רכב סרס
צילום: יצרן

דצמבר הטוב - המתנה שקיבל משרד האוצר

גאות בענף הרכב: עלייה דרמטית בהכנסות ממסים ויבוא כלי רכב ב-2024 - זו הסיבה; ומה צפוי בחודשים הקרובים?

עמית בר | (1)


שנת 2024 מסתמנת כשנה יוצאת דופן בענף הרכב בישראל, עם נתונים שמצביעים על שיאים חדשים ביבוא כלי רכב והכנסות ממסים. הסיבה היא דצמבר הטוב - דצמבר לבדו הראה דחיפה משמעותית ביבוא, כשקרוב ל-45 אלף כלי רכב שוחררו ממכס, כחלק ממרוץ רכישות לפני העלאת מסים על רכבים חשמליים והיברידיים.

נזכיר שמס הקנייה על רכבים חשמליים עלה מ-35% ל-45% החל מינואר 2025. מה עושים היבואנים ובצדק - מגדילים את יבוא הרכבים ככ שניתן ומשחררים אותם מהמכס לפני כניסת 2025. וכך גדלו המסים ששולמו בדצמבר ובכלל ב-2024 בסכומים גדולים והם יצמצמו את הגירעון הצפוי בדצמבר והשנה וכנראה שמשרד האוצר יעמוד ביעד הגירעון.

הבעיה היא שמדובר ב"שיפטינג". היבוא גדל ב-2024 על חשבון שנת 2025. החודשים הראשונים של 2025 יהיו עם מסים נמוכים מתחום הרכב. 

שיאים בגביית המסים והכנסות המדינה

לפי הערכות, הכנסות ממסי רכב הסתכמו בדצמבר בכ-2.4 מיליארד שקל, מתוך סך של כ-4 מיליארד שקל ברבעון האחרון. מדובר בזינוק משמעותי שממשיך את המגמה שהחלה בשנת 2023, אז עמד סכום מס הקנייה הממוצע על כ-45 אלף שקל לרכב, עלייה של כ-120% ביחס לשנים קודמות.

מעבר למס הקנייה, ההכנסות ממכס על רכבים – במיוחד כאלה המיובאים מסין – הגיעו למעל 400 מיליון שקל ברבעון האחרון בלבד, עם צפי לשבירת שיא שנתי שיגיע לכ-1.1 מיליארד שקל.

יבוא מוגבר ואחסון מסיבי בנמלים

מנתונים שהתפרסמו עולה כי מתחילת 2024 ועד סוף דצמבר נפרקו בנמלי הים התיכון למעלה מ-275 אלף כלי רכב חדשים. המרוויח הגדול היה נמל המפרץ החדש בחיפה, שבו נפרקו כ-16 אלף רכבים מאז פתיחתו בספטמבר. לעומתו, נמל אילת נפגע משמעותית בעקבות המצב הביטחוני, והיקף פריקת הרכבים בו היה זניח.

השפעות המצב הביטחוני

למרות המלחמה בצפון ובעזה, היבוא נמשך כמעט ללא הפסקות. הנמלים בצפון הארץ, כמו נמל חיפה ונמל המפרץ, המשיכו לפעול גם תחת אש, והפגינו עמידות מרשימה. המלאים הגדולים שנשמרו מראש סייעו להבטיח אספקה סדירה ולמתן עליות מחירים בדגמים שונים, כולל רכבים חשמליים.

העלייה החדה בהכנסות ממסים וביבוא הרכבים בדצמבר צפויה כאמור להוביל לירידה משמעותית ברבעון הראשון והשני של 2025.

מעבר להכנסות הישירות, פריקת ואחסון רכבים הפכו למקור הכנסה משמעותי לנמלים בישראל. עלות פריקה ממוצעת של רכב עומדת על כ-500 עד 800 שקל, וסך ההכנסות מנמל חיפה בלבד נאמד במאות מיליוני שקלים בשנה החולפת.

