דוחות

רבעון חלש נוסף למיטרוניקס: עברה להפסד של 18 מיליון שקל

יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות שחייה מציגה רבעון חלש נוסף עם ירידה של 3% בהכנסות שעמדו על 321 מיליון שקל; שחיקה ברווחיות הגולמית ומעבר להפסד תפעולי העיבו על השורה התחתונה
איתן גרסטנפלד | (8)

מיטרוניקס מיטרוניקס 0% המייצרת רובוטים לניקוי בריכות שחייה אמנם סיימה את הרבעון השלישי עם ירידה צנועה של 3% בהכנסות שעמדו על 321 מיליון שקל, אך שחיקה ברווחיות הגולמית ומעבר להפסד תפעולי הביאו אותה לרשום הפסד של 18 מיליון שקל.

הכנסות החברה ברבעון השלישי של השנה עמדו על 320.7 מיליון שק, ירידה בשיעור של 3.4% ביחס לכ-332.1 ברבעון המקביל אשתקד. זאת על רקע סביבת הריבית הגבוהה, תנאי מזג"א קיצוניים באירופה ובארה"ב שעיכבה את התחלת עונת הבריכות וגדילת התחרות באונליין, בעיקר מכיוונם של שחקניות סיניות.

בשורה התחתונה מדווח החברה על מעבר להפסד של 18 מיליון שקל, לעומת רווח של 2.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

בחברה מציינים כי לאור התוצאות החלשות בשנה האחרונה, במהלך הרבעון השני והשלישי היא ביצעה מהלך של התאמת מבנה והיקף ההוצאות התפעוליות שהתמקד בהוצאות השכר והשכ"ד. מהלך זה, הניב שיפור בתזרים המזומנים של החברה בגובה של כ-2.7 מיליון שקל ברבעון השלישי וצפוי להניב שיפור נוסף של כ-5.7 מיליון שקל ברבעון הרביעי, וכ-21.8 מיליון שקל במונחים שנתיים. 

בתוך כך, הרווח הגולמי ברבעון השלישי הסתכם בכ-121.9 מיליון שקל (38% מההכנסות), ירידה של 9% ביחס לכ-133.9 מיליון שקל  (40.3% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד. הרווחיות הגולמית ברבעון הושפעה שלילית בעיקר מעלייה בהוצאות העקיפות לנוכח היקפי ייצור נמוכים, תמהיל מכירות מוצרים אחרים ברווחיות נמוכה יותר, וירידת מחיר, השפעות אלה קוזזו מהמשך התייעלות והורדת עלויות ייצור רובוטים.

בשורה התפעולית רשמה החברה מעבר להפסד תפעולי של 4.1 מיליון שקל, בהשוואה לרווח של 12.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.  

רובוט Dolphin של מיטרוניקס; קרדיט: אתר החברה

רובוט Dolphin של מיטרוניקס; קרדיט: אתר החברה

נתונים נוספים מהדו"ח

בחלוקה למגזרים ההכנסות של מיטרוניקס ברבעון השלישי ממכירת רובוטים לבריכות פרטיות הסתכמו ברבעון השלישי בכ-214.3 מיליון שקל, ירידה של 6.1% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. ההכנסות ממכירת רובוטים לבריכות ציבוריות עמדו על 22.6 מיליון שקל, גידול של 13.3% ביחס לרבעון השלישי של 2023. לבסוף המכירות של מוצרי בטיחות ומוצרים נלווים לבריכה עמדו על 83.7 מיליון שקל, ללא שינוי משמעותי ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

מניית מיטרוניקס נסחרת לפי שווי של 1.03 מיליארד שקל, אחרי ירידה של כ-75% מתחילת השנה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    י.א 30/11/2024 01:07
    הגב לתגובה זו
    היה מפעל טוב פעם והרסו אותו
  • 4.
    ספי 30/11/2024 00:35
    הגב לתגובה זו
    למה ההנהלה בכלל עוד שם יאלה שהקיבוץ התעורר על עצמו.....
  • 3.
    מאור 29/11/2024 12:32
    הגב לתגובה זו
    זה מה שקורה למי שחזיר . חשבו שהם מוניפול .
  • 2.
    הנהלה טובה תעשה שינו 28/11/2024 14:29
    הגב לתגובה זו
    מיטרוניקס נמצאת בשפל מכל הבחינות, והנהלה טובה צריכה להזניק אותה, מדובר בחברה עם נתח שוק עולמי של 59% . וורן באפט בעצמו רכש מתחרה בתחום. אין תירוצים אם ההנהלה לא תדע לצמוח מפה היא צריכה לעוף בהקדם!
  • אנונימי 29/11/2024 06:50
    הגב לתגובה זו
    ומה אתה חושב שיקרה כשהמתחרות החזקות, בעיקר הסיניות, יתפסו נתח שוק גדול יותר? יחתחילו להרוויח? ומה אתה חושב שיקרה כשאתה מנסה להמר נגד וורן באפט? אתה תתחיל להרוויח? כמו שכתבתי בתגובות במשך השנה האחרונה - סוס מת!!
  • אנונימי 02/12/2024 08:31
    תתחיל לעשות שיעורי בית טוב יותר. מיטרוניקס כיום שולטת באזור ה-45% בשוק העולמי. לגבי סוס מת, בתור אחד שכן מתעניין בחברה, ראיתי שהחברה השיקה מספר ליינים חדשים להתמודדות אל מול התחרות הסינית. אני מאמין שעם חשיפה מספיק גבוהה, הם יוכלו לשמור על אחוז השליטה ואף לצאת מאוד מורווחים עד סוף רבעון שני בשנת 25.
  • שומנדר 28/11/2024 16:03
    הגב לתגובה זו
    וורן באפט קנה את המתחרה, לא את מיטרוניקס
  • 1.
    חשבחשב 28/11/2024 13:40
    הגב לתגובה זו
    זה הזמן, תתחילו לעקוב
חי גאליס מנכל ביג
צילום: שלומי יוסף
דוחות

