מייקל מרציאנו
צילום: יח"צ

מי זה מייקל מרציאנו, ואיך פרופיל פייסבוק שימש כפרומו לספר ריגול חדש?

הבדיה והמציאות מתחברים בפייסבוק בחסות iSOCIA שעומדת מאחורי הדמות הפיקטיבית-אמיתית שפעלה בפייסבוק תחת השם מייקל מרציאנו
משה בנימין | (3)

רובנו ככולנו לא מכירים את כל חברי הפייסבוק שלנו. רמות ההיכרות השונות נעות מ-קרוב משפחה/חבר ילדות ל-מי זה לעזאזל ומתי אישרתי אותו? המסכה הוירטואלית הזו היא הבסיס למהלך הסושיאל-פרסום שמאחוריו עומדת חברת iSOCIA ובפרונט עומד "מייקל מרציאנו" - משוחרר טרי מצה"ל שנסע ללונדון כדי להתחיל את החיים שאחרי.

בחודשים האחרונים עלה לאוויר עמוד הפייסבוק של אדם בשם מייקל מרציאנו. למתבונן מהצד, העמוד נראה כמו עמוד פייסבוק ממוצע, אך מאחוריו עמדה חברת המדיה החברתית iSOCIA בבעלותו של קובי גמליאל יחד עם כותבי הסופר, חגי טיומקין ואלדר גלאור, שעמוד הפייסבוק של "מרציאנו" שימש למעשה כפרומו לספר הבא שלו תיק IVF, בו מככב אותו מרציאנו, מבלי שאלו שאישרו אותו כחבר בפייסבוק יידעו דבר על כך. 

בעמוד הפייסבוק של האיש שהיה ולא היה נכתב: "אני מייקל מרציאנו, משוחרר טרי מסיירת מטכ״ל, עזבתי לפני חודשיים את ישראל בניסיון להמציא את עצמי מחדש. בחרתי בלונדון בשביל האווירה של החופש, לתהות, לחשוב, לעשות סקס לשתות אלכוהול איכותי ולנקות את הראש מזכרונות של מחבלים מתפוצצים ומפקדים קשוחים שניהלו לי את החיים. בשבוע שעבר סיפרתי לכם בפייסבוק על ראיון עבודה שהיה לי. עוד לא סיפרתי לכם שהסתבכתי וכנראה לחיזבאללה יש תוכניות אחרות לגמרי עבורי במסגרת אותו ראיון עבודה "תמים" של חברת אנגלית שמחפשת ישראלים עם רקע בטחוני כדי לאבטח מוסדות יהודים בלונדון. כפי שהסתבר, החברה לא אנגלית ולא תמימה ומאחוריה עומד המודיעין של החיזבאללה".

הסופרים בליווי חברת iSOCIA יצרו פרופיל פייסבוק של גיבור הספר המתנהל למעלה מחודשים במרחבי הפייסבוק ומפרט צעד אחר צעד את כל ההקדמה, רגע לפני שמייקל מרציאנו מסתבך עם החיזבאללה ופה מתחיל הספר. ״דרך המחשת סיפורו של מייקל מרציאנו במרחב הדיגיטלי כאילו הוא אדם רגיל לחלוטין, בחנו עד כמה אפשר להגיע לישראלים בכל מקום בעולם, להתחזות לדמות בדיונית ולעורר דיון שלם על אורך חייה על בסיס יומי, וגם - לא פחות חשוב - לייצר מודעות לסיכון שהישראלים הרבים, החיים בחו"ל, יכולים להיחשף לו שלא מדעת״ אומר אלדר כותב הספר. 

לדברי קובי גמליאל: "לטובת ההתניידות הדיגיטלית של מייקל מרציאנו, נבנה עבורו פרופיל מפורט כמו כל חייל ישראלי משוחרר הכולל אלבום תמונות מהטיול לדרום אמריקה, היסטורית חברים מהילדות בכפר ויתקין ואף הרחקנו לכת ובילינו שבוע בלונדון לצלם תמונות, לתעד ולייצר אמינות גבוהה ככל האפשר לדמות. רוב השיח של מייקל נעשה בפרופיל האישי, בהודעות אישיות ובקבוצות ישראלים בלונדון בהם הוא מבקש את עזרתם במציאת עבודה". 

בשבועות האחרונים הצטרף מרציאנו לקבוצות פייסבוק של ישראלים בלונדון שם ניהל שיחות עם החברים, יצר קשרים, שיתף אותם בחוויות ונסיונותיו למצוא עבודה, העלה תמונות, שאל והתייעץ ועוד. הסופר חגי טימוקין אף נסע ללונדון והעלה משם תוכן בליווי של חברת המדיה החברתית. הקבוצה שאליה הצטרף מרציאנו בפייסבוק "ישראלים בלונדון" כוללת כ-4,530 חברים וקבוצה נוספת תחת השם Israelis in london כוללת 1,800 חברים. תחת השם מייקל מרציאנו (שכאמור הוא הדמות המככבת בספר) פורסמו פוסטים בקבוצה שהובילו לממוצע של מעל ל-30 תגובות בממוצע. הפרופיל פעל כ-6 שבועות עד למועד החשיפה של המהלך שבו בתגובה מנהלי העמוד העיפו אותו ממנה.

״לא רצינו לייצר אנטגוניזם״, אומר אחד מכותבי הספר טיומקין. ״המטרה הייתה להזהיר ולהתריע עד כמה קל לכל אדם להתחזות לישראלי, לייצר דמות פיקטיבית ולחדור לקבוצות דיון של ישראלים בהם הוא יכול לתאם פגישות, לחקור, לדלות מידע ולגעת הכי קרוב שאפשר באנשים״. 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

בסופו של דבר אפשר לומר שהרעיון כשלעצמו הוא טוב מאוד. ההסתננות לשורות הקבוצה, ההתחזות לאדם אחר, הסיפור המעניין שנכתב בהמשכים והתמונות האותנטיות שהוסיפו להוצאה לפועל המקצועית של המהלך, מתאימים באופיים לפרשת הריגול המסתורית שתחשף בספר עצמו. השילוב בין הבדיה למציאות כשהפייסבוק הוא קו התפר בין הדברים מוסיף גם הוא למסתורין ולבניית המתח. עם זאת, הווליום הנמוך של המהלך, הקבוצה הסגורה שבה מרציאנו חי, פעל ולבסוף אף "חוסל" על ידי האדמינים של העמוד והעובדה שאותו מרציאנו לא חצה את גבולות הקבוצה והפך לשיח נרחב יותר מוציאים קמעה את העוקץ מהדבר.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ירון 03/03/2015 15:09
    הגב לתגובה זו
    רוב החברי הקבוצה גרים בלונדון, אז הם ממילא לא יקנו בישראל את הספר. (ובטח ובטח שלא יקנו אותו בלונדון)
  • 1.
    אמילי 02/03/2015 21:08
    הגב לתגובה זו
    זה היה פרופיל עלוב, היה ברור שהוא פיקטיבי ואף אחד לא קנה את זה. אל תציגו את זה כאילו זה משהו שלא באמת היה.
  • שירה 02/03/2015 22:52
    הגב לתגובה זו
    אתם הייתם האדם הזה שמטריד את כולם בפייסבוק, ממש כל הכבוד לכם. אנשים משתמשים בקבוצה הזאת בשביל דברים אמיתיים ואתם לא הפסקתם לכתוב שטויות ולחרחר ריבים. תתביישו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים. 

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.