מכירת מתחם השוק הסיטונאי - מכרז או מיקוח?
ההתפתחויות של השבועות האחרונים במכרז למכירת מתחם השוק הסיטונאי מעלות את השאלה האם המדובר בכלל על הליך של מכרז, או שמא לאמיתו של דבר מדובר בהליך של התמחרות המקובלת בשווקים
עלינו לזכור, ראשית, כי מדובר כבר בסיבוב שני של עריכת מכרז, לאחר שמכרז קודם שערכו בעלי הקרקע נכשל.
בסיבוב הראשון, יצאו בעלי הקרקע למכרז הכולל את כל המתחם. כשלון המכרז במקרה זה נבע ממיעוט של מציעים, ומאכזבת בעלי הקרקע מגובה ההצעות שהתקבלו. במכרז זה הוחלט רק לאחר שהוגשו ההצעות, לפצל את המכירה והפרידו בין שלב הבניה הראשון לבין הזכויות לבנית ארבעה מגדלי מגורים. כתוצאה מכך החליטה קבוצת תדהר לפרוש מהמכרז. כך, נותרו המוכרים עם שתי מתמודדות בלבד - קבוצת סוהו וקבוצת גינדי.
השלב הבא היה ההכרזה על סוהו כקבוצה המועדפת מבין השתים על בעלי הקרקע טניתנה לה תקופת בלעדיות לניהול מו"מ. בתקופה זו קיוו סוהו, שהפכה למעין "זוכה על תנאי" ובעלי הקרקע, לסיים את ההליך, אך המו"מ נכשל וקבוצת גינדי התבקשה לחזור לתמונה, וקיבלה אף היא תקופת בלעדיות לניהול מו"מ.
ביום שישי האחרון נוכחנו שהמכרז עתיר הממון על המתחם רחוק מסיומו - הודעה רדפה הודעה והתהליך החל לקבל אופי של מיקוח והתמחרות בין בעלי הקרקע לשתי הקבוצות, כאשר המחיר אותו מוכנות כל אחת מהמתמודדות לשלם מאמיר והולך. תוצאות הליך זה, אשר תחילתו הייתה אמנם במכרז אך אחריתו כבר כמעט ולא מזכירה הליך של מכרז, יתכן ויקבעו על פי כושר המיקוח במשא ומתן של השחקנים השונים, ולא כתוצאה של החלטות אסטרטגיות האופייניות להתמודדות במכרז ונמנות על יתרונותיו.
הדרך הארוכה והסבוכה בה מתנהלת מכירת מתחם השוק הסיטונאי בולטת במיוחד על רקע הליך מכירת מתחם מגדל רמז במכרז שהסתיים לפני מספר ימים. לתוצאות מכרז מתחם מגדל רמז ומתחם השוק הסיטונאי מכנה משותף אחד ? בשני המקרים הופתעו עורכי המכרז מתוצאותיו. אולם, תוצאות ההפתעה שונות לחלוטין: בעוד בעלי השוק הסיטונאי מוסיפים להתמקח עם המתמודדים ולא ברור כיצד התמחרות זו תסתיים, הרי שעירית ת"א, אשר ערכה את מכרז מתחם רמז, הופתעה לטובה מהמחיר שקיבלה - 305 מיליון ש"ח - כמעט כפול מההערכה המוקדמת שעמדה על סך של 188 מיליון ש"ח בלבד. כל זאת לא צורך בסבבי מיקוח נוספים, בהתאם לכללי המשחק שנקבעו ונשמרו בקפדנות.
ההשוואה בולטת עוד יותר אם מביאים בחשבון שמכרז מתחם השוק הוא מכרז בשוק הפרטי בו לעורכיו, אשר הינם אנשי עסקים מיומנים, נתונה גמישות רבה יחסית בקבלת החלטות בנוגע אליו. זאת, בניגוד לעייריה, אשר כגוף ציבורי חלות עליה חובות ומגבלות רבות בנוגע לאופן עריכת וניהול המכרז בהתאם לכללים המחייבים במכרזים ציבוריים.
נראה שבמקרה זה דווקא המגבלות החלות על העירייה, אשר מונעות ממנה, בין היתר, לנהל מו"מ בחופשיות, כפי שמתרחש במכרז השוק הסיטונאי, ומחייבות אותה לערוך מכרז קצר ויעיל על פי כל כללי המכרזים ה"קלאסיים", הפכו ליתרונות, בעוד חופש הפעולה והיעדר המגבלות של מוכרי מתחם השוק הפכו את הליך המכרז שם לסאגה מתמשכת.