השנה החולפת הוכיחה שענף הרכב בישראל נמצא במגמת שינוי עמוקה. העלייה במסירות רכבים חשמליים, יחד עם התחזקות יבוא הרכבים מסין, מעידה על שינוי בהרגלי הצריכה המקומיים. נראה כי הצרכן הישראלי, למרות המצב הביטחוני והכלכלי, ממשיך לגלות עניין רב במכוניות חדשות – אך השאלה שנותרה פתוחה היא האם המגמה תימשך גם בשנה הבאה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"



שאלות ותשובות על מיסוי רכבים בישראל

מהו שיעור המס המוטל על רכבים חדשים בישראל?


בישראל מוטל מס קנייה על רכבים חדשים בשיעור של 83% ממחיר הרכב לפני מסים. על רכבים היברידיים המס מופחת ועומד על 50%, ועל רכבים חשמליים המס היה בעבר נמוך במיוחד (10%), אך בשנת 2023 ו-2024 החל לעלות בהדרגה ועומד  על 45% ב-2025. שיעור המס כולל גם מע"מ בגובה 17% שעלה ב-2025 ל-18%.


כיצד תורמים מסי הרכב להכנסות המדינה?


מסי הרכב מהווים מקור הכנסה משמעותי למדינה. בשנת 2023 הכניסו מסי קנייה בלבד כ-14 מיליארד שקל. הכנסות נוספות מגיעות ממכס, מע"מ, בלו על הדלק, אגרות רישוי ושווי שימוש ברכב צמוד, והן הסתכמו בכ-42 מיליארד שקל – כ-15% מסך ההכנסות ממסים בישראל.

איך שיעורי המס בישראל על רכבים חדשים משווים לעולם?

שיעור המס בישראל הוא בין הגבוהים בעולם. במדינות האיחוד האירופי, שיעור המס נע בין 10% ל-25%, ולעיתים נמוך אף יותר עבור רכבים חשמליים. בארצות הברית, ברוב המדינות, המסים הם אחוזים בודדים בלבד. במדינות כמו דנמרק יש מס דומה לזה שבישראל, אך גם תמריצים משמעותיים לרכב ירוק.

מדוע שיעור המס בישראל כה גבוה?

הממשלה בישראל מנמקת את המס הגבוה במטרה לצמצם את השימוש ברכבים פרטיים ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית. נוסף על כך, המסים על רכבים מהווים מקור הכנסה יציב לתקציב המדינה, במיוחד לאור התלות המוגבלת בהכנסות אחרות כמו מסים על דלקים שמצטמצמים עם חדירת רכבים חשמליים.

מהם התמריצים לרכבים חשמליים והיברידיים?

רכבים חשמליים זוכים להקלות מס משמעותיות יחסית: בעבר המס עמד על 10%, והיום עומד על 20% ועתיד לעלות ל-35% ב-2025. בנוסף, בעלי רכבים חשמליים נהנים מהנחות באגרות הרישוי ובאגרות חניה בערים מסוימות. רכבים היברידיים נהנים משיעור מס מופחת של 50%.

כיצד משפיעים מסי הרכב על מחירי הרכבים?

בישראל, מחירי הרכבים גבוהים בכ-50%-70% לעומת אירופה וארצות הברית, בעיקר בשל מס הקנייה הגבוה. לדוגמה, רכב שמחירו באירופה הוא 30,000 אירו עשוי לעלות בישראל מעל 200,000 שקל לאחר מסים.

כיצד תורם יבוא רכבים סיניים לגביית המסים?

בשנת 2024 כ-25% מהרכבים שנמכרו בישראל יובאו מסין, מה שמגדיל את הכנסות המדינה ממכס בגובה 7%. היקף היבוא מסין הגיע ליותר מ-64 אלף רכבים חשמליים והיברידיים, וסייע בגבייה של מאות מיליוני שקלים נוספים.

מהן ההכנסות ממיסוי בלו על דלק?

