דיסקונט: "לנצל ירידות לצורך כניסה הדרגתית לשוק המניות"

אסטרטג השווקים של הבנק: "שוק המניות הוא אלטרנטיבה הפחות היקרה לעומת נכסים אחרים. צריך לנצל חלונות זמן של ירידות לכניסה הדרגתית"

גיא עיני | (3)
נושאים בכתבה ארה"ב טראמפ סין

"שוק המניות הוא אלטרנטיבה הפחות היקרה לעומת מרבית הנכסים האחרים, המשקיע בשוק המניות הגלובלי צריך להיות מוכן ומורגל לסביבה תנודתית, מושפעות יותר מחדשות פוליטיות, ועם "פחות ביטוח" מצד הבנקים המרכזיים", כך מעריך שמואל קצביאן, אסטרטג השווקים של חדר עסקאות בבנק דיסקונט. להערכת כלכלני הבנק,  מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין "איננה בטובתה של אף אחת מהן  - ולכן העדפה היא לשבת ולדבר". 

בדיסקונט מעריכים כי ההתפתחויות האחרונות מהוות בעיקר טקטיקת מו"מ של טראמפ מתוך מטרה להגיע להסכם מול הסינים, אם כי יתכנו תנודות ומגמות הפוכות במסחר, בהתאם להתפתחויות במו"מ בין הצדדים ובהתאם ללהודעות שיפורסמו בנושא.

"הצעדים שהוכרזו אינם דרסטים והסחורת עליהם יוטל מכס מהוות כ-0.3% מהתמ"ג האמריקאי ועד כ-0.5% מהתמ"ג הסיני. גם אם יוטל מכס על הסחורות אז המסחר עשוי להמשך אך במחירים גבוהים יותר. בנוסף, ניתן ללמוד מהתנהלותו של טראמפ שקווי הגישה שלו מתרככים בהמשך המו"מ. כך למשל היה בעת הטלת המכס על פלדה ואלומיניום בתחיל חודש מרץ", כותבים בסקירה. על פי דיסקונט, ההשלכות על השווקים יהיו: "קורולציה הפוכה בין מחירי האג"ח למחירי המניות חזרה לשווקים. אם החשש ממלחמת הסחר ירדו או יעלו, מחירי המניות והאג"ח ינועו בכיוונים מנוגדים". בנוסף אומרים בדיסקונט, "שוק המניות ימשיך ככל הנראה לנוע בעצבנות ובתנודותיות גבוהה. החששות ממלחמת סחר והודעות שונות בנושא מתלווים לעובדה כי  שוקי ההון מקבלים פחות תמריצים מייצבים מצד הבנקים המרכזים. כלומר, ללא שינוי מהותי בתנאי הרקע ומי שלא מאמין כי יתפתח  משבר קיצור צריך לנצל חלונות זמן של ירידות לכניסה הדרגתית לשוק המניות".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אש 28/03/2018 17:08
    הגב לתגובה זו
    בנק דיסקונט מעוניין להמשיך לעשות קופה על חשבון לקוחותיו המשלמים עמלות על פעילות בשוק ההון. מעבר לכך קשה להבין איך הם ממליצים על כניסה לשוק שהם מגדירים כעצבני. נכנסים לשוק כאשר הוא במגמת עליה ולא כאשר הוא עצבני. מי שבפנים יכול להמתין עד שהמגמה תתבהר אבל מי שנכמס עכשיו פשוט מהמר.אם לאחר הירידות האחרונות השוק יתקן מעלה מי שיכנס עכשיו בהדרגה יהיה בטול שהכל מאחורינו וכאשר המכה תגיע ימשיך לקנות מתוך אמונה שזה זמני (אמונה טבעית של מי שבתוך השוק). הוא ייצא רק לקראת סיום השוק היורד כאשר הכרישים ישמחו לקנות ממנו.
  • 2.
    איזי 28/03/2018 16:55
    הגב לתגובה זו
    ולא צריך להשקיע באלו שמנופחות
  • 1.
    יורגן פלאצ 27/03/2018 17:42
    הגב לתגובה זו
    אינטרסים של אנליסטים! אם אתה משקיע מהיום לעוד 3-5 שנים אז זה נכון כי בסופו של דבר תראה עליה של 20%-70% במניות שבחרת במידה והכלכלה תשתפר והתנאים הגיאו-פוליטיים וכולי. כמובן שמדובר בחברות עם רווחיות ושעדיין עם שפנים בקנה...אם לא, אז אתה עלול להיות בבעיה כי יש חברות מנופחות כמו אמזון, נטפליקס ועוד שעלו מעבר לערך הכלכלי שלהם ואת זה יודעים בבנקים. למה הבעלים של אמזון ופייסבוק מכרו בעליות הגדולות שהיו? כי הם בעלי עניין שמבינים יותר מכולם מה קורה שצלם...
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.