רכב סרס
צילום: יצרן

דצמבר הטוב - המתנה שקיבל משרד האוצר

גאות בענף הרכב: עלייה דרמטית בהכנסות ממסים ויבוא כלי רכב ב-2024 - זו הסיבה; ומה צפוי בחודשים הקרובים?

עמית בר | (1)


שנת 2024 מסתמנת כשנה יוצאת דופן בענף הרכב בישראל, עם נתונים שמצביעים על שיאים חדשים ביבוא כלי רכב והכנסות ממסים. הסיבה היא דצמבר הטוב - דצמבר לבדו הראה דחיפה משמעותית ביבוא, כשקרוב ל-45 אלף כלי רכב שוחררו ממכס, כחלק ממרוץ רכישות לפני העלאת מסים על רכבים חשמליים והיברידיים.

נזכיר שמס הקנייה על רכבים חשמליים עלה מ-35% ל-45% החל מינואר 2025. מה עושים היבואנים ובצדק - מגדילים את יבוא הרכבים ככ שניתן ומשחררים אותם מהמכס לפני כניסת 2025. וכך גדלו המסים ששולמו בדצמבר ובכלל ב-2024 בסכומים גדולים והם יצמצמו את הגירעון הצפוי בדצמבר והשנה וכנראה שמשרד האוצר יעמוד ביעד הגירעון.

הבעיה היא שמדובר ב"שיפטינג". היבוא גדל ב-2024 על חשבון שנת 2025. החודשים הראשונים של 2025 יהיו עם מסים נמוכים מתחום הרכב. 

שיאים בגביית המסים והכנסות המדינה

לפי הערכות, הכנסות ממסי רכב הסתכמו בדצמבר בכ-2.4 מיליארד שקל, מתוך סך של כ-4 מיליארד שקל ברבעון האחרון. מדובר בזינוק משמעותי שממשיך את המגמה שהחלה בשנת 2023, אז עמד סכום מס הקנייה הממוצע על כ-45 אלף שקל לרכב, עלייה של כ-120% ביחס לשנים קודמות.

מעבר למס הקנייה, ההכנסות ממכס על רכבים – במיוחד כאלה המיובאים מסין – הגיעו למעל 400 מיליון שקל ברבעון האחרון בלבד, עם צפי לשבירת שיא שנתי שיגיע לכ-1.1 מיליארד שקל.

יבוא מוגבר ואחסון מסיבי בנמלים

מנתונים שהתפרסמו עולה כי מתחילת 2024 ועד סוף דצמבר נפרקו בנמלי הים התיכון למעלה מ-275 אלף כלי רכב חדשים. המרוויח הגדול היה נמל המפרץ החדש בחיפה, שבו נפרקו כ-16 אלף רכבים מאז פתיחתו בספטמבר. לעומתו, נמל אילת נפגע משמעותית בעקבות המצב הביטחוני, והיקף פריקת הרכבים בו היה זניח.

השפעות המצב הביטחוני

למרות המלחמה בצפון ובעזה, היבוא נמשך כמעט ללא הפסקות. הנמלים בצפון הארץ, כמו נמל חיפה ונמל המפרץ, המשיכו לפעול גם תחת אש, והפגינו עמידות מרשימה. המלאים הגדולים שנשמרו מראש סייעו להבטיח אספקה סדירה ולמתן עליות מחירים בדגמים שונים, כולל רכבים חשמליים.

העלייה החדה בהכנסות ממסים וביבוא הרכבים בדצמבר צפויה כאמור להוביל לירידה משמעותית ברבעון הראשון והשני של 2025.

מעבר להכנסות הישירות, פריקת ואחסון רכבים הפכו למקור הכנסה משמעותי לנמלים בישראל. עלות פריקה ממוצעת של רכב עומדת על כ-500 עד 800 שקל, וסך ההכנסות מנמל חיפה בלבד נאמד במאות מיליוני שקלים בשנה החולפת.

השנה החולפת הוכיחה שענף הרכב בישראל נמצא במגמת שינוי עמוקה. העלייה במסירות רכבים חשמליים, יחד עם התחזקות יבוא הרכבים מסין, מעידה על שינוי בהרגלי הצריכה המקומיים. נראה כי הצרכן הישראלי, למרות המצב הביטחוני והכלכלי, ממשיך לגלות עניין רב במכוניות חדשות – אך השאלה שנותרה פתוחה היא האם המגמה תימשך גם בשנה הבאה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"



שאלות ותשובות על מיסוי רכבים בישראל

מהו שיעור המס המוטל על רכבים חדשים בישראל?


בישראל מוטל מס קנייה על רכבים חדשים בשיעור של 83% ממחיר הרכב לפני מסים. על רכבים היברידיים המס מופחת ועומד על 50%, ועל רכבים חשמליים המס היה בעבר נמוך במיוחד (10%), אך בשנת 2023 ו-2024 החל לעלות בהדרגה ועומד  על 45% ב-2025. שיעור המס כולל גם מע"מ בגובה 17% שעלה ב-2025 ל-18%.


כיצד תורמים מסי הרכב להכנסות המדינה?


מסי הרכב מהווים מקור הכנסה משמעותי למדינה. בשנת 2023 הכניסו מסי קנייה בלבד כ-14 מיליארד שקל. הכנסות נוספות מגיעות ממכס, מע"מ, בלו על הדלק, אגרות רישוי ושווי שימוש ברכב צמוד, והן הסתכמו בכ-42 מיליארד שקל – כ-15% מסך ההכנסות ממסים בישראל.

איך שיעורי המס בישראל על רכבים חדשים משווים לעולם?

שיעור המס בישראל הוא בין הגבוהים בעולם. במדינות האיחוד האירופי, שיעור המס נע בין 10% ל-25%, ולעיתים נמוך אף יותר עבור רכבים חשמליים. בארצות הברית, ברוב המדינות, המסים הם אחוזים בודדים בלבד. במדינות כמו דנמרק יש מס דומה לזה שבישראל, אך גם תמריצים משמעותיים לרכב ירוק.

מדוע שיעור המס בישראל כה גבוה?

הממשלה בישראל מנמקת את המס הגבוה במטרה לצמצם את השימוש ברכבים פרטיים ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית. נוסף על כך, המסים על רכבים מהווים מקור הכנסה יציב לתקציב המדינה, במיוחד לאור התלות המוגבלת בהכנסות אחרות כמו מסים על דלקים שמצטמצמים עם חדירת רכבים חשמליים.

מהם התמריצים לרכבים חשמליים והיברידיים?

רכבים חשמליים זוכים להקלות מס משמעותיות יחסית: בעבר המס עמד על 10%, והיום עומד על 20% ועתיד לעלות ל-35% ב-2025. בנוסף, בעלי רכבים חשמליים נהנים מהנחות באגרות הרישוי ובאגרות חניה בערים מסוימות. רכבים היברידיים נהנים משיעור מס מופחת של 50%.

כיצד משפיעים מסי הרכב על מחירי הרכבים?

בישראל, מחירי הרכבים גבוהים בכ-50%-70% לעומת אירופה וארצות הברית, בעיקר בשל מס הקנייה הגבוה. לדוגמה, רכב שמחירו באירופה הוא 30,000 אירו עשוי לעלות בישראל מעל 200,000 שקל לאחר מסים.

כיצד תורם יבוא רכבים סיניים לגביית המסים?

בשנת 2024 כ-25% מהרכבים שנמכרו בישראל יובאו מסין, מה שמגדיל את הכנסות המדינה ממכס בגובה 7%. היקף היבוא מסין הגיע ליותר מ-64 אלף רכבים חשמליים והיברידיים, וסייע בגבייה של מאות מיליוני שקלים נוספים.

מהן ההכנסות ממיסוי בלו על דלק?

בלו הדלק מהווה חלק משמעותי ממיסוי הרכב. על כל ליטר בנזין נגבה מס בלו בגובה של כ-3 שקלים. הכנסות הבלו מדלקים עמדו בשנת 2023 על כ-20 מיליארד שקל. המעבר לרכבים חשמליים מתחיל להשפיע על נתון זה, וצפויה ירידה בהכנסות מהבלו בשנים הקרובות.

האם יש מדינות עם מס דומה לישראל?

דנמרק וגרמניה גובות מס דומה עבור רכבים חדשים, אך עם הבדל משמעותי בתמריצים: בדנמרק יש סובסידיות משמעותיות על רכבים חשמליים שמפחיתות את העלות לצרכן. בגרמניה, המס נמוך יותר לרכבים עם פליטת מזהמים נמוכה.

כיצד משפיעה המדיניות על חדירת הרכב החשמלי?

ישראל מדורגת גבוה בעולם באחוז הרכבים החשמליים החדשים שנמכרים. בשנת 2024, 24.7% מהמכוניות שנמסרו היו חשמליות. שיעור זה גבוה מזה של מדינות כמו גרמניה וארה"ב. מדיניות המיסוי המופחת והיבוא הנרחב מסין תורמים למעמדה של ישראל כמובילה בתחום הרכב החשמלי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אורן 04/01/2025 06:24
    הגב לתגובה זו
    נופלים למלכודת של היבואנים.גם כאלה שלא התכוונו לקנות רכב מיהרו לקנות לפני עליית המס.
קורקינטים
צילום: דאלי

רוכבי קורקינטים - מצלמים אתכם; קנסות של 500 שקלים נשלחו לעברייני תנועה

עיריית תל אביב שלחה אלפי דוחות של 250 עד 500 שקלים; הקצב יתגבר

עמית בר |

רוכבי קורקינטים פרטיים ושיתופיים בתל אביב מקבלים דוחות בדואר, ללא מפגש עם פקחים בשטח. העירייה משתמשת במצלמות אכיפה עירוניות, שמתעדות עבירות ומאפשרות זיהוי הרוכבים. במקרים של קורקינטים שיתופיים, העירייה מצליבה את הצילומים עם נתוני חברות ההשכרה כמו ליים או בירד, כדי לאתר את המשתמש שביצע את העבירה. העבירות הנפוצות כוללות רכיבה ללא קסדה, שגובה הקנס עליה נע בין 250 ל-500 שקלים, ורכיבה על מדרכות או שבילי הולכי רגל, עם קנס של 250 שקלים. רוכבים רבים מדווחים על דוחות חוזרים מאותה עבירה, שמצטברים לסכומים של אלפי שקלים.

כמות הדוחות שנשלחה עד כמה מגיעה לאלפים בודדים, כשבפועל השימוש במצלמות לקביעת עבירות של רובי קורקינט החל רק בחצי השנה האחרונה והוא מתגבר מחודש לחודש. מדובר על מצלמות נייחות וניידות שמותקנות בצמתים מרכזיים. המהלך הזה נולד מצורך קריטי להתמודד עם עלייה בתאונות. מאות רבות של רוכבי קורקינטים נפצעו בתאונות, כש-15% מהפציעות הקשות נובעות מרכיבה ללא קסדה. נתונים ממשרד התחבורה מראים כי 60% מהתאונות בכבישים עירוניים כוללים כלים חשמליים, בעיקר בגלל רכיבה מהירה על מדרכות שמסכנת הולכי רגל. 

האכיפה המוגברת כוללת גם מבצעים משותפים עם המשטרה, כאלו שבהם מחולקים עשרות דוחות בשעה-שעתיים בצומת מרכזית בתל אביב. בנוסף, החל מספטמבר 2025, עלה הקנס על אי התקנת לוחית זיהוי מ-100 ל-500 שקלים, ובעלי כלים מסתכנים גם בהחרמה, מה שמוסיף חיוב כספי נוסף של מאות שקלים לשחרור הכלי.

המגמה מתפשטת לערים נוספות. בירושלים, שבה נרשמו 2,000 דוחות מתחילת השנה , מתכננים להרחיב שימוש במצלמות דומות עד סוף השנה, בעקבות עלייה של 20% בתאונות. בחיפה ובנתניה כבר החלו מבצעי אכיפה משותפים עם המשטרה. ערים כמו כפר סבא ועכו הודיעו על החמרת קנסות ל-500 שקלים, כולל אפשרות החרמה, כדי להתמודד עם כאוס הרכיבה. בבני ברק ורמת גן, שבהן נרשמו אלפי דוחות, משלבים מצלמות עם פטרולים רגליים. המטרה הכללית היא להפחית סיכוני תאונות.


איך בעצם יודעים מי הרוכב בקורקינט?

הרוכבים שמקבלים דוחות לא מבינים מי צילם, מתי צולמה התמונה והאם זה הם. רוכב קורקינט לא בדיוק יודע באיזה רחובות הוא עבר ומתי, הוא לרוב עשוה דרך לפי וויז ונוסע. מעבר לכך, במקרים רבים העירייה שולחת את הדוח בעיכוב והרוכבים לא זוכרים איפה הם היו בתאריך המסוים ואם רכבו על קורקינט. 

רכבת ישראל
צילום: רכבת

שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון

לפי משרד התחבורה מדובר בשיא של כל הזמנים למספר יומי של נסיעות ברכבת ישראל, כאשר השיא הקודם נרשם רק במרץ השנה


הדס ברטל |

משרד התחבורה ורכבת ישראל מציינים אבן דרך: שיא נסיעות יומי חדש שנרשם ביום חמישי האחרון (ה-17.12.25) בו נסעו 361,255 אלף נוסעים ב-675 רכבות נוסעים שהופעלו. השיא הקודם נרשם גם הוא בשנת 2025 עם 357,773 נוסעים בתאריך 16.3.25.

נתון זה מהווה המשך למגמת העלייה במספרי הנוסעים הנרשמת בשנה האחרונה, כאשר משרד התחבורה מייחס את העלייה המספר הנוסעים להכנסת קרונות חדשים לתפעול, תוספת רכבות והפעלת רכבות חשמליות חדישות שלהן קיבולת שיכולה להכיל עד כ-2,000 נוסעים. בעיני המשרד, פרוייקטים אלו, לצד אחרים הבאים להרחיב את תשתיות המסילה ולהאריך את הרכבות, הם שמשפרים באופן משמעותי ורציף את היצע מקומות הישיבה.

ברכבת ישראל מציינים כי הביקושים בשנת 2025 היו הגבוהים ביותר מאז ומעולם וכי חמשת ימי התפעול עם מספרי הנוסעים הגבוהים ביותר נרשמו כולם בשנת 2025, כאשר שלושה מתוך החמישה נרשמו בחג החנוכה הנוכחי.

בחודש אוקטובר 2025 נרשם שיא של כל הזמנים בממוצע הנסיעות היומי עם 298 אלף נוסעים, נתון הנסיעות היומי הגבוה ביותר שנרשם בתקופה זו.

 

רכבת
 ישראל
רכבת ישראל - קרדיט: רכבת ישראל