סטימצקי עוברת לקונסיגנציה ופוגעת בהוצאות הספרים

כלכלני דן אנד ברדסטריט מעריכים כי ההחלטה של סטימצקי לשלם להוצאות לאור הקטנות על-פי קונסיגנציה, יפגע ברווחיהן וייצור בעיות תזרים קשות
אפרת אדיר |

רשת "סטימצקי" מובילה מבין רשתות הספרים בארץ עם נתח שוק של כ-35%-40% מהשוק, כאשר רשת "צומת ספרים" מדורגת שנייה עם נתח שוק של כ-25%-30%. לקראת 2008 מתכננת "סטימצקי" לשנות את שיטת ההיתמחרות מול הוצאות הספרים ולעבור לשיטת הקונסיגנציה.

שיטה זו, מעריכים כלכלני דן אנד ברדסטריט, תפגע בהוצאות לאור הקטנות ועשוי ליצור בעיות תזרימיות קשות אצלן, אם כי עדיין לא ניתן לדעת את הסכמי תנאי האשראי החדשים של כל הוצאה מול הרשת.

עד היום שילמה רשת סטימצקי בגין הספרים הנמכרים בסניפיה בהתאם לתנאים ספציפיים עם ההוצאות לאור כשלרוב מדובר על תנאי תשלום של עד שוטף פלוס 60 ימים. בהנחה והעברות הספרים נעשו בצורה שוטפת על פני החודש, הרי שהאשראי שנתנו ההוצאות לאור לרשת סטימצקי עמד בממוצע על 75 יום.

כאמור, בשנת 2008 מתכננת "סטימצקי" לשנות את השיטה וההוצאות לאור יספקו ספרים לרשת בשיטת הקונסיגנציה. כלומר, הן לא ימכרו את הספרים לרשת, אלא ישאילו אותם לרשת, ורק במועד שבו הרשת תמכור ספרים לצרכנים סופיים, ההשאלה תיחשב כמכירה. ממועד זה זכאית ההוצאה לאור לתשלום בגין הספר, אך הוא יהיה בהתאם לתנאי הסחר מול הרשת והוא תלוי במשא ומתן של ההוצאה לאור מול הרשת.

יצויין, כי רשת "צומת ספרים", השנייה בגודלה בענף כבר פועלת בשיטת הקונסיגנציה מתחילת דרכה ו"סטימצקי", למעשה, משתפת פעולה עם כללי המשחק הקיימים בשוק.

על-פי השיטה החדשה, אומרים כלכלני דן אנד ברדסטריט, כבר במסגרת ההתקשרות הקיימת בין הרשת להוצאות הספרים, יכולה הרשת להחזיר ספרים שלא נמכרים במשך מספר חודשים. לדבריהם, "בעבר, הרשת היתה משלמת על ספרים אלו ואם לאחר חודשים ספורים הם לא היו נמכרים היא היתה לרוב מקבלת זיכוי בגין הספרים. במצב החדש שאמור להיכנס לתוקף בתחילת 2008, בגין הספרים שאינם נמכרים - אין העברת כספים מהרשת להוצאה לאור".

"המצב הנוכחי אופטימלי מבחינה תזרימית להוצאות לאור המקבלות תמורה, המוחזרת רק לאחר מספר חודשים. מדובר למעשה במעין הלוואה העומדת בגין הספרים שלא נמכרים. המצב החדש מבטל לחלוטין הטבה זו", מוסיפים הכלכלנים.

זאת ועוד, המעבר הצפוי של סטימצקי לשיטת הקונסיגנציה, מבטא את המשך החולשה של ההוצאות לאור הקטנות, במיוחד על רקע שיתופי הפעולה בין הרשתות הגדולות וההוצאות לאור הגדולות. במהלך 2005 הקימה סטימצקי יחד עם "כתר" את ההוצאה לאור "כתר ספרים" ומאוחר יותר רכשו ההוצאות לאור "זמורה", "ביתן" ו"ביתן", 66.7% מרשת צומת ספרים בחלוקה שווה, כשביתר המניות מחזיק אבי שומר מנכ"ל הרשת. החיבור בין ההוצאות הגדולות והרשתות הגדולות חיזק את כוחן של הרשתות וההוצאות לאור הגדולות מול חנויות הספרים הקטנות ההוצאות לאור הקטנות, והמהלך הנוכחי של סטימצקי הוא כאמור חלק מהמגמה הזו.

שוק הספרים בארץ, מגלגל להערכת דן אנד ברדסטריט כ-2 מיליארד שקל. הוצאות הספרים הגדולות הן: "ידיעות ספרים", "כנרת זמורה ביתן", "כתר ספרים", "מודן", "הקיבוץ המאוחד" (המחזיקה בספריה החדשה), ו"מטר".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה