מריחואנה קנאביס
צילום: Istock
מדריך

מדריך השקעה בקנאביס: הנה כל מה שצריך לדעת על התחום הלוהט

הלגליזציה בקנדה תכנס מחר רשמית לתוקף ותביא את חברות הקנאביס למבחן התוצאה. עם זאת, הטרנד הלוהט טומן בחובו לא מעט בעיות למשקיעים ואתגרים לחברות 
נועם בראל | (15)

עליית תשואות אג"ח, מלחמת סחר, ציוצים מעוררי מחלוקת של טראמפ, כל אלה אמנם משפיעים על התנהגות השוק בתקופה האחרונה, אך אם יש משהו שהוא ה"דיבור החזק" בשוק המניות בעולם, הרי הוא טרנד הקנאביס שרושם שיאים חדשים מידי יום ומפיח תקווה במשקיעים כי מדובר בשוק של מיליארדי דולרים שצפוי רק לגדול.

הענף החם יגיע מחר (ד', 17 באוקטובר) לנקודת ציון משמעותית ביותר, כאשר קנדה תהפוך למדינה הראשונה מבין מדינות ה-G7 שתאשר חוק לגליזציה מלא, ותאפשר למעשה מסחר חוקי בקנאביס בגבולותיה. 

כמו כל סקטור לוהט, תעשיית הקנאביס יכולה להיות מאוד מבלבלת, כשהפוטנציאל לרמאויות ומצגי שווא גבוה מאוד, ועל המשקיעים לדעת ולהכיר היטב את היסודות של הענף. לצורך העניין, יש מספר לא קטן של חברות שכבר "נוגעות" בצמח - הבחנה חשובה מאוד - ויש מספר נקודות שהן ייחודיות לענף הקנאביס שיכולות לעזות למשקיעים להבין את פני הדברים.

כמו בכל עסק, השורה העליונה והשורה התחתונה משמשות גם כאן כמדד יעיל להערכת ההצלחה של חברת קנאביס, אך מעבר לכך, ישנם עוד 5 פרמטרים שעל המשקיעים לבחון כאשר הם שוקלים השקעה במניות קנאביס. 

מהו תחום ההתעסקות העיקרי של החברה?

בסופו של דבר, החברות יתחלקו לשני סוגים - אלו שמייצרות קנאביס רפואי ואלו שמייצרות קנאביס לצריכה אישית לצרכי הנאה. נכון להיום, כל החברות בשוק הישראלי ובשוק הקנדי מייצרות קנאביס רפואי, או לא מייצרות רווחים בכלל. 

מערכת הייצור והשיווק של קנאביס רפואי מאוד מורכבת וכוללת חוקים רבים לגביהפצת המוצר בתוך המדינה ומחוצה לה. השאלה המרכזית היא, מי מבין החברות תצליח להשתלב גם בתחום הקנאביס להנאה ולהפוך למאין "קוקה קולה של הקנאביס". מה שבטוח הוא שמרבית החברות לא יצליחו או אפילו לא ינסו להתקדם מעבר לקנאביס רפואי.

חשוב להבין שיש מספר חברות שהצהירו כבר מההתחלה כי הן אינן מחשפות מהתעשר מהתעשייה, ומראש פונות אך ורק לשוק הקנאביס להנאה.  

כמה קנאביס החברה מגדלת ובאיזה מחיר?

כל חברת קנאביס מדווחת פעם ברבעון על תוצאותיה הכספיות, ובין היתר מציינת כמה קנאביס היא גידלה וכמה נמכר בפועל. המספרים הללו חשובים ביותר כדי להבין את יכולת הצמיחה של החברה בשוק תחרותי כל כך, ובייחוד שיהפוך מעתה לחוקי.

קיראו עוד ב"גלובל"

כמו בכל עסק, חשוב לדעת לבחון את עלות הייצור של החברה כנגד המחיר בו היא מוכרת את המוצר. נציין כי הרגולטור הקנדי לא מחבב במיוחד את צורת הדיווח הנוכחית, שהיא "עלות לגרם", וביקש לאחרונה מהחברות לדווח בצורה ברורה יותר שתעזור למשקיעים להבין יותר טוב את המספרים. 

נתון חשוב שניתן לעקוב אחריו הוא עלות האנרגיה של החברה, וזאת מכיוון שגידול קנאביס מצריך עלויות גבוהות של חשמל. לצורך העניין, חממת קנאביס צורכת כמות אור כמו שצורך יקב. במחקר שנערך מוקדם יותר השנה, הסבירו האנליסטים כי קרוב ל-40% ממחיר המכירה יורד על עלויות ייצור ומסקנתם הייתה כי חברות הקנאביס יכולות לייצר כ-3.6 דולר קנדי מכל גרם קנאביס שיימכר.

כמה קנאביס מסוגלת החברה לגדל?

כאן טמון הכסף האמיתי, נכון לעכשיו, וזאת כאשר חברות הקנאביס חותמות חדשות לבקרים על הסכמי אספקה בקנדה ובמדינות אחרות בעולם.