ההימור של ביג השתלם: 100% תפוסה בישראל, 99% באירופה והכנסות של 1.29 מיליארד שקל במחצית

כשהמתחרות חיפשו הרפתקאות באונליין - ביג התמקדה בנדל״ן, באוויר הפתוח ובלהביא את חווית השופינג מחו״ל לישראלים - התוצאות לרבעון השני מתחילות להתכתב: ההכנסות עלו בכ-18.4% לכ-662 מיליון שקל, ה-NOI עלה ב17% לכ-493 מיליון שקל וה-FFO עלה בכ-17.3% לכ-264 מיליון שקל; תחלק 200 מיליון שקל דיבידנד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ביג דוחות כספיים

לפני בערך כארבעה עשורים, כשקניון איילון ברמת גן פתח את שעריו, שוק הקמעונאות הישראלי נכנס לעידן חדש. הרחובות הראשיים שאירחו עד אז את רוב המסחר כמו רחוב דיזינגוף ואלנבי בתל אביב, הדר בחיפה או אחוזה ברעננה הם פינו את המקום למרכזי הקניות הממוזגים. בנינים מחופי זכוכית, עם שפע של חניה ובעיקר מזגן טוב הצליחו לשנות את סגנון הצריכה הישראלי - כמו גם הגלובלי. מאז ועד היום נבנו בישראל כ-300 מרכזי קניות, מהם עשרות קניוני ענק של עזריאלי ומליסרון. אבל בתחילת השנה נכנסה לשוק שחקנית שהצליחה, שוב, לערער את היסודות - ביג פאשן גלילות.

הפתיחה של המתחם החדש, המשתרע על 40 אלף מ"ר שטחי מסחר ועוד 75 אלף מ"ר משרדים, לוותה באירוע מתוקשר שהפך עד מהרה לרעידת אדמה בענף. כבר בחודש הראשון לפעילות, בין סוף פברואר לסוף מרץ, ביקרו בו מעל 1.5 מיליון איש, והפדיונות הסתכמו בכ־157 מיליון שקל. המספרים האלו לא רק שעקפו בהרבה את התחזיות, אלא גם פגעו בקניונים מתחרים, לפי הדיווחים של רשתות האופנה, קניון רמת אביב וקניון שבעת הכוכבים ספגו ירידה דו-ספרתית בפדיונות, ואפילו קניוני איילון, רננים ועיר ימים רשמו ירידה של 7%-10%. הישראלים הצביעו ברגליים וביג סלקה את הפדיונות. אמנם, הפגיעה בפדיונות של המרכזים הסמוכים הייתה בסמוך להתלהבות הראשונית אבל אחרי גל המבקרים בחודשי הפתיחה, הפדיונות במרכזים הסמוכים התאזנו. 

סוד ההצלחה של ביג גלילות נמצא בכמה מרכיבים: הקונספט של חנויות שפתוחות ל״כיפת השמיים״, ריכוז של חנויות דגל ענקיות ובראשן זארה עם סניף כפול בגודלו מהקניונים האחרים - סניף שמוגדר כאחד מהגדולים במזרח התיכון, לצד מותגים בינלאומיים כמו טומי הילפיגר וראלף לורן. במתחם לא רק מגיעים לשופינג אלא גם אוכלים - מתחמי הסעדה מרווחים עם מסעדות מוכרות וותיקות, ובשביל הרכב יש  כ־4,000 מקומות לחנות אותו. החניה היא בחינם, בניגוד לקניונים אחרים שבהם החניה בתשלום מהשעה הראשונה. התוצאה היא חוויית קנייה שמרגישה להרבה מבקרים כמו ״טיול בחו"ל״. עם זאת, צריכים להוסיף כי עומסי החום של יולי-אוגוסט הם אתגר משמעותי עבור הקונספט, בשונה ממרכזי הקניות הממוזגים, כאן צריכים לקפוץ ״ממזגן למזגן״ כשהשדרות המרכזיות בין החניות פתוחות ומפגישות את הקניין עם השרב הקייצי.

