צוקרברג
צילום: טוויטר

מטא מגייסת את "המוחות" של OpenAI: מציעה שכר של עשרות מיליוני דולרים

מארק צוקרברג פונה אישית לבכירים ב־OpenAI, ומציע להם להצטרף לצוות יעודי שנקרא "סופר-אינטיליגנציה"; המטרה: להוביל את הדור הבא של הבינה המלאכותית

חיים בן הקון |

מטאMeta Platforms 0.97%  , חברת האם של פייסבוק, אינסטגרם ו־ווטסאפ, מקימה צוות "סופר־אינטליגנציה" בתחום ה-AI ומגייסת אליו ארבעה חוקרים בכירים מ־OpenAI, במטרה לפתח מערכת AI שתוכל לעלות ברמתה על היכולות הקוגניטיביות של בני אדם.

החוקרים שגויסו הם ד"ר ג'יהווי יו, לשעבר ראש צוות התפיסה ב־OpenAI; ד"ר שוצ'או בי, מומחה למודלים מרובי־מודאליות; ד"ר שנג'יה ג'או, שפיתח רכיבים מרכזיים ב־GPT-4 וד"ר הונגיו רן, שהתמחה בתהליכי פוסט־אימון של מודלים גדולים. כל אחד מהם נחשב לדמות מפתח בתחומו.

לפי דיווחים בענף, מדובר בהצעות העסקה יוצאות דופן: חבילות שכר ובונוסים שמגיעות ל־15 עד 25 מיליון דולר לחוקר – שכוללות מניות, מענקים ותמריצים לטווח ארוך. ההצעות נמסרו באופן אישי מצוקרברג עצמו, שמוביל את המהלך באופן ישיר.

לצוות החדש מצטרפים גם דניאל גרוס, יזם ומייסד שותף של Safe Superintelligence, ונאט פרידמן, מנכ"ל לשעבר של GitHub, שניהם בעלי ניסיון עשיר בזיהוי ובניהול טכנולוגיות קצה. גרוס, הנחשב לדמות קריטית בזירת AI האחראית, נקרא להוביל את הזרוע המחקרית, בעוד פרידמן הופקד על הצד המסחרי והאסטרטגי של הצוות.

המטרה של צוות הסופר־אינטליגנציה היא לא לפתח עוד צ'ט־בוט או מודל שפה מתקדם, אלא ליצור מערכת שתוכל לבצע חשיבה מופשטת, יצירתית ואסטרטגית, רמות שעד כה היו בלעדיות למוח האנושי. מטא שואפת לשלב את הטכנולוגיה הזו בתשתיות שלה, כמו פלטפורמות התקשורת והרשתות החברתיות, אך גם לחודר לשווקים חדשים כמו רובוטיקה, מדעי החיים ופיתוח כלי עזר למחקר מדעי.

אחת ההחלטות האסטרטגיות ביותר של מטא במסגרת המהלך הייתה רכישת 49% מחברת Scale AI תמורת 14.3 מיליארד דולר – סכום העולה על הערכת השווי האחרונה של החברה. אך לפי גורמים בענף, הנכס האמיתי הוא מייסד Scale, אלכסנדר וונג, בן 28 בלבד, שנחשב כיום לדמות מרכזית בעמק הסיליקון. וונג ייסד את Scale בגיל 19, לא כמדען AI אלא כאסטרטג ממולח עם הבנה עסקית ורשת קשרים יוצאת דופן.

וונג נתפס כאיש המתאים להוביל את המאמץ של מטא בתחום הסופר־אינטליגנציה, “מנכ"ל לזמן מלחמה”, כפי שכינה אותו בכיר בתעשייה. הוא מחזיק בקשרים קרובים עם בכירים ב־OpenAI, גוגל, אנבידיה, כמו גם עם מנהיגים פוליטיים, מקרון, מודי וסטארמר. את סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI, הכיר עוד כשהיו שותפים לדירה. הוא מרבה להופיע באירועי יוקרה ולתמרן בין פוליטיקה, טכנולוגיה ועסקים.

קיראו עוד ב"BizTech"

ב־Scale הוא הוביל מעבר ממיקוד ברכב אוטונומי לתשתיות נתונים לבינה מלאכותית, כולל תיוג נתונים ומודלים בתחומים מתמחים ,והעסיק מעל 100 אלף עובדים זמניים דרך חברת הבת Remotasks. החברה הפכה לספקית מרכזית עבור מטא, OpenAI, גוגל ואחרות. העסקה עם מטא העלתה שאלות בנוגע לניטרליות של Scale, כאשר חלק מהלקוחות הודיעו על כוונה לצמצם את הפעילות מולה.

