רכב סרס
צילום: יצרן

דצמבר הטוב - המתנה שקיבל משרד האוצר

גאות בענף הרכב: עלייה דרמטית בהכנסות ממסים ויבוא כלי רכב ב-2024 - זו הסיבה; ומה צפוי בחודשים הקרובים?

עמית בר | (1)


שנת 2024 מסתמנת כשנה יוצאת דופן בענף הרכב בישראל, עם נתונים שמצביעים על שיאים חדשים ביבוא כלי רכב והכנסות ממסים. הסיבה היא דצמבר הטוב - דצמבר לבדו הראה דחיפה משמעותית ביבוא, כשקרוב ל-45 אלף כלי רכב שוחררו ממכס, כחלק ממרוץ רכישות לפני העלאת מסים על רכבים חשמליים והיברידיים.

נזכיר שמס הקנייה על רכבים חשמליים עלה מ-35% ל-45% החל מינואר 2025. מה עושים היבואנים ובצדק - מגדילים את יבוא הרכבים ככ שניתן ומשחררים אותם מהמכס לפני כניסת 2025. וכך גדלו המסים ששולמו בדצמבר ובכלל ב-2024 בסכומים גדולים והם יצמצמו את הגירעון הצפוי בדצמבר והשנה וכנראה שמשרד האוצר יעמוד ביעד הגירעון.

הבעיה היא שמדובר ב"שיפטינג". היבוא גדל ב-2024 על חשבון שנת 2025. החודשים הראשונים של 2025 יהיו עם מסים נמוכים מתחום הרכב. 

שיאים בגביית המסים והכנסות המדינה

לפי הערכות, הכנסות ממסי רכב הסתכמו בדצמבר בכ-2.4 מיליארד שקל, מתוך סך של כ-4 מיליארד שקל ברבעון האחרון. מדובר בזינוק משמעותי שממשיך את המגמה שהחלה בשנת 2023, אז עמד סכום מס הקנייה הממוצע על כ-45 אלף שקל לרכב, עלייה של כ-120% ביחס לשנים קודמות.

מעבר למס הקנייה, ההכנסות ממכס על רכבים – במיוחד כאלה המיובאים מסין – הגיעו למעל 400 מיליון שקל ברבעון האחרון בלבד, עם צפי לשבירת שיא שנתי שיגיע לכ-1.1 מיליארד שקל.

יבוא מוגבר ואחסון מסיבי בנמלים

מנתונים שהתפרסמו עולה כי מתחילת 2024 ועד סוף דצמבר נפרקו בנמלי הים התיכון למעלה מ-275 אלף כלי רכב חדשים. המרוויח הגדול היה נמל המפרץ החדש בחיפה, שבו נפרקו כ-16 אלף רכבים מאז פתיחתו בספטמבר. לעומתו, נמל אילת נפגע משמעותית בעקבות המצב הביטחוני, והיקף פריקת הרכבים בו היה זניח.

השפעות המצב הביטחוני

למרות המלחמה בצפון ובעזה, היבוא נמשך כמעט ללא הפסקות. הנמלים בצפון הארץ, כמו נמל חיפה ונמל המפרץ, המשיכו לפעול גם תחת אש, והפגינו עמידות מרשימה. המלאים הגדולים שנשמרו מראש סייעו להבטיח אספקה סדירה ולמתן עליות מחירים בדגמים שונים, כולל רכבים חשמליים.

העלייה החדה בהכנסות ממסים וביבוא הרכבים בדצמבר צפויה כאמור להוביל לירידה משמעותית ברבעון הראשון והשני של 2025.

מעבר להכנסות הישירות, פריקת ואחסון רכבים הפכו למקור הכנסה משמעותי לנמלים בישראל. עלות פריקה ממוצעת של רכב עומדת על כ-500 עד 800 שקל, וסך ההכנסות מנמל חיפה בלבד נאמד במאות מיליוני שקלים בשנה החולפת.

השנה החולפת הוכיחה שענף הרכב בישראל נמצא במגמת שינוי עמוקה. העלייה במסירות רכבים חשמליים, יחד עם התחזקות יבוא הרכבים מסין, מעידה על שינוי בהרגלי הצריכה המקומיים. נראה כי הצרכן הישראלי, למרות המצב הביטחוני והכלכלי, ממשיך לגלות עניין רב במכוניות חדשות – אך השאלה שנותרה פתוחה היא האם המגמה תימשך גם בשנה הבאה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"



שאלות ותשובות על מיסוי רכבים בישראל

מהו שיעור המס המוטל על רכבים חדשים בישראל?


