הניירות שיגנו על תיק ההשקעות שלך מגל ההתייקרויות שלפנינו

צחי קלמין, מנהל השקעות ומחקר ב-MORE בית השקעות, בוחן את תנאי הרקע שמובילים לגל העליות במחירי המוצרים השונים במשק וממליץ להגדיל את החשיפה בתיקי ההשקעות לאג"ח צמודות מדד
צחי קלמין | (6)

אנו עומדים בפני גל של עליות מחירים חדות במשק, בחודש ספטמבר הקרוב צפוי המע"מ לעלות באחוז ולהגיע לשיעור של 17%. בשבוע שעבר פרסמה החטיבה למחקר כלכלה ואסטרטגיה של משרד החקלאות סקירה מקיפה ובה תחזית מדאיגה לגבי מחירי מוצרים מן החי. ע"פ כלכלני משרד החקלאות צפוי מחירם של החלב, הביצים ופטם וההודו לעלות בשיעורים חדים של בין 6%- 17% עד סוף השנה. הסיבה לכך נעוצה בתופעות של מזג אויר חם עם מיעוט גשמים.

במערב התיכון של ארה"ב ישנה בצורת הגרועה מאז 1956, אירופה המערבית, לרבות צרפת ורוסיה אף הן סובלות מפגיעה בייצור הסחורות החקלאיות. אנו נמצאים בתקופה שבה יבולי כמעט כל הגרעינים עוברים סוג של משבר. התירס, הסויה והסורגום (דורה) המהווים את המרכיב המרכזי במזון בעלי חיים עלו בחריפות במהלך החודשיים האחרונים וצפויים לעלות עד סוף השנה בצורה ניכרת. סיבה נוספת לעליית המחירים ניתן למצוא בגידול המתמשך בשטחים החקלאיים לייצור אנרגיה, (דלק ביולוגי מסוג אתנול, מתנול וביו דיזל). על חשבון שטחי הגידול של התירס, השעורה והחיטה לייצור מזון לבעלי חיים ולאדם. לפי הדו"חות האחרונים של מדינות ה-OECD ורשות המזון והתרופות של ארה"ב (ה- FDA), המגמה תימשך באופן משמעותי גם בעשור הבא.

למעשה, ע"פ כלכלני משרד החקלאות, גל ההתייקרויות של מוצרים מן החי הוא וודאי, גם מחירי השמנים יעלו עד לסוף השנה ונראה שהאורז לא יאחר. מחירי הקמח והלחם החלו כבר לעלות. מאידך המוצרים היחידים שלא נפגעו הם סוכר וכותנה. בגזרת האנרגיה, גם מחירי הדלקים לא עושים עימנו חסד, בתחילת החודש הקרוב צפוי מחיר הדלק לטפס לרמתו הגבוהה ביותר שנרשמה אי פעם.

לפיכך, מניתוח עליית המחירים העתידית, אנו סבורים כי המדד צפוי להרים את ראשו לקראת סוף השנה כאשר תחזית האינפלציה ל-12 החודשים הקרובים עומדת על 3% ומדד המחירים לצרכן בשנת 2012 תעמוד על 2.8%.

בהסתכלות על חלקו הסולידי של תיקי ההשקעות, אנו מוצאים כי יש מקום להגדיל את החשיפה בתיקי ההשקעות לאג"ח צמודות מדד כאשר מומלץ להתמקד בחלקו הקצר של העקום הצמוד. בהמשך מסמך זה נציג מס' אגרות חוב אשר יש ביכולתן להגן על תיק ההשקעות במקרים של עליות חדות בציפיות האינפלציוניות. ברשימה הנ"ל התמקדנו באגרות חוב בעלות תשואות סבירות להשקעה ביחס לתנאיי השוק.

