הגב לתגובה זושלמה שלום, אתה רושם שמ- 2010 הכלכלה האמרקאית צמחה 21% שזה מרשים, אולם אני מסופק בנכונות הנתונים שמפיץ הממשל של אובמה. אם תקרא הרבה טוקבקים של אזרחים אמרקאים באתרים הכלכליים שלהם, תגלה פסימיות וחוסר אמון בנכונות הנתונים הללו. כך או כך גם צמיחה כזו הושגה בריבית הקרובה לאפס כשמדד המחירים ליצרן אינו עולה. ברבעון האחרון הוא החל לעלות, ובהנחה שאנחנו נכנסים לתקופה בה הריבית תתחיל לזחול למעלה, עולות השאלות: האם החברות לא יצטרכו להעלות מחירים? האם הם יציגו צמיחה המתבססת על עליה במכירות ולא על קניה חוזרת של מניות? האם הצרכן יצרוך יותר בסביבת רבית עולה? לדעתי התשובות שלליות, והסוחרים שמיהרו למכור בגל האחרון חושבים שאנו בתחילת שוק דובי ולא בתיקון טכני. ימים יגידו מי צודק. שנה טובה לך ולכל הקוראים.
- שלמה גרינברג 13/09/2015 14:17הגב לתגובה זונתחיל בכך שלא הממשל של אובמה מפיץ הנתונים אלא סוכנות התקציב וזו סוכנות עצמאית לחלוטין שבארה"ב, להבדיל ממקומות שאתה אולי מכיר, אין לממשל שום השפעה, כמו ה IRS. לגבי הריבית, עד שזו, אם בכלל, תעלה ל"רמת השפעה" על המחירים, המשכנתאות וכו ייקח הרבה מאוד זמן וזה יקרה רק אם הכלכלה שם תחזור לרמות צמיחה היסטוריות שמצדיקות מגמות של העלאות ריבית . כיוון שממילא לא אשכנע אותך, בטח לא אדם שמפקפק בנתונים שמגיעים מארה"ב, אז שתהיה לך שנה טובה ותחזור בבקשה לכינוי המקורי שלך. רק עוד מילה, "ימים יגידו מי צודק"??? אני התחלתי באופטימיות בסוף 2008, כמה "ימים" צריכים לעבור כדי להוכיח?
- לשלמה 15/09/2015 23:04וגלה מה הכינוי הקודם? נבקש כאן ועכשיו. ויש באפשרותנו לבדוק אם צדקת. לפי ההתנהלות הרגילה בנוהל. אהיה מופתע אם תסבר אוזננו.
- זקן חכם 14/09/2015 09:05מה החלק בצמיחה הנשען על הזרמת כספים של הממשל האמרקאי בחלוקת תלושי מזון? אחד מכל 7 אמרקאים מקבל תלושי מזון. מה החלק בצמיחה המדומה לדעתי, הכולל עבודה במשרות חלקיות או בשכר חלקי? כמה מהצמיחה שם מתבססת על תעשיה וכמה על שוק המזון המהיר? האם שיטת מדידת עליית המחירים משקפת את תחושתו של הצרכן ממעמד הבניים- הקטר של הכלכלה שהולך וצורך פחות. לדעתי הזרמת הכספים לא יצרה צמיחה של ממש לפחות לא כזו שתחזיק כלכלה יציבה בסביבה של עליית רבית שתתרחש בחודשים/שנים הקרובות. שלמה, אלו שמכרו מניות בשבועות האחרונים חכמים לא פחות ממך. בדיוק כמו שספרת על אלו שקנו מניות החל מ- 2009כשהם מזהים ראשונים את השוק השוורי שהתפתח, עתה הם אלו שמזהים ראשונים את השוק הדובי העומד בפתחנו.
- זקן ולא חכם בהחלט ! 13/09/2015 14:11הגב לתגובה זותרוויח הרבה כסף - במקום לקשקש שטויות וגיבוב של ספקולציות שטחיות ולא מבוססות מדעית .כלכלית . ועובדיתית . איפה אתה חי ? .......אבל בסך מבין את הפוזיציה שאתה נמצא בה לשוק יורד .או אפילו מתרסק - כך תרוויח כמה גרושים לסיבוב מוצלח . זהירות שלא יגלחו לך את השקל האחרון כולל את המכנסיים שתשאיר אצל שחקני המעו"וף .
