QuantumScape קוונטומסקייפ
צילום: צילום מסך, אתר החברה

קוונטומסקייפ: כוכבת חדשה בתחום הרכבים החשמליים?

סטארט-אפ הסוללות לרכב חשמלי טוענים כי ניתן לטעון ב-80% את סוללות הליתיום שלה תוך 15 דקות מבלי לפגוע בחיי הסוללה או בבטיחותה. המשמעות: תוספת של 200 מיילים לטווח הנסיעה תוך רבע שעה והארכת חיי הסוללה
איתי פת-יה | (8)
נושאים בכתבה אטום רכב חשמלי

מניית חברת קוונטומסקייפ QuantumScape (סימול: QS) מזנקת היום בבורסה בניו יורק בשיעור דו ספרתי לאחר שהחברה דיווחה כי פיתחה סוללה לרכב חשמלי שתוך רבע שעה ניתן יהיה לטעון 80% ממנה. המשמעות: תוספת של 200 מיילים לטווח הנסיעה של רכב חשמלי טיפוסי תוך רבע שעה והארכת חיי הסוללה.

החברה פרסמה מידע על ביצועי הסוללה שמצביע על כך שהטכנולוגיה שלה מצליחה לתת מענה למכשולים העיקרים בייצור סוללות לשוק הרכב החשמלי, בהן זמן הטעינה, מחזור החיים, היבטי הבטיחות וכן טמפרטורה בעת השימוש – בעיות שמעכבות את החדירה של הרכב החשמלי בעולם.

הסוללה של קוואנטומסקייפ העשויה ליתיום מתכתי מוליך למחצה, תוכל לאפשר לרכבים חשמליים לנסוע למרחקים דומים לאלה של רכבים המונעים בדלק. בכך, היא מסתמנת כיתרון על פני סוללות ליתיום-יון (Lithium-ion) רגילות. ניסיונות קודמים לשלב בין מוליך למחצה לבין ליתיום מתכתי הצריך להתפשר על בטיחות השימוש וקריטריונים נוספים. בכך הפיתוח של החברה מסתמן כבעל יתרונות על פני סוללות ליתיום-יון רגילות המשמשות את תעשיית הרכב החשמלי.

הפרטים שהציגה קוואטומסקייפ מראים כי הסוללה תוכל להחזיק מעמד מאות אלפי מיילים ובטווח טמפרטורות רחב – אפילו במינוס שלושים מעלות.

"החלק הקשה ביותר בייצור סוללות solid-state, הוא הצורך לעמוד בו זמנית בדרישות של צפיפות אנרגיה גבוהה, טעינה מהירה, חיי מחזור ארוכים (יותר מ-800 מחזורים), ופעולה במנעד רחב של טמפרטורות. נתונים אלה מראים שהתאים של קוונטומסקייפ עונים על כל הדרישות הללו, דבר שמעולם לא דווח לפני כן. אם קוונטומסקייפ תוכל להביא את הטכנולוגיה הזו לייצור המוני, היא אוחזת בפוטנציאל לשנות את הענף", אמר ד"ר סטן וויטינגהאם, ממציא משותף של סוללת ה-lithium-ion וזוכה פרס נובל בכימיה לשנת 2019.

"תוצאות אלו הן הרבה מעבר למה שנחשב בעבר כאפשרי עבור סוללות solid-state", אמר וונקאט ויסוואנתן, מומחה לסוללות ופרופסור למדעי החומרים באוניברסיטת קרנגי-מלון. "תמיכה בצפיפות זרם גבוהה מספיק כדי לאפשר טעינה מהירה ללא יצירת דנדריטים היוותה כבר זמן רב את 'הגבי הקדוש' של התעשייה. נתונים אלה מראים את היכולת לטעון עד 80% קיבולת תוך 15 דקות".

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אפי 09/12/2020 11:38
    הגב לתגובה זו
    מכייוון שהסוללה נטענת מהר, היא דורשת הספק גבוה מאד משקע הטעינה , דבר שיהיה בלתי אפשרי אם רוצים את כל צי הרכב שיהיה חשמלי. במקרה הזה הובלת החשמל מתחנת הכח לשקע תהיה בלתי אפשרית ומאתגרת מאד מבחינה טכנית..
  • 6.
    שגיא 09/12/2020 09:15
    הגב לתגובה זו
    בנתיים יש מימן ותאי דלק ועוד 100 פיתוחים לליתיום....
  • 5.
    עמי 09/12/2020 02:35
    הגב לתגובה זו
    נראה רכבת הרים במניה
  • לחכות למימוש, נסחרת במחיר חלל (ל"ת)
    איל 09/12/2020 10:46
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רק מזומן 08/12/2020 22:31
    הגב לתגובה זו
    יעברו למנועי כלאיים חסכוניים
  • 3.
    מאסק כבר שלח הצעת מחיר !!! (ל"ת)
    דוד הגנן 08/12/2020 21:54
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    EV מאסטר 08/12/2020 21:20
    הגב לתגובה זו
    חברה בעלת מוצר מהפכני בתחום הכי חם בבורסה EV. חברה שקיימת משנת 2010 וכעת הפכה לציבורית עם מוצר מנצח ביד. ביל גייטס מושקע בה, לחברה שיתוף פעולה עם פולקסווגן להם תספק סוללות בהמשך. חברה לקנות היום ולספר עוד עשור שאתם היתם מאלו שהשקיעו בחברה בראשית דרכה.
  • 1.
    Must be amazing 08/12/2020 21:06
    הגב לתגובה זו
    Welcome to a new world... looking forward to seeing the world to be changed like never before
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אורקל
צילום: טוויטר
דוחות