אבגול: הינה חברה טכנולוגית גלובלית, העוסקת בפיתוח ייצור ושיווק בדים לא ארוגים, בעיקר לתעשיית החיתולים. החברה מייצרת כ-10% מחומרי הגלם לחיתולים בשוק העולמי ובין לקוחותיה העיקריים של החברה ניתן למצוא את פרוקטר אנד גמבל וקימברלי קלארק. לחברה 12 קווי ייצור, מתוכם 3 קווים בארה"ב, 2 קווי ייצור בסין, אחד ברוסיה והיתר בישראל. מרבית מכירות החברה הינן בחו"ל. הכנסות אבגול ברבעון הראשון של שנת 2012 הסתכמו בכ-75.3 מיליון דולר, הרווח הנקי ברבעון זה הסתכם ב-9.1 מיליון דולר.

בחודש מאי השנה גייסה החברה 255 מיליון שקל, באמצעות הנפקת אג"ח שקלי (סדרה ב'), כמו כן, חברת האם של אבגול , פטרוכימיים, נמצאת במו"מ מתקדם עם קרן אתמבה הבריטית להעברת השליטה בחברה בפרמייה משמעותית מעל מחיר השוק.

אלרוב נדלן: הינה חברה המוחזקת על ידי חברת אלרוב ישראל בשיעור של כ- 77.2%, מחזיקה ומתפעלת נכסי נדל"ן מניב ועוסקת בייזום, בניה וניהול של נכסי נדל"ן הכוללים דירות מגורים למכירה, שטחי מסחר, משרדים ומלונות יוקרה כגון, מלון מצודת דוד ומלון ממילא בירושלים. בחו"ל פועלת החברה בתחום הנדל"ן המניב במערב אירופה והיא מתמקדת בעסקאות פיננסיות בעלות שיעורי תשואה גבוהים ובנכסים בעלי שוכרים ברמה גבוהה ולטווח ארוך. ההכנסות ברבעון הראשון של השנה הסתכמו בכ- 182.2 מיליון שקל, והרווח הנקי ברבעון זה הסתכם בכ- 19.9 מיליון שקל. בחודש יולי האחרון גייסה החברה בהנפקת אג"ח צמודה למדד (סדרה ב') סכום בהיקף של 230 מיליון שקל.

ביטוח ישיר: הינה חברה מובילה להשקעות בתחום הביטוח, פיננסים ונדל"ן מניב. פעילותה בתחום הביטוח מתרכזת בעיקר בביטוח רכב ללא שימוש בסוכנים. החברה מחזיקה ב- 100% ממניות חברת איי.די.איי ביטוח, 63% מחברת אדגר, 28.56% מבית ההשקעות מיטב ו- 100% מחברת מימון ישיר המעניקה הלוואות לרכישת כלי רכב. את הרבעון האחרון סיימה החברה עם גידול של כ- 10% בסך ההכנסות לכ- 406 מיליון שקל, הרווח הנקי הסתכם בכ- 20.9 מיליון שקל. לאחרונה הודיעה חברת הבת אדגר כי היא השלימה את העסקה למכירת 25% ממרבית נכסיה בקנדה לקרן פנסיה קנדית תמורת כ- 99 מיליון דולר קנדי (כ- 376 מיליון שקל).

מבני תעשיה: הינה חברת נדל"ן בינלאומית העוסקת בייזום, הקמה ורכישה של מבנים לתעשייה, משרדים, מסחר ומגורים. החברה פועלת בישראל ובארצות רבות בחו"ל, בכללן ארה"ב, קנדה, גרמניה, צרפת, שוויץ, הולנד, סרביה ותאילנד. בנוסף לחברה אחזקות בחברות כלולות אשר פועלות בישראל, רוסיה, הודו, ובמדינות חבר העמים. שטח המבנים להשכרה, בארץ ובחו"ל, עומד על כ- 1,869 אלפי מ"ר, מתוכם כ- 499 אלפי מ"ר בחו"ל. שיעור התפוסה הינו- 91%. ההכנסות ברבעון הראשון של השנה הסתכמו בכ- 174.4 מיליון שקל, והרווח הנקי ברבעון זה הסתכם בכ- 20.5 מיליון שקל. בתקופה האחרונה פעלה מבני תעשיה לצורך מימוש נכסים, החל ממכירת שטחי משרדים בהרצליה וזכויות בפאואר סנטר בבאר שבע ועד מכירת זכויות בקניון SunnySide ובנכס צ'קפארם בקנדה.