יצרניות הקנאביס אשר פועלות תחת רשיון, כפופות לחוקי התברואה בקנדה, שהוא הגוף שמאשר גידול קנאביס במדינה. על פי חוק הלגליזציה, כל מחוז בקנדה יוכל לקבוע בעצמו כמה קנאביס יופץ במחוזותיו, בדומה לחוק על הפצת אלכוהול. 

בעוד שכל מחוז אחראי לקביעת הכמויות, ייתכנו שינויים ברמת המכירות של החברות, כאשר למרות החוזים החתומים, תהיינה כפופות לתנאים הספציפיים שיקבעו בכל מחוז בקנדה. נכון להיום, לא נקבעו עדיין הכמויות שיאושרו בכל מחוז ולכן יש לעקוב אחר הנושא, כיוון שחברות רבות שחתמו על הסכמי אספקה לא יוכלו לספק את הכמויות עליהן הצהירו. 

מעבר להפצה המקומית בקנדה, ישנן אפשרויות רבות לייצוא קנאביס למדינות בהן קנאביס רפואי מופץ בצורה חוקית, ובמיוחד בשווקים בהן ענף התרופות חזק כמו גרמניה, כך שיש לשים לב גם לחוזי אספקה עם חברות רפואיות.

דבר נוסף שחשוב לשים אליו לב הוא העובדה שלא ידוע איזה מוצר הציבור בקנדה יקנה בסופו של דבר, כאשר השאלה האמיתית היא אילו סוג מוצרים יתבררו כמנצחים, ואילו חברות יצליחו לייצר מותג מוביל שיימשוך את הצרכנים. בעוד שקרוב לוודאי שכל החברות יהנו מ"מכה ראשונה" על השוק החם, בטווח הארוך, אף אחד לא יודע מי תשאר שם ותוביל את השוק.

איזה קניין רוחני מחזיקה החברה?

שוק הקנאביס הרפואי קיים כבר שנים בקנדה, אך תחום הקנאביס להנאה פותח כעת מרוץ לפיתוח פטנטים חדשים ודרכים חדשות לייצור מצמח הקנאביס. חלק מהחברות חשפו את הפטנטים שלהן וחלק בחרו שלא, אך סביר להניח שחברה שתצליח לייצר מוצר מנצח בתחום הזה תראה זינוק גדול בהכנסות.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    יודע דבר 16/10/2018 16:57
    הגב לתגובה זו
    תרשמו TLRY..... CGC עדיפות לראשונה CGC
  • 5.
    מאיר 16/10/2018 15:40
    הגב לתגובה זו
    שכל. הגיון ומזל. אחרי שטוגדר(כדוגמא בלבד) עלתה 1200% כל מי שהרויח אפילו אם ניכנס באמצע העליות היה צריך לממש ולעבור לנסדק: קנופי. ארורה. קרון .טילרי ועוד. השוק שם חם. חם מאוד. לעשות קופה. לממש וללכת לנוח עד סוף השנה. מי שקצת חושש או לא מהמר בביטחון היה צריך לקנות תעודת סל MJ שלפני שנה ניסחרה בפחות מחצי דולר והיום ניסחרת ב 43 דולר!!!!ולא. זו לא חכמה בדיעבד.מכיר כמה שעשו את זה
  • פשוט מרוויחים0םםםםם (ל"ת)
    מוש מוש 17/03/2019 14:05
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    וואיטסטון 16/10/2018 14:05
    הגב לתגובה זו
    1. מגוון משקים, גם בארץ וגם בארהב 2.מעריכה שתתחיל לפעול עוד לפני סוף השנה בארהב. 3. שווי השוק שלה הכי נמוך ויש פוטנציאל גדול יותר לעליות מאשר חברות שנחסרות ב 300-500 מיליון כמו עמיר שיווק ואחרות 4. נחתכה ב 50% שבוע שעבר על סתם בגלל סטופ חוזים ובכלל סחירות נמוכה בעלי עניין לא מכרו, וגם הצהירו שלא מתכוונים למכור,אפילו רוכשים מניות.
  • אחד שמבין עניין 16/10/2018 14:43
    הגב לתגובה זו
    וואיסטון חברה קיקיונית .. עמיר שיווק שווי שוק שלה נגזר מפעילות חקלאית מסורתית ונדל"ן במרכז . החברה מוכרת בשנה ב 458 מילון שקל !! כך שהיא פעילה מאוד ללא קשר לפעילות קאנביס שעדיין לא מגולמת במחיר של המניה ..כך שהיא בהחלט יכולה להגיע לשווי של עוד מאות מילונים בשווי שוק .. נו אז מה ? מה הקשר לשווי שוק .........וואיטסטון אין לה שום פעילות .. מה הקשר ? לשווי שוק של וואיטסטון הוא נמוך כי זה מה שהיא שווה בדיוק ואפילו פחות מזה ... יחי ההבדל הקטן . כשאינך מבין אל תהיה מגמתי ...... אינני מחזיק באף אחד מהם ! אבל כותב עניינית ומקצועית
  • אנונימי 16/10/2018 15:04
    אולי כבודו יסביר כיצד חברה כמו טוגדר שלא מכרה בשקל, עם הון עצמי של 1 מיליון שקל נסחרת ב 300 מיליון שקל. כל חברות הקנאביס עדיין לא מוכרות, בארהב נסחרות חברות כאלו גם ביותר מ 10 מיליארד דולר ללא כל הגיון כלכלי אבל זה המשחק נכון להיום.
  • 3.
    ANDI 16/10/2018 13:41
    הגב לתגובה זו
    BOL פארמה. ( שעמיר שיווק נכנסה להשקיע בה) . וקנדוק ( שאינטרקיור בשיתוף פעולה יחד ) יש עו 2 נוספות קטנות יותר . אבל הגדולה מכולם ובין הגדולות ומשוכללת בעולם ! ובוודאי בישראל ... זו BOL (עמיר שיווק ) יש להם מפעל גדול וחדיש באיזור הדרום שמספק קאנביס רפואי עם מרשם בבתי חולים ובעתיד בסופר פארם .. כך שהשקעה בעמיר שיווק עדיף !!! פי כמה
  • 2.
    תום 16/10/2018 12:53
    הגב לתגובה זו
    דפקו למדינה למגדלים ולחברות את המומנט להיות המובילים בעולם ולהכניס סכומי כסף אדירים
  • 1.
    בועת הביטקויין והבועה החדשה - הקאנביס (ל"ת)
    אור 16/10/2018 12:27
    הגב לתגובה זו
  • ברוקר 16/10/2018 12:35
    הגב לתגובה זו
    אור ידידי צריך לדעת להבדיל בין השקעה מוצלחת להשקעה של כסף מונופולי.
  • אור 16/10/2018 12:56
    אנשים פריארים לא מתים רק מתחלפים.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

