קוונטומסקייפ: כוכבת חדשה בתחום הרכבים החשמליים?
מניית חברת קוונטומסקייפ QuantumScape (סימול: QS) מזנקת היום בבורסה בניו יורק בשיעור דו ספרתי לאחר שהחברה דיווחה כי פיתחה סוללה לרכב חשמלי שתוך רבע שעה ניתן יהיה לטעון 80% ממנה. המשמעות: תוספת של 200 מיילים לטווח הנסיעה של רכב חשמלי טיפוסי תוך רבע שעה והארכת חיי הסוללה.
החברה פרסמה מידע על ביצועי הסוללה שמצביע על כך שהטכנולוגיה שלה מצליחה לתת מענה למכשולים העיקרים בייצור סוללות לשוק הרכב החשמלי, בהן זמן הטעינה, מחזור החיים, היבטי הבטיחות וכן טמפרטורה בעת השימוש – בעיות שמעכבות את החדירה של הרכב החשמלי בעולם.
הסוללה של קוואנטומסקייפ העשויה ליתיום מתכתי מוליך למחצה, תוכל לאפשר לרכבים חשמליים לנסוע למרחקים דומים לאלה של רכבים המונעים בדלק. בכך, היא מסתמנת כיתרון על פני סוללות ליתיום-יון (Lithium-ion) רגילות. ניסיונות קודמים לשלב בין מוליך למחצה לבין ליתיום מתכתי הצריך להתפשר על בטיחות השימוש וקריטריונים נוספים. בכך הפיתוח של החברה מסתמן כבעל יתרונות על פני סוללות ליתיום-יון רגילות המשמשות את תעשיית הרכב החשמלי.
הפרטים שהציגה קוואטומסקייפ מראים כי הסוללה תוכל להחזיק מעמד מאות אלפי מיילים ובטווח טמפרטורות רחב – אפילו במינוס שלושים מעלות.
"החלק הקשה ביותר בייצור סוללות solid-state, הוא הצורך לעמוד בו זמנית בדרישות של צפיפות אנרגיה גבוהה, טעינה מהירה, חיי מחזור ארוכים (יותר מ-800 מחזורים), ופעולה במנעד רחב של טמפרטורות. נתונים אלה מראים שהתאים של קוונטומסקייפ עונים על כל הדרישות הללו, דבר שמעולם לא דווח לפני כן. אם קוונטומסקייפ תוכל להביא את הטכנולוגיה הזו לייצור המוני, היא אוחזת בפוטנציאל לשנות את הענף", אמר ד"ר סטן וויטינגהאם, ממציא משותף של סוללת ה-lithium-ion וזוכה פרס נובל בכימיה לשנת 2019.
- פיצוץ במתקן LNG בארה"ב מקפיץ את מחירי הגז הטבעי באירופה ב-15%
- איך נפסיק לפחד ונתחיל לאהוב את האנרגיה הגרעינית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"תוצאות אלו הן הרבה מעבר למה שנחשב בעבר כאפשרי עבור סוללות solid-state", אמר וונקאט ויסוואנתן, מומחה לסוללות ופרופסור למדעי החומרים באוניברסיטת קרנגי-מלון. "תמיכה בצפיפות זרם גבוהה מספיק כדי לאפשר טעינה מהירה ללא יצירת דנדריטים היוותה כבר זמן רב את 'הגבי הקדוש' של התעשייה. נתונים אלה מראים את היכולת לטעון עד 80% קיבולת תוך 15 דקות".
- 7.אפי 09/12/2020 11:38הגב לתגובה זומכייוון שהסוללה נטענת מהר, היא דורשת הספק גבוה מאד משקע הטעינה , דבר שיהיה בלתי אפשרי אם רוצים את כל צי הרכב שיהיה חשמלי. במקרה הזה הובלת החשמל מתחנת הכח לשקע תהיה בלתי אפשרית ומאתגרת מאד מבחינה טכנית..
- 6.שגיא 09/12/2020 09:15הגב לתגובה זובנתיים יש מימן ותאי דלק ועוד 100 פיתוחים לליתיום....
- 5.עמי 09/12/2020 02:35הגב לתגובה זונראה רכבת הרים במניה
- לחכות למימוש, נסחרת במחיר חלל (ל"ת)איל 09/12/2020 10:46הגב לתגובה זו
- 4.רק מזומן 08/12/2020 22:31הגב לתגובה זויעברו למנועי כלאיים חסכוניים
- 3.מאסק כבר שלח הצעת מחיר !!! (ל"ת)דוד הגנן 08/12/2020 21:54הגב לתגובה זו
- 2.EV מאסטר 08/12/2020 21:20הגב לתגובה זוחברה בעלת מוצר מהפכני בתחום הכי חם בבורסה EV. חברה שקיימת משנת 2010 וכעת הפכה לציבורית עם מוצר מנצח ביד. ביל גייטס מושקע בה, לחברה שיתוף פעולה עם פולקסווגן להם תספק סוללות בהמשך. חברה לקנות היום ולספר עוד עשור שאתם היתם מאלו שהשקיעו בחברה בראשית דרכה.