בישראל מוטל מס קנייה על רכבים חדשים בשיעור של 83% ממחיר הרכב לפני מסים. על רכבים היברידיים המס מופחת ועומד על 50%, ועל רכבים חשמליים המס היה בעבר נמוך במיוחד (10%), אך בשנת 2023 ו-2024 החל לעלות בהדרגה ועומד  על 45% ב-2025. שיעור המס כולל גם מע"מ בגובה 17% שעלה ב-2025 ל-18%.


כיצד תורמים מסי הרכב להכנסות המדינה?


מסי הרכב מהווים מקור הכנסה משמעותי למדינה. בשנת 2023 הכניסו מסי קנייה בלבד כ-14 מיליארד שקל. הכנסות נוספות מגיעות ממכס, מע"מ, בלו על הדלק, אגרות רישוי ושווי שימוש ברכב צמוד, והן הסתכמו בכ-42 מיליארד שקל – כ-15% מסך ההכנסות ממסים בישראל.

איך שיעורי המס בישראל על רכבים חדשים משווים לעולם?

שיעור המס בישראל הוא בין הגבוהים בעולם. במדינות האיחוד האירופי, שיעור המס נע בין 10% ל-25%, ולעיתים נמוך אף יותר עבור רכבים חשמליים. בארצות הברית, ברוב המדינות, המסים הם אחוזים בודדים בלבד. במדינות כמו דנמרק יש מס דומה לזה שבישראל, אך גם תמריצים משמעותיים לרכב ירוק.

מדוע שיעור המס בישראל כה גבוה?

הממשלה בישראל מנמקת את המס הגבוה במטרה לצמצם את השימוש ברכבים פרטיים ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית. נוסף על כך, המסים על רכבים מהווים מקור הכנסה יציב לתקציב המדינה, במיוחד לאור התלות המוגבלת בהכנסות אחרות כמו מסים על דלקים שמצטמצמים עם חדירת רכבים חשמליים.

מהם התמריצים לרכבים חשמליים והיברידיים?

רכבים חשמליים זוכים להקלות מס משמעותיות יחסית: בעבר המס עמד על 10%, והיום עומד על 20% ועתיד לעלות ל-35% ב-2025. בנוסף, בעלי רכבים חשמליים נהנים מהנחות באגרות הרישוי ובאגרות חניה בערים מסוימות. רכבים היברידיים נהנים משיעור מס מופחת של 50%.

כיצד משפיעים מסי הרכב על מחירי הרכבים?

בישראל, מחירי הרכבים גבוהים בכ-50%-70% לעומת אירופה וארצות הברית, בעיקר בשל מס הקנייה הגבוה. לדוגמה, רכב שמחירו באירופה הוא 30,000 אירו עשוי לעלות בישראל מעל 200,000 שקל לאחר מסים.

כיצד תורם יבוא רכבים סיניים לגביית המסים?

בשנת 2024 כ-25% מהרכבים שנמכרו בישראל יובאו מסין, מה שמגדיל את הכנסות המדינה ממכס בגובה 7%. היקף היבוא מסין הגיע ליותר מ-64 אלף רכבים חשמליים והיברידיים, וסייע בגבייה של מאות מיליוני שקלים נוספים.

מהן ההכנסות ממיסוי בלו על דלק?

בלו הדלק מהווה חלק משמעותי ממיסוי הרכב. על כל ליטר בנזין נגבה מס בלו בגובה של כ-3 שקלים. הכנסות הבלו מדלקים עמדו בשנת 2023 על כ-20 מיליארד שקל. המעבר לרכבים חשמליים מתחיל להשפיע על נתון זה, וצפויה ירידה בהכנסות מהבלו בשנים הקרובות.

האם יש מדינות עם מס דומה לישראל?

דנמרק וגרמניה גובות מס דומה עבור רכבים חדשים, אך עם הבדל משמעותי בתמריצים: בדנמרק יש סובסידיות משמעותיות על רכבים חשמליים שמפחיתות את העלות לצרכן. בגרמניה, המס נמוך יותר לרכבים עם פליטת מזהמים נמוכה.

כיצד משפיעה המדיניות על חדירת הרכב החשמלי?

ישראל מדורגת גבוה בעולם באחוז הרכבים החשמליים החדשים שנמכרים. בשנת 2024, 24.7% מהמכוניות שנמסרו היו חשמליות. שיעור זה גבוה מזה של מדינות כמו גרמניה וארה"ב. מדיניות המיסוי המופחת והיבוא הנרחב מסין תורמים למעמדה של ישראל כמובילה בתחום הרכב החשמלי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אורן 04/01/2025 06:24
    הגב לתגובה זו
    נופלים למלכודת של היבואנים.גם כאלה שלא התכוונו לקנות רכב מיהרו לקנות לפני עליית המס.
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?