רכב סרס
צילום: יצרן

דצמבר הטוב - המתנה שקיבל משרד האוצר

גאות בענף הרכב: עלייה דרמטית בהכנסות ממסים ויבוא כלי רכב ב-2024 - זו הסיבה; ומה צפוי בחודשים הקרובים?

עמית בר | (1)


שנת 2024 מסתמנת כשנה יוצאת דופן בענף הרכב בישראל, עם נתונים שמצביעים על שיאים חדשים ביבוא כלי רכב והכנסות ממסים. הסיבה היא דצמבר הטוב - דצמבר לבדו הראה דחיפה משמעותית ביבוא, כשקרוב ל-45 אלף כלי רכב שוחררו ממכס, כחלק ממרוץ רכישות לפני העלאת מסים על רכבים חשמליים והיברידיים.

נזכיר שמס הקנייה על רכבים חשמליים עלה מ-35% ל-45% החל מינואר 2025. מה עושים היבואנים ובצדק - מגדילים את יבוא הרכבים ככ שניתן ומשחררים אותם מהמכס לפני כניסת 2025. וכך גדלו המסים ששולמו בדצמבר ובכלל ב-2024 בסכומים גדולים והם יצמצמו את הגירעון הצפוי בדצמבר והשנה וכנראה שמשרד האוצר יעמוד ביעד הגירעון.

הבעיה היא שמדובר ב"שיפטינג". היבוא גדל ב-2024 על חשבון שנת 2025. החודשים הראשונים של 2025 יהיו עם מסים נמוכים מתחום הרכב. 

שיאים בגביית המסים והכנסות המדינה

לפי הערכות, הכנסות ממסי רכב הסתכמו בדצמבר בכ-2.4 מיליארד שקל, מתוך סך של כ-4 מיליארד שקל ברבעון האחרון. מדובר בזינוק משמעותי שממשיך את המגמה שהחלה בשנת 2023, אז עמד סכום מס הקנייה הממוצע על כ-45 אלף שקל לרכב, עלייה של כ-120% ביחס לשנים קודמות.

מעבר למס הקנייה, ההכנסות ממכס על רכבים – במיוחד כאלה המיובאים מסין – הגיעו למעל 400 מיליון שקל ברבעון האחרון בלבד, עם צפי לשבירת שיא שנתי שיגיע לכ-1.1 מיליארד שקל.

יבוא מוגבר ואחסון מסיבי בנמלים

מנתונים שהתפרסמו עולה כי מתחילת 2024 ועד סוף דצמבר נפרקו בנמלי הים התיכון למעלה מ-275 אלף כלי רכב חדשים. המרוויח הגדול היה נמל המפרץ החדש בחיפה, שבו נפרקו כ-16 אלף רכבים מאז פתיחתו בספטמבר. לעומתו, נמל אילת נפגע משמעותית בעקבות המצב הביטחוני, והיקף פריקת הרכבים בו היה זניח.

השפעות המצב הביטחוני

למרות המלחמה בצפון ובעזה, היבוא נמשך כמעט ללא הפסקות. הנמלים בצפון הארץ, כמו נמל חיפה ונמל המפרץ, המשיכו לפעול גם תחת אש, והפגינו עמידות מרשימה. המלאים הגדולים שנשמרו מראש סייעו להבטיח אספקה סדירה ולמתן עליות מחירים בדגמים שונים, כולל רכבים חשמליים.

העלייה החדה בהכנסות ממסים וביבוא הרכבים בדצמבר צפויה כאמור להוביל לירידה משמעותית ברבעון הראשון והשני של 2025.

מעבר להכנסות הישירות, פריקת ואחסון רכבים הפכו למקור הכנסה משמעותי לנמלים בישראל. עלות פריקה ממוצעת של רכב עומדת על כ-500 עד 800 שקל, וסך ההכנסות מנמל חיפה בלבד נאמד במאות מיליוני שקלים בשנה החולפת.

השנה החולפת הוכיחה שענף הרכב בישראל נמצא במגמת שינוי עמוקה. העלייה במסירות רכבים חשמליים, יחד עם התחזקות יבוא הרכבים מסין, מעידה על שינוי בהרגלי הצריכה המקומיים. נראה כי הצרכן הישראלי, למרות המצב הביטחוני והכלכלי, ממשיך לגלות עניין רב במכוניות חדשות – אך השאלה שנותרה פתוחה היא האם המגמה תימשך גם בשנה הבאה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"



שאלות ותשובות על מיסוי רכבים בישראל

מהו שיעור המס המוטל על רכבים חדשים בישראל?


בישראל מוטל מס קנייה על רכבים חדשים בשיעור של 83% ממחיר הרכב לפני מסים. על רכבים היברידיים המס מופחת ועומד על 50%, ועל רכבים חשמליים המס היה בעבר נמוך במיוחד (10%), אך בשנת 2023 ו-2024 החל לעלות בהדרגה ועומד  על 45% ב-2025. שיעור המס כולל גם מע"מ בגובה 17% שעלה ב-2025 ל-18%.