- 1.Must be amazing 08/12/2020 21:06הגב לתגובה זוWelcome to a new world... looking forward to seeing the world to be changed like never before

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

ג'ורג' סורוס - הפילוסוף של השווקים
האיש שהרוויח 10 מיליארד דולר מההימור שלו נגד הליש"ט ב-1992, תרם מיליארדים לקידום הדמוקרטיה ברחבי העולם - ונהפך בעקבות זאת למטרה למפלגות ימין במדינות שונות, רק רצה להיות פילוסוף. סורוס מחפש מצבים של חוסר איזון ובועות, ומהמר גדול כשהוא מזהה הזדמנות: "לא חשוב אם אתה צודק או טועה, אלא כמה כסף אתה עושה כשאתה צודק וכמה אתה מפסיד כשאתה טועה"
הוא נולד ב-12 באוגוסט 1930 בבודפשט, הונגריה, כג'ורג' שוורץ, למשפחה יהודית מהמעמד הבינוני. אביו, טיבדאר, היה עורך דין ואספרנטיסט נלהב ששינה את שם המשפחה לסורוס (שמשמעותו "ימריא" בהונגרית) כדי להסתיר את הזהות היהודית שלהם. החוויה המעצבת בחייו היתה השואה - המשפחה שרדה את הכיבוש הנאצי של הונגריה ב-1944 בעזרת זהויות בדויות. אביו, שהיה שבוי מלחמה רוסי במלחמת העולם הראשונה וברח, השתמש בניסיונו כדי להציל את המשפחה. "אבי לימד אותי שיש זמנים שבהם החוקים לא חלים, ושצריך לקחת סיכונים כדי לשרוד", סיפר סורוס מאוחר יותר.
ב-1947, בגיל 17, סורוס ברח מהונגריה הקומוניסטית לאנגליה. הוא למד בלונדון סקול אוף אקונומיקס תוך כדי עבודה כמלצר ועוזר בבריכת שחייה. שם הוא פגש את קרל פופר, הפילוסוף שהשפיע עליו עמוקות. התיאוריה של פופר על "החברה הפתוחה" עיצבה את השקפת עולמו הן בהשקעות והן בפילנתרופיה. סורוס רצה להיות פילוסוף אקדמי, אבל נכשל בניסיונותיו להתקבל לעבודה באוניברסיטאות.
ב-1956 הוא היגר לארה"ב עם 5,000 דולר ועבד כאנליסט בחברות השקעה שונות. הפריצה הגדולה שלו הגיעה ב-1969 כשהקים את קרן Double Eagle עם ג'ים רוג'רס. ב-1973 הם הקימו את קרן Quantum שנהפכה לאחת מקרנות הגידור המצליחות בהיסטוריה. במשך 30 שנה הקרן השיגה תשואה שנתית ממוצעת של יותר מ-30%.
הרגע המפורסם ביותר בקריירה שלו היה "יום רביעי השחור" - 16 בספטמבר 1992. סורוס עשה הימור עצום בהיקף של 10 מיליארד דולר נגד ההליש"ט, לאחר שהאמין שבריטניה לא תוכל להחזיק את המטבע במנגנון שער החליפין האירופי. הוא צדק - בריטניה נאלצה לפרוש מהמנגנון והליש"ט קרסה. סורוס הרוויח מיליארד דולר ביום אחד וזכה לכינוי "האיש ששבר את הבנק של אנגליה". ראש ממשלת בריטניה דאז, ג'ון מייג'ור, אמר שסורוס "נהנה מאומללות של מיליונים".
- מייקל ברי - הרופא שנהפך למשקיע
- ג'ון פולסון - איש הטרייד הגדול; כשכולם הפסידו הוא הרוויח מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החיים האישיים של סורוס היו סוערים. הוא התחתן שלוש פעמים - עם אנליז ויצ'אק ב-1960 (התגרשו ב-1983), סוזן וובר ב-1983 (התגרשו ב-2005), וטמיקו בולטון ב-2013. יש לו חמישה ילדים משני הנישואים הראשונים. הוא ידוע בחיי החברה האינטנסיביים שלו ובמעורבותו העמוקה בפוליטיקה. הוא תרם מיליארדים לקידום דמוקרטיה וחברה פתוחה ברחבי העולם - מה שהפך אותו למטרה לתיאוריות קונספירציה ולהתקפות מצד מפלגות הימין הקיצוני במדינות רבות.