- 28.אמנון 13/09/2015 10:41הגב לתגובה זושלמה שנה טובה הרבה בריאות ותודה רבה על מאמריך פוקחי העיניים. אשמח לדעתך על ההשפעה שתהיה להוספת היואן למטבעות המהוות את הRESERVE CURRENCY? מה לדעתך יעשה המהלך (שנדחה לספטמבר 2016 להבנתי) לדולר? איך זה ישפיע על כלכלת ארה"ב במקרה של "זריקת" הרבה דולרים לשוק ופיחות הדולר? מה זה יעשה מצד שני ליואן שהרי הסינים במגמה של פיחות ליואן? תודה
- שלמה גרינברג 13/09/2015 14:33הגב לתגובה זולא נראה לי שהוספת היואן למטבעות המהוות את הRESERVE CURRENCY תצליח בפועל, כול עוד המצב הנוכחי קיים קשה לדמיין מטבע שיחליף ה $ ואם האירו "נכשל" (כולם חשבו שהאירו יחליף) אין ספק שהיואן לא יצליח אם בכלל ההחלטה תתבצע. מה יעשה לכלכלת ארה"ב? מאומה. למה ש"יזרקו" הרבה מאוד דולרים לשוק ובמיוחד אם תתחיל מגמה של עליית ריבית בארה"ב? לגבי הסינים, מאומה, בסין זה עדיין הכול בידי הפוליטבורו
- 27.רז 13/09/2015 08:02הגב לתגובה זו.
- 26.לשלמה. שנה טובה - תבורך על הבקיאות יש ללמוד ממך הרבה . (ל"ת)שלמה האחד והיחיד !! 13/09/2015 08:01הגב לתגובה זו
- מילא 15/09/2015 12:19הגב לתגובה זואבל האחד והיחיד? לא הגזמת? אולי בתחומים מסויימים ולא תמיד מחמיאים. אך אחד ויחיד..? היצחקת את גולדה מאירסון.
- 25.אבי 13/09/2015 06:30הגב לתגובה זוכתבה מקסימה תמציתית ומדוייקת. הניתוח רחב מחשבה ואופק ומביט באופן ריאלי וגלובלי על סך הכלכלה החופשית לרבות גופי ויסות אשר מונעים מאינטרס ריגעי של עשיית עושר באמצעות כתבות פחד ורגש חולף. שנה טובה ומבורכת לכל בית ישראל..
- 24.דדה המדדה 13/09/2015 02:59הגב לתגובה זוהתייחסת לבורסה הסינית אבל יתכן כי יש בועות נוספות בסין מלבד הבורסה בשנחאי. למשל בועת משכנתאות ואשראי, בועת נדל"ן, האם אפשר בכלל להעריך את הסיכון למערכת הפננסית הסינית. במשבר 2008 לקח זמן עד שעומק המשבר במערכת הפננסית האמריקאית התגלה במלוא חומרתו, זה התחיל במחיקת ערך של מליארדים בודדים בבנקים הגדולים וכולנו יודעים איך זה נגמר.לכן מה לדעתך יקרה לכלכלה הגלובלית, במצב קיצון שבו כלכלת סין כן תכנס למיתון משמעותי? ברזיל ורוסיה כבר נפגעו קשה בעקבות הירידה במחירי הסחורות והאנרגיה אילו מדינות עוד עלולות להפגע?
- שלמה גרינברג 13/09/2015 14:21הגב לתגובה זוהמשבר במערכת הפננסית האמריקאית היה תוצאה, לא סיבה . בפירוש ציינתי שיש בועות אחרות ויש ויכול מאוד להיות ש, "במצב קיצון שבו כלכלת סין כן תכנס למיתון משמעותי" ובאותו מצב קיצון יכולה גם ארה"ב להתדרדר אז מה זה קשור לכתבה?
- 23.הצדיק מסדום 13/09/2015 00:28הגב לתגובה זומאחל לך שנה טובה, בריאות וכתבות שתענוג יהיה לקרוא אותן. כל טוב.