אף שלעובדים ב־Scale מדובר בפרס, ישנה מידה של חשדנות בקרב אנשי צוות הבינה המלאכותית של מטא, בעיקר לגבי כשירותו הטכנית של וונג. גורמים אחרים טוענים כי החוזקה האמיתית שלו היא ביכולת לרתום
שותפים ולבנות צוותים במהירות. הגדרת התפקיד המדויקת של וונג עדיין לא הובהרה, אך הוא נתפס כיום כאחד מהשחקנים המשפיעים ביותר בזירת ה־AI.

המהלך מגיע גם כתגובה לחולשה היחסית של מטא בזירה זו. בשעה ש־OpenAI, Anthropic וגוגל מובילות את תחום המודלים הגדולים, מטא נתפסה כמי שפיגרה טכנולוגית. כעת, עם השקעה של מעל 14 מיליארד דולר, כולל שותפות עמוקה עם Scale AI, היא מנסה לשנות את המגמה.

מנגד, ישנם קולות פנימיים בחברה, כולל זה של המדען הראשי יאן לקון, המטילים ספק בכיוון הזה. לקון תומך בגישה שונה, כזו המתמקדת בלמידה מבוססת חיזוקים וייצוגים מופשטים, ולא במודלים עצומים של מיליארדי פרמטרים.

אומנם לא ברור האם המהלך יביא את מטא לעמדת הובלה, אך ברור שמדובר בשינוי תפיסה עמוק, שבו החברה אינה רק מתחרה בטכנולוגיה – אלא גם על המוחות שמאחוריה ומציעה סכומי עתק על הטאלנטים. זה צפוי להימשך. כל אחת מהמתחרות בתחום מוכנה לשלם הרבה בשביל הובלה טכנולוגית בתחום והיא תצטרך לשם כך לשלם שכר והטבות הולכות וגדלות למתכנתים ולאנשי המפתח העיקריים. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

אמזון משיקה שבב AI חדש שיתחרה באנבידיה- "השבב שלנו יעיל יותר וחוסך בעלויות"

אחרי שגוגל השיקה שבב מתחרה לאנבידיה - מגיע תורה של אמזון; במקביל משיקה החברה סוכני AI למוקד שירות ותיקון תקלות, אבטחה ולפיתוח תוכנה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אמזון אנבידיה

אחרי שגוגל השיקה שבב חדש לשוק ה-AI, גם אמזון משקיה שבב חדש וטוענת שהוא מהווה תחרות עם חלק מרכזי מהיכולות של השבב של אנבידיה. על פי ההערכות השבב של גוגל מתחרה בסגמנט של 15% בערך מהיקף השוק של השבב של של אנבידיה שלה יש פלטפורמה מלאה. באמזון מדברים על תחרות חזקה עוד יותר. 

באמזון טוענים כי  "השב שלנו יעיל יותר וחוסך בעלויות". השבב החדש הוא תוצר של מחלקת השבבים ב-AWS חטיבת הענן של אמזון והוא נוצר כדי לצמצם תלות במעבדי GPU של אמזון ולהבטיח את יכולתה של החברה בעיבוד והסקה של מערכות AI מורכבות. 

שבב ה-AI של אמזון יקרא Trainium3 ולפי הצהרות החברה, מדובר בשבב שמציע ביצועים טובים יותר בעלות נמוכה יותר, ומאפשר ללקוחות להריץ אימונים ויישומי AI בעלות נמוכה ב-50% לעומת השימוש במעבדים של אנבידיה.

המוצר החדש מצטרף לקו שבבי הבינה המלאכותית של AWS, הכולל גם את Inferentia3 לתהליכי הסקה (Inference) ואת Graviton4 לעומסי עבודה כלליים בענן. מטרת החברה ברורה: להפחית את התלות באנבידיה, לשפר את הרווחיות של תשתיות הענן שלה ולתת מענה למגמה הגוברת של חישובים עתירי משאבים.


