ניתוח דוחות כספיים (GEMINI)
ניתוח דוחות כספיים (GEMINI)

נוטשים את המקצוע - "מתמחים בראיית חשבון נוטשים; צריך לקצר את ההתמחות"

מירב ארד | (20)

מקצוע ראיית החשבון הוא אחד המקצועות המאויימים ביותר על ידי ה-AI. חלק גדול מעבודת המתמחים ורואה החשבון המבקרים הוא פרוצדורות חוזרות, אוטומטיות שמערכות וכלי AI יכולים להחליף. במציאות הזאת, הביקוש ללימודי חשבונאות הולך ויורד כשחלק גדול מהלומדים עושה זאת כדי להתמחות בסביבה העסקית, ולהבין את השפה ואל דווקא להיות רואה חשבון.  

במקביל, משרדי רואי החשבון מטמיעים מערכות שמייעלים את העבודה וכבר לפני כ-5-6 שנים עברו להשתמש בכוח אדם זול יותר גם בהודו. עולם החשבונאות שנחשב יוקרתי ומבוקש, עמוס בעבודה שחורה-אפורה והשנים האחרונות מלמדות על מצוקה גדולה - יש ביקוש לרואי חשבון שעולה על ההיצע. הפער הזה נפתר בין היתר בפתרונות AI אבל גם מתבטא בחולשה של הביקורת. איכות הביקורת והבקרה בירידה. 

האם זה ישתנה? הצעירים מחפשים מקצועות מעניינים-זוהרים יותר, והלימודים הקשים לצד התמחות במשך שנתיים (בפועל אפילו יותר) די בולמת צעירים רבים. מעבר לכך, לא כל המוסדות לימוד הפנימו להכניס קורסים מעולם ה-AI, כשברור שרואה החשבון החדש יהיה שונה לגמרי מקודמו. היכולות יהיו בניהול של סוכני AI ואחריות על מערכי בקרה וביקרות ולא דווקא ביצוע שוטף ובדיקת חשבוניות וקבלות. אגב, זה גם בתחומי הנהלת החשבונות ששם החיסכון בזכות הדיגיטל וה-AI מורגש באופן מאוד משמעותי.     

ועל רקע זה, פנה חבר הוועד המרכזי של לשכת רואי החשבון בישראל, ויו"ר ועד עובדי EY, יוסף לבנזון, לשר המשפטים ח"כ יריב לוין בקריאה לבחון מחדש את מודל ההתמחות בענף רואי החשבון, ולהתאימו למציאות שוק העבודה בישראל בשנת 2026. 

 בפנייתו מדגיש לבנזון כי ענף רואי החשבון, בדומה לשוק העבודה כולו, עבר מבחן משמעותי בתקופת הלחימה במסגרת מבצע "שאגת הארי". "במהלך שיא עונת הביקורת בחודשים פברואר ומרץ, הנחשבים לליבת העשייה המקצועית בענף פעלו המתמחים והעובדים תחת עומס חריג, בתנאי חירום, ובמעבר כמעט מלא לעבודה מרחוק". כתב לבנזון והמשיך "למרות התנאים המאתגרים, כלל הביקורות הושלמו, הדוחות הכספיים של החברות הציבוריות הוגשו במועדם, והמערכת כולה המשיכה לתפקד באופן סדור וללא פגיעה בלוחות הזמנים או באיכות התוצרים. 

לדברי לבנזון, אנשי המקצוע הוכיחו גמישות, אחריות ויכולת הסתגלות גבוהה גם בתנאי קיצון". לטענתו, הניסיון שנצבר בשטח מחדד מסקנה ברורה: אין בהכרח קשר בין נוכחות פיזית, היקפי שעות עבודה פורמליים או מסגרות עבודה נוקשות לבין איכות תוצרי הביקורת. 

במקרים רבים, עבודה היברידית וגמישה אף תרמה ליעילות גבוהה יותר, מבלי לפגוע ברמה המקצועית. עוד מציין לבנזון כי הענף מתמודד עם ירידה מתמשכת במספר המתמחים :"שיעור לא מבוטל מהם אינם משלימים את מסלול ההסמכה". לדבריו, מדובר באובדן כוח אדם איכותי בשלב קריטי, דווקא בתקופה שבה הביקוש לרואי חשבון בישראל נמצא במגמת עלייה. 

 הוא מזהיר כי בטווח הארוך עלול להיווצר מחסור ברואי חשבון פעילים, עומס גובר על השדרה המקצועית הקיימת, ופגיעה אפשרית באיכות הביקורת הפיננסית ובאמון המשקיעים הזרים בשוק הישראלי שהוא רכיב מרכזי בכלכלה הלאומית. על רקע זה קורא לבנזון לבחון שינוי עומק במודל ההתמחות הקיים, הנשען על היקפי שעות נוקשים ומבנה שאינו משקף את אופי העבודה בפועל. 

"נוצר פער בין המדידה הפורמלית לבין הביצוע המקצועי בפועל. יש לקצר את תקופת ההתמחות והתאמתה למציאות העבודה העכשווית, תוך שמירה מלאה על רמת הדרישות המקצועיות. אין מדובר בהפחתת סטנדרטים אלא בעדכון המודל כך שישקף איכות, אחריות ותוצרים בפועל במקום מדדים טכניים מיושנים". לסיום מדגיש לבנזון כי חיזוק מקצוע רואי החשבון הוא אינטרס לאומי מובהק, ומהווה תנאי ליציבות שוק ההון, לחיזוק אמון המשקיעים ולחוסן הכלכלה הישראלית בשנים הבאות.

