פט גלסינגר אינטל
צילום: אינטל

כמה מרוויח מנכ"ל אינטל ואיך זה שמנכ"ל נייס מרוויח יותר ממנו?

אדיר בן עמי | (5)

פט גלסינגר מנכ"ל אינטל הרוויח בשנה שעברה 16.8 מיליון דולר בשכר ובהטבות לרבות בונוסים ואופציות למניות אינטל. בשנת 2022 הסתכמה חבילת השכר וההטבות ב-11.6 מיליון דולר ובשנת 2021 בה נכנס לאינטל אחרי שמינכל את VMware קיבל שכר ובעיקר תגמול הוני (אופציות ומניות) בסכום פנומנלי של 178.6 מיליון דולר. סוג של מענק חתימה מתוגבר מאוד.

בסיכום של 3 שנים קיבל גלסינגר כ-206 מיליון דולר, רוב הסכום (כפי שניתן לראות בטבלה למטה) הוא תגמול הוני שמורכב ממניות ואופציות. בשל עליית ערך המניה  הערך של החבילה שקיבל גלסינגר השביחה בסכום מוערך נוסף של כ-100 מיליון דולר. כלומר מדובר על חבילה כוללת בשווי כלכלי נוכחי של כ-306 מיליון דולר בשלוש שנים - מעל 100 מיליון דולר בשנה.

אנקדוטה קטנה - אתמול פרסמנו את נתוני השכר של מנ"ל נייס ברק עילם, המנכ"ל עם השכר הגבוה ביותר מבין החברות הישראלית והוא מסתבר עולה על השכר של פט גלסינגר בשנה שעברה - עילם קיבל שכר והטבות בסכום כולל של כ-25 מיליון דולר - כ-50% מעל השכר של גלסינגר.

לצמרת מקבלי השכר באינטל:

מניית אינטל עלתה בשנה שעברה בשיעור חד - כ-60%, בעיקר על רקע הפנמה של וול סטריט שהחברה תהפוך לדומיננטית בתחום ייצור השבבים. מאז היא מתנדנדת בהמשך לביצועים חלשים מהמצופה. אינטל שונה ממתחרותיה בכך שהיא פועלת בשני התחומים בתעשייה - ייצור שבבים ופיתוח שבבים. על רקע הרצון וההשקעה של הממשל האמריקאי להחזיר את הייצור הביתה, ובמקביל לשינוי המודל העסקי של אינטל, צפויה החברה להיות בראש וראשונה חברת ייצור שבבים והיא משקיעה בארה"ב וגם ברחבי העולם (לרבות בישראל) סכום של מעל 200 מיליארד דולר בהקמת מפעלים שבבים. 

בתחום עיצוב ופיתוח השבבים אינטל אומנם לא מובילה, אבל היא לא מוותרת על התחום, רק שהוא לא יהיה המרכז שלה. נזכיר שאינטל נמצאת מרחוק בתחום שבבי ה-AI לעומת אנבידיה, למרות שהבאנה לאבס הישראלית נרכשה על ידי אינטל להיות הפתרון לאנבידיה. בשלב מסוים זה אכן נראה כך, אבל משהו קרה בדרך (להרחבה: החברה הישראלית שיכלה להיות אנבידיה)

לקריאה נוספת

בין אנבידיה, לאיטליה ולממשל האמריקאי: מה עובר על אינטל?

קיראו עוד ב"גלובל"

> אינטל רחוקה מאנבידיה - האם היא יכולה לעשות קאמבק?

מלחמת המעבדים: אינטל, אנבידיה ו-AMD, מי הכי טובה ומי הכי זולה?

הבית הלבן הכריז לאחרונה על מענקים נוספים לאינטל בהמשך לחוק השבבים והמדע שאושר באוגוסט 2022, כחלק ממלחמת השבבים המתנהלת בין המעצמות, ובפרט בין וושינגטון לבייג'ינג. 

חוק השבבים הינו תוצר ישיר של שורת סוגיות גיאופוליטיות, ובראשן צוואר הבקבוק בשרשרת האספקה של השבבים שהיווה בעיה מתמשכת מאז תחילת משבר הקורונה במהלך 2020. לכך הצטרף המתח המתמיד בין ארה"ב לסין שהגיע לשיאים חדשים תחת הממשל הקודם, והמשיך לתסוס בתקופת שלטונו של ביידן.

ארה"ב חוששת ממחסור באספקת שבבים שהם חומר הגלם הבסיסי של עולם הטכנולוגיה על מוצריו ומכלול המערכות שלו. החברה הגדולה בעולם TSMC הטייוואנית מאויימת על ידי הממשל הסיני כאשר סין רואה את טיוואן כחלק משטחהעביר את החוק ונתן תמיכה רבה לחברות השבבים ובראשן אינטל.

אינטל צפויה להשקיע עד 100 מיליארד דולר בארה"ב בדגש על האתרים באריזונה, ניו מקסיקו ואורגון. מה שלטענתה ייצר 20,000 משרות בנייה ו-10,000 משרות ייצור. בנוסף היא צפויה להשקיע מעל 70 מיליארד דורל ברחבי העולם לרבות בגרמניה וישראל. 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    נהול כושל 29/03/2024 17:52
    הגב לתגובה זו
    הx86 מונע אופטימיזציה תחרותיתתאינטל הפסידה במרוץ למזעור ובמרוץ לסלולאר וללבישים.בגלל מנהלים שלא רצו להשקיע בפיתוח וחיו בענן של חשיבות עצמית כשחשבו שהובלה היא לנצח.העיקר שבעלי המניות יהיו מרוצים.
  • 4.
    גדעון 29/03/2024 11:14
    הגב לתגובה זו
    או שהדירקטוריון חותמת גומי. למרות שברק עילם מנהל מעולה.
  • 3.
    הגיע 29/03/2024 10:25
    הגב לתגובה זו
    אז כאן מאבדים את הצפון ומרפדים אותו הלוך ורפד ללא הצדקה
  • 2.
    מיכה 29/03/2024 10:05
    הגב לתגובה זו
    להפסיק הטבות לחברות האלו שיילכו לעבוד בהודו
  • 1.
    מדהים כמה הם זולים ואיזו הדמנות פנטסטית לטווח הבינוני. (ל"ת)
    עמית 29/03/2024 09:29
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.