ההצלחה של גלילות התרחשה דווקא בתקופה שבה נדמה היה שמרכזי הקניות מתמודדים עם איום ממשי מצד המסחר המקוון. עוד מהקורונה התחיל סחף של רכישות אונליין, ועזריאלי ומליסרון השקיעו מאות מיליונים בפלטפורמות דיגיטליות משלהן, השקעות שגררו גם סגירת פעיליות. לעומתן ביג, המשיכה להתרכז בנדל"ן ובחוויית הלקוח. היא נשארה נאמנה לחווית הקניה והאמינה שהישראלים ימשיכו להגרר למרכזי הקניות. ביג לא נכנסה להרפתקה הדיגיטלית, ועכשיו נראה שהאסטרטגיה הזו משתלמת לה. המתחמים מלאים, הפדיונות בעלייה, והחברה חוסכת את ההפסדים הכבדים של המתחרות.

במקביל להצלחה המסחרית, גם המניה של ביג - ביג 0%  - נהנית מהמומנטום. מתחילת השנה היא הוסיפה 20% וב-12 החודשים האחרונים זינקה כ-66% לשווי שוק של שמתקרב ל־16 מיליארד שקל, מכפיל הרווח של ביג נראה די מיייצג ענפית ועומד על 9.23, מה שגם מגלם את הציפיות להמשך צמיחה מצד המשקיעים.

צורי דבוש
צילום: ראובן קפיצינסקי
דוחות

קליל בהפסד נקי: החלונות התנפצו אבל לא היה מספיק צוות; נתקעה עם מלאי אלומיניום יקר

ענקית האלומיניום מכרה יותר במלחמה אבל התקשתה לתרגם את זה לשורה התחתונה: ההכנסות צמחו ב-18.6% ל-81 מיליון שקל, אבל קליל רשמה הפסד נקי של 1.1 מיליון שקל לעומת רווח של 1.5 מיליון שקל אשתקד; בקליל מנסים להפיל על הסינים את תוצאות הרבעון, "קליל עדיין לא חזרה להיקפי הפעילות מלפני המלחמה, בשל תחרות לא הוגנת כתוצאה מייבוא מסין"

מנדי הניג |

זה היה אמור להיות רבעון חלום לקליל. ענקית האלומיניום שמייצרת פרופילים לדלתות וחלונות הייתה אמורה לסלק את השפעות המלחמה. יכלו לראות את זה גם בשוק: אחרי כמה טילים בליסטיים שנחתו באזור המרכז ופירקו אלפי חלונות, המשקיעים הזניקו את המניה. בתוך שלושה ימים היא זינקה ב־52%, מאזורי ה־183 שקל כמעט עד 280, משווי שוק של 408 מיליון שקל לשיא של 615 מיליון. כבר אז אמרנו שזה לא הגיוני. כדי להצדיק כזה שווי קליל הייתה צריכה להחליף את החלונות לא רק של כל גוש דן, אלא גם של תל אביב וירושלים גם יחד. אפילו המנכ"ל נאלץ להודות בדיבורים עם התקשורת שהזינוק לא מתכתב עם קרקע המציאות. באמת, השוק עיכל את המשמעויות ותיקן בחדות, והמניה חזרה להיסחר סביב שווי שוק של כ־480 מיליון שקל.

רכבת ההרים במניית קליל - מבט שנתי


קליל לא הגיעה מוכנה למלחמה והרבעון ה"חלומי" הסתכם בהפסד. תקראו לזה "הזגג הולך יחף", היא אולי לא באמת הייתה צריכה להחליף את כל הפרופילים של כל המטרופולינים, אבל אפילו באזורים שבהם הייתה פגיעה נקודתית לא היו לה מספיק צוותים כדי לתת מענה. אבל מעבר למצוקת כוח האדם, הייתה משקולת הרבה יותר כבדה, האלומיניום. 

קליל הצטיידה במלאים יקרים בדיוק כשהמחיר בעולם התחיל לרדת, ככה שמצאה את עצמה עם חומרי גלם במחסנים מול שוק שבו המחירים הולכים ונשחקים. המלאי קפץ בכ-20% והסתכם ב-96.2 מיליון שקל, לעומת 80.1 מיליון שקל בסוף 2024 ו־73.3 מיליון שקל ברבעון המקביל.


עיקרי התוצאות

ההכנסות ברבעון השני של שנת 2025 צמחו ב-18.6% ל-81 מיליון שקל, בהשוואה ל-68.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, כתוצאה מעלייה בכמויות המכירה.