מטרה ברורה: לצמצם את הפער מול אנבידיה

השבב Trainium3, שיופעל בשירותי הענן של AWS החל מ־2026, מאפשר אימון מודלים מורכבים יותר בזמן קצר יותר, לטענת אמזון, עד פי ארבעה בהשוואה לדור הקודם של השבב. בנוסף, הוא תומך בתקשורת מהירה יותר בין יחידות עיבוד, דבר קריטי באימון מודלים רחבי היקף.

מימן לשמאל: אופיר ארליך (CEO), רון קמחי (CTO), וגונן שטיין (President), צילום: אסף רביבומימן לשמאל: אופיר ארליך (CEO), רון קמחי (CTO), וגונן שטיין (President), צילום: אסף רביבו

הישראלית שגייסה לפי שווי של 4 מיליארד דולר כדי להפוך גיבויים ארגוניים למאגר דאטה פעיל

אחרי חמישה סבבי גיוס בתוך פחות משנתיים, Eon מגייסת 300 מיליון דולר ומציעה פתרון שמאפשר לארגונים לגשת למידע המאוחסן בגיבויי ענן ולהפעיל עליו אנליטיקות ו-AI

מנדי הניג |
נושאים בכתבה EON

חברת Eon הישראלית גייסה 300 מיליון דולר לפי שווי של ארבעה מיליארד דולר. זה סבב הגיוס החמישי של החברה מאז קמה בתחילת 2024, והסכום המצטבר שגייסה עומד כעת על 500 מיליון דולר. את הסבב הוביל היזם והמשקיע אלעד גיל ובהשתתפות Sequoia Capital, Greenoaks, BOND, Lightspeed, Affinity Partners, Vine ועומרי כספי.

Eon מפתחת טכנולוגיה שמטפלת בנקודה בעייתית בשוק הדאטה הארגוני. רוב המידע של ארגונים גדולים נשמר בגיבויי ענן, אבל הגיבויים עצמם אינם נגישים לעבודה. ככה הרבה מידע ארגוני שאמור ויכול לשרת תהליכי ניתוח, בקרה או פיתוח כלי AI נשאר "כלוא" במערכות אחסון שאינן מאפשרות גישה מהירה. הפלטפורמה של EON מאחדת את הגיבויים המפוזרים בין AWS, Azure ו-Google Cloud, ומייצרת שכבה שמאפשרת לארגונים לגשת למידע הזה בזמן קצר, לחפש בו, להריץ עליו אנליטיקות ולהפעיל עליו מודלים של בינה מלאכותית.

ב-EON מציגים את זה כתחליף לשיטות גיבוי מסורתיות, שמיועדות בעיקר לשחזור לאחר תקלה אבל לא לשימוש יומיומי. פתרון כזה יכול גם לצמצם עלויות, בגלל שהמידע מאוחסן באחסון משני (cheaper storage) אבל נגיש כמעט כמו באחסון ראשי.

אופיר ארליך, מייסד ומנכ"ל החברה, אמר: "העולם ממוקד כיום במוצרי AI, ואנחנו מתמקדים במה שמאפשר את המוצרים האלה, הדאטה. ארגונים יושבים כיום על מאגרי מידע עצומים, שרובם לא נגישים, לא מנוצלים ולא מוכנים לעידן החדש. הלקוחות שלנו מתמודדים עם שני אתגרים מרכזיים, איך לנהל ולאחסן דאטה בצורה יעילה ותואמת רגולציה, ואיך להפוך את המידע שהם צוברים במשך שנים לדלק שמניע את האסטרטגיה העסקית שלהם. זה בדיוק מה שאנחנו עושים ב-Eon, פותחים את הדאטה שהצטבר במשך שנים ומאפשרים לארגון לעבוד איתו בצורה פשוטה ומהירה".

אלעד גיל, שהוביל את הסבב, מסר: "הדאטה הוא הנכס היקר ביותר של כל ארגון, אנחנו כבר מבינים את זה, אבל במקביל הוא גם הנכס שהכי קשה להגיע אליו ולהפיק ממנו ערך אמיתי. Eon בונה את שכבת התשתית שמאפשרת לארגונים סוף כל סוף גישה לדאטה הזה, בצורה נגישה ובזמן אמת. בשוק שבו כל ארגון נמדד על היכולת לעבוד מהר ועם כמויות אדירות של מידע, הפלטפורמה של החברה מייצרת יתרון תחרותי אמיתי שלא היה קיים עד כה, וזה מה שמסביר את המומנטום האדיר של הסבב הזה".