קוונטומסקייפ: כוכבת חדשה בתחום הרכבים החשמליים?
מניית חברת קוונטומסקייפ QuantumScape (סימול: QS) מזנקת היום בבורסה בניו יורק בשיעור דו ספרתי לאחר שהחברה דיווחה כי פיתחה סוללה לרכב חשמלי שתוך רבע שעה ניתן יהיה לטעון 80% ממנה. המשמעות: תוספת של 200 מיילים לטווח הנסיעה של רכב חשמלי טיפוסי תוך רבע שעה והארכת חיי הסוללה.
החברה פרסמה מידע על ביצועי הסוללה שמצביע על כך שהטכנולוגיה שלה מצליחה לתת מענה למכשולים העיקרים בייצור סוללות לשוק הרכב החשמלי, בהן זמן הטעינה, מחזור החיים, היבטי הבטיחות וכן טמפרטורה בעת השימוש – בעיות שמעכבות את החדירה של הרכב החשמלי בעולם.
הסוללה של קוואנטומסקייפ העשויה ליתיום מתכתי מוליך למחצה, תוכל לאפשר לרכבים חשמליים לנסוע למרחקים דומים לאלה של רכבים המונעים בדלק. בכך, היא מסתמנת כיתרון על פני סוללות ליתיום-יון (Lithium-ion) רגילות. ניסיונות קודמים לשלב בין מוליך למחצה לבין ליתיום מתכתי הצריך להתפשר על בטיחות השימוש וקריטריונים נוספים. בכך הפיתוח של החברה מסתמן כבעל יתרונות על פני סוללות ליתיום-יון רגילות המשמשות את תעשיית הרכב החשמלי.
הפרטים שהציגה קוואטומסקייפ מראים כי הסוללה תוכל להחזיק מעמד מאות אלפי מיילים ובטווח טמפרטורות רחב – אפילו במינוס שלושים מעלות.
"החלק הקשה ביותר בייצור סוללות solid-state, הוא הצורך לעמוד בו זמנית בדרישות של צפיפות אנרגיה גבוהה, טעינה מהירה, חיי מחזור ארוכים (יותר מ-800 מחזורים), ופעולה במנעד רחב של טמפרטורות. נתונים אלה מראים שהתאים של קוונטומסקייפ עונים על כל הדרישות הללו, דבר שמעולם לא דווח לפני כן. אם קוונטומסקייפ תוכל להביא את הטכנולוגיה הזו לייצור המוני, היא אוחזת בפוטנציאל לשנות את הענף", אמר ד"ר סטן וויטינגהאם, ממציא משותף של סוללת ה-lithium-ion וזוכה פרס נובל בכימיה לשנת 2019.
- פיצוץ במתקן LNG בארה"ב מקפיץ את מחירי הגז הטבעי באירופה ב-15%
- איך נפסיק לפחד ונתחיל לאהוב את האנרגיה הגרעינית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"תוצאות אלו הן הרבה מעבר למה שנחשב בעבר כאפשרי עבור סוללות solid-state", אמר וונקאט ויסוואנתן, מומחה לסוללות ופרופסור למדעי החומרים באוניברסיטת קרנגי-מלון. "תמיכה בצפיפות זרם גבוהה מספיק כדי לאפשר טעינה מהירה ללא יצירת דנדריטים היוותה כבר זמן רב את 'הגבי הקדוש' של התעשייה. נתונים אלה מראים את היכולת לטעון עד 80% קיבולת תוך 15 דקות".
- 7.אפי 09/12/2020 11:38הגב לתגובה זומכייוון שהסוללה נטענת מהר, היא דורשת הספק גבוה מאד משקע הטעינה , דבר שיהיה בלתי אפשרי אם רוצים את כל צי הרכב שיהיה חשמלי. במקרה הזה הובלת החשמל מתחנת הכח לשקע תהיה בלתי אפשרית ומאתגרת מאד מבחינה טכנית..
- 6.שגיא 09/12/2020 09:15הגב לתגובה זובנתיים יש מימן ותאי דלק ועוד 100 פיתוחים לליתיום....
- 5.עמי 09/12/2020 02:35הגב לתגובה זונראה רכבת הרים במניה
- לחכות למימוש, נסחרת במחיר חלל (ל"ת)איל 09/12/2020 10:46הגב לתגובה זו
- 4.רק מזומן 08/12/2020 22:31הגב לתגובה זויעברו למנועי כלאיים חסכוניים
- 3.מאסק כבר שלח הצעת מחיר !!! (ל"ת)דוד הגנן 08/12/2020 21:54הגב לתגובה זו
- 2.EV מאסטר 08/12/2020 21:20הגב לתגובה זוחברה בעלת מוצר מהפכני בתחום הכי חם בבורסה EV. חברה שקיימת משנת 2010 וכעת הפכה לציבורית עם מוצר מנצח ביד. ביל גייטס מושקע בה, לחברה שיתוף פעולה עם פולקסווגן להם תספק סוללות בהמשך. חברה לקנות היום ולספר עוד עשור שאתם היתם מאלו שהשקיעו בחברה בראשית דרכה.
- 1.Must be amazing 08/12/2020 21:06הגב לתגובה זוWelcome to a new world... looking forward to seeing the world to be changed like never before
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