כיצד תורמים מסי הרכב להכנסות המדינה?


מסי הרכב מהווים מקור הכנסה משמעותי למדינה. בשנת 2023 הכניסו מסי קנייה בלבד כ-14 מיליארד שקל. הכנסות נוספות מגיעות ממכס, מע"מ, בלו על הדלק, אגרות רישוי ושווי שימוש ברכב צמוד, והן הסתכמו בכ-42 מיליארד שקל – כ-15% מסך ההכנסות ממסים בישראל.

איך שיעורי המס בישראל על רכבים חדשים משווים לעולם?

שיעור המס בישראל הוא בין הגבוהים בעולם. במדינות האיחוד האירופי, שיעור המס נע בין 10% ל-25%, ולעיתים נמוך אף יותר עבור רכבים חשמליים. בארצות הברית, ברוב המדינות, המסים הם אחוזים בודדים בלבד. במדינות כמו דנמרק יש מס דומה לזה שבישראל, אך גם תמריצים משמעותיים לרכב ירוק.

מדוע שיעור המס בישראל כה גבוה?

הממשלה בישראל מנמקת את המס הגבוה במטרה לצמצם את השימוש ברכבים פרטיים ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית. נוסף על כך, המסים על רכבים מהווים מקור הכנסה יציב לתקציב המדינה, במיוחד לאור התלות המוגבלת בהכנסות אחרות כמו מסים על דלקים שמצטמצמים עם חדירת רכבים חשמליים.

מהם התמריצים לרכבים חשמליים והיברידיים?

רכבים חשמליים זוכים להקלות מס משמעותיות יחסית: בעבר המס עמד על 10%, והיום עומד על 20% ועתיד לעלות ל-35% ב-2025. בנוסף, בעלי רכבים חשמליים נהנים מהנחות באגרות הרישוי ובאגרות חניה בערים מסוימות. רכבים היברידיים נהנים משיעור מס מופחת של 50%.

כיצד משפיעים מסי הרכב על מחירי הרכבים?

בישראל, מחירי הרכבים גבוהים בכ-50%-70% לעומת אירופה וארצות הברית, בעיקר בשל מס הקנייה הגבוה. לדוגמה, רכב שמחירו באירופה הוא 30,000 אירו עשוי לעלות בישראל מעל 200,000 שקל לאחר מסים.

כיצד תורם יבוא רכבים סיניים לגביית המסים?

בשנת 2024 כ-25% מהרכבים שנמכרו בישראל יובאו מסין, מה שמגדיל את הכנסות המדינה ממכס בגובה 7%. היקף היבוא מסין הגיע ליותר מ-64 אלף רכבים חשמליים והיברידיים, וסייע בגבייה של מאות מיליוני שקלים נוספים.

מהן ההכנסות ממיסוי בלו על דלק?

בלו הדלק מהווה חלק משמעותי ממיסוי הרכב. על כל ליטר בנזין נגבה מס בלו בגובה של כ-3 שקלים. הכנסות הבלו מדלקים עמדו בשנת 2023 על כ-20 מיליארד שקל. המעבר לרכבים חשמליים מתחיל להשפיע על נתון זה, וצפויה ירידה בהכנסות מהבלו בשנים הקרובות.

האם יש מדינות עם מס דומה לישראל?

דנמרק וגרמניה גובות מס דומה עבור רכבים חדשים, אך עם הבדל משמעותי בתמריצים: בדנמרק יש סובסידיות משמעותיות על רכבים חשמליים שמפחיתות את העלות לצרכן. בגרמניה, המס נמוך יותר לרכבים עם פליטת מזהמים נמוכה.

כיצד משפיעה המדיניות על חדירת הרכב החשמלי?

ישראל מדורגת גבוה בעולם באחוז הרכבים החשמליים החדשים שנמכרים. בשנת 2024, 24.7% מהמכוניות שנמסרו היו חשמליות. שיעור זה גבוה מזה של מדינות כמו גרמניה וארה"ב. מדיניות המיסוי המופחת והיבוא הנרחב מסין תורמים למעמדה של ישראל כמובילה בתחום הרכב החשמלי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אורן 04/01/2025 06:24
    הגב לתגובה זו
    נופלים למלכודת של היבואנים.גם כאלה שלא התכוונו לקנות רכב מיהרו לקנות לפני עליית המס.
אופל פרונטרה. צילום רונן טופלברגאופל פרונטרה. צילום רונן טופלברג

אופל פרונטרה עם חמישה או שבעה מקומות - כוכב נולד

לובינסקי יבואנית אופל לישראל השיקה את האופל פרונטרה, קרוסאובר בסגמנט B, עם דגמי חמישה או שבעה מקומות (5+2). המחירים מעניינים מאוד 145.0 אש"ח לדגם חמישה מקומות, ו - 157.0 אש"ח לדגם שבעה מקומות.

