סלקט ביו השלימה בהצלחה השתלת תאי גזע - המניה טסה

מניית החברה הגיבה הערב בתנודה חדה: סגרה בעלייה של 37% "בלבד", לאחר עלייה של 90% בפתיחה, 
עמית טל | (1)
נושאים בכתבה סלקט ביומד

חברת סלקט ביוטכנולוגיה (סימול: APOP) המפתחת טכנולוגיה חדשנית לברירת תאי גזע, הודיעה היום (ה') כי השלימה בהצלחה השתלת תאי גזע שנבררו בטכנולוגיית ה-ApoGraft בקבוצת החולים הראשונה שלקחה חלק בניסוי שלב II/I של החברה. לאחר תקופת מעקב של חודש, כל החולים הראו קליטה מלאה של תאי הגזע המושתלים, ללא כל תופעות לוואי. מניית החברה סיימה את המסחר הערב בעלייה של 37%, זאת לאחר שנסחרה מוקדם יותר בעלייה של מעל 90%.

מטרת הניסוי, שנערך בבית החולים רמב"ם בחיפה, הינה לאשש תוצאות חיוביות שהתקבלו בניסויים פרה-קליניים, בהם הטכנולוגיה לברירת התאים של סלקט הצליחה להוריד משמעותית את אחוזי דחיית ההשתלה של תאי גזע מתורם זר, תופעה הידועה כ-GvHD, מחלת השתל נגד המאכסן.

הניסוי, שנעשה בשיטה של הגברת מינונים עם התקדמותו, בודק את בטיחות, סבילות ויעילות הטיפול בתאי גזע שמופקים מתרומת דם של תורמים בריאים, העוברים תהליך ברירה פונקציונלית בטכנולוגיית ה-ApoGraft של החברה ומושתלים לגופם של חולים שסובלים ממחלות המטולוגיות ממאירות. היעד המרכזי בניסוי הוא לבחון את השכיחות, התדירות והחומרה של אירועים שעשויים להיות קשורים ל-ApoGraft במהלך 180 ימים מאז ביצוע ההשתלה. החברה מתכוונת לגייס לניסוי עוד 9 חולים שיצורפו ב-3 מקבצים.

לדברי ד"ר שי ירקוני, מנכ"ל סלקט: "טכנולוגיית ה-ApoGraft שלנו מצליחה באופן עקבי להראות תוצאות טובות בשימוש בהשתלות תאי גזע לטיפול בחולים הסובלים ממצבים מסכני חיים. אנו רואים את מעמדנו מתחזק עם כל חולה שמטופל. מטרתנו היא שהרפואה הרגנרטיבית מבוססת תאי הגזע תהפוך לטיפול בטוח וזמין לרוב המחלות מהן סובלת האנושות".

באמצעות המוצר של סלקט ניתן לבצע השתלות תוך פחות מ-12 שעות מקבלת התרומה, בתהליך פשוט שניתן יהיה לבצע לצד מיטת החולה, לאחר הסרה מהתרומה באופן פיזיולוגי סלקטיבי של תאים בוגרים שמעוררים את המערכת החיסונית.

הכוונה היא שתוצאות השתלת ה-ApoGraft יובילו להחלמה מלאה של המערכת החיסונית של החולה ללא חשש לבטיחות הטיפול, וזאת בניגוד לתחלואה ואף לתמותה בשיעורים משמעותיים הנגרמים כתוצאה מהשתלה בפרוצדורה הרפואית הנהוגה כיום.

מעקב של חודש: תקופה קריטית לאחר ההשתלה

שלב II/I בניסוי הקליני מבוסס על הגברת מינונים. התוצאות המדווחות כעת מייצגות סיום של התקופה הקריטית לאחר ההשתלה, במינון הנמוך ביותר. החברה מצפה שהתוצאות שהתקבלו יסללו את הדרך ויאפשרו הגדלה של המינונים והאצת ההחלמה של החולים הבאים, מה שיוביל להכרה בשימוש ב-ApoGraft כאמצעי ראוי לברירת תאי גזע.

הניסוי הקליני נערך במחלקה להמטולוגיה והשתלות מח עצם במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה. היעד הראשוני של הניסוי הינו להעריך את הבטיחות, הסבילות והיעילות של הטיפול בתאים שנבררו באמצעות הטכנולוגיה של סלקט, בקרב 12 חולים שסובלים הזקוקים להשתלת תאי גזע מאדם אחר, לאחר שנמצאה התאמה מספקת בינו לבין המטופל.

סלקט פיתחה טכנולוגיה העשויה לאפשר הפקה כמעט בלתי מוגבלת של תאי גזע לשימושים רבים. זאת באמצעות טכנולוגיה חדשנית ופורצת דרך המאפשרת ברירה של תאי גזע המבוססת על תפקוד התאים. היכולת לבודד את תאי גזע מאוכלוסיות תאים בוגרים עשויה לשדרג שימושים שונים שכבר נעשים בעולם בתאי גזע וכן פיתוחים עתידיים.

במסגרת מחלת GvHD, התאים המושתלים מתייחסים לתאים של החולה כאל גוף זר ותוקפים אותו. כתוצאה מכך, מערכת החיסון המחודשת של החולה "מזהה" את גוף החולה כגוף זר ותוקפת איברים שונים בגוף ובעיקר בכבד, במעיים ובעור ולעתים מביאה למות המטופל. כיום לרפואה אין מענה מספק לתופעה והיא תוקפת אחוזים ניכרים מהמטופלים שמקבלים תרומת מח עצם מאדם זר, עם או בלי קרבה משפחתית.

GvHD נחשבת כיום לאחת המחלות הנפוצות והקשות מהן סובלים חולים שעוברים השתלת מח עצם מתורם זר. היא פוגעת ב-50%-25 מהחולים וגורמת למותם של כ-15% ממקבלי ההשתלות. הטכנולוגיה של החברה עשויה להוריד משמעותית, או למנוע לחלוטין, את תופעת הדחייה, שהינה אבן הנגף של תהליכי השתלה -החל בתרומות תאי גזע שמקורם במח העצם ועד להשתלות איברים.

במקרה של הניסוי הנוכחי, טכנולוגיית ברירת התאים של סלקט מאפשרת הרס של אותם תאים בוגרים של מערכת החיסון של התורם הזר, תוך שמירה על תפקודם ופעילותם של תאי הגזע החיוניים להחלמתו של המושתל. בכך למעשה החברה עשויה להוריד משמעותית, או למנוע לחלוטין, את תופעת הדחייה, שהינה אבן הנגף של תהליכי השתלה -החל בתרומות תאי גזע שמקורם במח העצם ועד להשתלות איברים.

מניית החברה בחודשים האחרונים:

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    סם 04/01/2018 20:37
    הגב לתגובה זו
    המצאה עולמית שתציל ובמהרה המון אנשים חולים כל הכבוד הראוי!!!
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.