הוספת תגובה
20 תגובות | לקריאת כל התגובות

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    מה 01/05/2026 06:01
    הגב לתגובה זו
    קשקוש. יש מחסור במתמחים וברוח למשרדים וחברות. לך תמצא חשבמנהכ טוב.
  • 16.
    אנע 29/04/2026 08:04
    הגב לתגובה זו
    יש חוסר במתמחים בשכר מינימום. ועודף ברואי חשבון בשכר נורמלי. אל תלמדות את המקצוע
  • 15.
    כאילו שמשך ההתמחות זו הבעיה.הצחקתם. (ל"ת)
    אנונימי 28/04/2026 21:30
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    דני 28/04/2026 20:13
    הגב לתגובה זו
    אף מתמחה לא יודע כלום אחרי שנתיים. מעטים יכולים לעבוד בחברה. הנסיון קריטי להמשך.
  • 13.
    בעלי משרדים מוכרים תיקים. לא משתלם להיות בעל משרד רוח קטןבינוני (ל"ת)
    אנונימי 28/04/2026 14:32
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    נבו 28/04/2026 10:53
    הגב לתגובה זו
    החלק המעשי משמעותי ביותר
  • אנונימי 28/04/2026 14:19
    הגב לתגובה זו
    ההתמחות היא קשקוש נצלני כדי לשלם מעט.בפועל עושים את עבודה בהתמחות וגם אחרי ההתמחות.
  • 11.
    אנונימי 28/04/2026 10:31
    הגב לתגובה זו
    לא תודה
  • 10.
    אחד שיודע במקורי 28/04/2026 09:32
    הגב לתגובה זו
    לעניין אורך ההתמחותתרצו שיטפל בכם רופא שקיצרו לו את ההתמחות כדי למשוך תלמידים ההתמחות חשובה ומלמדת .ואגב תיבדקו הכיתות באוניברסיטאות מלאות עד אפס מקוםולמקצע יש ביקוש רב
  • 9.
    אנונימי 28/04/2026 09:30
    הגב לתגובה זו
    להסיק מיכך שהדוחות יצאו בזמן בתקופת מלחמהשאפשר כך לקצץ וליעל זו ממש לא הוכחה.במשרדים עבדו בתנאי קיצון עם אפס שעות שינה ועם תנאים לא תנאים מחשב על הברכיים במיקלט הציבורי להסיק מיכך שאת עבודת הביקורת אפשר לכן לשנות בהתאםזה כמו להגיד שאדם ששרד במידבר ללא מיים זו הוכחה לכך שאנשים לא צריכים לשתות.
  • 8.
    רואה חשבון מספיק זמן 28/04/2026 07:28
    הגב לתגובה זו
    כדי המלחמה כי עיגלו פינות ולא עשו ביקורת. עבודת הביקורת לא שווה כלום אומר את זה מניסיון של הרבה שנים בביקורת חברות ציבוריות.
  • 7.
    אסף 28/04/2026 07:10
    הגב לתגובה זו
    ופת ההתמחות היא חשובה לצורך צבירת נסיון ופיקוח המתמחים
  • 6.
    אנונימי 27/04/2026 23:28
    הגב לתגובה זו
    העניין הוא שאין סבלנות למנהלים להסביר למתמחים או לבאים אחרי את העבודה ומצפים מהמתמחה לעשות דוחות כאילו עם וותק שנים יש כאן בעייה של הדרכה וסבלנות שנעלמה לה עם השנים
  • 5.
    אנונימי 27/04/2026 17:42
    הגב לתגובה זו
    חלק גדול מעבודת המתמחים ורואה החשבון המבקרים הוא פרוצדורות חוזרות זה ממש לא נכון. וגם נכון לומר ששירותי ביקורת קבועים בחוק הגם שהם נחשבים כמייצרי אפס ערך מוסף
  • 4.
    צריך לבטל את המקצוע. לא שווה כלום (ל"ת)
    אנונימי 27/04/2026 15:02
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 27/04/2026 23:06
    הגב לתגובה זו
    לבטל במיידי! טכנאי מספרים
  • H 29/04/2026 11:24
    חחחחחח אל תאשים את העולם בזה שאתה טיפש חסר עתיד אח
  • 3.
    אנונימי 27/04/2026 13:28
    הגב לתגובה זו
    איך יקצרו את ההתמחות הביג 4 יצטרכו לשלם מיליארדים לעובדים למה שישחררו את המונופול ויעשו זאת כח אדם זול שבוי וחסר אלטרנטיבות ראויות בשוק התעסוקה.
  • 2.
    אנונימי 27/04/2026 13:14
    הגב לתגובה זו
    איפה הנתונים המספרים ההצעות לשיפור.כל מה שיש פה זה ססמאות
  • 1.
    זורקים סיסמאות לאוויר (ל"ת)
    אכתבה על כלוםנונימי 27/04/2026 13:09
    הגב לתגובה זו