יואב פולס |

לובינסקי יבואנית דגמי אופל לישראל השיקה את האופל פרונטרה החדש עם שתי בשורות – תצורת מושבים – דגם בעל חמישה מושבים, ודגם בעל שבעה מושבים, ומחיר אטרקטיבי מאוד.

אופל פרונטרה הוא קרוסאובר בסגמנט B-Suv עם מנוע טורבו בנזין אותו ניתן למצוא בדגמים רבים של קבוצת סטלנטיס (חברת האם של אופל, כמו גם פיג'ו, סיטרואן, ג'יפ, פיאט, אלפא רומיאו ועוד), וגם בפרונטרה הוא מצויד עם מערכת היברידית קלה.

העיצוב החיצוני של הפרונטרה הוא קרוסאוברי טיפוסי, עם חזית אנכית וחתימת האור הייחודית של אופל. מרכב 'זקוף' המודגש גם על ידי צביעה דו גוונית של המרכב (ללא תוספת מחיר). גם מאחור נראה הפרונטרה גבוה וזקוף, עם קו חלונות גבוה יחסית, יחידות תאורה מפוצלות,  וצביעה כסופה בתחתית הפגוש.

פנים הרכב תכליתי עם מבנה דומה לזה שראינו באופל גרנדלנד. לשימוש הנהג צג לוח מחוונים דיגיטלי בגודל ''10 משולב עם מסך מולטימדיה בגודל דומה וקישוריות מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. הפרונטרה תשווק ברמת איבזור יחידה GS, הכוללת בקרת שיוט (לא אדפטיבית) כולל מגביל מהירות, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, חיישני גשם ואור, יחידות תאורה קדמיות ואחוריות משולבות לד, חלונות אחוריים כהים ועוד.


אופל פרונטרה - סביבת נהג. צילום רונן טופלברג


טויוטה קורולה - הפעם יפנית אמיתית. צילון יצרןטויוטה קורולה - הפעם יפנית אמיתית. צילון יצרן

הקורולה חוזרת לשוק - ממפעלי טויוטה ביפן

יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה לישראל הודיעה על חזרתה של הקורולה לשוק באמצעות ייבוא הרכב ממפעלי טויוטה ביפן. הקורולה נעדרת מהשוק כמעט שנתיים מאחר והיא היתה מגיעה לשוק הישראלי ממפעלי טויוטה בטורקיה, שהכריזה על חרם כלכלי על ישראל אחרי ה 7.10. 

עדיין אין מחיר לרמות הגימור השונות

יואב פולס |

יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה לישראל הודיעה על שיווק מחדש של הטויוטה קורולה המבוקשת. הטויוטה קורולה שנעדרת מהשוק כמעט במשך שנתיים עקב החרם הכלכלי שהטיל נשיא טורקיה על ישראל אחרי טבח השבעה באוקטובר 2023, חוזרת לשוק הישראלי, ישירות מהמפעל ביפן.

הטויוטה קורולה שהחזיקה ביקושים יציבים בעיקר מציי הרכב, אבל לא רק, השאירה את הזירה ריקה למתחרה הגדולה שלה היונדאי אלנטרה ההיברידית. ביוניון מוטורס הצליחו לחפות מעט על העדרותה של הקורולה מהשוק באמצעות הטויוטה קורולה קרוס, אבל טוב ככל שתיהיה הקורולה קרוס לא באמת הצליחה למלא את החסר.

נזכיר כי במקביל להיעדרות של הקורולה מהשוק, גם הטויוטה CHR נעדרת מהשוק מאותה הסיבה בדיוק.


טויוטה קורולה, עכשיו יפנית אמיתית. צילום יצרן

עם הטלת החרם, וכאשר היה ברור כי מדובר באירוע מתמשך, זה היה רק עניין של זמן עד שיגיעו לישראל קורולות ממפעלים אחרים. ייבוא הקורולה ממקורות אחרים הביא עימו גם בעיות אחרות, כמו עלויות שילוח ימי מיפן (לעומת מטורקיה) ובעיקר מציאת חלון הייצור אצל היצרנית שניתן יהיה להקצות לשוק הישראלי, כאשר ייצור כלי הרכב מתוכנן קדימה חודשים ארוכים ולמעלה מכך.

עם זאת, זה היה עניין של זמן, ועתה כאמור הקורולה חוזרת ממפעלי טויוטה ביפן, כאשר בחברה מציינים כי מדובר במפעל טקאוטה שנחשב לאחד המפעלים האיקוניים של היצרנית היפנית. כל הקורולות שיגיעו ממפעל זה יסומנו בנוסף תווית איכות "Japan Made".