- שנה טובה באמת כיף (ל"ת)שי2 13/09/2015 10:48הגב לתגובה זו
- 22.משה 12/09/2015 18:06הגב לתגובה זושלמה 2 שאלות אליך:בזמנו ציינת באחד הפוסטיםלגבי SGEN,אני עוקב אחריה,האם באופן כללי אתה חיובי כלפיה,לא ברמה היומית?בהנחה שהנפט יגיע ל-20-30$,מה יקרה לחברות הנפט, האם לדוגמא CVX יכולה להגיע ל-40$?תודה על הסבלנות ומאחל לך ולבני משפחתך הרבה בריאות ושנה טובה.
- שלמה גרינברג 13/09/2015 11:19הגב לתגובה זוקומפיוג'ן פועלת באחד התחומים החשובים ברפואה, drug discovery (פלטפורמות לזיהוי פוטנציאל לתרופות). "הבעיה" של החברה היא שלמרות שהיא מציגה טכנולוגיה מהמתקדמות שיש זה עדיין לא משתקף בדוחות אבל השתפי"ם שלה (במיוחד עם באייאר) מוכיחים שהיא בדרך הנכונה. רוב הסיכויים הם שאם אכן הפלטפורמות שלה יוכיחו "הצלחה" אחת הגדולות תציע לרכוש אותה אבל, אם ועד, זה ייקח זמן והרבה כסף, חלום מעניין ביותר. לגבי הנפט ראה תשובתי ל 17. היחס בין מחיר הנפט לתוצאות העסקיות של חברה כמו CVX (במיוחד CVX ) אינו ישיר. אבל כן, אם הנפט ימשיך להתדרדר מניית CVX תמשיך להיפגע
- שלמה כתבתי sgen מסיאטל ולא cgen. (ל"ת)משה 13/09/2015 12:35
- 21.שלמה ייש כח ! דבריך מועילים נכונים וכל מילה חקוקה בסלע (ל"ת)לשלמה. שנה טובה 12/09/2015 17:41הגב לתגובה זו
- 20.כלכלן צפוני 12/09/2015 15:50הגב לתגובה זואני עוקב אחריך כבר עשרות שנים. בדרך כלל צדקת. אומנם טאואר עדיין לא ה"טבע הבאה" אך בהחלט בדרך לחברה מובילה בתחומה בעולם ! אתה צפית את ההתקדמות של החברה ואחד הבודדים שגם בתקופות הרעות נתת להם צאנס. הפכתי בשנים האחרונות לגרופי של החברה והמנכ"ל שלה. משקיע המון החל מסוף 2013 ואפילו בסוף השבוע האחרון. לא מוכר לפחות עד2017 שם אני צופה שער בסביבות 30$. מודה לך על המאמרים במהלך כל השנים. מאחל לך ולכל הקוראים שנה טובה והרבה בריאות. האם אתה עדיין שורי על טאואר ?
- פיני 13/09/2015 11:17הגב לתגובה זוהמניה במגמת ירידה . מה שיפה בניתוח פונדמנטליסטי שממנסים לקבוע ערך ריאלי על סמך הערכת וניתוח פעילות של חברה . אם זה היה נכון, כל האנליסטים היו מיליארדרים. אין קשר בין פונדמנטל וערך המניות. מה שמניע את הבורסה זה היצע וביקוש בלבד. ומה מידת הביקוש והיצע רק מעטים בדרך כלל מקורבים יכולים לדעת.
- פיני כתבת גיבו של שטויות ...בלה..בלה... לא חכם ! תלמד (ל"ת)מאיפה ? הגעת ..... 13/09/2015 13:06
- בעלת חושים 13/09/2015 05:26הגב לתגובה זוכותב שטויות רק בטאואר ל30דולר. טוב אתה ילד ותמשיך לרשום גם בספונסר שטויות מגעיל.
