שרי אריסון החליפה את שני בקוטלר: עובר רשמית לשיכון ובינוי

עדכון 2. שיכון ובינוי פרסמה הודעה רשמית כי עופר קוטלר עבר אליה מדניה סיבוס של לבייב. במניית שיכון ובינוי נמחקו העליות
אריאל אטיאס |

שרי אריסון הצליחה לחטוף את עופר קוטלר, מנכ"ל דניה סיבוס, של לב לבייב. שיכון ובינוי הודיעה היום לבורסה על מינויו של עופר קוטלר למנכ"ל שיכון ובינוי.

נזכיר, כי מוקדם יותר הבוקר הייתה זו דניה סיבוס שהודיעה, כי קוטלר, הודיע בפתיע על סיום תפקידו בחברה. בהודעת החברה נמסר, כי בכוונתה לסכם עם קוטלר בימים הקרובים את נושא העברת תפקידו ואת מועד סיום העסקתו המדוייק, אך כנראה הדברים כבר לא תלויים בלבייב.

רוית ברניב יו"ר דירקטוריון שיכון ובינוי, בירכה את קוטלר עם מינויו לתפקיד וציינה כי "ניסיונו הרב יתרום להמשך מינופה ופיתוחה של קבוצת שיכון ובינוי והצעדתה אל עבר יעדים חדשים בארץ ובעולם". קוטלר מצידו אמר היום כי, "אני שמח על המינוי. שיכון ובינוי נמנית על אחת החברות המובילות והאיתנות במשק והתפקיד החדש מציב בפניי אתגרים חדשים ורבים".

כבר הרבה זמן דיברו בשוק, על אפשרות, כי עופר קוטלר יכנס לנעליו הגדולות של מנכ"ל שיכון ובינוי לשעבר, אורי שני, אשר התפטר בחודש דצמבר. שני, עזב את החברה לאחר 5.5 שנים לטובת הצעה מיוחדת שקיבל מהמיליארדר גאידמק. מחברת דניה סיבוס נמסר, כי על פי הסכם העסקתו של מר קוטלר, תקופת ההודעה המוקדמת עומדת על 3 חודשים.

קוטלר, (52) נשוי ואב לארבעה שימש בעבר כמנכ"ל דרך ארץ וכסמנכ"ל עסקי בחברה ובשנת 2005 מונה לתפקיד מנכ"ל דניה סיבוס.

לבייב: קודם מלצר ועכשיו קוטלר

חברת דניה סיבוס, עוסקת במתן שירותי בניה של פרויקטים למגורים ושלא למגורים הן בשיטה הקונבנציונלית והן בשיטה המתועשת ונשלטת ע"י חברת אפריקה ישראל (74.8%).

בתחילת חודש דצמבר, היה זה ארז מלצר, מנכ"ל אפריקה ישראל, שסיים את תפקידו בחברה. אז נכתב בהודעות החברה, כי "סיום העסקתו של מר מלצר נעשה על רקע הבדלי גישות מהותיים ביחס לתפיסת הניהול של קבוצת החברה". השאלה אם פה מדובר גם בחילוקי דעות או פשוט ברצון להתקדם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


יבוא יצוא
צילום: תמר מצפי

הפטור ממע"מ ביבוא אישי עולה ל-150 דולר והלחץ עובר לשוק המקומי

התקרה החדשה נכנסת לתוקף בחצות, באוצר מציגים לחץ תחרותי על המחירים, ובשוק המקומי מזהירים מפגיעה בעסקים המקומיים

ליאור דנקנר |

הלילה בחצות נכנסת לתוקף הרחבת הפטור ממע"מ ביבוא אישי, כך שהתקרה עולה מ-75 דולר ל-150 דולר. בפועל זה פותח עוד שכבה גדולה של הזמנות מחו"ל שעד היום נפלו בין הכיסאות ונדרשו במע"מ.

הבדיקה נעשית לפי ערך החבילה ולא לפי מועד ההזמנה, והקובע הוא מועד הגעת החבילה למכס בישראל. המשמעות היא שאותה רכישה יכולה לקבל טיפול שונה לפי מועד השחרור, וגם לפי הדרך שבה החבילה פוצלה או אוחדה בדרך.

ההרחבה הגיעה אחרי פרסום טיוטת הצו להערות הציבור והשלמת הליך החתימה. באוצר מציגים את המהלך כחלק ממדיניות שנועדה לחזק תחרות וללחוץ את מחירי המדף בישראל דרך חלופה מחו"ל, בעיקר בתחומי האופנה ומוצרי הצריכה.


איך זה עובד בשטח ומה נחשב בתוך התקרה

הפטור מתייחס לערך המוצר עצמו. עלויות משלוח לא נכללות בחישוב המע"מ, אבל בפועל יכולות להתווסף עלויות טיפול ושחרור שמשתנות לפי אתר, ספק וחברת שילוח.

מבחינת המכס, הערך נבחן ברמת החבילה. כשכמה פריטים מגיעים יחד באותה חבילה, הם נספרים יחד לצורך התקרה, ובמקרים מסוימים המכס יכול להתייחס לפיצול שנראה מלאכותי כניסיון לעקוף את הכללים ולחייב בהתאם.