מכרז בהגדרתו הוא תחרות מחירים עם כללי משחק, ולצורת ניהולו השפעה מכרעת על תוצאותיו. מכרז מוצלח צריך להיבנות על פי שני כללים : כללי משחק ברורים ופשוטים והשתתפות של שחקנים רבים בהתמודדות.
במכרז השוק הסיטונאי כללי המכרז ותחושת הבטחון כי כללים אלו ישמרו, נפגמו עם פיצול המכירה. לאחר מכן נוהל מו"מ שכלל לא רק מיקוח על המחיר אלא בכל זאת גם אפשרות למכירת השלב השני לזוכה. אילו אופציה זו הייתה מובאת לידיעת המשתתפים מלכתחילה, יתכן כי קבוצת תדהר לא היתה פורשת.
יתכן והמתמודדים שיערו מראש כי בשלב מסויים כללי המכרז ישברו וההליך יהפוך לשוק של מיקוח. השאלה שנותרת פתוחה היא האם שיפור ההצעות לו אנו עדים בימים האחרונים נובע מ"יתרה" ששמרו שתי הקבוצות למיקוח מהסוג הזה, או שמדובר בתופעה הידועה כ"קללת הזוכה" - מצב בו משולם מחיר שאינו משקף כדאיות כלכלית אלא הינו פרי טעות בהערכה או הטיה לא רציונאלית שנובעת מרצון לזכות בתחרות כמעט בכל מחיר.
הכותב הוא עו"ד (מהנדס) גדעון שפיגל, מייסד Fair Solution לניהול ופתרון סכסוכים

מה הסוד של תושבי מודיעין-מכבים-רעות לאריכות ימים?
תוחלת החיים הממוצעת בעיר היא 87.5 - פער של 4.4 שנים מעל הממוצע הארצי; מחקרים מצביעים על שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, ומצביעים על פערים בין מרכז לפריפריה ובין ישובים יהודיים לערביים
איפה בישראל קונים עוד 8 שנים של חיים? נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנים האחרונות מציבים את מודיעין-מכבים-רעות בראש רשימת הערים בישראל במדד תוחלת החיים, עם ממוצע של 87.5 שנים. זהו פער של כ-4.4 שנים מעל הממוצע הארצי, שעמד בתקופת המדידה על 83.1 שנים. מאז הבדיקה עלתה תוחלת החיים, על פי ההערכות, בכ-0.7 שנים נוספות. על פי OECD, תוחלת החיים בארץ הגיעה ל-83.8 שנים ב-2023, ונותרה יציבה גם ב-2024-2025 למרות אתגרי המלחמה.
העיר מקדימה ערים כמו רעננה (86.7 שנים), הוד השרון (85.7 שנים), גבעתיים (85.4 שנים) וכפר סבא (85.3 שנים). לעומת זאת, בערים כמו אום אל-פאחם תוחלת החיים היא 78.8 שנים, וברהט 79.8 שנים - פערים של עד 8.7 שנים. הפערים הללו משקפים שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, כפי שמעידים מחקרים עדכניים של ארגון הבריאות העולמי, OECD ומכוני מחקר ישראליים.
ישראל במקום הרביעי העולמי - למרות הפערים הפנימיים
תוחלת החיים בישראל עלתה בשנים האחרונות ל-83.8 שנים ב-2023, מה שמציב את המדינה במקום הרביעי ב-OECD, אחרי יפן (84.5 שנים), שווייץ (84.0 שנים) וספרד (83.9 שנים). אצל גברים תוחלת החיים היא 81.7 שנים בממוצע, ובקרב נשים 85.7 שנים בממוצע - פער מגדרי של ארבע שנים שעקבי עם המגמה העולמית. עלייה זו נמשכה למרות השפעות מגפת הקורונה והמלחמה שהחלה ב-2023, אם כי תמותה עודפת בקרב צעירים (כולל חיילים שנפלו בלחימה) השפיעה מעט על הנתון הכללי.
מחקר מרכז טאוב מציין "פלא ישראלי" - תוחלת חיים גבוהה ב-6-7 שנים מעבר למה שצפוי בהתחשב ברמת עושר, השכלה ואי-שוויון. החוקרים מייחסים זאת לשילוב של תרבות משפחתית חזקה, קהילתיות גבוהה, תזונה ים-תיכונית ומערכת בריאות ציבורית נגישה. עם זאת, פערים פנימיים גדולים חושפים אי-שוויון מבני, בעיקר בין אוכלוסיות יהודיות לערביות ובין מרכז לפריפריה - תופעה שמאיימת לשחוק את היתרון הישראלי בעתיד.
