אילון מאסק דוג
צילום: צילום מסך מתוך טוויטר

שינויים ראשונים בטוויטר בעקבות מאסק? בינתיים רק הצעות בציוצים

החל משבוע שעבר אלון מאסק הוא בעל המניות הגדול בטוויטר וחבר הנהלה, כעת הוא מציע, דרך ציוצים בטוויטר כמובן, מספר שינויים כדי להפוך את השרות בתשלום "טוויטר בלו" שעד כה לא עורר עניין, ליותר אטרקטיבי
גיא טל | (1)
אלון מאסק, האיש  העשיר בעולם, החליט לאחרונה שטסלה וספייס איקס ועוד מיני יוזמות מהפכניות כמו חיבור המוח האנושי לבינה מלאכותית או הקמת מנהרות תת קרקעיות לתחבורה סופר מהירה בין ערים, אינם מספיקים לו, והוא רוצה גם להשקיע בטוויטר TWITTER INC , כך נודע בשבוע שעבר על הפיכתו לבעל המניות הגדול ביותר בטוויטר עם 9.2% ממניות החברה. עד מהרה התברר שהוא לא מתכנן להישאר משקיע פאסיבי בלבד, ומלבד צרור ציוצים ברשת החברתית האהובה עליו על שינויים אפשריים שאולי כדאי לבצע ברשת ועל התפקוד שלה, התברר שהוא גם עתיד להצטרף לצוות ההנהלה של החברה. כמו כן, הצהיר מאסק שהוא מקווה לעשות "שינויים משמעותיים" ברשת החברתית בחודשים הקרובים. כעת נראה שהוא כבר מתחיל לפעול למען שינויים בפועל, כשהפרויקט הראשון בו יתמקד ככל הנראה הוא שרות ה"טוויטר בלו", שהוא שרות מנויים בתשלום הראשון של החברה. אמנם עדיין לא מדובר על צעדים אופרטיביים, אלא על הצהרת כוונות, בדרך האהובה על מאסק - ציוצים בטוויטר כמובן.  נכון לעכשיו השרות בתשלום של טוויטר נראה שומם למדי שכן אין בו כל כך פיצ'רים אטרקטיבים שיגרמו למישהו לשלם על השרות הזה. כרגע כולל השרות אפשרות לראות את הציוצים ולערוך אותם לפני שהם משוגרים, איקונים מותאמים אישית ואפשרות להוספת סימניות. בסדרה של ציוצים הציע מאסק מספר שינויים בשרות התשלומים. ראשית הוא הציע שכל מי שנרשם יקבל באופן אוטמטי סימון של אימות משתמש (וי כחול).    בנוסף, הציע מאסק שלמשתמשי השירות יוסרו כל הפרסומות. הסיבה לכך היא ש"הכוח של תאגידים להכתיב מדיניות כל כך גדול, כיון שטוויטר תלויה בכסף הפרסומות כדי לשרוד". על ידי יצירת ערוץ הכנסות שלא תלוי בפרסום מקווה מאסק להתשחרר מהתלות הזו. נזכיר שחברת טסלה שבשליטת מאסק הוציאה בכל שנות קיומה 10 דולר על פרסומות. בתגובה לציוץ מאחד מהמשתמשים מארגנטינה שקרא להנחה במדינה הדרום אמריקאית המתמודדת עם קשיים כלכליים כתב מאסק שהתמחור בהחלט צריך להיות פורפרציונלי לכוח הקניה ולמטבע המקומי של כל מקום (אם כי כעת השרות בכלל לא פועל בארגנטינה, אלא רק בארצות הברית, קנדה, ניו זילנד ואוסטרליה). כמו כן טען מאסק כי המחיר צריך לרדת ל-2 דולר לחודש (במקום 3 דולר כיום) אך להיות משולם 12 חודשים מראש. עוד העלה את האפשרות לתשלום באמצעות דוג'קוין - מטבע המם האהוב על המולטי-מיליארדר. עדיין לא ברור מידת השפעתו בפועל של מאסק על הרשת החברתית, שכן הוא אומנם בעל המניות הגדול אך לא בעל השליטה ולא מנהל החברה. מרשת טוויטר לא נמסרה תגובה לסדרת הציוצים האקטיבית של מאסק. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שרה 26/04/2022 15:14
    הגב לתגובה זו
    משום מה שמאלניים אוהבים רק לשמוע את עצמם. האם במדינה דמוקרטית לא קיימת זכות בסיסית לשמוע דיעות שונות??? מי מחליט אצלכם במערכת מה נכון לפרסם ומה לא???????
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".