אורקל עקפה בשורת הרווח אבל פספסה בהכנסות - המניה נופלת ב-4%

החברה מציגה צמיחה חדה בפעילות הענן, זינוק של מאות אחוזים בהתחייבויות העתידיות ורווחיות משופרת, לצד מעבר לאסטרטגיית "ניטרליות שבבים" ושילוב מעמיק של יכולות AI במוצריה
אדיר בן עמי |

חברת התוכנה אורקל Oracle Corp 0.67%  דיווחה על רווח למניה של 2.26 דולר עם הכנסות של 16.058 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 1.64 דולר על הכנסות של 16.19 מיליארד דולר. החברה הציגה זינוק חד בהתחייבויות עתידיות ובהכנסות מתחום הענן, לצד שינוי אסטרטגי משמעותי בתפיסת פיתוח החומרה. החברה דיווחה על התחייבויות ביצוע עתידיות (RPO) בהיקף של 523 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 438%. מנוע הצמיחה המרכזי נותר הענן, שבו רשמה החברה הכנסות של 8 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 34%.


תחום תשתיות הענן (IaaS) המשיך לבלוט במיוחד עם עלייה של 68% ל־4.1 מיליארד דולר, בעוד יישומי הענן (SaaS) צמחו ל־3.9 מיליארד דולר, עלייה של 11%. פתרונות ה־ERP בענן של Oracle Fusion ו־NetSuite, עלו בשיעורים דו־ספרתיים והגיעו יחד להכנסות של יותר מ־2 מיליארד דולר. מנגד, תחום התוכנה המסורתית ירד ב־3% ל־5.9 מיליארד דולר.


אורקל הציגה שיפור חד ברווחיות: הרווח הנקי על בסיס GAAP עמד על 6.1 מיליארד דולר, בעוד הרווח המתואם עלה ל־6.6 מיליארד דולר, קפיצה של 57% משנה קודמת. הרווח למניה זינק ב־91% ל־2.10 דולרים. חלק מהעלייה קשור לרווח חד-פעמי של 2.7 מיליארד דולר ממכירת החזקות אורקל ב־Ampere, חברת השבבים שהקימה. לארי אליסון, היו״ר וה־CTO של החברה, הסביר את ההחלטה למכור את Ampere כחלק מעבר לאסטרטגיית "ניטרליות שבבים": לדבריו, אורקל כבר אינה רואה צורך להמשיך ולעצב או לייצר שבבים בעצמה, והיא מבקשת להיות מסוגלת להשתמש בכל מעבד שיבחרו לקוחותיה, בין אם של אנבידיה ובין אם של יצרנים אחרים, על רקע השינויים המהירים בתחום הבינה המלאכותית.


מנכ״ל אורקל, קליי מַגוֹירק, ציין כי החברה מפעילה כיום למעלה מ־211 אזורי ענן פעילים ומתוכננים, יותר מכל מתחרה, וכי היא כבר בונה 72 מרכזי מולטיקלאוד שיוטמעו בתוך העננים של אמזון, גוגל ומיקרוסופט. לדבריו, אסטרטגיית הענן הניטרלי משתלמת: פעילות מסדי הנתונים הרב־עננית של החברה צמחה ב־817% ברבעון השני והפכה למנוע הצמיחה המהיר ביותר שלה.


המנכ״ל הנוסף, מייק סיציליה, הדגיש את הפוטנציאל של שילוב AI בכל שכבות תוכנות החברה, ממערכות הדאטה סנטר, דרך מסדי הנתונים האוטונומיים ועד יישומי הארגון. לדבריו, AI מאפשר אוטומציה של תהליכים שבעבר לא ניתן היה לעשות, כולל ניהול סיכוני אשראי, תמיכה ברופאים ובמערכות בריאות, ותהליכי החזרי תשלום. הוא הוסיף כי כל חמשת מודלי ה־AI המובילים כיום רצים בענן של אורקל, מה שמעניק לה יתרון תחרותי על פני ספקי יישומים אחרים.


אורקל נסחרת כעת לפי שווי של 636.5 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה עלתה ב-34% מתחילת השנה וב-25% ב-12 החודשים האחרונים.