- תקרא המאמרים ותחליט (ל"ת)שלמה גרינברג 12/09/2015 17:19הגב לתגובה זו
- 19.ד" ירון אוטוקין 12/09/2015 14:32הגב לתגובה זוהתיקון שאנו חווים כרגע - היה צפוי בהחלט ושום דבר לא חדש מעבר לעובדה שחיפשו משהו לרכב עליו בשאר השווקים בעולם הן באירופה ארה"ב ושאר היבשת באסיה בכדי לתקן ולעשות התאמות בשווקים שהתבקש לחלוטין מזמן - כרגע נוח יותר לתלות את האשם בסין ומה קרה בסין ? היא לא פשטה את הרגל הרי . היא לא קרסה קריסה קולוסאלית-סין פשוט חנתה חניית ביניים במעלה הדרך בהאטה מסויימת סביב 7 אחוז נמוך מהנתונים הקודמים ומהציפיות זה נכון . אבל למעשה גם 7 אחוז זה עדיין צמיחה גבוהה . בכמה ? מדינות בעולם כיום יש צמיחה כזו ! (לא אמתין לתשובה ורץ הלאה ) הכי נוח לתלות את האשם בסין לתיקון שאנו חווים היום . תיקון מתבקש בבורסת שנחאי ובבורסות העולם בדגש על תיקון . ולא מפולת !המצב כיום רחוק מזה בכדי לראות קריסה כל שהיא .שכן הרקע הכלכלי עולמי טוב ומעולה יחסית ( פרט למוקד או שניים מקומי ברמת מדינה כזו או אחרת כמו יוון ועוד .. ) התיקון יצא לדרך ואנו בסיומו לדעתי . הבורסות ישובו לעלות אם כי בהדרגה וסלקטיבית .תוך התאמת מחיר מחודשת ושערוך נאות והוגן . ואם נסתכל על הכלכלה הגלובלית הרי שהיא נמצא באחת התקופות עם נתונים טובים ומעולים
- פרופ' אבירם(איצ100) 14/09/2015 17:04הגב לתגובה זולמר אוטוקין הנכבד. נודה לך אם תאשר לנו להיות בקהל השומעים שלך בנושא שכתבת כאן. נא אמור היכן אתה מעביר הרצאותיך ודעותיך ונשמח לבוא ולכבדך ואף אולי(אם תרשה)לשאול שאלות.
- אבירם 14/09/2015 18:29מצטער על השמטת התואר. אבל, ממש לא ידעתי איך לקרוא ולאן לשייך את ד". יסלח לי כבודו אם נפגעת. לא זאת הייתה הכוונה.
- 18.עופר 12/09/2015 13:12הגב לתגובה זואז גם הנפט אמור לתקן למעלה מאחר וחלק גדול ממה ש"הוריד" אותו היה הפאניקה לגבי סין,לא?
- שלמה גרינברג 12/09/2015 16:55הגב לתגובה זוהסיבות לירידת הנפט מרובות והקטנה שבם היא סין, אסביר בכתבה הבאה מדוע אני מסכים עם GS שהנפט ייעצר בסביבות ה 20 $, כך כתבתי בתחילת ההתאוששות שלאחר משבר 2008.
- חיים 13/09/2015 15:52כזה....עכשיו אתה טוען שיגיע ל 20??
- 17.לא כל כך פשוט 12/09/2015 11:51הגב לתגובה זואך אחד לא יודע איפה זה יעצר וכמה זה ישפיע על הריבית. הבורסות לא אוהבות את זה והתנודתיות תמשך עד ההתייצבות בסין
- שלמה גרינברג 12/09/2015 17:16הגב לתגובה זוסך החוב האמריקאי באגחי"ם עומד (נכון ל 30.6.2015) על 18.15 טריליון $ 13.08 בידי "הציבור" ו 5.7 בידי הבנק המרכזי (הרוב מרכישות ההנזלה ב 7 השנים האחרוונות). הסינים מחזיקים ב 1.3 (לאחר שהחלו למכור כבר לפני כשנתיים) והיפנים ב 1.2 טריליון. הבורסות אדישות לחלוטין לנושא הזה עד כאן מפירסומי ממשלת ארה"ב. מכירות הסינים לא השפיעו עד כה, לא על הריבית ולא על תשואת האגחי"פ. הסינים "משחררים" סחורה, לא "זורקים סחורה והביקוש לאגחי"ם, למרות העלאת הריבית שמבטיחות הכותרות, גדול בהרבה מההצע. התנודתיות במניות (לזה אתה מתכוון כנרה) תימשך אבל לא בגלל מכירות האג"ח של סין.