בלו הדלק מהווה חלק משמעותי ממיסוי הרכב. על כל ליטר בנזין נגבה מס בלו בגובה של כ-3 שקלים. הכנסות הבלו מדלקים עמדו בשנת 2023 על כ-20 מיליארד שקל. המעבר לרכבים חשמליים מתחיל להשפיע על נתון זה, וצפויה ירידה בהכנסות מהבלו בשנים הקרובות.

האם יש מדינות עם מס דומה לישראל?

דנמרק וגרמניה גובות מס דומה עבור רכבים חדשים, אך עם הבדל משמעותי בתמריצים: בדנמרק יש סובסידיות משמעותיות על רכבים חשמליים שמפחיתות את העלות לצרכן. בגרמניה, המס נמוך יותר לרכבים עם פליטת מזהמים נמוכה.

כיצד משפיעה המדיניות על חדירת הרכב החשמלי?

ישראל מדורגת גבוה בעולם באחוז הרכבים החשמליים החדשים שנמכרים. בשנת 2024, 24.7% מהמכוניות שנמסרו היו חשמליות. שיעור זה גבוה מזה של מדינות כמו גרמניה וארה"ב. מדיניות המיסוי המופחת והיבוא הנרחב מסין תורמים למעמדה של ישראל כמובילה בתחום הרכב החשמלי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אורן 04/01/2025 06:24
    הגב לתגובה זו
    נופלים למלכודת של היבואנים.גם כאלה שלא התכוונו לקנות רכב מיהרו לקנות לפני עליית המס.
BYD Atto3 - הנמכרת ביותר
צילום: יואב פולס

BYD מחזירה 115 אלף רכבים לתיקון בגלל בעיות בטיחות קריטיות

התקלה הרחבה ביותר שהיתה ב-BYD; ככל הנראה אין נגיעה לרכבי BYD בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה BYD

חברת BYD הסינית הודיעה על ריקול לתיקון של יותר מ-115 אלף רכבים בעקבות ליקויים הנדסיים ברכיבי ההנעה והסוללה. מדובר בתקלה הרחבה ביותר בתולדות החברה, מהלך שמעלה מחדש שאלות לגבי איכות הרכבים של יצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם, דווקא בתקופה שבה היא מנסה להפוך למותג עולמי מוביל.

לפי נתונים רשמיים מהרשות הסינית לפיקוח על השוק (SAMR), הריקול כולל בדיוק 115,783 כלי רכב. החברה נאלצה להגיש את תוכנית הריקול לרגולטור הממשלתי, שפירסם את הפרטים זמן קצר לאחר חקירה מקיפה שחשפה כשלים בתכנון ובייצור.

מדובר בשני דגמים עיקריים: כ-44 אלף רכבים מדגם Tang ההיברידי שיוצרו בין מרץ 2015 ליולי 2017, וכ-71 אלף רכבים מדגם Yuan Pro החשמלי שיוצרו בין פברואר 2021 לאוגוסט 2022. התהליך יתבצע ללא עלות לבעלי הרכבים, ו-BYD התחייבה לסיים את התיקונים עד סוף השנה באמצעות מרכזי שירות מורחבים בכל רחבי סין.

בדגמי Tang התגלה כי בקר מנוע ההנעה עלול לגרום לשריפת לוח חשמלי ואף להפסקת כוח פתאומית. הבעיה נובעת מכשל בתכנון ובחירת רכיבים שעלול לגרום לפריקה חשמלית לא תקינה, מצב שמוביל לשריפה פוטנציאלית או אובדן כוח במהלך נסיעה ומסכן נהגים והולכי רגל.

במקביל, בדגמי Yuan Pro נמצאה בעיה בתכנון אטימת מארז הסוללה שיכולה להוביל לחדירת מים ולירידה בכושר ההנעה. האיטום הלקוי במארז הסוללה, שמקורו בשגיאת ייצור באטם, עלול לאפשר חדירת מים שתפגע בביצועי הסוללה ותגביר סיכון לקצר חשמלי. BYD מסרה כי תתקן את הליקוי באמצעות הוספת חומר איטום למארז.

