לונדון
צילום: Alex Block/UNSPLASH

קנו מניות נדל"ן באירופה - "תנאי השוק אינם של בועת נדל"ן; משקל יתר לנדל"ן באירופה"

סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי של לומברד אודייר - "המחירים של נדל"ן למגורים עלו בעקבות היצע המוגבל. חברות נדל"ן נסחרות בדיסקאונט גבוה לשווי הנכסים הנקי שלהן (NAV), ביחס לעבר. זו הזדמנות השקעה"; וגם איך משקיעים בנדל"ן באירופה? 
נתנאל אריאל | (1)

סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי של לומברד אודייר השוויצרי, המתמחה בבנקאות פרטית, מתייחס בסקירתו השבועית לסקטור הנדל"ן: "מאז תחילת המגיפה מחירי הבתים בארה"ב עלו ב-35% בממוצע לפי נתוני אתר Zillow. מה שדחף את מחירי הדירות למעלה היה בין היתר עלייה בחסכונות הצרכנים בזמן הסגרים של מגיפת הקורונה, העבודה מהבית, אשראי זול ומחסור בכח עבודה ובחומרי בניין. לחצים לטווח ארוך יותר דוגמת היצע בתים חדשים מוגבל ומחירי שגירות גבוהים, תרמו אף הם לביקוש לבתים".

בפועל,  באזורים רבים, לרבות ניו יורק  מחירי הדירות עלו בהרבה מעל הממוצע ואפילו ב-100%. עליית מחירי הדירות היא לא תופעה ספציפית לארה"ב, ברוב העולם המערבי מחירי הדירות מזנקים. בקנדה הם עלו ב-50% בשנה וגם אצלנו הם זינקו ב-15% ב-12 החודשים האחרונים.  

 

האם זו בועת נדל"ן עולמית? להערכת מונייה אנחנו לא בבועה. אבל הוא לא מתחייב לכיוון השוק בהמשך- "משכנתאות יקרות יותר, במקביל לעלייה בריבית, יחד עם עלייה ביוקר המחייה יפגעו בהכנסות ובחסכונות של משקי הבית ויוציאו בסופו של דבר רוכשים פוטנציאלים משוק הנדל"ן וכך הביקוש יקטן".

האם זה אומר שירידת מחירים בפתח. לא בהכרח. מונייה מציג את צד ההיצע -  "האינפלציה הגבוהה תהפוך את היזמות בתחום הנדל"ן ליקרה יותר ותפגע משמעותית ברווחיות של יזמים בתחום". זה אומר שבמקביל לירידה בביקושים הוא צופה לירידה בהיצע. במצב כזה קשה לנבא מה יהיה חזק יותר, איזה צד ייגבר ולכן לא ניתן לדעת לאן השוק הולך.   

 

"השוק האמריקאי אינו יוצא דופן במאפיינים האלו", מוסיף מונייה, "שווקי הנדל"ן למגורים בצרפת , גרמניה, בריטניה ושוויץ לדוגמה מראים מאפיינים דומים. כל אחד מהשווקים האלו מראה כעת שיאים של מחסור בדירות חדשות בין היתר כתוצאה ממחסור בכח עבודה וחומרי בנייה יחד עם ביקושי שיא היסטוריים לאחר הקורונה. שיעורי אי תפוסה בצניחה גדולה. אלו אינם המאפיינים של בועת דיור קלאסית". אז אתם רואים את עליות המחירים, זה נראה לכם מוגזם, והנה יש כלכלנים ומומחים שסבורים שאנחנו לא בבועה.

מוניה אפילו מציע לגוון את ההשקעות עם נדל"ן - "משקיעים מחפשים לגוון את הפורטפוליו שלהם בתקופת ריבית נמוכה באמצעות נדל"ן. השקעות נדל"ן מציגות ביצועים טובים גם בסייקלים של אינפלציה. ההיצע הנמוך מלמד על כך שאנו לא צפויים לראות נפילת מחיר בשנה הקרובה לפחות.

"נדל"ן ממשיך להיות חלק חשוב בתיק ואנו בהמלצה של משקל יתר לחשיפה לנדל"ן באירופה. אנו מעדיפים את אירופה ובעיקר את סקטור המסחר והלוגיסטיקה ואת סקטור הדיור מפני שחלק גדול מהשוק מוגן אינפלציה".

קיראו עוד ב"גלובל"

 

"המחירים של נדל"ן למגורים עלו מהלך המגיפה בעקבות המצאי המוגבל. חברות נדל"ן ציבוריות נסחרות בדיסקאונט גבוה יותר לשווי הנכסים הנקי שלהן (NAV), ביחס לעבר. זה משאיר מקום להזדמנויות בקרב סקטורים שונים באירופה, כשמשרדים ומסחר נסחרים בדיסקאונט של 25% ביחס ל-NAV, גבוה יותר מהממוצע ב-15 השנים האחרונות".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בנצי 20/04/2022 19:34
    הגב לתגובה זו
    כן כל הכבוד לכתבה הנחמדה מדוע אין שמות של מניות מומלצות
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.