- לשלמה 15/09/2015 12:17אתה תוקע נתונים חופשי והרבה ממש לא לעניין. אתה שוכח שפה ושם יש עוד כמה חכמים וידענים לפחות או כמו או אפילו הרבה יותר ממך. אז הפסק להנפיץ.
- 16.סקירה טובה ואופטימית - ללא ספק הכלכלה במערב בצמיחה (ל"ת)אין תחליף לבורסה 12/09/2015 11:40הגב לתגובה זו
- 15.מה קורה עם יתרות החוץ של סין (ל"ת)הם מבזבזים הכול? 12/09/2015 07:50הגב לתגובה זו
- שלמה גרינברג 12/09/2015 17:17הגב לתגובה זויש להם, כפי שתראה בכתבה, למעלה מ 3.5 טריליון והם לא מבזבזים הכול כי למרות הכותרות העודפים ממשיכים לגדול בכול חודש.
- 14.שלמה תעשה הרבה מקרו (ל"ת)שי 11/09/2015 20:03הגב לתגובה זו
- אני עושה כול הזמן (ל"ת)שלמה גרינברג 12/09/2015 10:12הגב לתגובה זו
- 13.Joe 11/09/2015 17:01הגב לתגובה זושלמה יצא לך לעקוב אחרי מארוול? לאחרונה ירדה שוב ל8-9$ יש לך רעיון מדוע ירדה ויורדת כך. הדוח כל כך רע?תודה ושנה טובה
- שלמה גרינברג 12/09/2015 10:12הגב לתגובה זוכנראה שאינך עוקב אחרי המאמרים!! למה שלא תתאמץ טיפה (ואיני מתכוון להעליב, זה חשוב לך כמשקיע לא פחות מאשר לי כפרשן) תבדוק ב http://www.mercurynews.com/business/ci_28797263/marvell-technology-drops-internal-probe-unexpected-loss כדוגמה (או בכול אתר פיננסי אחר). בגדול, המספרים אכזבו (הדו"ח אכן מאכזב), הודיעה על חקירה ומיד הוגשו תביעות. שנה טובה
- 12.אבי 11/09/2015 15:41הגב לתגובה זותודה על סקירה מעניינת. יש לי השגות על סין, אבל בינינו, אף אחד לא יכול לנתח באמת לא את ההווה ( שקיפות ) לא כל שכן את העתיד. איחולי שנה טובה לכולם
- 11.בני 11/09/2015 15:29הגב לתגובה זוהאחרונות,האם מחירה משקף בועה,בראייה לטווח ארוך,לדעתך זו עוד חברת חלום או קניית מעבדות ביו רפנרס ע"י החברה צופנת עתיד עם צפי לפיתוחים וצמיחה? תודה מראש על שנה מעולה של מאמרים וכתיבה,שנה טובה.
- חיים 12/09/2015 10:12הגב לתגובה זוהיום, אחרי שהמניה ירדה כמעט 50 אחוז מהשיא השווי הוא 5.5 מיליארד, הכנסות בחצי הראשון היו 72, הפסד נקי בחצי שנה 160 בקופה יש 220 מיליון. מצד שני שורה ארוכה של תרופות ובדיקות שכול אחת אם תאושר תהפוך אותה לחברה עם הכנסות של מאות מיליונים וגם מיליארדים בשנה (גם התקדמות במחקרים מביאה להם הכנסות גדולות כתוצאה מהסכמים עם חברות שותפות) הם עצמם לא יכולים לתת תחזית. מה שכן - המצב הזה והשאלות האלה תמיד נשאלו - גם כשנסחרה פי 2 מהיום וגם כשנסחרה בחצי מהמחיר היום.
- אם תחטט בכתבות ובתגובות "תגלה" את התשוהנ מאה פעם (ל"ת)שלמה גרינברג 12/09/2015 10:01הגב לתגובה זו
- בני 14/09/2015 01:23אכן אתה עונה לפחות פעם בשבוע על השאלה מה עתידה של אופקו,אך תמיד התשובה היא ללא שורה תחתונה,אתה מציג נתונים ואיך השוק מתייחס אליהם,אך האם אתה מאמין בחברה?חס וחלילה אם מחר בבוקר פרוסט לא מרגיש טוב,האם מניית החברה תקרוס,האם זו הצגה של איש אחד?תודה מראש
- 10.סוחר 11/09/2015 14:42הגב לתגובה זושלמה, דעתך על HZNP?