אפריקה מגורים: החברה מתמחה בהקמת שכונות מגורים המציעות שירותיים קהילתיים כוללים תחת המותג "סביונים" החברה פועלת בישראל בלבד בלב אזורי ביקוש. החברה פרסמה החודש את תוצאותיה הכספים לרבעון השני של השנה מהם עולה כי ההכנסות הסתכמו בכ- 225.9 מיליון שקל, נתון זה מהווה גידול חד של כ- 44%. אשר נובע בין היתר ממכירת מקרקעין (שוק אשכנזי) . את שורת הרווח סיימה החברה בדומה לרבעון המקביל אשתקד, הרווח כאמור הסתכם בכ- 14 מיליון שקל. בחודש מאי השנה גייסה החברה סכום בהיקף של 145 מיליון שקל באמצעות הנפקת אג"ח (סדרה ב').

מרבית החברות אותן סקרנו במסמך זה הנפיקו לאחרונה אגרות חוב לטווחים ארוכים , דבר אשר מחזק את יכולת שירות החוב של החברות הללו בטווח הקצר. כמו כן, ניתן לציין גם את דלק קבוצה כג' ואת חשמל 22 כאגרות חוב מעניינות להשקעה בתקופה הקרובה.

לסיכום: אנו עומדים מדדים גבוהים בתקופה הקרובה , ע"פ הערכות מדד חודש אוגוסט צפוי לעלות בשיעור של 0.6% ומדד חודש ספטמבר צפוי אף הוא לעלות בשיעור של 0.7%. העלאת הרכיב הצמוד בתיקים תוך התמקדות בחלקו הקצר של העקום הצמוד יש בכוחו להגן על נכסי תיק ההשקעות ואף לתרום לריווחי הון בטווח הקצר בינוני.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    26/08/2012 13:33
    הגב לתגובה זו
    מבין כולם אלרוב נדלן נראית הכי טוב
  • 5.
    האם אתם קונים את האגחים האלו בקרנות הנאמנות שלכם? (ל"ת)
    יועץ בסניף 26/08/2012 12:35
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רבקה 26/08/2012 12:10
    הגב לתגובה זו
    וזאת יכולה להיות מלכודת
  • 3.
    באמת כתבה מעניינת (ל"ת)
    אחות של שושנה 26/08/2012 12:00
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אחד העם 26/08/2012 11:24
    הגב לתגובה זו
    גם אני סבור כי האג"ח שלה הוא קנייה טובה עם מרווח סביר
  • 1.
    שושנה 26/08/2012 11:17
    הגב לתגובה זו
    בחור ממש מוכשר, אחד הכתבות אם לא ה....
ניתוח טכני
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot
ניתוח טכני

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות

זיו סגל |
נושאים בכתבה ניתוח טכני


באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה  S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר. 

את ההזדמנות שנוצרה ממחיש הגרף של הראסל 2000 שמיוצג כאן על ידי קרן הסל IWM. אחרי קפיצת הקורנה היא תקנה תיקון מתאים של 50% ואז טיפסה בהדרגה אל השיא ופרצה אותו. מכאן אמור להתפתח מומנום של מגמת עליה. על גרף העוצמה ההשוואתית אפשר לראות את חולשתה המתמשכת מול ה – S&P500 וכעת השאלה האם מערכת יחסים זו אכן משתנה. זהו אינדיקטור שנצטרך לעקוב אחריו.


מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל  IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

המטוס מספר 1 של מדינת ישראל

מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה



עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס

מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?

אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.

הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה. 

מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.

באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.