ת"א פתחה בירוק: דסק"ש נופלת ב-2%
הבורסה התל אביבית מתעלמת גם הבוקר מפרשת הסוס הטרויאני, וממשיכה את המגמה החיובית שאייפינה אותה אתמול. המשקיעים המקומיים ימתינו לפתיחת המסחר בשווקי העולם ווול סטריט בעיקר שתשוב להיסחר לאחר שלושה ימי מנוחה. דברי נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר עלולים להעיב על האוירה. פישר אמר אתמול, כי פרשת הריגול התעשייתי עלולים לפגוע בהשקעות מחו"ל. מדד ת"א 25 עולה בשעה זו ב-0.27% לרמה של 683.49 נקודות. מדד ת"א 100 נסחר בתוספת של 0.23% לרמה של 701.11 נקודות. מדד התל טק 15 מצטרף אל השניים עם עליה של 0.6% לרמה של 417.13 נקודות. מחזורי המסחר מסתכמים בכ-65 מיליון שקל. נפתח בבנקים. מניות הבנק השלישי בגודלו במדינה - דיסקונט, נסחרות הבוקר בקפיצה נאה של 1.5%, תוך מחזור של 1.2 מיליון שקל על רקע פרסום תוצאותיו הכספיים של הבנק לרבעון הראשון של 2005. הבנק דיווח הבוקר על רווח נקי של 163 מיליון שקל, עליה של 39.3% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד שהסתכם ב-117 מיליון שקל. התשואה על ההון העצמי הגיעה לשיעור של 10.6% על בסיס שנתי, לעומת שיעור של 8.1% בתקופה המקבילה אשתקד, ו-9.3% בכל 2004. יתר מניות הבנקים נסחרות במגמה מעורבת. לאומי בולטת עם עליה של 1.1% ומזרחי מטפסת ב-0.8% ומנגד, פועלים מחליקה ב-0.6%, תוך מחזור של 3 מיליון שקל - השלישי בהיקפו באחד העם והבינ"ל נסוגה ב-0.3%. עוד בפיננסים - אבל בביטוח. הראל השקעות רשמה גידול של 18% ברווח ל-117 מיליון שקל והמניה מגיבה בעליה של 0.7%. סך כל הרווח מעסקי ביטוח הסתכם ב-209 מיליון שקל למול 177 מיליון שקל ברבעון המקביל, גידול של 18%. יו"ר החברה, המבורגר מסר, כי רואה בסיפוק רב את המשך העלייה ברווחי הקבוצה בענפי הביטוח השונים. יתר מניות הענף נסחרות במגמה מעורבת, כשמנורה נופלת ב-1.99%, מגדל עולה ב-0.53%, כלל יורדת ב-0.2% והפניקס 1 נותרת ללא שינוי. היום הוא היום האחרון לדווח על תוצאות הרבעון הראשון של 2005. בין המדווחות גם החברה לישראל והמניה מטפסת הבוקר ב-1.2% בתגובה, תוך מחזור של למעלה ממיליון שקל. הרווח של החברה גדל ב-217% ל-479 מיליון שקל. כיל עזרה לתוצאות עם רווח של 95 מיליון דולר ברבעון. רוזן: בעלי המניות בטאואר תומכים בתוכנית ובהנהלה החדשה בחברה - תציג שיפור ב-2006. לגבי בז"ן: המחלוקות תפתרנה מחוץ לבית המשפט. כי"ל אגב פתחה את המסחר בקפיצה של 1.05%, תוך מחזור של 4.1 מיליון שקל - השלישי בהיקפו באחד העם וטאואר נסחרת הבוקר בירידה של 0.6%. כלכלית ירושלים דיווחה אתמול, כי הרווח זינק פי 6.3 ל-48.9 מיליון שקל. ההכנסות של החברה בבעלותו של פישמן גדלו ב-46%. ללא השפעת תקן 19 זינק הרווח בשיעור גדול יותר ועלה ל-56 מיליון שקל. מניות החברה מגיבות לתוצאות בעליה נאה בת 2.2%. מניות אל על נותרות