- שלמה גרינברג 11/09/2015 15:34הגב לתגובה זוזו חברה ביו פרמקולוגית אירית שמתמחה בתרופות לדלקת פרקים, כאב, פריחות וב"מחלות מיוחדות", קצב ההתפתחות שלה, מאז נוסדה רק לפני עשר שנים, מהיר מאוד והיא מזכירה לרבים חברות כמו אלרג'ן, GILD או פריגו ולכן המניה עלתה כך.
- 9.מה דעתך על OTIV לאחר החלפת המנכ"ל? (ל"ת)שלמי 11/09/2015 13:08הגב לתגובה זו
- נחיה ונראה, איני מכיר אותו (ל"ת)שלמה גרינברג 11/09/2015 15:18הגב לתגובה זו
- 8.אבי רומנו 10/09/2015 19:48הגב לתגובה זוליברטי גלובל. Liberty globalדעתך (אם מכיר)תודה ושנה טובה
- שלמה גרינברג 11/09/2015 09:09הגב לתגובה זוזו חברת הכבלים הגדולה בעולם, אחת החברות שהקים ומוביל "מלך הכבלים" האמריקאי ג'ון מאלון. דעתי? תסתכל על הגרף, תחקור קצת ברשת, תשווה עם מתחרות ותבדוק יכולותיו של מאלון ואז תוכל להחליט לבד או שתפנה ליועץ
- 7.שאלה מצוינת ליועץ שלך (ל"ת)שלמה גרינברג 10/09/2015 18:56הגב לתגובה זו
- 6.נייס גיא 10/09/2015 18:10הגב לתגובה זורוצה אחת מהארבע ומתקשה להחליט...Cvx, hp, kmi. מי כדאי?
- 5.אורי 10/09/2015 17:33הגב לתגובה זובזמנו כתבת על כל מיני סלים שמכסים חב תרופות ועוד שוקי מתעוררים השאלה לאור המצב ירדות רצופות יש טעם עדיין להישאר בהם או להיפרד מהם בהפסד כואב תודה
- ראה תשובתי ל 6 (ל"ת)שלמה גרינברג 10/09/2015 18:57הגב לתגובה זו
- תגיד לי שזה לא הזיה 10/09/2015 17:55הגב לתגובה זואו שאתה מושתל של הרשות לניירות ערך ? מדהים איך הבבון הממוצע לא חושב שניה לפני שהוא מנסח שאלה.
- אורי 10/09/2015 20:46להעליב אנשים אבל לא חשוב אני סולח רק שתדע לך אני נעזרתי הרבה בשלמה כן זה לא בושה אתה כנראה קליבר גדול
- כאן לא מקבלים ייעוץ בשביל זה יש יועצים, שנה טובה (ל"ת)שלמה גרינברג 10/09/2015 17:51הגב לתגובה זו
- 4.tch 10/09/2015 16:56הגב לתגובה זוכשהם מודיעים על פוזיציית שורט ומחיר יעד של 25 (טווח קצר) ו נמוך יותר לטווח ארוך. לפני כן הלך להם קלף יפה בתחזית דומה לגבי גופרו ואמברלה. השאלה שלי איך חברות כאלה לא "נשרפות" כלכלית - הרי יש אין סוף גופים מוסדיים עם השקעות אדירות בחברות הנל. ההרגשה היא שאם מחר הם יפרסמו פוזיציה דומה על פייסבוק או גוגל - גם הם ירדו עשרות אחוזים רק מהבהלה שהם יוצרים. כשכול מיני "גורואים" אחרים מפרסמים - אנחנו צוחקים, אומרים לעצמינו "איזה הזוי הוא" ועוברים לכותרת הבאה.
