הדולר פורץ מגמה של 2 עשורים מול השקל: הלחץ צפוי להימשך?
הפד' הפתיע אמש את המשקיעים כאשר הודיע על חיתוך מהיר של הריביות והזרמה של עד 700 מיליארד דולר לשוקי האג"ח. במקביל, בניסיון לעצור את הלחץ של הדולר בעולם, הודיע הבנק על פתיחת קווי אשראי ל-5 בנקים מרכזיים גדולים בעולם. למרות ההודעה החריגה של הפד', הלחץ של הדולר על שווקים רבים מתחזק גם היום. בחינה של המאפיינים שגורמים למצוקת הדולרים הנוכחית בשווקים מאותת כי הלחץ של הדולר עשוי להימשך עוד תקופה הקרובה.
אתגר 1
הורדת הריבית של הפד' צפויה לפגוע בצורה משמעותית בפעילות הליבה של סקטור הבנקאות בארה"ב, כאשר ההכנסות מריבית צפויות להיפגע בצורה משמעותית. נכון להיום, הפד' מבצע את הרכישות בשוקי האג"ח עם קבוצה מצומצמת מאוד של גופים פיננסים (Primary Dealers), שהם בדר"כ שלוחה של אחד הבנקים הגדולים בארה"ב.
בהורדת הריבית האחרונה הפד' אמנם פתר את בעיית ההפרש ריביות עבור קבוצה זו, אך נשאלת השאלה כעת האם אותם מוסדות פיננסים ירצו כעת לשחרר את הנזילות לשאר הגופים הפיננסים, כאשר הם בעצמם פגיעים?
יש היום בארה"ב כ-4,890 בנקים קטנים, שאין להם גישה לחשבונות הפד' והם מסתכמים בצורה משמעותית על אשראי מהבנקים הגדולים. בנקים אלו נאלצים כעת לסבול מההשלכות של חיתוך הריביות ומחוסר הרצון הבנקים הגדולים לחלק כרגע אשראי. אם נוסיף לעובדה זו את הצפי לעלייה באבטלה וגידול בהפרשות לחובות אבודים, ניתן להגיע למסקנה כי מצוקת הדולרים בקבוצה זו צפויה להמשיך להיות גבוהה.
- הענקית ששינתה את חיי כולנו יוצאת להנפקה ומה קרה היום לפני 10 שנים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אתגר 2
הצפי להאטה חדה בפעילות הכלכלית בארה"ב במהלך הרבעון ה-2 של השנה, צפוי לגרום לחברות בארה"ב לנסות ולעשות שימוש מוגבר בקווי האשראי שהבנקים הבטיחו להם. לפי ניתוח של קרדיט סוויס, ל-4 הבנקים הגדולים בארה"ב התחייבו למסגרות אשראי של עד 1.35 טריליון דולר. מספיק שמספר חברות מצומצם מבקש למשוך כסף מבנקים אלו בשביל לגרום לבעיות במאזני הבנקים.
ומה קורה כאשר לבנקים בארה"ב אין מספיק דולרים? הם מושכים את הדולרים מהשווקים אחרים בעולם.
קווי האשראי של 4 הבנקים הגדולים בארה"ב. מתוך הסקירה של קרדיט סוויס
אתגר 3
הפד' הודיע אתמול פתיחת קווי אשראי מוזלים ל-5 בנקים מרכזיים גדולים, בדומה למהלך שביצע במהלך המשבר הכלכלי. מדובר במהלך שעשוי לעזור לאותם בנקים במימון המערכת הבנקאית המקומית, אך באופן מוגבל. במקביל, נשאלת השאלה מה קורה במדינות שלא קיבלו את "הפריווילגיה" ועדיין נאלצות להתמודד עם השבתה של הפעילות בעקבות נגיף הקורונה ועדיין צריכים להחזיר חובות דולרים בתקופה הקרובה?
ומה בנוגע לשקל הישראל?
המגמה בעולם לא מדלגת מעל ישראל, כאשר בנק ישראל איננו שייך לבנקים שזכו לקבל מימון זול של דולרים מהפד'. השקל הישראלי משלים היום פיחות של יותר מ-10% מול הטבע האמריקני מתחילת החודש.
- טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
- כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
האטה הכלכלית שכבר מורגש והצורך להגדיל את הגירעון הממשלתי בתקופה הקרובה עשויים לאותת כיכי הפיחות בשקל המקומי רק בתחילתו. החדשות הטובות הן כי בנק ישראל יצר בשנים האחרונות כרית ביטחון גדולה יחסית, עם יתרות מט"ח של יותר מ-130 מיליארד דולר. ייתכן ויהיה צורך בשימוש בכרית ביטחון זו בחודשים הקרובים.
גרף חודשי של הדולר שקל בעשורים האחרונים: פריצת מגמה מאז 2002, בדרך לפיחות משמעותי?
- 10.דירה=קורת גג 23/03/2020 21:41הגב לתגובה זודירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
- 9.שכחת להוסיף את כנץ (ל"ת)נחטוף חזק 17/03/2020 10:59הגב לתגובה זו
- 8.המשבר הזה יגמר בסוף אפריל והכל יחזור לעצמו תרגיעו (ל"ת)ישראלי 17/03/2020 00:06הגב לתגובה זו
- 7.אהרון 16/03/2020 23:54הגב לתגובה זולמימון המשבר ברמה הראשונית... כ- 45 מיליארד ש"ח... לא רע בשביל ההתחלה, כחלון :)
- מישהו 17/03/2020 18:32הגב לתגובה זושבנק ישראל מושקע עד צוואר במניות אמריקאיות - זה מה שהוא עשה עם הדולרים שלו.
- 6.נחום 16/03/2020 23:52הגב לתגובה זורוצו ותקנו עוד דולים מהר לפני שיירד ! אבל בעוד חדשים הדולר יגיע 3.4
- 5.שלמה 16/03/2020 23:14הגב לתגובה זושאין יותר נתניהו שסימם את כלכלת ישראל , שקל מחליפים רק בעזה ונבלוס! ואח׳כ דירות .... חחחחח
- 4.הדולר 4₪ תוך חודש (ל"ת)בני 16/03/2020 20:43הגב לתגובה זו
- איזה תוך חודש תוך שבוע (ל"ת)ניסים 17/03/2020 01:43הגב לתגובה זו
- השנה יעבור את 4 שקל (ל"ת)משה מיציע א 17/03/2020 00:28הגב לתגובה זו
- 3.gnux 16/03/2020 19:54הגב לתגובה זואיפה כל המבקרים שכתבו פה כתבות על זה שבקניית דולרים בנק ישראל הפסיד המון כסף ציבורי? איפה הם?
- מישהו 17/03/2020 18:33הגב לתגובה זוהתחתונים. הוא לא נשאר עם הדולרים בבנק.
- 2.אורן 16/03/2020 19:09הגב לתגובה זוהנגיד בארץ צפוי להוריד את הריבית בעקבות הורדת הריבית בארהב דבר אשר יגרום לדולר לעלות עוד יותר ביחס לשקל
- 1.הדולאר 4 16/03/2020 18:09הגב לתגובה זוהשקל חוזק למקומו הטבעי ברפובליקת הבננות.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
.jpg)