אוסטרליה תקבל וולוו S60 פולסטאר

גרסת ייצור של מהדורה כוחנית שהציגה וולוו ל-S60 בשנה שעברה תשווק דווקא באוסטרליה
עמרי ספיר |

וולוו S60 פולסטאר (Polestar)

בשנה שעברה הציגה וולוו גרסה כוחנית במיוחד ל-S60. היא נבנתה על-ידי סדנת פולסטאר (Polestar), האחראית על תחום המרוצים בוולוו. המכונית ההיא הייתה קונספט בצבע כחול-מגניב (שאגב קיים גם בדגמים רגילים של היצרנית השוודית) עם מנוע ה-T6 (בעל 6 צילינדרים ובנפח 3.0 ליטר) של וולוו. שם הוא ייצר 508 כ"ס ותאוצה ל-100 קמ"ש בפחות מ-4 שניות, לצד מהירות מירבית של מעל ל-300 קמ"ש. הקהל התלהב, עשה השוואות על הנייר וכמה עיתונאים אפילו זכו לשרוף איתה צמיגים. ולא, אנחנו לא היינו בין אותם עיתונאים (לתשומת ליבה של שגרירות שוודיה).
 

כעת מחליטה וולוו ללכת עם דעת הקהל ומציגה גרסת ייצור חזקה ל-S60, שתישא את שם סדנת המרוצים. בשביל ללכת על בטוח, הוחלט לייצר מספר מוגבל של מכוניות שישווקו באוסטרליה בלבד – שם נרשם ביקוש רב, כך נראה, לגרסאות הספורטיביות של המכוניות. בהתאם להצלחה בקרב האוסטרלים, יחליטו אנשי וולוו אם להרחיב את הייצור ואת השיווק למדינות נוספות. היצרנית לא ממש מפרטת בנושא, אבל ניתן להניח שסדנת המרוצים לא בדיוק בנויה לייצור "סדרתי" של גרסאות ותצטרך לעבור מספר שינויים בשביל לבצע את ההתאמה.
 
 

אבל זה לא אומר שכמה אוסטרלים מאושרים יזכו כעת לנסוע על וולוו S60 עם למעלה מ-500 כ"ס וביצועים של מכונית-על. גרסת הייצור של ה-S60 פולסטאר תעשה אמנם שימוש באותו מנוע T6 בנפח 3.0 ליטר (6 צילינדרים), אך כאן הוא ייצר רק 350 כ"ס. זה עדיין הרבה, אבל כשמשווים את זה ליריבות ותיקות כמו מרצדס C63 AMG (עם 457 כ"ס ואף יותר במהדורות המיוחדות) או ב.מ.וו M3 (עם 420 כ"ס, וזה עוד בדור הקודם) – זה פתאום נשמע מעט. מצד שני, יש לה 51 קג"מ (ואף יותר, כך וולוו) ב-2,800-4,750 סל"ד ונתוני הביצועים עדיין מרשימים עם 4.9 שניות ל-100 קמ"ש ו-250 מירביים (הגבלה אלקטרונית). זאת לעומת 4.5 שניות ל-100 ב-C63 AMG ו-4.8 שניות ב-M3. ההסבר לנתון התאוצה המרשים יכול להגיע, למשל, ממערכת בקרת הזינוק או מההנעה הכפולה. או שפשוט מדובר בנתון שלא באמת תצליחו להגיע אליו.

בין השינויים הנוספים שכוללת ה-S60 פולסטאר תמצאו שלל רכיבים תוצרת הסדנה, כמו מצנן ביניים (אינטרקולר), מערכת פליטה חדשה, בולמים משודרגים (תוצרת אולינס – Ohlins), בלמים מחורצים ועוד. המתלים המשופרים יהיו קשיחים ב-80% ביחס לדגם הרגיל, מה שאומר שבעוד בוולוו אתם מרגישים בטוחים, יש מצב שה-S60 פולסטאר תפצע אתכם גם בלי שתהיו מעורבים בתאונה. מה שבטוח זה שתהנו מאוד מהתהליך.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

מזוודה עמוס בכדורי ויאגרה, צילום: דוברות רשות המסיםמזוודה עמוס בכדורי ויאגרה, צילום: דוברות רשות המסים

בפעם השניה: ניסה להבריח 30,000 כדורי ויאגרה - ונתפס בנתב"ג

הנוסע, שכבר נתפס בעבר בניסיון הברחה דומה, חזר מהודו כשבמזוודותיו 30 אלף כדורים בשווי מוערך של 600 אלף שקל; הכדורים ללא אישור משרד הבריאות; דרכונו נלקח ובמכס בוחנים הגשת כתב אישום

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רשות המסים

נסיונות ההברחה בנתב"ג מייצרים לאחרונה כותרות, הפעם מדובר כבר בפעם השניה שהאדם הזה מייצר כותרת. תושב קריית אתא, שחזר לישראל אחרי חמישה ימי שהות בהודו, נעצר באולם הנוסעים של נמל התעופה בן-גוריון, כשבמזוודותיו 30,000 כדורי ויאגרה לא מאושרים לשימוש על פי חוקי משרד הבריאות.

הכדורים, שערכם מוערך בכ-600 אלף שקל, נתפסו על ידי בודקי המכס אחרי שהנוסע ניסה לעבור דרך המסלול הירוק. בדיקה קצרה של המזוודות חשפה: שתי מזוודות עמוסות בכדורים.

מדובר ככל הנראה במהלך מתוכנן מראש, ולא בניסיון חד-פעמי. מחקירה שבוצעה על ידי יחידת הסמים והמכס של נתב"ג (יס"מ) עולה כי מדובר בהברחה נוספת של אותו אדם - משה לוי -אשר נתפס כבר בחודש אפריל האחרון באירוע דומה. אז גם הובא בפני שופט, שוחרר בתנאים מגבילים, ודרכונו נלקח ממנו.

המקרה הנוכחי התרחש בטיסת הראשונה בה חזר אחרי שהשיבו לו את הדרכון, צעד שמעלה שאלות לא פשוטות על האפקטיביות של ההגבלות שהוטלו עליו בעבר.

גם הפעם הובא לוי בפני שופט בית משפט השלום בראשון לציון, ושוחרר בתנאים מגבילים. דרכונו נלקח ממנו לתקופה של 180 יום, בזמן שבמכס שוקלים אם להגיש נגדו כתב אישום.