- שלמה גרינברג 10/09/2015 19:28הגב לתגובה זולפני שנגיע למוביליי הרשה לי לשבח את קבוצת סיטרון כאחת היותר מקצועיות שיש. הם הראשונים (שנתיים אחרי) שהזהירו מהשקעות במניות חברות סיניות וידועים בבדיקות המקיפות והמעמיקות שלהם. לגבי MBLY לפי מה שקראתי הטענה שלהם היא לגבי הערך הלא מוצדק בגובהו של החברה ובזה אני מסכים אתם וגם כתבתי כך בכתבה שעשיתי עליהם. יחד עם זאת אתה צריך לזכור שהם מתמחים במכירות שורט וכיוון שכך הם לא "מתביישים" להקצין את מסקנותיהם כיוון שברורה להם השפעתם. לגבי מוביליי צריך לבדוק הטענה שלהם לגבי ה IP, נראת לי מוזרה מאוד אבל מי יודע? הם גם נכשלו לא פעם אז צריך להתייחס עם גרגר מלח. על FB או GOOG השפעתם תהיה שולית
- 3.jim Chanos 10/09/2015 16:42הגב לתגובה זולא התייחסתה לכך שקצב האינפציה בסין 2% וגידול האוכלוסיה -0.6% מה שאומר הכלכלה צומחת ב4.4 ראלית.עכשו 40% מהתוצר מיוחס לענף הבניה ודיור ששם נמצאת הבועה האמתית-לאורך שנים סין בונה ערים ענקיות,שדות תעופה בקצב מטורף ע׳׳מ להראות צמיחה בתוצר.בפועל ישנם עשרות ערי רפאים ושדות תעופה שוממים,לא לחינם הצריכה לנפש כאחוז מהתוצר מהנמוכים בעולם.ההסטוריה מלמדת שהסקטור הפיננסי חוטף הכי החזק כתוצאה ממשבר נדל׳׳ן(יפן בתחילת שנות ה90 ומשבר הסאב פרייים ועוד).וזהו הסיכון האמיתי ולא ׳׳האטה׳׳ כלכלית כיוון שמשבר אשראי בסין ירסק תשווקים המתעוררים ועלול לגרום למשבר עולמי. משום מה האנאסלטים ואתה מתעלמים מסיכון זה,ג׳ם צ׳אנוס מתריע על כך מ2009. http://data.worldbank.org/indicator/NE.CON.PETC.ZS http://www.bloombergview.com/articles/2013-07-21/what-s-in-a-number-in-china-not-much https://www.youtube.com/watch?v=uxjwhk1ktNw
- שלמה גרינברג 10/09/2015 18:03הגב לתגובה זוהצריכה לנפש בסין אינה מהנמוכים בעולם, היא נמוכה מאוד בהשוואה למדינות המפותחות ואם תחזור למאמר ותקרא בעיון ותאזין למומחה ממורנינגסטאר תראה התייחסות לכך. אף אחד, בטח לא אני מתעלם מסיכון האשראי בסין סין נמצאת במשבר אשראי שנמשך כבר למעלה מ 3 שנים אלא שהסיכוי שהמשבר "ירסק" את השווקים נמוך כי למדינה, נכון לסוף אוגוסט, 3.56 טריליון דולר ברזרבות. לבסוף, תנסה לחשוב למה כתב צ'אנוס את מה שכתב ב ואתן לך רמז, תבדוק במה גדולתו באמת. 2009 שנה טובה
- פיני 13/09/2015 11:351.האם אתה מודע לכך שמחקו ל330 מיליון סינים את החסכונות במפולת הנוכחית בבורסה הסינית. 2. כ-30% מחברות הסיניות אינו נסחרות יותר בבורסה . הסיבה הלא רשמית כי פשטו את הרגל. 3. הממשל הסיני חייב לפחת את המטבע המקומי יותר מ1.9% אחוז הרבה חברות סיניות יפשטו את הרגל כתוצא מכך שלקחו הלוואות במטח.
- תודה על התשובה לעניין.שנה טובה והרבה הצלחה וברכה (ל"ת)jim Chanos 10/09/2015 19:55
- 2.אריאל 10/09/2015 14:08הגב לתגובה זושלמה - אתמול ראדא הודיע רשמית שמשרד הבטחון בחר בא במיידי למכ״מ נגד ירי תלול מסלול אשר ימגן את עוטף עזה וכנראה בהמשך מכרז על הגבול הצפוני . האם אתה רואה בהודעה הזו משהו מהותי שמשנה מצב למרות מחיר המניה שמשקף סטרטאפ ?
