חוק המדיניות הכלכלית לשנת 2005 - מס הכנסה
ביום 29.3.2005 התקבלה בקריאה שניה שלישית הצעת חוק המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2005 (תיקוני חקיקה), התשס"ה-2005 (להלן – החוק). תחילת החוק ביום 1.1.2005, אלא אם נקבע אחרת. החוק טרם פורסם ברשומות.
נקודת זיכוי בגין בן/בת זוג שכלכלתו על הנישום – רק למי שהגיע לגיל פרישה
החוק תיקן את סעיף 37 לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש], התשכ"א-1961 (להלן – הפקודה).
סעיף 37 לפקודה, לאחר תיקונו, קובע כי בחישוב המס של יחיד מוטב תושב ישראל, שהוכיח להנחת דעתו של פקיד השומה כי בשנת המס כלכלת בן זוגו היתה עליו, תובא בחשבון נקודת זיכוי אחת. יחיד מוטב הוגדר בחוק כיחיד שהוא או בן זוגו הגיע לגיל פרישה.
משמעות התיקון הינה כי יחיד תושב ישראל שהוא או בן זוגו טרם הגיעו לגיל פרישה לא יהיה זכאי לנקודת זיכוי מכח סעיף זה.
בעקבות תיקון סעיף 37 כאמור לעיל, בוצעו תיקונים מקבילים בסעיפים 38, 39, 40 ו-66 לפקודה, שבהם ישנה התייחסות לסעיף 37.
חישוב נפרד לבני זוג – שנת 2005
בחוק לתיקון פקודת מס הכנסה (הוראת שעה), התשס"א-2000 (להלן - הוראת השעה), נקבע כי בשנת 2004 יהיו בני זוג רשאים לתבוע כי ייעשה חישוב נפרד של המס על הכנסתם, עד לסכום של 23,040 ₪ בשנה, אף אם הם מנהלים את עסקם או את משלח ידם יחדיו או שהם עובדים באותו מקום עבודה, וזאת בניגוד להוראת סעיף 66 לפקודה הקובעת כי בנסיבות של עבודה כאמור ייעשה לבני הזוג חישוב מס משותף.
הוראת השעה תוקנה בחוק ונקבע כי גם בשנת המס 2005 יהיו בני זוג רשאים לבקש כי ייעשה חישוב נפרד של המס על הכנסתם וזאת עד לסכום של 25,008 שקלים חדשים בשנה. בהתאמה, תוקן סעיף 57 לפקודה, שבו נקבע הסדר דומה להסדר הקבוע בסעיף 66(ה) לפקודה, לענין חישוב מס נפרד של בני זוג חברי קיבוץ.
מניעת כפל מס – הרחבת הגדרת "מדינה"
סעיף 196 לפקודה, שענינו צו הנותן תוקף להסכם, מסמיך את שר האוצר ליתן תוקף להסכם למניעת כפל מס רק כשהוא נעשה בין מדינת ישראל לבין מדינה אחרת.
החוק תיקן את סעיף 196 לפקודה, כך שלשר האוצר ניתנה סמכות לקבוע כי מדינה לענין סעיף זה תהיה גם שטח מחוץ לישראל שאינו מדינה, המנוי בפקודה. בהתאם לכך נקבעו טיוואן, פנגו, קינמן ומטסו כשטח מחוץ לישראל שאינו מדינה.