סניף בנק
צילום: דאלי אי

61% מהישראלים חושבים שהבנקים מתנהלים באופן הוגן

כך עולה מהסקר השנתי של בנק ישראל ל-2024, לעומת 54% שסברו כך ב-2023. גם בקרב חברות כרטיסי האשראי נרשם נתון דומה בכל הנוגע לתחושת ההוגנות מצד הלקוחות. הנתונים של הסקר מצביעים גם על כך שהאפליקציות ואתרי האינטרנט של הבנקים זוכים לציונים גבוהים במיוחד, עם שביעות רצון בשיעור של 90% לשימוש באפליקציות ו-91% לשימוש באתרים

עוזי גרסטמן | (7)


ממצאי סקר השירות של בנק ישראל ל-2024 מצביעים על שיפור מסוים בשביעות רצון הלקוחות מהבנקים ומחברות כרטיסי האשראי, אך עדיין נותרו פערים בין הערוצים השונים והשירותים המסופקים. בזמן שהלקוחות מביעים שביעות רצון גבוהה מהשירותים הדיגיטליים, רמת שביעות הרצון מהשירות במוקדים הטלפוניים והסניפים עדיין טעונה שיפור.



מתוך הסקר



על פי נתוני הסקר, נרשם שיפור בתפישת ההוגנות של הלקוחות כלפי המערכת הבנקאית, כששיעור הלקוחות שסבורים כי הבנקים מתנהלים באופן הוגן עלה ל-61%, לעומת 54% בלבד ב-2023. עם זאת, בכל הנוגע לנכונות הלקוחות להמליץ לבני משפחתם ולחבריהם לנהל חשבון באותו הבנק, הנתון נותר יציב יחסית וניצב ב-57%, ללא שינוי משמעותי מהשנה הקודמת.


מתוך הסקר


המפקח על הבנקים, דניאל חחיאשוילי, ציין כי, "שיפור באיכות השירות ללקוחות הוא יעד מרכזי של הפיקוח, ואנו רואים חשיבות בפרסום תוצאות הסקר כדי לחזק את התחרות במערכת הבנקאית ולעודד את הבנקים להמשיך ולשפר את השירות הניתן ללקוחותיהם". במטרה להרחיב את תמונת המצב ולכלול מגוון רחב יותר של לקוחות, ב-2024 הורחב המדגם והוא כלל 4,000 משיבים - מה שאפשר בחינה מעמיקה יותר של בנקים קטנים ושירותים נוספים.




הנתונים מצביעים על כך שהאפליקציות ואתרי האינטרנט של הבנקים זוכים לציונים גבוהים במיוחד, עם שביעות רצון בשיעור של 90% לשימוש באפליקציות ו-91% לשימוש באתרים. מגמה זו מעידה על כך שהמערכת הבנקאית משקיעה משאבים ניכרים בהנגשת שירותים דיגיטליים איכותיים וידידותיים למשתמשים, ונראה שהציבור מעריך זאת ואף תומך בכך.



בנוסף, נרשמה עלייה מסוימת בשביעות הרצון מהשירות שניתן בסניפים הבנקאיים, שעלתה ל-78%, לעומת 75% בלבד ב-2023. כמו כן, שביעות הרצון מזמן ההמתנה בסניף עלתה מ-46% ל-52%, אך עדיין מדובר בנתון נמוך יחסית, המעיד על צורך לקצר עוד יותר את זמני ההמתנה.

קיראו עוד ב"בארץ"


בכל הנוגע לשירותי המוקדים הטלפוניים, חלה עלייה קלה בשביעות הרצון, מ-72% ב-2023 ל-75% בשנה שעברה. מנגד, שביעות הרצון מהמכשירים האוטומטיים של הבנקים ירדה באופן מינורי, מ-84% ל-83%.




לראשונה, נבחנה בסקר גם תפישת ההוגנות של חברות כרטיסי האשראי כלפי לקוחותיהן, והתוצאה היתה 61%, בדומה לתפישת ההוגנות של הבנקים. הנכונות של הלקוחות להמליץ על חברות כרטיסי האשראי נותרה ללא שינוי משמעותי, עם 59% מהנשאלים שהיו ממליצים על החברה שלהם, לעומת 60% בסקר הקודם. עם זאת, חלה נסיגה מסוימת ברמת שביעות הרצון משירותי המוקדים הטלפוניים של חברות כרטיסי האשראי, שירדו מ-76% ל-73%.


מתוך הסקר




כחלק מהמאמצים לשיפור השקיפות ולהגברת התחרותיות בשוק הבנקאי, פרסם בנק ישראל את "קו המשווה" - כלי דיגיטלי שמאפשר להשוות בין הבנקים במגוון פרמטרים, כולל שביעות רצון הלקוחות, פריסתה סניפים, העמלות והריביות. בנוסף, לראשונה, מוצג סקר שביעות הרצון בתצוגה גרפית דינמית (דשבורד) המאפשרת לבחון מגמות לאורך זמן.