וול-סטריט ננעלה באדום: הנאסד״ק נפל ב-2.2%, אנבידיה איבדה 3%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

שווקי המניות בארה"ב ממשיכים לאבד גובה, כשההתאוששות שנרשמה לאחר דוחות אנבידיה התפוגהה במהירות. מדד S&P 500, שטיפס בתחילת היום כמעט 2%, מחק את העליות ועבר לירידה של כ־1.5%. הנאסד״ק 100 נפל בכ־2.2%, ואנבידיה עצמה ירדה 3% לאחר שהמשקיעים חזרו לחשוש מהסיכונים בבינה מלאכותית ומהשאלה האם ההשקעות העצומות בתחום באמת יצדיקו את עצמן.

התמחור הגבוה של שוק המניות הוא אחד הגורמים המרכזיים ללחץ. ה־S&P 500 נסחר בשווי של 22 פעמים הרווח החזוי, גבוה משמעותית מהממוצע בעשור האחרון ורבים בוול סטריט חוששים שמדובר בחזרה לתקופות של אופטימיות מוגזמת. גם מדד הפחד, VIX, עלה מעל רמת 20 שנחשבת סימן אזהרה למסחר תנודתי. מניות השבבים הובילו את הירידות, עם ירידה של 1.7% במדד הסמיקונדקטור.

במקביל למסחר התנודתי, המשקיעים קיבלו גם נתוני תעסוקה בעייתיים. הדוח הרשמי לחודש אוקטובר בוטל בשל השבתת הממשלה, כך שהנתונים היחידים שמתפרסמים הם חלקיים ומבוססים על חודש ספטמבר. הם הצביעו על עלייה במשרות לצד עלייה באבטלה, שילוב שמשאיר את התמונה מעורפלת. ירידה במספר מבקשי דמי אבטלה מלמדת שהמעסיקים עדיין שומרים על עובדים, אך אי־הוודאות סביב החלטת הריבית הבאה של הפדרל ריזרב מתגברת.


אורקל הופכת למדד החדש לסיכוני ה-AI: שוק האשראי שולח אותות אזהרה - היקף גיוסי החוב, קפיצה חריגה במחירי ה-CDS ונפילה של כשליש במניה מציבים את אורקל במרכז הוויכוח על היציבות הפיננסית של מהפכת הבינה המלאכותית ומהווים אינדיקציה לסיכונים שמסתתרים מאחורי מרוץ ההשקעות בתשתיות AI


מאקרו

הטור של זיו סגל: בתוך הסייקל הכללי של וול סטריט ישנם סייקלים משניים ולכן אנחנו צריכים לעבוד במספר מימדים: המימד הכללי של מידת החשיפה שלנו למניות, מדינות ומטבעות ובתוכו מימד הסקטורים, הענפים והמניות שמרכיבות אותן. עין אחת רואה סיכונים. עין שניה רואה הזדמנויות אלו הם החיים של מנהל ההשקעות - מורכבים אבל מעניינים - לחזור למניות הקוואנטום?