אילון מאסק מטיס את הדוג'קוין ב-45%; הרשויות יעצרו את הציוצים?

היזם פרסם סדרת ציוצים על המטבע הקריפטוגרפי שנוצר כבדיחה אינטרנטית. במם שצייץ המבוסס על "מלך האריות" הוא כותב לעוקביו "אין בעד מה" - מה שניתן לפרש כנטילת הקרדיט על העליות במטבע - למעשה הוא מריץ מניות. האם הרשויות יתערבו?
איתי פת-יה | (1)
נושאים בכתבה אינטר אלון מאסק

המטבע הקריפטוגרפי DOGE שהחל את דרכו כבדיחה אינטרנטית זינק מוקדם יותר היום בכ-46%, איך לא, אחרי ציוץ של היזם אילון מאסק, שהביא אותו לשער של 0.048 דולר. את סדרת הציוצים שלו על המטבע התחיל מאסק עם ציוץ פשוט של שמו, דוג', ומה שהגיע מאוחר יותר תדלק עוד יותר את העליות.

הציוץ הבא של מאסק היה "דוג'קוין הוא מטבע הקריפטו של העם", ולאחר מכן חלק עם המוני העוקבים תובנה נוספת: "אין עליות, אין ירידות – רק דוג'". לאחר מכן הפוסט הבא כבר לווה בתמונה, מם מהקלאסיקה של דיסני "מלך האריות", ובו מאסק, בדמותו של רפיקי מהסרט, מניף כלב, המסמל את המטבע, כאילו היה סימבה. "אין בעד מה", כתב מאסק.

ציוצים קודמים של מאסק על המטבע בדצמבר גרמו לעליות גם כן. בשבוע שעבר מאסק שינה את פרטי הביוגרפיה שלו בטוויטר וכתב "ביטקוין", מה שהביא לעליות בבולט שבין המטבעות הקריפטוגרפים.

מאסק אמר בתחילת השבוע ברשת החברתית Clubhouse כי הציוצים שלו על הדוג' היו בגדר בדיחה בלבד. אולם את ציוצים הנוכחיים ניתן לפרש גם כהכרה בכך שדבריו שלו עצמו השפיעו על שער המטבע, וכביכול לא יוכל לטעון שלא היה מודע להשפעתו על השוק. עוד הוא הוסיף אז ש"התוצאה הכי משעשעת, והאירונית ביותר, תהיה אם בעתיד בסוף הדוג'קוין יהפוך למטבע של העולם כולו בעתיד".

המטבע האיזוטרי נוצר ב-2013 כפראפראזה הומוריסטית על השימוש במטבעות דיגיטליים, כשהשם נבחר כמחווה למם הפופולרי בזמנו, בו נראה כלב מסוג שיבה אינו. בשבוע שעבר המטבע רשם עלייה של כ-500% אחרי שחלק מהמשקיעים הפרטיים מפורום וולסטריטבטס ברדיט, אלה שהטיסו את מניית גיימסטופ, בחרו לשים גם בו את כספם.

מאסק מעיף מניות למעלה ואחר כך הן מתרסקות. בציוץ המדובר למעשה מאסק מודה שהוא מריץ מניות. האם הרשויות יתערבו?

לקריאה נוספת:

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דודו 05/02/2021 14:33
    הגב לתגובה זו
    פרשן יכול להמליץ על מניות כמה שבא לו. אם מאסק ממליץ על מניות פתאום זה אסור? בדיחה.
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

החברה שזינקה מ-650 מיליון ל-12 מיליארד דולר ביום אחד - בעזרת ה"שילוש הקדוש"

בשביל וול סטריט מספיקות שלוש מילים כדי להטיס מניה: קריפטו, בלוקצ'יין ו-AI; ב-QMMM הודיעו שיהפכו ל"חברת אוצר" וישקיעו 100 מיליון דולר ברכישת קריפטו אבל שכחו פרט קטן - בקופה יש רק מיליון דולר; היום ההייפ פוגש את קרקע המציאות והחברה נחתכת בחצי

מנדי הניג |
נושאים בכתבה קריפטו

ביום אחד בלבד הפכה חברת הפרסום הדיגיטלי ההונג־קונגית QMMM QMMM Holdings -47.1%   לתופעת שוק. המניית של החברה זינקה ביותר מ־1,700% וקפצה משווי של כ־650 מיליון דולר לכ־11.8 מיליארד דולר. מאחורי הזינוק מילות מפתח שוול סטריט ממש אוהבת - קריפטו ו-AI. החברה שעוסקת בפרסום דיגיטלי הוציאה הודעה שבכוונתה להפוך ל"חברת אוצר" (Treasury Company) ולהשקיע 100 מיליון דולר ברכישת מטבעות קריפטו, בהם ביטקוין, את'ריום וסולנה.

אל תחבטו בעצמכם אם אתם לא מכירים את המינוח 'חברת אוצר' זה מונח די חדש וזה טייטל שמתאר חברה ציבורית שבוחרת להפוך החזקה של נכסים (בעיקר של קריפטו) לליבת הפעילות שלה. במקום לשמור מזומן או אג"ח כיתרות נזילות, היא מנתבת משאבים לרכישת ביטקוין, את'ריום ומטבעות נוספים, ומציגה אותם כחלק מרכזי במאזן. הדוגמה הבולטת היא מיקרוסטרטג'י של מייקל סיילור, שביססה לעצמה תדמית של "קרן ביטקוין ציבורית" לאחר שרכשה מאות אלפי מטבעות. עבור המשקיעים מדובר בדרך נוחה לעקוב אחרי שוק הקריפטו דרך מניה סחירה, אבל המחיר הוא תנודתיות חריפה ותלות כמעט מוחלטת בערך המטבעות.

ונחזור להודעה שהקפיצה את החברה. עד לאותה הכרזה, מניית QMMM הייתה מניה מנומנמת למדי, שנסחרה במשך חודשים ארוכים בטווח מצומצם של 3 עד 12 דולר, כמעט בלי סיקור ובלי עניין מצד המשקיעים. פעילות החברה - פרסום דיגיטלי בהונג קונג - לא משכה אליה כמעט עניין, וגם הדו"חות האחרונים הצביעו על הפסדים ועל קופת מזומנים דלילה מאוד.

אבל אז הגיעה ההודעה: השקעה מתוכננת של 100 מיליון דולר בקריפטו, לצד שימוש בבינה מלאכותית ובטכנולוגיות בלוקצ'יין כדי לפתח "מערכת אקולוגית קריפטו־אוטונומית". לא בטוח שוול סטריט בכלל הצליחה לפענח את המשמעות של המינוח הזה (וכאן וול סטריט צריכה לחבוט בעצמה) אבל עבור המשקיעים זה הספיק כדי להצית ראלי מטורף. בתוך יום אחד נרשמה קפיצה מסחררת במניה, עד לרמות שווי דמיוניות אם מנסים להשוות אותם לתוצאות של החברה.

 מי שנמצא קצת זמן בשוק מכיר את התופעה הזאת על בשרו בעיקר מבועת הדוט.קום חברות מאמצות מילות באזז כדי לתפוס עניין. חברות שצירפו לשם שלהן את המילה "אינטרנט" בגל העליות של תחילת שנות ה־2000, או אם מסתכלים קרוב יותר אז חברות קטנות שהכריזו על פעילות בתחום הקנאביס ב־2017–2018 וכל בועה ותקופתה, עד שהתנפצה אל גלי המציאות.