אדישות בשעה זו להחלטת משרד האוצר להפסיק את מעמדה של החברה כ"מוביל הלאומי" בעקבות הפרטה. אל על נהנית כיום כספקית מועדפת של שירותי טיסה בנסיעות רשמיות. במשרד האוצר שוקלים לפתוח את שירותי הטיסה לתחרות בין כל חברות התעופה. עוד בולטות הבוקר: תדיראן קשר עם זינוק של 4.5% ומחזור של 2.8 מיליון שקל - החמישי בהיקפו, על רקע פרסומים, כי עסקת אלישרא מצויה בסכנה. בולטות גם מניות דסק"ש שנופלות ב-2%, תוך מחזור של 7 מיליון שקל - הגבוה באחד העם. בזק מטפסת בשעה זו ב-0.72%. נחתום בדואליות. הללו עתידות להחל להסחר היום בוול סטריט לאחר סוף שבוע ארוך, שכלל את יום הזכרון. מגמת המסחר בקרב חמש הדואליות של המעו"ף מעורבת. טבע פתחה בתוספת קלה של 0.13%, תוך מחזור של 5 מיליון שקל - השני בהיקפו באחד העם, אלביט מערכות מחליקה ב-0.4%, גיוון עולה ב-0.7%, פרטנר נופלת ב-1% ואלווריון מטפסת בשיעור קל של 0.15%.

פיקדונות - איפה תקבלו את הריבית הטובה ביותר? בדיקה
מאפס ריבית בעו"ש ועד ריבית קבועה של 4.5% בשנה - מי הבנקים ההוגנים ומי הבנקים הלא הוגנים?
הריבית שאתם מקבלים על יתרה בחשבון הבנק שלכם היא מגוחכת. כדי לקבל סכום קצת פחות מגוחך, כדאי לכם להפקיד בפיקדון. אם אתם לא יודעים לכמה זמן להפקיד, כי כמעט אף אחד לא יודע מה התזרים שלו לחודש-חודשיים הקרובים, אז אתם תפקידו בפיקודנות יומיים, שבועיים או לחודש או שתוותרו על זה כי הם מספקים ריבית מאוד צנועה ברוב הבנקים. ואז מתקבלת תמונה מעיקה - למרות שכמכלול יש לנו - הציבור על פני זמן כ-230 מיליארד שקל בחשבון העו"ש, אנחנו מקבלים רק על 9% מהסכום הזה ריבית והיא נמוכה מאוד, שואפת לאפס. בעולם תקין היינו אמורים לקבל על הסכום הזה 3%-4%, כי הבנקים יודעים לייצר מזה הרבה כסף - כ-10%, אבל אין תחרות אמיתית על הכסף שלנו כי אין תחרות בין הבנקים.
וככה הבנקים מייצרים מהעו"ש רווחים של 20-23 מיליארד שקל (נטו כ-14-15 מיליארד שקל), בעוד שהם משלמים על זה מאות מיליונים בודדים. הבנקים מרוויחים בקצב של 36 מיליארד שקל בשנה, חלק גדול מהם בזכות הכסף בעו"ש. אגב, אם אתם במינוס זה כבר סיפור אחר - אתם משלמים ריבית של 10.6% בממוצע על מינוס.
הכסף שלכם יכול לייצר תשואה קבועה או תשואה משתנה (ריבית קבועה או משתנה). מכיוון שהריבית צפויה לרדת, הריבית המשתנה שתלויה בריבית במשק צפויה לרדת, ומכאן שכעת היא תהיה גבוהה יותר בידיעה שהיא תרד בהמשך. הקבועה מספקת ביטחון - מה שאתם מקבלים זה מה שיהיה לכל תקופת הפיקדון. ורק כדי להמחיש את ההבדל - אם אתם מקבלים הצעות לפיקדון שנתי בריבית קבועה של 4% או ריבית משתנה של 4.25%, אבל, לדעתכם, הריבית תרד בקרוב ל-1 השנה וכבר בקרוב, ברור שהריבית הקבועה מתאימה לכם יותר. אם אתם חושבים הפוך - שלא תהיה ירידת ריבית או שתהיה רק בעוד קרוב לשנה - אז הפיקדון בריבית משתנה כדאי לכם.
על פי מידע מעודכן של בנק ישראל, הריבית הקבועה הממוצעת לשנה היא 4.13% והריבית המשתנה היא 3.45%. קצת מוזר כי המשתנה אמורה להיות גבוהה יותר, אבל זה גם נובע מהצעות ואינטרסים של הבנקים. אם הם לא רוצים שתיקחו בריבית משתנה הם יספקו לכם הצעות בריבת נמוכה ומעט יקחו. בפועל, רוב הפיקדונות נלקחים במסלול של ריבית קבועה. הריבית הממוצעת - 4.13%, נמוכה ממה שיכולתם לקבל במק"מ - כ-4.25%-4.3%. מאז הריבית במק"מ מעט ירדה.
- הבינלאומי עם רווח שיא של 637 מיליון שקל ותשואה של 18.3% על ההון
- למה הבנקים זינקו והאם זה מוצדק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנה תמונה מלאה על ריביות ממוצעת ל-6-12 חודשים:

מתחנות דלק לתחנות טעינה: עדכון היסטורי בתמ"א
הוועדה הארצית לתכנון אישרה הרחבת זכויות הבנייה בתחנות דלק לטובת עמדות טעינה מהירה ואזורי המתנה, כחלק מהיעד הלאומי למעבר מלא לתחבורה חשמלית עד 2050
מינהל התכנון אישר תיקון משמעותי לתוכנית המתאר הארצית לתחנות תדלוק (תמ"א 18), שיתאים את המרחב הציבורי לעידן הרכב החשמלי. השינוי יאפשר הרחבה והתקנה של עמדות טעינה מתקדמות, עם שילוב תשתיות בסטנדרט טכנולוגי עדכני ותכנון משולב בסביבה העירונית.
המהלך הוא חלק ממדיניות לאומית להאצת המעבר המלא לתחבורה חשמלית עד שנת 2050. במסגרת השינוי יתווספו זכויות בנייה לטובת הקמת חדרי חשמל וטרנספורמציה בהיקף של עד 100 מ"ר, שיתמכו בטעינה מהירה של יותר מ־5 רכבים בו-זמנית. בנוסף, יינתנו זכויות נוספות של עד 20 מ"ר
ליצירת אזורי המתנה ושירות לנוסעים בזמן ההטענה.
בדיון השתתפו נציגי מינהל התכנון, משרד התחבורה, משרד האנרגיה ומשרד הגנת הסביבה, לצד חברות דלק ויזמים בתחום הרכב החשמלי. במסגרת המפגש נערך שולחן עגול שעסק בהיבטים הכלכליים, התפעוליים והסביבתיים של המהלך,
תוך בחינת צורכי השוק בפועל.
משרד האנרגיה הציג נתונים עדכניים הממחישים את קצב האימוץ המהיר: כיום נעים בכבישי ישראל כ-170,000 רכבים חשמליים מלאים מתוך כ-3.7 מיליון כלי רכב פרטיים. כדי לממש את היעד השאפתני - מעבר מלא לתחבורה חשמלית תוך 25 שנה - נדרשות תשתיות טעינה פרוסות, חכמות וזמינות בכל עיר ויישוב.
- זוז פאוור קורסת 70% מתחילת השנה - החברה חייבת טעינה מהירה
- המניה שמזנקת ב-38% ומה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדברי מינהל התכנון, "אנו רואים חשיבות עליונה בהסרת חסמים והכשרת הקרקע למעבר לתחבורה חשמלית. המהלך הזה אינו רק טכני - הוא חלק מתפיסה כוללת של עיצוב רחובות עירוניים מותאמים לעידן האנרגיה החדשה".