- שלמה גרינברג 10/09/2015 14:50הגב לתגובה זונתחיל בכך שמזה כמה שנים, מאז פרסמה החברה את האסטרטגיה החדשה שלה, אני טוען שראדא, בדיוק כמו כמה חלומות טכנולוגיים אחרים, צריכה לתפוס פינה קטנה בכול תיק השקעות כי החברה בצעה מהפך עסקי לתחומים חמים ביותר אלא שמהפך כזה דורש זמן, הרבה זמן וכסף, הרבה כסף .ולבסוף יכולות הובלה ניהוליות. עד כה היו "סיפורים" אבל מה ש החלטת משרד הביטחון עושה למעשה היא מבטיחה תזרים מזומנים ומעלה את ראדא על מפת ההתעניינות בוול סטריט שאוהבת את נושא ההגנה החכמה וגם תומכת בסיפורי העבר. הנקודה המעניינת היא שראדא "ניצחה" במכרז את אלתא וזה יפנה תשומת לב לחברה כעת, משהגיע החוזה. מדובר בפוטנציאל גדול שמצדיק אפילו ניסיון רכישה ע"י תעשייה אווירית, אלביט מערכות ועוד אבל כרגע קשה להעריך מתי ההזמנות יהפכו לכסף אמתי.
- דוד 10/09/2015 14:43הגב לתגובה זולמה אין סכום של ההזמנה ? בכמה מכמי"ם מדובר ? מה תהיה ההשפעה על הדו"ח שהיה חלש ? והשאלה הגדולה מתי צפוי הזמנות גדולות ?
- שקל תשעים. (ל"ת)ג'וש 10/09/2015 15:12
- גלעד 10/09/2015 15:11כרגיל רב הנסתר על הגלוי אבל ... תוצאות רבעון 4 או רבעון 1 2016 יכולות לבשר על מפנה גם במכירות וגם ברווחים . יותר סביר ב 2016 . אבל ... אם השווקים יחשבו שמפנה בדרך הם יגיבו לפני , מהר, ובאלימות . ראה גרף ספטמבר שנה שעברה שהמניה טסה ל 6 דולר על כלום . ההרגשה שהפעם יש משהו אמיתי שעבר ואושר ע״י משרד הבטחון . על כמויות ומספרים ? נדע בדיעבד יש גם עניין של ביטחון שדה ? אולי - לא יודע ...
- 1.גלעד 10/09/2015 13:22הגב לתגובה זושלמה בהחלט מבין ומקבל את ההסבר שלך לתיקונים ולתנודתיות , אבל כל הנ״ל תאור מצב ... אין בכתבה תשובה איפה ובאיזו רמה הערכים הכלכליים בוול סטריט מיישרים קו עם המיין סטריט ? השאלה היא ממרום ניסיונך האם אנו לקראת סוף התיקון ? האם זמן הקניות הגיע ? האם השווקים יקבלו עוד מימוש אם הפד יעלה ריבית והשווקים ירעדו ? לתשובתך אודה - בברכת שנה טובה וחג שמח .
- שלמה גרינברג 10/09/2015 13:53הגב לתגובה זויש אומנם כמה סימנים שמעידים על תחתית או שפל אבל כולם נודעים בדיעבד וכולם אופייניים אך ורק למקרה הספציפי. המקרה הנוכחי, כפי שניסיתי להסביר בכתבה, שונה לחלוטין מכול מקרה בעבר מה גם שכול תיקון וגיאות מאז 2009 מלווה בשטף הולך וגדל של כותרות בלתי ענייניות (כמו הכותרת במאמר הזה). אם מישהו היא מפתח פלטפורמה של, "איפה ובאיזו רמה הערכים הכלכליים בוול סטריט מיישרים קו עם המיין סטריט" שגם עובדת השוק היה נסגר. את דעתי על העלאת הריבית הסברתי עשרות פעמים. אין לה שום משמעות ברמות הנוכחיות אבל אם "השוק ירעד" או לא, נחכה ונראה. שנה טובה