מי זה מייקל מרציאנו, ואיך פרופיל פייסבוק שימש כפרומו לספר ריגול חדש?
רובנו ככולנו לא מכירים את כל חברי הפייסבוק שלנו. רמות ההיכרות השונות נעות מ-קרוב משפחה/חבר ילדות ל-מי זה לעזאזל ומתי אישרתי אותו? המסכה הוירטואלית הזו היא הבסיס למהלך הסושיאל-פרסום שמאחוריו עומדת חברת iSOCIA ובפרונט עומד "מייקל מרציאנו" - משוחרר טרי מצה"ל שנסע ללונדון כדי להתחיל את החיים שאחרי.
בחודשים האחרונים עלה לאוויר עמוד הפייסבוק של אדם בשם מייקל מרציאנו. למתבונן מהצד, העמוד נראה כמו עמוד פייסבוק ממוצע, אך מאחוריו עמדה חברת המדיה החברתית iSOCIA בבעלותו של קובי גמליאל יחד עם כותבי הסופר, חגי טיומקין ואלדר גלאור, שעמוד הפייסבוק של "מרציאנו" שימש למעשה כפרומו לספר הבא שלו תיק IVF, בו מככב אותו מרציאנו, מבלי שאלו שאישרו אותו כחבר בפייסבוק יידעו דבר על כך.
בעמוד הפייסבוק של האיש שהיה ולא היה נכתב: "אני מייקל מרציאנו, משוחרר טרי מסיירת מטכ״ל, עזבתי לפני חודשיים את ישראל בניסיון להמציא את עצמי מחדש. בחרתי בלונדון בשביל האווירה של החופש, לתהות, לחשוב, לעשות סקס לשתות אלכוהול איכותי ולנקות את הראש מזכרונות של מחבלים מתפוצצים ומפקדים קשוחים שניהלו לי את החיים. בשבוע שעבר סיפרתי לכם בפייסבוק על ראיון עבודה שהיה לי. עוד לא סיפרתי לכם שהסתבכתי וכנראה לחיזבאללה יש תוכניות אחרות לגמרי עבורי במסגרת אותו ראיון עבודה "תמים" של חברת אנגלית שמחפשת ישראלים עם רקע בטחוני כדי לאבטח מוסדות יהודים בלונדון. כפי שהסתבר, החברה לא אנגלית ולא תמימה ומאחוריה עומד המודיעין של החיזבאללה".
הסופרים בליווי חברת iSOCIA יצרו פרופיל פייסבוק של גיבור הספר המתנהל למעלה מחודשים במרחבי הפייסבוק ומפרט צעד אחר צעד את כל ההקדמה, רגע לפני שמייקל מרציאנו מסתבך עם החיזבאללה ופה מתחיל הספר. ״דרך המחשת סיפורו של מייקל מרציאנו במרחב הדיגיטלי כאילו הוא אדם רגיל לחלוטין, בחנו עד כמה אפשר להגיע לישראלים בכל מקום בעולם, להתחזות לדמות בדיונית ולעורר דיון שלם על אורך חייה על בסיס יומי, וגם - לא פחות חשוב - לייצר מודעות לסיכון שהישראלים הרבים, החיים בחו"ל, יכולים להיחשף לו שלא מדעת״ אומר אלדר כותב הספר.
- ישפרו דיגיטל: סוכנות המדיה החברתית iSOCIA תטפל בניו מדיה של רשת הקניונים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדברי קובי גמליאל: "לטובת ההתניידות הדיגיטלית של מייקל מרציאנו, נבנה עבורו פרופיל מפורט כמו כל חייל ישראלי משוחרר הכולל אלבום תמונות מהטיול לדרום אמריקה, היסטורית חברים מהילדות בכפר ויתקין ואף הרחקנו לכת ובילינו שבוע בלונדון לצלם תמונות, לתעד ולייצר אמינות גבוהה ככל האפשר לדמות. רוב השיח של מייקל נעשה בפרופיל האישי, בהודעות אישיות ובקבוצות ישראלים בלונדון בהם הוא מבקש את עזרתם במציאת עבודה".
בשבועות האחרונים הצטרף מרציאנו לקבוצות פייסבוק של ישראלים בלונדון שם ניהל שיחות עם החברים, יצר קשרים, שיתף אותם בחוויות ונסיונותיו למצוא עבודה, העלה תמונות, שאל והתייעץ ועוד. הסופר חגי טימוקין אף נסע ללונדון והעלה משם תוכן בליווי של חברת המדיה החברתית. הקבוצה שאליה הצטרף מרציאנו בפייסבוק "ישראלים בלונדון" כוללת כ-4,530 חברים וקבוצה נוספת תחת השם Israelis in london כוללת 1,800 חברים. תחת השם מייקל מרציאנו (שכאמור הוא הדמות המככבת בספר) פורסמו פוסטים בקבוצה שהובילו לממוצע של מעל ל-30 תגובות בממוצע. הפרופיל פעל כ-6 שבועות עד למועד החשיפה של המהלך שבו בתגובה מנהלי העמוד העיפו אותו ממנה.
״לא רצינו לייצר אנטגוניזם״, אומר אחד מכותבי הספר טיומקין. ״המטרה הייתה להזהיר ולהתריע עד כמה קל לכל אדם להתחזות לישראלי, לייצר דמות פיקטיבית ולחדור לקבוצות דיון של ישראלים בהם הוא יכול לתאם פגישות, לחקור, לדלות מידע ולגעת הכי קרוב שאפשר באנשים״.
- הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
בסופו של דבר אפשר לומר שהרעיון כשלעצמו הוא טוב מאוד. ההסתננות לשורות הקבוצה, ההתחזות לאדם אחר, הסיפור המעניין שנכתב בהמשכים והתמונות האותנטיות שהוסיפו להוצאה לפועל המקצועית של המהלך, מתאימים באופיים לפרשת הריגול המסתורית שתחשף בספר עצמו. השילוב בין הבדיה למציאות כשהפייסבוק הוא קו התפר בין הדברים מוסיף גם הוא למסתורין ולבניית המתח. עם זאת, הווליום הנמוך של המהלך, הקבוצה הסגורה שבה מרציאנו חי, פעל ולבסוף אף "חוסל" על ידי האדמינים של העמוד והעובדה שאותו מרציאנו לא חצה את גבולות הקבוצה והפך לשיח נרחב יותר מוציאים קמעה את העוקץ מהדבר.
- 2.ירון 03/03/2015 15:09הגב לתגובה זורוב החברי הקבוצה גרים בלונדון, אז הם ממילא לא יקנו בישראל את הספר. (ובטח ובטח שלא יקנו אותו בלונדון)
- 1.אמילי 02/03/2015 21:08הגב לתגובה זוזה היה פרופיל עלוב, היה ברור שהוא פיקטיבי ואף אחד לא קנה את זה. אל תציגו את זה כאילו זה משהו שלא באמת היה.
- שירה 02/03/2015 22:52הגב לתגובה זואתם הייתם האדם הזה שמטריד את כולם בפייסבוק, ממש כל הכבוד לכם. אנשים משתמשים בקבוצה הזאת בשביל דברים אמיתיים ואתם לא הפסקתם לכתוב שטויות ולחרחר ריבים. תתביישו
שירות דיגיטלי (X)הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?
חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין
סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?
סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?
בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.
הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת
הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?
מור
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- הראל: הרווח הנקי עלה ל-840 מיליון שקל, התשואה להון 30%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