- "הכסף שוכב בתוך הקירות": מהי משכנתא הפוכה ואיך היא עובדת?
- כמה תשפיע העלייה בתוחלת החיים על הרווח של חברות הביטוח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הכסף קובע: 60%-80% מהפערים נובעים ממצב סוציו-אקונומי
מחקרים מהשנים 2024-2025 מאשרים כי גורמים בריאותיים מסבירים רק 10%-20% מהשונות בתוחלת חיים, בעוד 60%-80% מהשונות נובעים מגורמים חברתיים-כלכליים. דוח שנת 2025 של OECD מדגיש הכנסה, השכלה, הוצאות רווחה והשקעות סביבתיות כמפתחות מרכזיים. מחקר ב-JAMA מ-2024 מראה שהפרשי הכנסה מתורגמים לפערים של עד 10 שנים במדינות מפותחות, דפוס דומה לישראל עם מתאם של 0.85 בין אשכול סוציו-אקונומי לתוחלת חיים.
רשות התחרות מזהירה: יצרני החשמל עלולים להפחית ייצור כדי להעלות מחירים
רשות התחרות פרסמה מחקר שמצביע על תמריץ כלכלי של היצרנים להפחית את הייצור הזמין כדי להגדיל את רווחיהם, מה שעלול להוביל לעלייה במחירי החשמל בשיעור של בין 20%-30%. המחקר משמש ככלי לבחינת הקמת תחנות כוח חדשות והרחבות קיימות במסגרת אישור תקנות ריכוזיות חדשות, שיחליפו את הכללים הקודמים שפקעו לפני כשנה
אזהרה של רשות התחרות - יצרני החשמל עלולים לייצר פחות חשמל וכך לקבל מחיר טוב יותר. זה יגדיל את רווחיהם - וזה יפגע בצרכנים.
מכרזי SMP: מנגנון תמחור שיוצר תמריצים בעייתיים - בעשור האחרון נפתח משק החשמל לתחרות לאחר מכירת תחנות כוח שונות מחברת החשמל, שהייתה המונופול הבלעדי. כיום, יחידות הייצור החדשות פועלות במכרזי SMP (System Marginal Price), אותם מנהלת חברת נגה. במכרזים אלו המחיר נקבע לפי המחיר השולי של המגה-וואט הנוסף הדרוש למערכת. מנגנון זה יוצר מצב בעייתי שבו קיצוץ מלאכותי בהיצע הייצור עשוי להוביל לעלייה במחירי החשמל, מה שמאפשר ליצרנים להרוויח סכומים גבוהים יותר גם אם הם מוכרים פחות חשמל בפועל.
למרות תכנון להקמת ארבע יחידות ייצור חדשות, כולן בבעלות יצרנים קיימים, האתגרים במבנה הענף נותרים. הרחבות של יחידות קיימות מאושרות על ידי הרשות גם לפי הכללים הישנים, מה שמחייב בחינה פרטנית של כל מקרה.
הכללים הישנים במתווה הריכוזיות הגדירו סף אחזקה של 20% מסך הייצור הפוסילי במשק כדי למנוע שליטה יתרה של שחקן אחד. אחזקה של 5% בתחנת כוח נחשבה משמעותית לבחינת התנהגות אנטי-תחרותית. לעומת זאת, הכללים החדשים מבוססים על בחינת התמריץ והיכולת של כל יצרן להפעיל כוח שוק דרך הפחתת הייצור. מלצות אלו הופכות את הבחינה לפרטנית יותר, אך גם פחות חד-משמעית, ועלולות לעורר ויכוחים עם היצרנים.
- צחי אבו: "תחנת הכוח במנשה יכולה להפוך השקעה של 70 מיליון שקל למיליארד וחצי"
- IPM באר טוביה וקיסטון מודיעות על מימון מחדש בהיקף של 840 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המחקר מדגיש כי אחזקה חלקית בתחנת כוח לא בהכרח מצמצמת את היכולת להשפיע על מחירי השוק. לעיתים, אחזקה חלקית עשויה דווקא להפחית את הסיכון הכרוך ביצירת הפחתות ייצור מלאכותיות, מה שמאפשר רווח גבוה יותר.