מתוך הסקר

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    לקוח 04/02/2025 12:10
    הגב לתגובה זו
    ואחר כך טוען שטוב לו.
  • 6.
    אנונימי 04/02/2025 08:51
    הגב לתגובה זו
    ככל שהבנקים ירוויחו יותר שביעות הרצון של הציבור תגדל אך הגיוני! ככל שהנגיד ידפוק את הציבור וידאג לבנקים לרווחים הכי גדולים מאז ומעולם נהיה כולנו מרוצים מהשירות בכספומט ובמכונות האוטומטיות ונשלם בשימחה עמלת שורה.
  • 5.
    אנונימי 03/02/2025 22:56
    הגב לתגובה זו
    חחחחחחחחחחחחחחחחחחחח הרבה זמן לא ראיתי כתבה כל כך הזוייה חחחחחחחח איך בכלל אתם יכולים לשים כותרת שזה מה שאזרחי ישראל חושבים כשהסקר הוא של הגוף שעליו שואלים
  • 4.
    האם נבדקו אנשים שהם לא עובדי בנק (ל"ת)
    אנונימי 03/02/2025 19:58
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יוד 03/02/2025 15:36
    הגב לתגובה זו
    גם רשתות השיווק עם 90% שביעות רצון.משרדי הממשלה עם 95%.ומהכתבות שלך 100% שביעות רצון.אגב באיזו מדינה נערך הסקר
  • 2.
    יואב 03/02/2025 14:57
    הגב לתגובה זו
    תוצאות הסקר מעוררות תהיות רבות.
  • 1.
    בטח הבנקים הזמינו את הסקר (ל"ת)
    אנונימי 03/02/2025 14:42
    הגב לתגובה זו
מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:



לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.

בזן
צילום: שגיא מורן

חשד להפרות וזיהום אוויר: בז"ן הוזמנה לשימוע במשרד להגנת הסביבה

עידית סילמן: "הממצאים מצביעים על מספר רב של הפרות ובכללן כאלה הגורמות לזיהום אוויר חזק או בלתי סביר וכן הפרות של תנאי היתר הרעלים, מתוך סיכון בריאות הציבור והסביבה" קבוצת בזן: "קבוצת בזן פועלת ותמשיך לפעול בשקיפות מלאה אל מול גורמי המקצוע בתחום הגנת הסביבה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה בזן

מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה שלח התראה וזימון לשימוע לבז"ן בזן 0.87%   , לכרמל אולפינים ולגדיב, בעקבות שורה של הפרות לכאורה של תנאי היתרי הפליטה והרעלים ושל הוראות חוק אוויר נקי וחוק החומרים המסוכנים. המסמכים שנמסרו לחברות מתארים ליקויים חוזרים בפליטות מזהמות, בתשתיות ובניהול חומרים מסוכנים.

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, אמרה כי "הממצאים מצביעים על מספר רב של הפרות ובכללן כאלה הגורמות לזיהום אוויר חזק או בלתי סביר וכן הפרות של תנאי היתר הרעלים, מתוך סיכון בריאות הציבור והסביבה. המשרד להגנת הסביבה לא יאפשר למפעלים לסכן את בריאות הציבור והסביבה ויפעל בכל הכלים העומדים לרשותו כדי להבטיח עמידה מלאה בחוק".

על פי נתוני המשרד, בתחנות הניטור ובדיגומים על גדר המתחם נרשמה מגמת עלייה עקבית בריכוזי בנזן, חומר המוגדר כמסרטן, החל מ-2020 ועד 2024. לפי המשרד, העלייה נובעת מפליטות המתחם המשותף של בז"ן וגדיב, וחשפה את הציבור לרמות מזהם הגבוהות מאלה שנקבעו בערכי הסביבה. בנוסף לכך נמצאו חריגות רבות מערכי הפליטה המותרים לבז"ן ולכאו"ל לגבי מזהמים שונים, בהם תחמוצות גופרית, תחמוצות חנקן וחלקיקים. בחלק מהמקרים דווח על פליטות עשן שחור שהוגדרו כזיהום אוויר חזק או בלתי סביר, בניגוד לתנאי היתר הפליטה.

בממצאים הנוגעים לגדיב התגלו שתי הפרות מהותיות של תנאי היתר הרעלים: הפעלה של קווי דלק חוץ-מפעליים המוליכים חומרים מסוכנים ללא מערכת הגנה קתודית במקטע מסוים, מצב שמגביר את הסיכון לקורוזיה ולדליפות; וכן הפעלה מחדש של מכלי אחסון מסוכנים אחרי אירועים חריגים ללא אישור מחודש של בודק מוסמך, בניגוד לדרישות ההיתר.

בשל הליקויים, המשרד להגנת הסביבה שוקל צעדי אכיפה ובהם צו מינהלי לפי חוק אוויר נקי לצמצום ומניעת זיהום, וכן הטלת עיצומים כספיים. לפני קבלת החלטה סופית זומנו החברות לשימוע.