יונדאי אלנטרה N ידנית. משפחתית ספורטיבית אמיתית. צילום יואב פולסיונדאי אלנטרה N ידנית. משפחתית ספורטיבית אמיתית. צילום יואב פולס

יונדאי אלנטרה N ידנית - משפחתית ספורטיבית מענגת

היונדאי אלנטרה N נראית משפחתית, ניתן להסיע בה משפחה, אבל רק אם אין ברירה. היא מוכוונת להסב לנהג הנאה מנהיגה מהירה, והיא עושה את זה נפלא. 

אהבנו: עיצוב, ביצועים, התנהגות כביש, מתלים, מנוע, מושב נהג

פחות אהבנו: קשיחות יחסית גם בנהיגה 'מנהלתית'

ציון מסכם 4.8 במדד פולס. 

הערה: מי שמכוניות מסוג זה מדברות אליו, רוצו לקנות לפני שאנשים ששונאים נהיגה ינחיתו תקנות שיחסלו את סוג המכוניות הזה

יואב פולס |

כבר מזמן שיונדאי לא צריכה להוכיח דבר, לא לעצמה, לא ליצרנים המתחרים ולא ללקוחות. עם השנים שיפרה יונדאי את המוצרים עוד ועוד, כשהיום לא נדיר לשמוע לקוחות שמבקשים 'רק יונדאי'. הם מכירים את השפה העיצובית, את ממשקי המשתמש ואת מוניטין האמינות שהחברה יצרה.

לאורך השנים, וביתר שאת בשנים האחרונות החליטו ביונדאי שהמיצוב הזה לא מספיק, וצריך את 'הדבר הנוסף' להוכיח ללקוחות ובעיקר לעצמם, שהם יודעים לייצר גם מכוניות ספורטיביות מצוינות. עבור המוניטין, פחות עבור הרווח הנקודתי. ככה נולדו דגמי N של יונדאי – דגם רגיל שמותקן בו מנוע חזק משמעותית אבל לא רק. זה קל לעשות, וכל מוסך יכול. צריך גם לבצע התאמות בשלדה, במתלים, במעצורים ובתא הנוסעים על מנת לייצר חווית משתמש אמיתית. כזו שנצרבת בתודעה. ככה נולדו ה i30N ששווקו בישראל בעבר היותר רחוק, וגם לא מזמן, ה i20N הנפלאה, ה 5N החשמלית, ולאחרונה גם ה 6N אחותה.

אנחנו עם האלנטרה N, אותה משפחתית היברידית מוכרת של יונדאי, שבמקרה של דגם ה N נראה שמהנדסי יונדאי פשוט שלפו מקוו הייצור כמה שלדות, והחליטו לעשות מהן משהו אחר לגמרי. ספויילר – הם הצליחו מאוד.

 

תעודת חובה            
קטגוריה                    משפחתית ספורטיבית
מימדים (מטר)             אורך 4.675 /רוחב 1.825 /גובה 1.415 /בסיס גלגלים 2.72
מספר מושבים            חמישה
הנעה                טורבו בנזין, קדמית, דיפרנציאל מוגבל החלקה. ידני / אוטומטי
הספק ומומנט                276 כ"ס / 40.0 קג"מ
מיכל דלק             47 ליטר
צריכת דלק            9.6  קמ"ל לאוטומטי, 10.3 קמ"ל לידני. תקן יצרן
בטיחות                ציון איבזור בטיחות 6. ציון מקסימלי במבחן האמריקאי של ה IIHS.
מחיר                    225.0 אש"ח לידני, 235.0 אש"ח לאוטומט


  

יונדאי אלנטרה N. היא רק דומה לאלנטרה ההיברידית של השכן. צילום יואב פולס
       


עיצוב חיצוני ופנימי