קבוצת שטראוס משיקה את 'שטראוס מים' בעקבות רכישת תמי 4 תמורת 291 מ' שקל
הבוקר (א') הציגה ההנהלה של קבוצת שטראוס, עפרה שטראוס, יו"ר דירקטוריון קבוצת שטראוס וגדי לסין, נשיא ומנכ"ל קבוצת שטראוס הנכנס וארז ויגודמן המנכ"ל היוצא את אסטרטגיית 'שטראוס מים', זרועה חדשה שמצטרפת לכלל הקבוצה.
הודעה זו הגיעה לאחר החתימה הרשמית מול 'תנה תעשיות' הידועה כ-'תמי 4' שהתקיימה אתמול בערב, באמצעות חברת טכנולוגיית המים של שטראוס H2Q, המפתחת טכנולוגיה לטיפול במי שתיה (נקנתה לפני כ-3 שנים על ידי הקבוצה). חברת H2Q הינה מיזם בבעלות משותפת של שטראוס ושל קבוצת מדענים ויזמים. קבוצת שטראוס השקיעה במיזם לפני כשלוש שנים וניהלה אותו כסטארט אפ לצד עסקי החברה. הכוונה היא ליצור סינרגיה בין תמי 4 לטכנולוגיה של H2Q וכפי שאמר ארז ויגודמן, " אני מאמין כי בעתיד המוצר יראה שונה ממה שקיים כיום". לדברי לסין, "שטראוס מתכוונת לקבל לשורותיה את עובדי חברת תמי 4 , השאיפה היא שצוות תמי 4 ימשיכו בתפקידם".
בראש 'שטראוס מים' יעמוד, רמי רונן, אשר הוביל את פעילות H2Q במהלך השנתיים וחצי האחרונות. רמי רונן הצטרף לקבוצת שטראוס לפני כשנתיים וחצי והיה מנכ"ל H2Q מיום הקמתה וכיהן בעבר כמנכ"ל והמייסד של חברת רמדור.
חברת תמי 4 נרכשה תמורת 291 שקל, המחיר שנקבע כפוף להתאמות מסויימות אשר יתבהרו לקראת סיום העסקה. בניגוד לתחזיות אשר צפו כי במידה וההסכם ייצא לפועל, שטראוס תרכוש את חברת המים 'תמי 4' תמורת כ-90 מיליון דולר, כ-350 מיליון שקל.
רכישת 100% מתמי 4 תתבצע כפי שנאמר, באמצעות חברת הבת H2Q, מחיר הרכישה ימומן על ידי השקעה של קבוצת שטראוס ב- H2Q אשר תגדיל את חלקה ב-H2Q לכ- 90% מהון המניות של החברה, כך שמחיר הרכישה משקף לתמי 4 שווי של 325 מיליון שקל. יש לציין כי כעת מאפשרת שטראוס אלא אם כן המשקיעים יהיו מעוניינים להשתתף אך ההנחה היא כי שטראוס תהייה הרוכשת הבלעדית.
עופרה שטראוס, יו"ר קבוצת שטראוס, מסרה היום, "קבוצת שטראוס זיהתה כבר לפני מספר שנים את תחום המים לשתיה כתחום המציג הזדמנות עסקית משמעותית, המתחבר היטב לתפיסה העסקית הכוללת של הקבוצה ולחזון שלה .אנו רואים בפיתוח טכנולוגיה מתאימה לפתרונות למי שתייה איכותיים בבית ובמקום העבודה דרך לשיפור איכות החיים של מאות מיליוני אנשים בעולם. בהתיחסותה ל- H2Q, אמרה שטראוס כי, "לפני כשלוש שנים בחרנו לחבור לקבוצת יזמים ומדענים ישראלים והשקענו במיזם H2Q שמפתח מטהר לסינון וטיהור מים בטכנולוגיה ייחודית .פעילות שטראוס בתחום המים משלבת אחריות חברתית ומחויבות לסביבה ועונה על צורך אמיתי של בני אדם בכל העולם כיום".
רמי רונן, מנכ"ל שטראוס מים, "תמי 4 היא אחת מהיצרניות המובילות בעולם בתחום פתרונות המים המטוהרים לבית. לחברה מודל עסקי מצליח ורווחי, ידע רב ומוכח בפיתוח ושיווק פתרונות לצריכת מים איכותיים בבתים ובעסקים. תמי 4 צומחת מדי שנה ומציגה רווחיות נאה ויציבה מאוד".
עוד ציין רונן, כי "בימים אלו מסיימת חברת H2Q את מבדקי התקן המחמירים ביותר בעולם (NSF/EPA) למטהר שפיתחה. החיבור בין היכולות של תמי 4 בפיתוח מערכות ביתיות לטיהור מים, הניסיון של קבוצת שטראוס בניהול עסקים בינלאומיים ובכניסה לשווקים מתפתחים, יחד עם הטכנולוגיה של H2Q, יאפשרו לשטראוס לצאת עם פתרון אינטגרטיבי לשווקים בישראל ומחוץ לישראל."
פעילות תנה תמוזג לתוך H2Q, סטארט-אפ העוסק בפיתוח טכנולוגיה חדשה לטיהור מים בו שותפה שטראוס. שטראוס רוכשת את מלוא מניות תנה מקרן פימי של ישי דוידי (41%), קאזו השקעות של שמואל וולודינגר (18%), קיבוץ נתיב הל"ה (31.5%) ופסגות (9.5%).
תנה מובילה את השוק בישראל ואחת מהחברות המובילות בעולם בפיתוח, ייצור ושיווק של מערכות לטיהור, סינון, חימום וקירור מי שתייה, לשוק הביתי והמוסדי. מחזור המכירות של תנה בשנת 2008 עמד על 248 מיליוני שקלים, והרווח התפעולי הסתכם ב-34 מיליון שקלים.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".